The Order: 1886 (2015)

PlayStation 4

Ontwikkeld door Ready at Dawn

The Order: 1886 introduceert een unieke visie van het Victoriaanse tijdperk in Londen, waar de mens gebruik maakt van geavanceerde technologie om tegen een krachtige, oude vijand te vechten. Als lid van een elite orde van ridders neem je deel aan deze eeuwenoude oorlog die de loop van de geschiedenis voor altijd zal bepalen.

avatar van Marcellussss
Na de gameplay demo te hebben gezien toch interesse gekregen in deze titel. Eerste next-gen titel die, in ieder geval visueel, ook echt next-gen aanvoelt imo. Hopelijk weten ze ook nog iets origineels met de gameplay te doen.

avatar van Realistic Gamer
Wow! Nadat ik de gameplay beelden van deze game had gezien wist ik het al. Deze game moet ik hebben zodra ik een PS4 aanschaf. De game voldoet aan mijn eisen. De game ziet er uitzonderlijk mooi afgewerkt uit (een echte next-gen dus) heeft een goed verhaal in een unieke tijdperk en de gameplay was eindelijk godzijdank geen handje pistooltje game wat bij veel games (bijvoorbeeld bij alle CoD games) helaas wel het geval is en iets is waar ik totaal niet mee overweg kan. Je kunt je eigen personage zien wat ik erg fijn vind. Gevechten lijken een beetje op die van de Uncharted serie, alhoewel ik daar fan van ben en U4 voor de PS4 sowieso aan zal schaffen heb ik toch meer vertrouwen in deze nieuwkomer voor volgend jaar. Misschien is deze wel veel mooier dan U4. De game ziet er trouwens ook filmisch uit waar ik erg dol op ben in games.

Ik heb veel zin in de PS4 maar nu nog niet. Pas volgend jaar komen tot nu toe naar mijn ontdekking twee interessante titels uit en dat zijn dan Uncharted 4 en deze game. Ik ben erg benieuwd!

SvV_Ying
The Order: 1886 – Ik ben gehyped

Preview - Hands-on l Op de Gamescom probeer ik een game altijd zo kritisch mogelijk te benaderen. Ik besef me maar al te goed dat de presentaties zorgvuldig zijn samengesteld en dat een stukje hands-on is uitgekozen om het beste in de game naar boven te halen. ‘Kritisch blijven,’ zei ik tegen mezelf tijdens mijn hands-on met The Order: 1886, maar het mocht niet baten. Mijn hart klopte sneller en ik genoot van elke minuut. Ik geef het dan ook eerlijk toe: ik ben gehyped.

Dit is The Order: 1886
Zoals de titel doet vermoeden speelt The Order: 1886 zich af in het jaar 1886, maar niet zoals wij ons dat zouden herinneren. De game neemt je mee naar een alternatieve geschiedenis en een Victoriaans Londen. Ridders strijden in deze alternatieve geschiedenis al eeuwen met wezens die een kruising zijn tussen mens en monster. Het ziet er niet goed uit voor de mensen, totdat Black Water ontdekt wordt. Een vloeibaar goedje dat de levensduur van mensen verlengt en zorgt voor bijzonder snel herstel. Het eind van de 19e eeuw is ook een periode van grote technologische vooruitgang. Zeppelins, speciale wapens en draadloze communicatie doen allemaal hun intrede in de game.

In 1886 duurt de oorlog tussen mens en monster nog voort, waarbij de speler de rol aanneemt van een lid van The Order en vecht voor de mensheid. Je hebt in de game echter niet alleen te vrezen van de monsters. Hoewel de technologie razendsnel ontwikkelt, wordt de maatschappij er niet per se eerlijker op. Grote groepen mensen leven in enorme armoede en zijn van plan een sociale revolutie te ontketenen. The Order staat echter aan de kant van de bovenklasse, waardoor het te maken krijgt met twee groepen vijanden.

Actie is in ieder geval gegarandeerd. The Order: 1886 is het best te omschrijven als een cover-based third-person shooter. Met een technologisch geavanceerd wapen in de hand ben je veel bezig met het neerknallen van vijanden, in welke vorm dan ook. Het is mogelijk om slechts één primair wapen bij je te dragen naast een handpistool. Hoewel het verhaal totaal niet realistisch is, wilt de ontwikkelaar op andere fronten juist wel realistisch overkomen. Hierdoor is een ‘weapon wheel’ uitgesloten, dat past immers niet allemaal in de achterzak.

De realistische benadering komt ook terug in de personen die je ontmoet en bepaalde gebeurtenissen in de game. Zo is onlangs bekendgemaakt dat Nikola Tesla zijn opwachting maakt in de game. Bij het grote publiek is hij vooral bekend als de uitvinder van de wisselstroomgenerator. In de game wordt de uitvinder al snel overtuigd door The Order om zich aan te sluiten bij de groep. Hij is de hoofdwetenschapper van deze groep en is onder andere verantwoordelijk voor twee veelgebruikte wapens in de game: de Arc Gun en de Thermite Rifle. Op de laatste kom ik zeker nog terug.

