menu

Middle-Earth: Shadow of Mordor (2014)

mijn stem
3,77 (54)
54 stemmen

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One
Action / RPG
single player

Ontwikkeld door Monolith
Uitgegeven door Warner Bros.

Het spel speelt zich af tussen de gebeurtenissen van The Hobbit en The Lord of The Rings, zoals geschreven door J.R.R. Tolkien. Je speelt als de ranger Talion, wiens familie is vermoord door de legers van Sauron. Hijzelf was ook omgekomen, maar is weer tot leven gekomen en bezit nu Wraith-achtige krachten, klaar om op wraaktocht te gaan.

TRAILER

https://www.youtube.com/watch?v=G5B2ciXRQjg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van solidKevin
3,5
Ik ben benieuwd wat het wordt. Dit komt mede door het Nemesis system, waardoor de game schijnbaar voor iedereen anders zal zijn.

avatar van patenpac
3,0
Dit is een van de weinige games waar ik nog eens 60 euro voor wil neertellen.

3,5
Dit is waarschijnlijk één van de games waardoor ik twijfel om nog een Xbox of PS te kopen.

spelfreak
5 sterren op 5 van Joystiq, 9,5 van Polygon, een 9,3 van IGN, 4,5 sterren op 5 van The Escapist, een 8,25 op 10 van Game Informer en een 8 op 10 van Gamespot

Een 85 op Metacritic

Het ziet er naar uit dat niet Destiny, maar Shadows Of Mordor de game (voor mij) wordt deze maand. Lovende recensies, zeker voor een nieuwe IP.

avatar van AvMerode
Het is een kruising van assassins creed en batman.
Stealth en platform elementen van AC en de combat van Batman Arkham.

Speelde de game voor zo ongeveer 3 uren zonder enige review indicatie.
Had mindere reviews verwacht omdat ik er zelf niet zo heel erg weg van ben.
Free roaming/open-world is niet mijn ding en denk dat het daarom ook niet mijn type game is.
Moet dan ook zeggen dat ik grotendeels alleen maar indie en retro games speel en al dat nieuwe spul (van de grote uitgevers) doet mij qua gameplay zeer weinig. Was alleen wel erg nieuwsgierig naar deze game (en de nieuwe sherlock holmes).
Maar er is in ieder geval veel te doen in dit spel. Goed voer voor de free roam liefhebbers.
Je kan ook duidelijk zien dat ze er met veel liefde aan hebben gewerkt.
Monolith is in ieder geval terug en ze hebben goed werk verricht.
Lord of the rings fans zullen het helemaal geweldig vinden.

avatar van Sinner
Alleen voor next-gen consoles though. (of PC?) Zoals ik het begrijp mist het Nemesis systeem (wat toch een groot deel van de charme van het spel uitmaakt) namelijk volledig op de xbox360 en ps3.

avatar van AvMerode
@Sinner, ik speel hem op de pc. Speel zowat alles op de pc als er de mogelijkheid is.
Monolith heeft de toetsenbord en muis controls trouwens goed uitgevoerd.
Verder geen waardeloze console naar pc port. Gewoon goede pc release.
Maar het Nemesis System is inderdaad een geweldige toevoeging.
Heb er alleen nog weinig gebruik van gemaakt. Zie het morgen wel weer.

avatar van Sinner
Heb het nou inderdaad een uurtje of 2 gespeeld / zien spelen bij een vriend en het ziet er op PC met de HD Texture Pack erg mooi uit. We hebben trouwens gewoon de Xbox joypad aangesloten ipv muis en toetsenbord te gebruiken. Speelt lekker en het LOTR sfeertje zit er prima in - alleen ... voor mij is het net wat te veel Assassin's Creed en Batman om er echt helemaal warm voor te lopen. Zeker aangezien ik van beide reeksen nog wel wat games te gaan heb. Meer iets wat ik uit een budget bak haal vroeg of laat. (of in een Steam Sale - nadat ik eens mijn PC upgrade - een Xboxone of PS4 is namelijk nog niet voor morgen - als ik het uberhaupt nog koop).

