Metal Gear Solid V: Ground Zeroes (2014)

PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / PC

Ontwikkeld door Kojima
Uitgegeven door Konami

Het verhaal speelt zich af in 1975, enige tijd na de gebeurtenissen van Metal Gear Solid: Peace Walker. Als speler kruip je in de rol van terugkerend hoofdpersonage Snake (alias Big Boss). Hij werkt samen met de Militaires Sans Frontières om een plek op Cubaanse bodem te infiltreren genaamd Camp Omega. Snake's voornaamste doel is het veilig weghalen van de Cipher-agent Paz Ortega Andrade en de Sandinista Ricardo "Chico" Valenciano Libre.

Whaah.. Nog niemand heeft op deze game een reactie geplaatst, verbaast me niets hoor maar wanneer Cod uitkomt meteen al die fanboys aanwezig..zegt ook een hoop over de lui die op gamesmeter komen.

avatar van threeohthree
Opmerkelijk inderdaad, maar moet eerlijk zeggen dat voor ik de Xbox One aangeschaft had, deze MGS mij een beetje ontgaan was. Ik krijg hem als het goed is morgenmiddag binnen en ondanks dat ik er nog niet echt tijd heb om de game te spelen, heb ik er wel weer enorm zin in.

Zo verbazingwekkend vind ik het niet. Om 30 euro neer te tellen voor iets wat je letterlijk in een uur of 2 doorspeelt vind ik ook erg overdreven. Eurogamer had verleden week zelfs een speed-run op de site staan waarin iemand het spel (met cutscenes te skippen en wel wetende wat hij doet - hij had het al eens uitgespeeld) in 10-15 minuutjes doorloopt. Dan zou ik het geld ook wel ergens anders aan besteden ipv aan deze veredelde demo.

avatar van PlayThaYard
Er staan ook nog geen reacties bij Infamous: Second Son, sinds deze week verkrijgbaar. Ook wel opmerkelijk.

avatar van Ruiter13
Zal ik dan als metal gear 'fan' maar met een reactie komen…
Een liefhebber van MGS speelt deze game zeker niet in 2 uur uit. Ik heb inmiddels 10 uur erin zitten en ben nog lang niet klaar.
Voor de mensen die even kijken op youtube voor de collectabels en gewoon zonder goed eindresultaat even van A naar B willen rennen is deze game niet de moeite waard, maar welke game eigenlijk wel?! Fifa14 duurt ook slechts 12 minuten voor iemand die de replay value niet ziet.

Ford KAduuk
Zo kan je van ieder spel wel zeggen dat deze lang is, door telkens het spel opnieuw te spelen . Zo'n 2 uur gameplay voor 30 euro vind ik behoorlijk karig. Zeker als je bedenkt dat dit deel eigenlijk gewoon aan zou moeten sluiten bij het volwaardige vervolg; The Phantom Pain. Ik wacht wel tot MGS: Ground Zeroes aanzienlijk goedkoper is of anders speel ik alleen The Phantom Pain wel. Ik wil uitgevers niet aanmoedigen om demo's in de winkelschappen te legggen voor bijna het volle pond.

Heb heel even een klein momentje getwijfeld maar uiteindelijk besloten dat ik er toch echt niet aan ga beginnen. Zeker na het bekijken van wat gameplay kwam ik tot de conclusie dat ik dan beter gewoon nog even wat Blacklist op kan zetten. Toch grotendeels dezelfde opzet, footage deed me er erg aan denken. En bovendien ziet die game er ook retestrak uit.

Deze hooguit misschien een keer tweedehands voor een tientje.

Voor serieus geld aan ps4 games wacht ik liever nog even op Wolfenstein en natuurlijk Watch Dogs.

Al is die nieuwe Sam misschien niet zo hard als Kieferbaas.

Die verandering in deze heb ik overigens altijd wel iets in kunnen zien. Niet alleen lijkt Kiefer me een hele interessante keuze, ook was ik zelf nooit echt groot fan van Hayter. Zwaar aangezette stem vooral, soms echt te overdreven. Kiefer heeft van zichzelf al het badass stemgeluid om dit waardig in te vullen.

All Seeing Fish
Ik heb de game voor dat geld nooit gekocht het zou wel een mooie extra kunnen zijn voor de L.E. van de The Phantom Pain.

avatar van JacoBaco
De hele maand juni gratis in de playstationstore.

Dit weekend maar eens geprobeerd, en de game is me zeer goed meegevallen. Ik heb een beetje mixed feelings wat MGS betreft. Van de enige twee games die ik tot nu toe uit de reeks heb gespeeld was Sons of Liberty wel aardig, maar ik kom niet helemaal mee in de hype - wellicht omdat ik 'm pas tien jaar na verschijnen heb gespeeld. Guns of the Patriots vond ik echter geen doorkomen aan!