De demo die ik speelde was ergens in het derde hoofdstuk waardoor ik totaal niet kon plaatsen wat ik aan het doen was en in welke context alles gebeurde. In een nauwe woonwijk vonden er een paar shoot-outs plaats met ogenschijnlijk wat mensen van de lagere klasse. De korte demo was een aaneenschakeling van een stukje lopen, dekking zoeken, beetje schieten, cutscene en weer een stukje lopen. Klinkt misschien niet zo overweldigend, maar wat vond ik het tof.

Dit vond ik tof
Naadloze overgangen gameplay/cutscene
Het stukje demo was een aaneenschakeling van kleine cutscenes en stukjes gameplay. Nu is dat niks nieuws, maar het liep ontzettend vloeiend zonder enige hapering of verschil in grafische kwaliteit. Het ging lekker snel, waardoor je niet even de controller neer kan leggen, je weet immers niet wanneer je weer de controle hebt over het personage. Deze overgangen tussen kijken en spelen zorgden ervoor dat het verhaal erg krachtig op mij over kwam en echt een belangrijke rol lijkt te spelen.

Filmisch ten top
De overgangen tussen cutscenes en gameplay maken The Order: 1886 al een vrij filmische ervaring, maar de grootste lof gaat op dit gebied echter uit naar het camerawerk. Wanneer je in een shoot-out belandt, trilt en beweegt de camera altijd een beetje. Het is niet storend, maar het is net genoeg om op te vallen. De gevechten krijgen op deze manier echt een extra lading. Alsof je van achter je personage middenin het gevecht staat mee te kijken. De bewegende camera bij spannende momenten deed bij mij precies waar het waarschijnlijk voor bedoeld is; mij helemaal opzuigen in de actie.

Thermite gun!
Verreweg het vetste wapen waar ik recentelijk in een game mee heb geschoten. Met de Thermite Gun schiet je allereerst een wolk van thermiet op een vijand af. Thermiet is een soort gas dat extreem kan branden. Wanneer je zo’n wolk met thermiet hebt afgeschoten richting een vijand, volstaat een kogel om het hele zooitje te doen veranderen in een vuurbal. Het was echt genieten geblazen om telkens uit dekking te komen en wat thermiet te schieten, om het daarna tot ontbranding te brengen en de vijanden weg te branden. Dat kan toch nooit vervelen?

Interessante setting
Ik heb niet zoveel met games en films die zich in een ver verleden afspelen. Ik was daardoor heel even sceptisch over The Order: 1886. Blijkt helemaal voor niks geweest te zijn, want ik vond de setting van de demo erg prettig. Het is dan wel 1886, de alternatieve setting zorgt ervoor dat er andere regels gelden voor dit jaartal. De combinatie van meer dan een eeuw oude omgevingen met technologische snufjes lijkt een prima mix te worden.

Dit vond ik ervan
Ik heb echt mijn best gedaan om vraagtekens bij de demo te zetten en om kritisch te zijn. Ik heb echter helemaal niks aan te merken op de weliswaar erg korte demo. De game speelt lekker snel, de gameplay en de cutscenes lopen vloeiend in elkaar over, het filmische karakter is helemaal mijn ding en de Thermite Rifle gaat volgens mij nooit vervelen. Ik hoop dat mijn verwachtingen waar worden gemaakt, want na de Gamescom is dit toch stiekem wel de game waar ik het meest naar uitkijk in het komende half jaar.

Bron: PlayStation Only

1 van de redenen dat ik een ps4 gekocht heb.
hou van London en de sfeer die ik zie brengt me terug naar vervlogen tijden.
ziet er, als je mag afgaan op de trailers schitterend uit.
hoop dat de gameplay ook goed is, maar vermoed van wel.

hoor dat het een heeeeeeeeeeeeeel korte game is.
op youtube staat een film dat je hem binnen 5 uur kunt uitspelen.
helft ervan zijn cutscenes.
hoop toch dat dit een grap is.

avatar van JacoBaco
Ik ga dat filmpje waarin die gast dit spel in 5,5 uur uitspeeld niet kijken. Dus lastig om er nou echt iets over te zeggen.. 5,5 uur is in elk geval erg kort en het is indd ook zo dat je de cutscenes niet kan overslaan, dus dan blijft er maar ... 4 a 4,5 uur? aan gameplay over. Nou, dan kan Ready at Dawn de tent wel sluiten natuurlijk... Voor een game die tussen de 60 en 70 euro kost is dat natuurlijk een schade! Het zal heus wel kunnen hoor in 5,5 uur. Ik heb pas Resident Evil 1 HD remastered gespeeld en deed daar de eerste keer 10 uur over. Maar uiteindelijk speelde ik het in 2,5 uur uit en op youtube doen ze het in 1,5 uur!!

Ik denk dat deze game wanneer je gewoon normaal speelt en niet gehaast, je tussen de 8 a 12 uur bezig bent. Veel mensen zullen dat ook nog te kort vinden. Maar als de game goed is, dan maakt het mij helemaal niets uit! Ik heb laatst Alien: Isolation uitgespeeld en deze game had best 3 uur minder lang mogen zijn. Nu is Alien: Isolation voor mij gewoon een lange game zonder verrassingen en om die reden speel ik het hoogstwaarschijnlijk nooit meer. Overigens vind ik trofeeën verzamelen erg leuk (mits er geen belachelijk hoge eisen worden gesteld), dus dan haal ik alles uit de game wat erin zit. Ik heb nu 11x platinum en bij de meeste games was het echt heel leuk om te doen.

