Devil May Cry (2001)

PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / PlayStation 4 / PlayStation Portable / Xbox 360 / Xbox One / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom

De eeuwige strijd tussen goed en kwaad is overgewaaid naar het eiland Malai. Twee millennia nadat de zeer machtige duivelsprins Mundas werd verslagen door de heldhaftige duivelsridder Sparda, zint hij op wraak en is hij weer bezig een leger op de been te brengen voor een invasie op aarde. Eén iemand is echter in staat om hem tegen te werken: Dante, de half menselijke, half duivelse zoon van Sparda en specialist op bovennatuurlijk gebied. Gewapend met dezelfde dodelijke gevechtsvaardigheden als zijn vader en met dezelfde mysterieuze krachten die door zijn niet-menselijke bloed vloeien, is Dante de enige buffer tussen menselijk welzijn en demonische heerschappij en slavernij...

Dr. Salvador
shadowmaster100 schreef:
hele goede slashergame met prachtige muziek,sfeer en gameplay.

alleen jammerdat je 3 KEER tegen die uil en die spin moest vechten,ik had liever variatie.

maar voor de rest is dit een klassieker.

gewoon een top game

Ja die spin 3X is iets te veel ja, en vooral die slak ook, maar die uil vond ik heel erg vet!, en die spin ook wel!

Persoonlijk vind ik deze game héél iets beter dan de GOW games, en voor mij is dit de NR1 slashergame!

shadowmaster100
ja de spin en die uil waren zeker VET en pittig.

en devil may cry games hebben iets wat andere slasher games niet hebben,,,de sfeer en d emuziek namelijk,echt prachtig.

GOW fames zijn echt voor het grote publiek bedoeld maar devil may cry is meer een persoonlijke game

ik wil nu gelijk deel 2 spelen,maar die is wat minder heb ik gehoord.

deel 4 vond ik wel vermakelijk maar was niet meer echt duisterig

Dr. Salvador
Je hebt helemaal gelijk!

DMC4 was ook minder duister en sfeervol, net als deel 3.

Maar speel alsteblieft NIET DMC 2 ik geef 1,5* het is echt een waardeloze vervolg, en DMC onwaardig! , bij de game DMC2 staat waarom het zo slecht is.

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Off topic berichten verwijderd. Berichten over de positie van games in de top 250 horen niet bij de game.

avatar van TonyTHorror
Devil May Cry, een game die weet wat cool is.

Niet dat ik mannen met zulk blond haar cool vind, maar in zo'n game waar je ongenadig hard te werk kan gaan met combinaties tussen vuurkracht en swordplay, is het toch wel briljant! Dante is daarmee (Op Gordon Freeman na) de grootste Bad Ass in gaming, beats Duke Nukem en maakt van Serious Sam z'n bitch.

Wellicht een beetje overdreven, maar damn wat kon ik hier als jongetje van genieten zeg. Intense gameplay (nog lang niet zo uitgebreid als de latere delen maar in z'n opzet geniaal en vernieuwend) en qua level design ongelooflijk sfeervol en duister. Heksen met immens grote scharen, vreemde poppen en andere creaturen; Devil May Cry levert fantastisch schietvoer af.

Kon ook nog best pittig worden, vooral met de bosses! Wat dat betreft is het duidelijk van Japanse makelij, trial & error was (althans op jongere leeftijd) nogal eens het geval. Gelukkig heeft de game genoeg aantrekkingskracht om gewoon door te blijven spelen. Ook zo typisch zijn die foute stemmen die érg foute one-liners uit moeten kramen, heerlijk vind ik dat .

Dat de camera het behoorlijk liet afweten neem je dan gewoon voor lief, Devil May Cry is een mijlpaal in game historie en dient jaren later nog steeds als voorbeeld. Blijft in m'n top10.

Muskano
Mooi review tonyHorror .
Is inderdaad een hele vette game, helaas moest je 3 keer tegen hetzelfde eindbaas.
In plaats van 3 keer tegen dat Uil had ik liever meer variatie.

avatar van jirachi04
Ik denk niet dat jullie hierop aan het wachten zijn.

avatar van AvMerode
Weet niet of het aan mijn tv ligt, maar met ps3 versie van DMC (HD versie) zijn de filmpjes (en item menu) van zeer slechte kwaliteit en ook nog in old school vierkant klein beeld.
Is gewoon regelrecht geport van ps2 naar ps3.
Enige dat wel iets opgepoets is, is de game-play zelf.
Dus je betaald in feite 13 euro voor half afgewerkte hd remake.
Weet niet hoe het met de andere twee DMC remakes zit, nog niet gespeeld namelijk.
Valt nog wel mee te leven gelukkig, al is het wel erg opvallend van klein naar groot beeld elke keer.

avatar van TonyTHorror
Op de X360 was alleen de opening even vierkant, daarna is het netjes gedaan voor mijn gevoel.

Vermaak me er nu nog meer mee dan vroegah!

MikeMannuh
Ik schrok ook even toen ik de intro filmpjes zag, maar toen ik zag dat de gameplay widescreen was maakte het me niet zo veel uit. Filmpjes kunnen ze ook inderdaad niet bij werken, het zijn gewoon echt movie files. Dan zouden ze ze opnieuw gemaakt moeten hebben.

MikeMannuh
Ik heb deze game nooit 'back in the day' gespeeld, dus ik denk dat de impact van deze game toen waarschijnlijk een stuk groter was dan dat ik hem nu de eerste keer speel. De enige dingetjes die me een beetje tegenstaan zijn de krakkemikkige controls en af en toe de rare camera. Verder houdt de game in mijn ogen zelfs nu nog stand. De graphics zien er nog steeds ok uit, combat is leuk en dit was de eerste game in dit genre, wat tevens een van mijn favoriete genres is. Wat kan ik anders doen dan deze game een 5 geven.

Bijna op hard uitgespeeld en dan Devil Hunten op Dante Must Die!

avatar van solidKevin
Zojuist aan begonnen en het bevalt me tot nu goed. De camera is wel wat wennen.

avatar van solidKevin
Na zo'n 6,5 uur heb ik hem uitgespeeld en ik moet zeggen dat ik me er prima mee heb vermaakt. Ik had wel wat irritaties over de camera, maar dat vind ik geen reden voor een lager cijfer. Het verhaal wordt aan het einde erg sterk met een paar interessante plotwendingen. Ik heb me echt door de eindbaas heen gebluft. Als ik geen gebruik gemaakt had van al mijn power-ups dan zou ik het nooit hebben gehaald .

Ik weet nog niet zeker of ik het op Hard ga proberen want ik wil eigenlijk ook de andere DMC games spelen en ik ben ook niet zo heel erg goed met die combinaties enzo.

Ik me er goed mee vermaakt dus deze game krijgt van mij een verdiende 4*.

avatar van TonyTHorror
Blijft een meesterwerk. Vannacht in één zit uitgespeeld... ik kon 'm gewoon niet neerleggen. De duistere gotische stijl, edgy gore, gave boss fights en de meesterlijke soundtrack verpakken een verder redelijk rechttoe rechtaan hack&slash game tot iets unieks. Zelfs 18 jaar na dato nog onovertroffen in het genre.