Maar inderdaad - ik denk dat de verstokte free-roam liefhebber of LOTR fan het geweldig gaat vinden. Mijn kameraad was in ieder geval dol enthousiast.

avatar van 3bdelilah
3,5
Ik denk dat ik van de weinigen ben die niet vol lof is over het Nemesis systeem. Het idee erachter is natuurlijk leuk, Uruks die je hebt vermoord komen soms terug en daar komt wat dialoog uit. Andersom kan je ook vermoord worden door een Uruk, waardoor hij weer in status en macht stijgt. Maar ik vind alle lof eerlijk gezegd een ietsiepietsie overdreven. Het komt allemaal basic en niet heel uitgediept over. Tenzij ik in mijn 20 uur durende speelsessie (71%) nog steeds niet precies weet welke voordelen ik er allemaal uit kan halen, maar daar ga ik niet vanuit.

Maar dat was geen ergernis, vond het een verfrissend systeem. Soms heb je alleen wel van die momenten dat je rustig een kamp afsluipt en een goed moment probeert te zoeken om een Captain af te slachten, en dan verschijnt een nieuwe Captain uit het niets die je plannen opeens verneukt. Heb zelfs een moment meegemaakt dat er 6 (!!!) tegelijk actief waren met ieder misschien een Uruk of 10 aan handlangers. Je kan wel een beetje aanvoelen wat voor een tering chaos dat was, haha. Hoe dan ook, om eerlijk te zijn is het ook best een ontevreden einde. De eindbaas (mag je daar eigenlijk van spreken?) is een compleet lachertje en met twee QTE's is het eindgevecht over. Voor een spel dat helemaal gebouwd is random Talion en zijn wraak vond ik het wel een aardige anticlimax.

Maar d'r zitten ook aardig wat goeie dingen in. Zoals vrijwel iedereen al gezegd heeft, is het een toffe mengelmoes van Batman Arkham's heerlijke freeflow combat en het klimmen en 'traversing' van Assassin's Creed. Stealth is verder vrij oppervlakkig, maar leuk dat het als optie wordt aangeboden. Voelde als 1-op-1 kopiewerk van de Predator Mode in de Batman Arkham games (zowel voor- als nadeel), maar WB is voor beide series de uitgever dus daar zou Monolith vast toestemming voor gekregen hebben.

Tja, het speelde gewoon heerlijk weg, het zag er vaak prachtig uit (ondanks wat eentonige omgevingen) en het verhaal is best interessant (naar mijn mening met een wat magere afsluiting). Sowieso een ruime voldoende en zeker het proberen waard, maar voor mij is het helaas niet het 85/87 gemiddelde.

avatar van Futures
2,5
Ik had er hoge verwachtingen van, maar helaas kwamen die niet uit. Het verhaallijn is te saai, de gameplay maakt het er ook niet beter op. Het landschap waar je doorheen trekt is ook niet zo bijzonder, eentoniger kan bijna gewoon niet. Voor een RPG vind ik dit tot nu toe een matige game, zeker als ik het vergelijk met The Witcher.

avatar van Re51DeNt_Ev1L
4,5
Ben er nu helemaal door en moet zeggen dat het spel wel goed in mekaar steekt. Missies zijn leuk en uitdagend, sidequests zijn leuk om te doen en ook de collectibles die je in de twee gebieden kan vinden vond ik bijzonder leuk om te zoeken. Bij één van de twee krijg je zelf nog wat extra lore over bepaalde personages uit de game zelf, wat ik persoonlijk enorm leuk vond.

Het vechten zelf is ook super. Het deed mij een beetje denken aan de gevechten in het spel vikings: battle for asgard:p. Hordes orcs die samen met enkele chiefs/ Captains ... je omcirkelen. Spannend maar tegelijk ook soms frustrerend, wanneer je weer eens doodgemept wordt omdat je ineens vastzit als je teveel centraal blijft. Er zit zeker een tactisch aspect in de game, iets wat ik altijd wel apprecieer. Er gewoon op losmeppen is wel eens leuk, maar ervoor zorgen dat je zonder kleerscheuren een gevecht kan winnen door tactisch te spelen vind ik toch net nog iets leuker.