Ik speel dus liever een korte game die dusdanig veel plezier biedt dat ik hem vaker dan 1x wil uitspelen dan 1x een lange game die ik daarna nooit meer aanraak. Nu hoop ik natuurlijk dat The Order 1886 zo'n fantastische game is die ik vaker wil uitspelen!

hoop dat de geruchten niet waar zijn en dat het een game is die je vaker kan spelen.
wacht even met kopen tot ik wat recensies gehoord heb.
ben toch nog wel even bezig met thief, dus ik heb de tijd.

speelt iemand hem al ?
is al sinds gisteravond te koop.

avatar van Brains
Eerste reviews vallen erg tegen.

avatar van JacoBaco
De meeste geven geen al te hoog cijfer nee. Maar ik heb gisteravond gekeken naar de videoreview van Jan Meijroos op www.pu.nl en hij zei zowaar precies hoe ik erover denk. Hij geeft deze game een 8.5. En hij geeft net als ik het voorbeeld van Alien: Isolation. Hele toffe game, maar eigenlijk te lang waardoor ik geen zin meer heb de game nog een keer uit te spelen omdat veel zaken bij een 2e keer echt te eentonig zullen zijn. Het vele backtracken bijvoorbeeld en gewoon steeds dezelfde handelingen moeten verrichten.

Speel The Order 1886 met de juiste verwachtingen en het komt goed. Verwacht geen vernieuwing, verwacht de meest scripted game ooit en verwacht een relatief korte game. Natuurlijk wordt het niets als je vernieuwing wil, het niet te scripted mag zijn en je een game wil spelen van minstens 12 uur. Sla hem dan lekker over en koop hem ooit voor €20 ofzo.

Heb je €60 over voor een game die wat aan de korte kant is, maar de gehele game wel echt voldoening geeft wanneer je het daadwerkelijk speelt.. Dus denk aan een game die heel lekker wegspeelt vanwege de goede besturing, actie, verhaal, graphics, geluid en goed uitgewerkte personages. En ja, dat biedt deze game. Als een game echt leuk genoeg is, speel je hem gewoon een 2e of een 3e keer uit. Wanneer je een game echt goed vindt, dan doe je dat. Ik heb The Last of Us bijvoorbeeld 3x uitgespeeld en de 3e keer was ook nog steeds een fantastische ervaring. Ja, de verrassing is eraf, maar soms wil je het gewoon weer opnieuw doen omdat het dus zo leuk is om te spelen. Dan speel je de game bij de 2e keer uit in 5 uurtjes.. Nou en... Super toch! Als het maar leuk is!

Bovenstaande geeft weer hoe ik er ook over denk. Wat hadden de reviewers dan eigenlijk verwacht? Een sensationeel, wereldschokkende beleving die de toekomst van het gamen wel eens volledig zou gaan veranderen? Het is en blijft tenslotte 'maar' een shooter. Weliswaar eentje die er heel erg mooi en sfeervol uitziet. En voor dat genre is een een speelduur van 7-8 uur best netjes. Net lang genoeg om niet verveeld te raken. Het blijft vooralsnog een van de weinig interessante next-gen titels in mijn ogen.

..,maar ik blijf er tevens bij dat een prijs van 60-70 euro te veel blijft voor een nieuwe game. Daar mag gerust een euro of 25 vanaf in mijn ogen...maar dat is weer een andere discussie natuurlijk.

avatar van Ragnar_ Viking86
Ben heel blij dat ik deze spel heb gehaald voor PS4 het zit er heel mooi uit.
En de gameplay heb ik helemaal geen last van vind het wel leuk uit zien.

super vette game.
briljant mooie graphics, extreem heftige shoot outs en geweld.
kort, echt niet.
ben al ruim 8 uur bezig en nu bij hoofdstuk 9.
hoe iemand het red binnen 5 uur, ik zou het niet weten.
mooiste titel voor de ps4 tot nu toe.

avatar van JacoBaco
Gister gestopt bij chapter 6... Niet omdat het een slechte game is, maar omdat het bedtijd was. Tot nu toe is het niet de game die ik wil dat het is. De game werd voor mij gepresenteerd als een third person shooter. Ja natuurlijk zijn er flink wat momenten dat je de trekker mag overhalen, maar wat is het geval...., er zitten (te) trage stukken in de game die voor mij het tempo uit de game halen. En als dit nou betrekking had tot het verhaal, dan was het minder erg. In veel missies zijn er momenten dat je stapvoets moet lopen en dat gaat vaak te lang zo door. Jammer! Ik had het liever meer richting Gears of War willen ervaren.