Hoewel veel te kort om zich i.m.o. echt een volwaardige game te mogen noemen, is de stealth gameplay in deze Ground Zeroes wel heerlijk. Wat backstory, en niet al te ingewikkelde referenties, maakt het ook voor mijzelf als MGS leek nog toegankelijk. Heb de campaign (of Ground Zeroes missie) in een uurtje of vier doorlopen, en vermaak me nu nog altijd met de sidemissions. Belangrijker nog, al mijn twijfels zijn weggenomen, en The Phantom Pain gaat direct op m'n 'te-kopen' -lijstje!

Gratis op de Xbox One in Augustus met Gold.

Met het zicht op The Phantom Pain de side ops en het hoofdverhaal toch nog maar eens doorlopen.

Oftewel het gehele geheel.

En deze keer kwam ik er zowaar nog aardig goed in ook. Had 'm op 2.5 staan maar een halfje erbij kan wel.

Nog steeds vrij skraal, maar bij vlagen toch behoorlijk vermakelijk. En als aanloop naar het aankomende hoofdgebeuren smaakt het gelukkig wel aardig naar meer.

En is het ergens toch ook wel leuk om te hebben, erbij straks. Bovendien wordt TPP wellicht zo'n dikke package dat die op zich nog best een paar tientjes extra waard is ook.

Het belooft strakke gameplay in ieder geval, zowel qua stealth als meer actiegericht uiterst genietbaar. En ben ook wel benieuwd naar de verdere verloop van het verhaal en wie die leipe skullface gast dan mag zijn.

Dat soort dingen. Het intrigeert wel.

Deze aangeschaft omdat hij gratis was binnen het Playstation plus abbonoment.

Schandaalig dat dit voor 40 euro in de winkel heeft gelegen. De geboden content is zeer minimaal maar het speelt wel heerlijk en waar ik eigenlijk niet echt zat te wachten op deeltje 5 begint het nu toch wel echt te kriebelen. Deel 3 vond ik erg goed en speelde heerlijk, deel 4 kon me helemaal niet boeien. Ik denk dat ik me er toch aan ga wagen mede door de soepele gameplay binnen deze veel te dure demo.

avatar van JacoBaco
Vorige week The Phantom Pain 100% uitgespeeld terwijl ik in 2014 voor Ground Zeroes echt geen €30 a €40 over had. Maar ja, TPP is zo goed dat ik GZ dan toch echt wilde spelen. Gelukkig is deze game geen €30 meer en was zelfs een tijdje helemaal gratis in de Playstationstore, alleen ik had geen PS+ op dat moment. Vorige week toch maar GZ gekocht voor €20 en geen spijt van. Ik probeer wederom alles te halen wat er te halen valt en dan ben je wel even bezig. Moet de de twee Déjà Vu missies nog doen en ik heb nu al bijna 20 uur gespeeld. De missies zijn tof, alleen voor een S-rank is het wel irritant soms. Bijvoorbeeld bij een aantal missies steeds die gevangenen redden voor extra punten en ze 1 voor 1 naar de Landing Zone brengen is best verschrikkelijk.

Dus inderdaad, voor mensen die zoiets hebben van, ik speel iedere missie 1 keer, dan is het wel heel erg kort. En niet iedereen heeft zin om een S-rank te halen wat ik ook wel begrijp.

4,0* voor Metal Gear Solid: Ground Zeroes

mister-fool
Mijn introductie in de wereld van Metal Gear Solid. Ben nooit zo'n enorme fan geweest van Stealth-gameplay, maar de wat lugubere thematiek ( er komen wat Guantano Bay'achtige beelden langs) en de interactiviteit van de gamewereld bevielen mij wel. De korte speelduur is voor mij enkel positief. Iets dat ik in een weekendje kan uitspelen. Maar goed, ik heb het spel dan ook voor een schijntje samen met The Phantom Pain gekocht.

Na een beginnetje gemaakt te hebben met mgs 5 duurde het mij allemaal wat te lang, en dacht ik dat ik beter eerst even met deze ground zeroes kon beginnen. Het spel is erg kort, maar ik heb mij er toch vele uurtjes mee vermaakt. Waar ik echt niet aan kon wennen was de besturing van het afvuren van je wapen, waar de gameplay verder redelijk op orde was, kon ik hier echt niet aan wennen. Als je opeens betrapt werd, en snel moest handelen, was het snel liquideren van je vijanden met je wapen echt een crime wat mij betreft. Nog wel even wat onderzoek gedaan naar deadzones e.d., en met behulp van wat software dat proberen te verbeteren, maar echt lekker werkte dit niet vond ik.

Maar mij wel vermaakt hiermee in ieder geval.