Middle-Earth: Shadow of Mordor (2014)
PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One
Action / RPG
single player
Ontwikkeld door Monolith
Uitgegeven door Warner Bros.
Het spel speelt zich af tussen de gebeurtenissen van The Hobbit en The Lord of The Rings, zoals geschreven door J.R.R. Tolkien. Je speelt als de ranger Talion, wiens familie is vermoord door de legers van Sauron. Hijzelf was ook omgekomen, maar is weer tot leven gekomen en bezit nu Wraith-achtige krachten, klaar om op wraaktocht te gaan.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=G5B2ciXRQjg
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Een 85 op Metacritic
Het ziet er naar uit dat niet Destiny, maar Shadows Of Mordor de game (voor mij) wordt deze maand. Lovende recensies, zeker voor een nieuwe IP.
Stealth en platform elementen van AC en de combat van Batman Arkham.
Speelde de game voor zo ongeveer 3 uren zonder enige review indicatie.
Had mindere reviews verwacht omdat ik er zelf niet zo heel erg weg van ben.
Free roaming/open-world is niet mijn ding en denk dat het daarom ook niet mijn type game is.
Moet dan ook zeggen dat ik grotendeels alleen maar indie en retro games speel en al dat nieuwe spul (van de grote uitgevers) doet mij qua gameplay zeer weinig. Was alleen wel erg nieuwsgierig naar deze game (en de nieuwe sherlock holmes).
Maar er is in ieder geval veel te doen in dit spel. Goed voer voor de free roam liefhebbers.
Je kan ook duidelijk zien dat ze er met veel liefde aan hebben gewerkt.
Monolith is in ieder geval terug en ze hebben goed werk verricht.
Lord of the rings fans zullen het helemaal geweldig vinden.
Monolith heeft de toetsenbord en muis controls trouwens goed uitgevoerd.
Verder geen waardeloze console naar pc port. Gewoon goede pc release.
Maar het Nemesis System is inderdaad een geweldige toevoeging.
Heb er alleen nog weinig gebruik van gemaakt. Zie het morgen wel weer.
Maar inderdaad - ik denk dat de verstokte free-roam liefhebber of LOTR fan het geweldig gaat vinden. Mijn kameraad was in ieder geval dol enthousiast.
Maar dat was geen ergernis, vond het een verfrissend systeem. Soms heb je alleen wel van die momenten dat je rustig een kamp afsluipt en een goed moment probeert te zoeken om een Captain af te slachten, en dan verschijnt een nieuwe Captain uit het niets die je plannen opeens verneukt. Heb zelfs een moment meegemaakt dat er 6 (!!!) tegelijk actief waren met ieder misschien een Uruk of 10 aan handlangers. Je kan wel een beetje aanvoelen wat voor een tering chaos dat was, haha. Hoe dan ook, om eerlijk te zijn is het ook best een ontevreden einde. De eindbaas (mag je daar eigenlijk van spreken?) is een compleet lachertje en met twee QTE's is het eindgevecht over. Voor een spel dat helemaal gebouwd is random Talion en zijn wraak vond ik het wel een aardige anticlimax.
Maar d'r zitten ook aardig wat goeie dingen in. Zoals vrijwel iedereen al gezegd heeft, is het een toffe mengelmoes van Batman Arkham's heerlijke freeflow combat en het klimmen en 'traversing' van Assassin's Creed. Stealth is verder vrij oppervlakkig, maar leuk dat het als optie wordt aangeboden. Voelde als 1-op-1 kopiewerk van de Predator Mode in de Batman Arkham games (zowel voor- als nadeel), maar WB is voor beide series de uitgever dus daar zou Monolith vast toestemming voor gekregen hebben.
Tja, het speelde gewoon heerlijk weg, het zag er vaak prachtig uit (ondanks wat eentonige omgevingen) en het verhaal is best interessant (naar mijn mening met een wat magere afsluiting). Sowieso een ruime voldoende en zeker het proberen waard, maar voor mij is het helaas niet het 85/87 gemiddelde.