Wat staat er tegenover de trage stukken gameplay? Nee geen vernieuwende gameplay! Wat dan wel? Nou inderdaad, de graphics zijn fenomenaal en hetzelfde geldt voor de voice acting en de overtuigende personages. De actie zelf is tof, maar soms wel wat eentonig. Je loopt/rent door London en vervolgens proberen rebellen je tegen te houden en zit je even vast op 1 locatie waarbij je alle vijanden moet uitschakelen en dan kun je weer verder. Dus niet altijd Call of Duty stijl waarbij de actie elkaar steeds opvolgt. De geluidseffecten zijn goed, maar de guns hadden wel wat overweldigender mogen klinken! De muziek is van hoge kwaliteit. Het is heel toepasselijk echt van die 18e-eeuwse muziek. Niet mijn ding, maar het past er dus goed bij. En dan die weerwolven... Die ben ik nog niet zo heel vaak tegengekomen, maar..... er zit absoluut een heel tof weerwolf gevecht in!!

Ik dacht dus dat ik deze game met de juiste verwachtingen ging spelen, maar ik zat er dus wel wat naast en daardoor valt het mij ergens wel iets tegen. Maar ik begin er langzaam aan te wennen dat er gewoon veel trage stukken gameplay zijn en ik zit pas in chapter 6, dus het kan nog alle kanten op, en ik heb er wel een goed gevoel bij. Ik heb ongeveer 3,5 uur gespeeld en ik ben bijna halverwege denk ik, dus die 5,5 uur ga ik niet redden! Ik verwacht dus ongeveer 8 a 10 uur met deze game bezig te zijn. En daarna ga ik hem hoogstwaarschijnlijk nog een keertje uitspelen, maar dan precies met de juiste verwachtingen!

uitgespeeld.
leuke game, maar leuk voor 1 x.
ga hem vanavond ruilen voor DOA 5 last round en een andere game.
dat is het voordeel van game mania.
schaf hem ooit nog wel eens aan als ie in de voordeelbak ligt.
laat hem wel op mijn ps4 staan voor het geval dat.

mooie graphics, erg moeilijk op sommige momenten, maar toch een gevoel van : er had meer ingezeten.

avatar van JacoBaco
In twee avondjes uitgespeeld en laat ik ermee beginnen dat ik het erg jammer vind dat ik dit geen game vind om eens in de zoveel tijd is uit te spelen. De voornaamste reden hiervoor zijn de cutscenes! Het zijn er voor mij (te) veel en sommige zijn echt te lang. Sommige cutscenes worden zelfs als chapter gerekend. Deze game heeft een speelbare proloog en daarna komen er 16 chapters waarvan er een aantal dus niet speelbaar zijn en zit je dus 5 minuten naar een cutscene te kijken. Ik vind een (goede) game die je in 5-6 uur kunt uitspelen prima! The Evil Within kun je ook binnen 5 uur uitspelen. Daar krijg je zelfs een trofee voor. Alleen bij The Order 1886 worden cutscenes dus ook meegenomen in de speeltijd. Hoeveel uur er precies overblijft aan daadwerkelijke gameplay weet ik niet, maar heel veel is het niet. Goed, dan nog zou dit een game kunnen zijn die ik graag af en toe eens uitspeel, want The Order 1886 is serieus een goede game. Maar je kunt de cutscenes dus niet skippen! En zeker als je het al eerder gezien hebt, kan het saai worden op die manier. Erg jammer dus, want ik wil die cutscenes kunnen overslaan!

Ok even iets anders. Ik denk dat deze game het begin is van iets groots. Ze kunnen hier met gemak een interessante trilogie van maken. Wanneer je deze game uitspeelt en de after credits scene kijkt, dan ligt het vrij voor de hand dat ons nog het e.e.a. te wachten KAN staan. Als het aan mij ligt, mogen ze hier een trilogie van maken en stel dat de sequel een hele goede game wordt, dan kan deel 1 daardoor een betere game worden! Ja, ik loop erg op de zaken vooruit, maar ik zie potentie! Maar goed, eerst maar even afwachten hoe goed deze game verkoopt!

The Order 1886 is lineair, het is zwaar scripted en het is aan de korte kant. Alleen dit ervaar ik dus niet als nadelen. De QTE vind ik overigens (afgezien van de proloog) heel erg meevallen! Zelf vind ik het geen overkill aan QTE. Wel een nadeel zijn de (te) vaak trage stukken waarin je echt alleen maar stapvoets kunt lopen. De meeste chapters beginnen er dus mee dat je stapvoets moet lopen en soms duurt het echt even voordat de actie begint. Gelukkig zijn er wel momenten dat je jezelf iets sneller kunt voortbewegen. Niet rennen, maar ehh.. semi rennen. Het vechten tegen rebellen en af en toe de lycans zijn soms best uitdagend, maar over het algemeen is dit geen moeilijke game en soms wat eentonig zelfs. Puzzels zitten er niet in. Wat er wel inzit, wil ik geen puzzels noemen. Geen puzzels dus, maar ik heb er hier ook geen behoefte aan. Redelijk veel keus in wapens en een aantal hiervan zijn ook echt tof, maar ze hadden wel een stuk overweldigender moeten klinken! Dit had het absoluut wat intenser kunnen maken! Gelukkig heeft de game wel een goede atmosfeer! En ja, de graphics en voiceacting zijn briljant. De game speelt lekker, maar het had heel eenvoudig een stuk beter kunnen zijn met maar een paar kleine aanpassingen! De game is trouwens bug-free en dat is tegenwoordig een hele zeldzame prestatie!