Ik denk dat dit één van de beste LOTR-games is die ik ooit gespeeld heb. Met een speelduur van rond de 40 uur ben je hier ook zeker een tijdje zoet mee.

4.5/5

avatar van MikeMannuh
3,5
Beetje veel hype rondom deze game weer. Het was niet slecht maar zeker ook geen must have topper...

5,0
Geweldig spel. Voor mij het beste wat ik in lange tijd heb gespeeld. Lekker jagen op leiders en ze dan op hun zwaktes pakken en afmaken. Dit gaat mij niet vervelen. Het nemen systeem is helemaal top!

avatar van dr channard
4,0
Idem hier. Paar uur in de game om te constateren dat het super verslavend werkt. Heerlijk

5,0
Iemand de seizoen pas gekocht?

Heb er nu 2 uurtjes opzitten. Beetje weinig om conclusies te trekken, maar ben wel een beetje overloaded met informatie, upgrades en moves. Tot dusver voel ik het nog niet helemaal. Beetje een flashback naar hoe ik dat vroeger ervoer met Devil May Cry 1. Duurde toen echt ff voordat ik in de flow kwam. Uiteindelijk was Devil May Cry een van de vetste games die ik ooit gespeeld heb. Heeft iemand zo'n zelfde gevoel dat ie in ook in Shadow of Mordor wat tijd nodig heeft om helemaal in de flow te komen? Hopelijk komt het nog........

avatar van MikeMannuh
3,5
Het had voor mij zeker wat tijd nodig om erin te komen. Je kan pas echt een beetje wat als je een aantal van de finishing moves hebt unlocked. Ik voelde me in het begin van de game eigenlijk wat te weak en knullig en kwam ik lastig in de flow qua combat, maar na het unlocken van wat meer skills kwam die flow er uiteindelijk wel, maar voelde ik me eigenlijk weer iets TE powerful.

Thanks voor je reactie, kerel. Ik denk dat ik hem nog maar eens wat tijd ga geven

avatar van justin8286
Gisteren binnengekregen. Verwachtingen waren hoog en worden ingelost. Hele mooie game waarbij vooral het vechten erg goed aanvoelt. Kijk er naar uit om meer finishers te leren. Nu is het nog redelijk pittig als er zo'n 30 orks om je heen staan met 3 captains, maar als je straks wat meer moves leert moet dat ook te doen zijn denk ik.

Verder steekt dat captain systeem ook erg goed in elkaar. Maak je er 1 af dan kan op den duur een andere het overnemen. Word je verslagen door 1 dan word hij sterker, veel uitdaging dus. Het is wel aan te raden om eerst de zwakte van een captain te leren kennen. Ging 2x dood bij 1 omdat ik er al meppend het gevecht inging, terwijl dat deze captain z'n sterkte was. Toen iemand ondervraagd en bleek hij een simpele zwakte te hebben. Je moet het maar weten

avatar van Shinobi
3,5
Beter goed gestolen, dan slecht bedacht.

Het is duidelijk te zien waar deze game de mosterd vandaan heeft gehaald.

Als gamer volg je een generiek verhaaltje dat wel erg miniem is uitgewerkt; het is meer een kapstok om je rond te laten dwalen in Mordor. Voor de fans van 'The Lord of The Rings' zitten er een aantal leuke dingen en personages in verwerkt die de aandacht trekken. Op zich een aardige basis, maar ik heb het gevoel alsof de makers tegen het einde aan de boel willen afraffelen. Dit zorgt voor een grootse anticlimax.

De gameplay is te kenmerken aan verscheidene elementen die uit games als 'Batman' van Rocksteady en de 'Assassin's Creed' serie zijn overgenomen. Het resulteert zich in toffe free flow combat in een wereld die je langzaamaan moet onthullen. Daarnaast staat het zogenoemde Nemesis systeem centraal. Dit geeft je iets meer interactie door vijanden te laten promoveren in een hiërarchie afhankelijk van of jij als speler een Uruk doodt, dan wel zelf gedood wordt door één. Weliswaar lachen als je op een gegeven moment een aartsvijand hebt, maar er is geen ware diepgang in te vinden.