Het vechten zelf is ook super. Het deed mij een beetje denken aan de gevechten in het spel vikings: battle for asgard:p. Hordes orcs die samen met enkele chiefs/ Captains ... je omcirkelen. Spannend maar tegelijk ook soms frustrerend, wanneer je weer eens doodgemept wordt omdat je ineens vastzit als je teveel centraal blijft. Er zit zeker een tactisch aspect in de game, iets wat ik altijd wel apprecieer. Er gewoon op losmeppen is wel eens leuk, maar ervoor zorgen dat je zonder kleerscheuren een gevecht kan winnen door tactisch te spelen vind ik toch net nog iets leuker.
Ik denk dat dit één van de beste LOTR-games is die ik ooit gespeeld heb. Met een speelduur van rond de 40 uur ben je hier ook zeker een tijdje zoet mee.
4.5/5
Verder steekt dat captain systeem ook erg goed in elkaar. Maak je er 1 af dan kan op den duur een andere het overnemen. Word je verslagen door 1 dan word hij sterker, veel uitdaging dus. Het is wel aan te raden om eerst de zwakte van een captain te leren kennen. Ging 2x dood bij 1 omdat ik er al meppend het gevecht inging, terwijl dat deze captain z'n sterkte was. Toen iemand ondervraagd en bleek hij een simpele zwakte te hebben. Je moet het maar weten
Het is duidelijk te zien waar deze game de mosterd vandaan heeft gehaald.
Als gamer volg je een generiek verhaaltje dat wel erg miniem is uitgewerkt; het is meer een kapstok om je rond te laten dwalen in Mordor. Voor de fans van 'The Lord of The Rings' zitten er een aantal leuke dingen en personages in verwerkt die de aandacht trekken. Op zich een aardige basis, maar ik heb het gevoel alsof de makers tegen het einde aan de boel willen afraffelen. Dit zorgt voor een grootse anticlimax.
De gameplay is te kenmerken aan verscheidene elementen die uit games als 'Batman' van Rocksteady en de 'Assassin's Creed' serie zijn overgenomen. Het resulteert zich in toffe free flow combat in een wereld die je langzaamaan moet onthullen. Daarnaast staat het zogenoemde Nemesis systeem centraal. Dit geeft je iets meer interactie door vijanden te laten promoveren in een hiërarchie afhankelijk van of jij als speler een Uruk doodt, dan wel zelf gedood wordt door één. Weliswaar lachen als je op een gegeven moment een aartsvijand hebt, maar er is geen ware diepgang in te vinden.
De graphics zien er prima uit, al had ik graag meer variatie gezien in de gebieden die je doorkruist. Wel wordt de sfeer uit de films prima weergeven. Daarbovenop is de score gedegen, met als vermakelijke toevoeging de manier waarop elke Warchief voorzien wordt van zijn eigen intro.
Al met al een aangename game om eens gespeeld te hebben, maar toch niet de topper zoals er beweerd wordt.
3,5 Sterren.
Ook de speelduur is tegengevallen. Ik heb hierboven gelezen dat je 40 uur zoet bent met dit spel, maar dit klopt enkel als je ook alles wilt gezien hebben. Indien je je eerder focust op het hoofdverhaal en de side quests iets of wat opzij laat liggen (wat eigenlijk een normale actie is aangezien de side quests niets voorstellen en altijd hetzelfde zijn), heb je na een 9-10 uur het spel uit. Je kunt hierna nog verder spelen, maar je zal niets nieuws meer tegenkomen.
Tot slot vind ik het persoonlijk ook spijtig dat je niet echt een 'ontwikkelingsgevoel' hebt. De game staat gekenmerkt als een RPG zijnde, maar dit element is naar mijn mening veel te zwak aanwezig. Dit komt omdat je eigenlijk de volledige game zou kunnen beëindigen zonder één ability te upgraden. Je hebt namelijk niet echt het gevoel dat je personage sterker wordt doorheen het verhaal.
Een game waar ik best naar uitkeek, maar (hierdoor) tegenviel.
Ook wat dominerend poepgeelbruin in de omgeving waar ik even aan moest wennen.
Maar dan, even later, al met al toch wel een aardig vermakelijk spelletje allemaal.
Zeker voor die paar piek waar men hem nu voor krijgen kan.