AvMerode
Op momenten moest ik aan uncharted denken, maar dan zonder het platform en adventure gedeelte.
In the order heb je aardig wat filmpjes en middelmatige quick time events naast het dertien in een dozijn coveren en knallen. Daarnaast is er een lichtelijk horror element aanwezig.
De game heeft overigens ook een flinke aanloop nodig.
Bepaalde sci-fi wapens doen me trouwens denken aan de wapens uit Raven Software shooters zoals Wolfenstein, Singularity etc.
Moet er wel bij zeggen dat het knallen vrij vermakelijk is (vooral het sniperen, quick draw skill en gebruik van old school style wapens), al is het vaak repetitief en kort.
Verder is de gameplay ook vrij easy (a walk in the park) in hard settings.
Het grootste minpunt vind ik de CinemaScope. (twee dikke balken aan de onderkant en bovenkant van het scherm)
Naar mijn mening werkt het prima in films, maar niet in videogames.
Had er dan een optie bij gedaan waarbij je kunt kiezen uit volledig of CinemaScope beeld.

Gamespot's cijfer van een 5 is overigens onterecht.
Naar mijn gevoel is het eerder een 6.5 of 7 waard.
Het is een aardige cinema stijl shooter waar helaas weinig diepte inzit.

Zit er een uurtje of drie in en het is best aardig, maar de kritiek die de game krijgt kan ik me zeker wel in vinden. De verhouding gameplay tot cutscene's en ander traag geneuzel zoals halfbakken quicktime events is zeker niet wat ik ervan gehoopt had, zelfs na het lezen van een aantal reviews. Maar de sfeer maakt wel het één en ander goed.

Van die twee zwarte balken boven en onderin het beeld ben ook ik geen fan. Maar wat me eigenlijk nog meer stoort is de microscopische ondertiteling. Ik vind het altijd fijn om - indien beschikbaar - de ondertiteling aan te hebben. Maar ik zit nog geen drie meter van m'n tv en ik moet me echt inspannen om er überhaupt iets van te kunnen lezen.

avatar van Marcellussss
Zojuist uitgespeeld, en na de tegenvallende reviews viel dit mij heel erg mee. Dit is niet Sony's Ryse: Son of Rome, zoals door velen bijvoorbeeld beweerd word. Deed mij juist denken aan de eerste Uncharted; nergens vernieuwend, wat ruwe kantjes hier en daar, maar desondanks een vermakelijke game met uitzonderlijk mooie graphics en aardige storytelling (voor een game). Maar waar die eerste Uncharted de hemel wordt ingeprezen, wordt deze om nagenoeg dezelfde redenen de grond ingeboord. Uncharted was trouwens ook hoogstens een uur langer.

QTE's vond ik zelden echt vervelend trouwens. Wel heel jammer dat de game eindigt met een QTE battle (ook verhaaltechnisch een enorme anti-climax). Wat ik een stuk vervelender vond waren de random collectibles zo af en toe, en dat de vijanden met shotguns zo overpowered waren; kwam liever een stel lycans tegen dan één kerel met een shotgun.

Hoop dat het vervolg net zo weet te verbazen als Uncharted 2 destijds door niet enkel grafisch een voorloper te zijn.

MikeMannuh

Dit is juist precies waarom iedereen deze game vergelijkt met Ryse: Son of Rome.....

avatar van Marcellussss
En alleen het vergelijken van de graphics is naar mijn mening dus terecht. Buiten dat heeft die game meer gemeen met Knack dan met deze. The Order was een tegenvaller, maar Ryse was gewoonweg vervelend om te spelen. Daarnaast zijn vooral de setting, karakters en de verhaallijn hier vele malen interessanter. Niet onbelangrijk voor een game die het voor een groot deel daarvan moet hebben.

Veel mensen schijnen The Order dus net zo vervelend te vinden, maar dat heeft denk ik meer met hun verwachtingen te maken. Zoals ik zei, Uncharted is ook teleurstellend als je iets vernieuwends verwacht.

MikeMannuh
De vergelijking word niet gemaakt omdat de games in gameplay op elkaar lijken, de vergelijking word gemaakt omdat Ryse staat tot Xbox One als The Order staat to PS4. Beide opgehypte exclusives die zogenaamd DE console sellers moesten worden, maar beide eigenlijk alleen grafische showpieces waren met vrij weinig diepgaande inhoud en hoewel ze beide toch oppervlakkig vermakelijk zijn, zijn ze beide geen console sellers geworden.

Het feit dat jij Ryse vervelend vond om te spelen en deze game niet heeft vooral met smaak te maken, aangezien ik me best wel prima vermaakt heb met Ryse, hoewel de gameplay voor dat specifieke genre zeker steken liet vallen. Dat is bij The Order niet anders.

Zojuist uitgespeeld. Zoals al vaker gezegd behoorlijk wat je noemt een mixed bag.

Was hier aanvankelijk eigenlijk niet eens in geinteresseerd maar omdat ik een mooie aanbieding zag met een stalen dooske toch maar voor gegaan.

Wat ik kreeg was uiteindelijk precies wat ik mocht verwachten, inclusief nog een naar klein verrassinkje. Namelijk in de vorm van een kill confirm op de crosshair zoals we deze zeer spijtig genoeg ook al bij GTA 5 en enkele andere games hebben mogen aantreffen.