De graphics zien er prima uit, al had ik graag meer variatie gezien in de gebieden die je doorkruist. Wel wordt de sfeer uit de films prima weergeven. Daarbovenop is de score gedegen, met als vermakelijke toevoeging de manier waarop elke Warchief voorzien wordt van zijn eigen intro.

Al met al een aangename game om eens gespeeld te hebben, maar toch niet de topper zoals er beweerd wordt.

3,5 Sterren.

avatar van patenpac
3,0
Ik heb sinds gisteren deze game uitgespeeld en ik moet zeggen dat hij me toch iets of wat is tegengevallen. De graphics en gameplay waren zeker niet slecht (ik durf zelfs te zeggen van hoog niveau), maar als Lord Of The Rings liefhebber had ik hier toch wat meer verwacht. Het Nemesis systeem is zeer interessant en leuk bedacht, maar begint helaas ook snel te vervelen. Als je iets of wat degelijk om kunt gaan met de controles is het bijna onmogelijk om te sterven, waardoor het eigenlijk gewoon de zoveelste uruk 'baas' is die je moet verslaan.

Ook de speelduur is tegengevallen. Ik heb hierboven gelezen dat je 40 uur zoet bent met dit spel, maar dit klopt enkel als je ook alles wilt gezien hebben. Indien je je eerder focust op het hoofdverhaal en de side quests iets of wat opzij laat liggen (wat eigenlijk een normale actie is aangezien de side quests niets voorstellen en altijd hetzelfde zijn), heb je na een 9-10 uur het spel uit. Je kunt hierna nog verder spelen, maar je zal niets nieuws meer tegenkomen.

Tot slot vind ik het persoonlijk ook spijtig dat je niet echt een 'ontwikkelingsgevoel' hebt. De game staat gekenmerkt als een RPG zijnde, maar dit element is naar mijn mening veel te zwak aanwezig. Dit komt omdat je eigenlijk de volledige game zou kunnen beëindigen zonder één ability te upgraden. Je hebt namelijk niet echt het gevoel dat je personage sterker wordt doorheen het verhaal.

Een game waar ik best naar uitkeek, maar (hierdoor) tegenviel.

avatar van Confusie
In navolging van de laatste God of War had ik ook hier gehoopt op het betere botte bijl gespleten slachtvee, maar dan blijkt dus dat er niet eens een bijl te hanteren valt.

Ook wat dominerend poepgeelbruin in de omgeving waar ik even aan moest wennen.

Maar dan, even later, al met al toch wel een aardig vermakelijk spelletje allemaal.

Zeker voor die paar piek waar men hem nu voor krijgen kan.

avatar van Confusie
Tja, zit toch wel erg lekker in elkaar hoor deze spelletje.

Afgezien van de niet hanteerbare bijl doet het op alle vlakken wat het moet doen en kom ik in navolging van de laatste God of War toch weer aardig in barse barbarij sferen.

Die dooie elf wel een toffe gast.

Forfeit your mind.

Dat soort boude uitspraken.

En dan pak je ze.

Hoofdpersoon beetje een grauwe droel, tikkeltje kleurloos beetje net als de vaste verkering van je zusje maar de dooie elf in hem maakt een hoop goed.

Tilt hem wel naar een hoger plan.

Komt ie weer goed weg.

Natuurlijk het zogeheten nemesis systeem dat deze game maakt en ook wel iets of wat originaliteit meegeeft.

Helemaal obsessen over een bepaald persoon en dan eindelijk op het moment komt schoppend kont chop je ze tot slot losjes kapot.

Opluchting.

Nu al een tijdje aan de stok met zo'n gastje hij heet Khrosh the Literate One.

Kan ik natuurlijk niet hebben zoiets.

Hij zal moeten gaan.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:29 uur

geplaatst: vandaag om 11:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.