Afgezien van de niet hanteerbare bijl doet het op alle vlakken wat het moet doen en kom ik in navolging van de laatste God of War toch weer aardig in barse barbarij sferen.
Die dooie elf wel een toffe gast.
Forfeit your mind.
Dat soort boude uitspraken.
En dan pak je ze.
Hoofdpersoon beetje een grauwe droel, tikkeltje kleurloos beetje net als de vaste verkering van je zusje maar de dooie elf in hem maakt een hoop goed.
Tilt hem wel naar een hoger plan.
Komt ie weer goed weg.
Natuurlijk het zogeheten nemesis systeem dat deze game maakt en ook wel iets of wat originaliteit meegeeft.
Helemaal obsessen over een bepaald persoon en dan eindelijk op het moment komt schoppend kont chop je ze tot slot losjes kapot.
Opluchting.
Nu al een tijdje aan de stok met zo'n gastje hij heet Khrosh the Literate One.
Kan ik natuurlijk niet hebben zoiets.
Hij zal moeten gaan.
Natuurlijk zijn de gameplay elementen inmiddels overbekend. Maar dat mag de pret niet drukken. De combat is lekker vloeiend (voelde Batman af en toe als een halve tank (terecht en ook geen afbreuk doende aan die games), verlopen de gevechten hier behoorlijk vlotjes. Niets zo leuk als een kampvuurtje doen ontploffen, daarna een van de aanstormende orcs van bovenaf als een pro assassinaten en de rest zien wegrennen (met de juiste skill) om ze een voor een neer te gaan maaien.
Zal me in ieder geval best wel wat uurtjes bezig houden denk ik zo - want het upgraden van skills is best leuk, de combat geslaagd en ik heb in de tussentijd zelfs een aartsvijand! Die me iedere keer weer even doet herinneren aan mijn vorige vijand.
Valt me dus 100% mee. Ondanks het eerder matig verhaal, de wat saaie (goed uitziende, maar saaie) achtergronden en de matige afwisseling aan vijanden.
Minder leuk is het als je plots met 3 kapieins wordt geconfronteerd met hun eliteguard en het omgekeerde gebeurt.
En ja... Kugaluga the Immovable en ik zullen wel nooit vriendjes worden. Maar dat terzijde. Ik vind het grappig hoe de Ubisoft formula 1 of 2 x in het jaat toch weer steeds een plezierige beleving is. De een met al wat meer verhaal en mogelijkheden dan de ander, maar toch heb ik me na x aantal uren nog niet verveeld (vreemd genoeg houd de xbox de tijden niet bij).
De een met al wat meer verhaal en mogelijkheden dan de ander, maar toch heb ik me na x aantal uren nog niet verveeld (vreemd genoeg houd de xbox de tijden niet bij).
Bij sommige games staat er boven de achievementlijst (niet die in het kleine menu, maar degene waar je via je profiel naar kan komen) de speeltijd bij. Ik durf alleen niet te zeggen of dat er bij deze game ook bijstaat.
Bij sommige games staat er boven de achievementlijst (niet die in het kleine menu, maar degene waar je via je profiel naar kan komen) de speeltijd bij. Ik durf alleen niet te zeggen of dat er bij deze game ook bijstaat.
Bij de xbox idd normaal bij allemaal of de meesten. Vreemd genoeg blijft het hier op 0:00 staan. Dr achievement houd ie wel netjes bij gelukkig. Het is ook niet zo een ramp. Viel gewoon op.
Ditmaal op de PS5 aangezien deze in de PS+ Extra zit en ik geen gaming PC meer heb. En ik weet niet of er iets mis is met de PS4-versie via de backwards compatibility van de PS5, of dat ik verwend ben geraakt aan 60fps op de PC destijds, maar gadverdamme wat speelt dit als een natte krant. Visueel ziet het eruit alsof alles met vaseline is besmeerd, de 30fps voelt absoluut niet als 30 maar eerder de helft ofzo, de input lag is erg merkbaar, en sessies langer dan een kwartiertje bezorgen me letterlijk een hoofdpijn.
Nou heb ik ook geen zin meer om Shadow of War te spelen.