Ik baal hier altijd nogal van mede omdat zodra men ervoor kiest dit te implementeren er vervolgens ook geen enkele optie is om dit uit te zetten. Voor mij doet het echt afbreuk aan de ervaring, zodra iemand dood is zien we een rood kruisje. Hoe erg moeten we bij het handje worden genomen.

Ik ervaar in zo'n geval dat het me alleen maar afleidt van wat er zich daadwerkelijk op het scherm afspeelt, je ziet een kruisje en verder doet het er niet meer toe wat er gebeurt. Voor mij doet het echt afbreuk, ik wil het idee dat als iemand neergaat hij eventueel nog op kan staan. Ik wil die spanning. We zien zo wel hoe het uiteindelijk vergaat, dit maakt het alleen maar saai en geestdodend.

Vergelijking is al vaker gemaakt met Uncharted. Hoewel we duidelijk elementen daarvan zien terugkomen is het vooral qua shooter toch een heel stuk minder dan met name de laatste. Qua knallen is het veel meer een statisch gebeuren, het mist de dynamiek en de spanning van met name U3 welke als geen ander laat zien dat cover based knallen toch ook nog exciting kan zijn.

Is dit allemaal niet echt.

Zelfs al zijn er enkele zeer interessante wapens, je gebruikt ze maar amper. Nou ben ik op zich nog niet eens zo tegen het idee van een game die iets anders doet dan enkel eentonig knallen vanuit cover om een verhaal te vertellen, een game als Spec Ops: the Line vind ik om deze reden niet eens om door te komen. De wijze waarop deze game dit doet is echter redelijk zwak te noemen.

Dan heb ik het natuurlijk over de langzaam lopend sequenties waar het slechts zaak is enkele oplichtende objecten te bestuderen tot het volgende tussenfilmpje weer begint. Deze afwisselende onderbrekingen hadden best wat meer diepgang kunnen bevatten, in de vorm van enkele puzzels bijvoorbeeld. Of een interactie zoals die bij Beyond: Two Souls. Een vergelijkbaar filmische game die er een stuk beter in slaagt de speler al dan niet illusionair bij het geheel te betrekken.

Zoals ik al zei enkele interessante wapens, waarbij de eerder genoemde thermite gun natuurlijk het meest opvalt. De keren dat je deze daadwerkelijk hanteert zijn echter nihil. Zo was er zelfs een incident waar ik er net een had bemachtigd om hem dertig seconden later, na het volgende tusssenfilmpje alweer kwijt te zijn en 'm zo uiteindelijk welgeteld niet één keer te hebben afgevuurd.

Stukje zeer twijfelachtig game design. En dat treffen we hier wel vaker.

Dat klinkt allemaal best negatief, en ik zat dan ook ernstig te twijfelen om een 2.5 te geven. Uiteindelijk toch een krappe voldoende omdat de algehele aankleding en het verhaal met name later toch wel enkele boeiende aspecten kennen. Zo verdient het wat mij betreft zelfs wel enige lof wat voor wereld ze hier hebben weten neer te zetten en hoe ze er in slagen er zaken als weerwolven, vampieren en Jack de Ripper in te verwerken. Je ziet er aan af dat er aan bepaalde aspecten zeer veel zorg en aandacht is besteed, qua gameplay en algehele uitwerking echter zie je dat men er zich net wat te gemakzuchtig heeft afgemaakt.

Jammer.

En het was ook echt te kort overigens. Heb 'm al enkele maanden in mijn bezit, om eerst wat te spelen en het vervolgens tijden te laten liggen. Om het gisteren weer op te pakken, weer wat te spelen en het eigenlijk binnen no time eventjes af te ronden.

Dat maak je deze dagen eigenlijk ook niet meer mee, games worden juist alleen maar langer en grootser. Nou ben ik mede om die reden best ook wel voor een wat meer compacte ervaring op z'n tijd, dit gaat echter weer net wat te ver.

Duidelijk een wereld en personages met enige potentie, ik zou dan ook best een eventueel vervolg willen zien. Al begrijp ik dat dit inmiddels nog maar zeer de vraag is.

En dat is ook wel jammer.

Galahad is wel een koele gast.

avatar van AmazingPP
The Order 1886 is duidelijk een game die laat zien wat de PS4 kan qua graphics. Daarvoor is het spel ontworpen volgens mij. Het spelelement blijft namelijk nogal achter bij de graphics. Was hier iets meer tijd aan besteed hadden we echt een topgame gehad. Nu blijft het steken in de middelmatigheid. Toch geef ik vier sterren. Waarom? Vanwege de graphics. Man, wat ziet dit spel er geweldig uit. Alles glimt mooi, is zeer gedetailleerd, de voice-acting is nagenoeg perfect en het spel bezit een prachtige score. Is dat genoeg voor vier sterren? Nee, maar ik vond de gameplay ook net genoeg om de game leuk te houden. Veel cutscenes, maar die gaan naadloos over in het spel. Erg goed gedaan. Laten we dit een voorbeeld noemen voor andere games die de gameplay dan kunnen uitbreiden, maar met dezelfde kwaliteit aan graphics. 4*

avatar van Awake78
Wat een game!

Zojuist uitgespeeld en toch maar even de loftrompet over deze toffe game. Allereerst vallen de graphics natuurlijk op, deze zijn zo geniaal dat ik hier wel dit hele kader over vol kan schrijven. De belichting is echt op zo'n dusdanige manier uitgewerkt dat het ontzettend realistisch oogt. Ook de vuureffecten en met name de rookeffecten zijn ook briljant. Op een gegeven moment staat een loods vol rook door omringend vuur, als vervolgens de dakramen opengaan zie je dat de rook zich zo naar deze uitgangen toebeweegt, dit is echt op een hele natuurlijke manier gedaan. Kleine details, maar o zo belangrijk voor de spelervaring.

Ook de geluiden, oa van de wapens, zijn echt een verrijking van de game. Heerlijk om met volle volume dit spel te spelen. Sowieso zijn alle wapens heerlijk om mee te spelen, met als absoluut hoogtepunt de Thermite Gun, waarmee je vijanden levend verbrand.

De gameplay doet in principe alles goed voor mij. Het cover/shoot systeem werkt heerlijk en staat je nergens in de weg. Waar de meeste third-person spellen dit niet helemaal lekker onder controle hebben, werkt het hier zeer soepel. De shootouts zijn dan ook echt een hoogtepunt van de game en, hoe moeilijk soms ook, het verveelt nooit.

De gevarieerde gameplay, het verhaal, de personages...werkelijk alles is van een subliem niveau en het voelt echt aan als een filmische blockbuster.

Als ik dan toch wat kritiek moet geven is dat het laatste gedeelte (afgezien van de eindbaas) iets minder wordt. Ook duren de cutscenes soms wat lang, maar dit is ook weer goed uitgewerkt en heeft ook echt relevantie voor het verhaal wat soms gewoon iets langer nodig heeft om te vertellen.

De speelduur van ongeveer 10 uur is voor mij perfect. Voelt nergens te kort of afgeraffeld aan. Het spel wordt voor mij dus bovenal gemaakt door de graphics en de vakkundige details. Bijvoorbeeld dat de vijanden tegen elkaar zeggen wat je gaat doen, of zelfs als je schakelt naar je shotgun wordt dit medegeeld aan elkaar.

Ik ging de game in met weinig verwachting, aangezien de meningen over dit spel zeer verdeeld waren. Ook las ik ergens in een review dat als je de game speelt zoals de ontwikkelaar dit wil, het in principe alles goed doet. Dat is inderdaad het juiste understatement. Dat het spel compleet en zonder bugs is afgeleverd vind ik ook wel een vermelding waard.

Een dik verdiende 5* en nu nog even kijken waar ik hem kan plaatsen in mijn top 10. Ik hoop echt dat ze hiervan een deel 2 maken met alles geperfectioneerd en echt de puntjes op de i.

Wat een belevenis, echt super.

Dat je er zo enthousiast van kan worden.

Een gelukkig mens en ik tel voor twee.

Ik echter, vond het beneden alle peil.

En ik ben ook veel te aardig soms want ik ga deze gelegenheid maar eens aanwenden om er lekker een heel punt vanaf te halen.

Een karige ervaring is een herinnering nog skraler en skraler.

In deze geldt dat zeker.

avatar van gamefan
Ook al zijn de meningen over The order: 1886 op zijn minst gezegd verdeeld, ik bevind mij toch in het kamp die de game erg tof vindt. Tuurlijk heeft het zijn fouten en beperkingen, en ik begrijp ook wel dat sommige mensen zich storen aan de erg lange cutscenes of het korte verhaal, maar ik heb er de volle 8-10 uur van genoten.

Zoals hierboven ook al vermeld wordt; de graphics zijn van een fenomenaal niveau, schitterend gewoon. De cutscenes voelen erg filmisch en enorm realistisch aan, en er zit geen enkele glitch in het hele spel. Dat is natuurlijk ook makkelijker voor een spel van kleine omvang, maar toch chapeau. De gameplay is niet vernieuwend, maar werkt gewoon lekker soepel. Het schieten met de vele verschillende wapens die je doorheen het spel gebruikt voelt tof aan, werkt goed en is af en toe heerlijk uitdagend. Er zaten ook meerdere heel toffe sequences in het spel, waarbij je soms van een grote schietpartij in een nog grotere schietpartij belandt, om er daarna nog een schepje bovenop te doen. En dit alles zonder hectisch of chaotisch aan te voelen, wat mijn grootste commentaar is op shooter games, wat niet bepaald mijn favoriete genre is. Er zit genoeg rust in het spel (volgens sommigen dus iets teveel soms) en het verhaal wordt mooi uit de doeken gedaan.
Ik vond het verhaal erg goed, en ja, ook voor mij had het iets langer mogen doorgaan, vooral het einde voelde wel heel plotseling, maar over het algemeen was het echt wel sterk; net zoals de stemacteurs. Hierbij wil ik gerust het woord briljant in de woord nemen, echt prachtig stemwerk voor de personages.

Maar inderdaad, met max 10 uur bereik je de credits wel, en dat is inderdaad kort, zeker naar de maatstaven van tegenwoordig. Dit hoeft niet persé een groot minpunt te zijn en is het voor mij ook niet, maar het einde leed naar mijn gevoel wel een beetje door deze korte speelduur. Ook zijn er af en toe volledige sequences die enkel en alleen bestaan uit een lange cutscene. Voor een eerste speelbeurt vond ik dit niet erg storend; het verhaal was interessant genoeg en het was een genot om naar te kijken, maar dit maakt de herspeelwaarde wel behoorlijk klein. Een 4* vind ik daarom wel op z'n plaats; het is op geen enkel vlak een gamechanger, het doet niets speciaals, maar het is gewoon een erg toffe game voor (1 keer) te spelen. Ik hoop wel heel fel dat er een vervolg komt; het verhaal is erg open geëindigd en een 2de deel kan alle imperfecties van dit deel verbeteren (wat al vaak genoeg is voorgekomen in de gamewereld).

avatar van Julian McArthur
Ik vind het een mooie game. Visueel top, sterk verhaal e, goede stemacteurs. Maar een aantal minpunten die het geen topper maken voor mij. Gebrek aan maps, inventory, geen mogelijkheid tot upgraden wapens of skills, geen game plus mode...

Dit heb ik nooit meegemaakt: een game waar ik zeker helft van de tijd niet echt geboeid was en meer tijd besteedde op social media dan dat ik op de game lette, maar waarbij de andere helft het helemaal goed maakt en ik alsnog positief ben over het geheel.

The Order is minstens 2/3e van de tijd een interactieve TV serie waarbij je alleen rondloopt, cutscenes bekijkt, brieven leest en quicktime events moet doen. Ikzelf had echter geen belangstelling bij het verhaal. De personages praatte haast alleen in theatrale expositie en het thema ansicht interesseerde me onvoldoende. Er is ook geen mogelijkheid de cutscenes over te slaan. Zelfs wanneer je kunt rondlopen ben je heel beperkt in waar je naartoe kan: het bestaat meer uit het volgen van een lineair pad dan dat je echt aangemoedigd word op eigen haggie te verkennen.

Daarentegen.. Dit is een soort Naughty Dog game die toevallig is gedaan door een andere studio. De overeenkomsten met Uncharted en Last Of Us zijn niet over het hoofd te zien: haast identieke gameplay, grote nadruk op ingame narratief en zelfs de korte klimmomenten voelen rechtstreeks van die games gekopieerd. Maar als iemand die Uncharted kapot leuk vind en de gameplay in LOU goed genoeg waardeerd maakte dit The Order heel leuk om te spelen, zodra je eenmaal aan de 3rd person shooter stukken toekwam. Met auto assist uit en de moeilijkheidsgraad op hard moest ik mijn hoofd er goed bijhouden, veel accuraat schieten en je zorgvuldig positioneren. De geweren besturen heel prettig, er zit voldoende afwisseling in de vijanden, de layouts van levels vroegen soms om flexibel te moeten omgaan met schuilplaatsen. Ik had het goed naar mijn zin tijdens de schietsequenties.

Maar het meest indrukwekkende aspect aan The Order is dat het werkelijk adembenemend mooi is om naar te kijken! Grafisch één van de meest hoogstaande titels die voor PS4 is uitgekomen (kun je nagaan dat dit 2015 was!). Het detail in de omgeving is zelfs jaren na deze game weinig evenaart door andere PS4 titels. Ik zat vol met verbazing de omgevingen te bekijken, regelmatig stilstaan en gewoon van het uitzicht te genieten. Dit voegde heel wat toe aan het schieten of de lineaire verkennen, zelfs zonder belangstelling voor het verhaal.

De game heeft echter overbodig veel quicktime events. Zeker de momenten dat je dit bij boss battles moet gebruiken zijn niet leuk. Liever dat ze deze er helemaal uit hadden gehaald. Het grootste gemis, wat de game echt naar een hoog niveau had kunnen tillen, is het gebrek aan redenen om te verkennen. Met een wereld die er zo goed uitziet wil je het liefste iedere hoek verkennen, maar buiten wat brieven en foto’s is er niets te vinden. Daarom volg je maar het lineaire pad tot een cutscene of gevecht begint. Als er bv gear was voor wapen upgrades dan had ik alle hoekjes onderzocht, wapens die ik leuk vond handige toevoegingen gegeven oid.

Ondanks dat ik zo negatief ben over grote aspecten voel ik me als geheel positief over mijn tijd met The Order. Als het verhaal boeiender was geweest, je meer vrijheid in het verkennen had en ze je meer redenen gaven om te verkennen dan had dit zomaar een meesterwerk kunnen zijn. Voor zijn prachtige wereld en leuke gameplay krijgt het iig een dik duimpje omhoog en ik ben blij het daarvoor gespeeld te hebben.

3/3,5*

All Seeing Fish, Dit is dan wellicht wat voor je! (Ik vind het heel leuk om met dit soort dingen mee te denken haha)

Van The Verge: "The Order feels like a much bigger game boiled down to the essentials, a complete experience without any filler. Open-world games aren't going anywhere, and I don't want them to, but The Order is proof that there's still a place for linear, cinematic gaming experiences."

En anders, kijk ook eens naar Sniper Elite 3 en 4