Na iets meer dan 50 uur hou ik het voor gezien. Nadat mijn enthousiasme in 2013 door het dak schoot maar vanwege diverse factoren jaren later weer ernstig bekoelde, besloot ik The Division niet te halen. Maar door een recente price error op PC werd de keuze opeens veel aantrekkelijker, en ik besloot 'm eens te proberen. Ondanks dat het bij lange na niet is geworden wat ik er drie jaar geleden van verwachtte (of hoopte), is het toch een prima spel en een aardige "time sink".
Laten we met de pluspunten beginnen. Ten eerste is de gameplay zo slecht nog niet, iets waar Ubisoft vaak nog wel eens berucht om is. Het schieten voelt bijvoorbeeld lekker, de verschillende wapens zijn prima in gebruik, en ook de skills en gadgets dragen bij aan een goede ervaring. Daarnaast stikt het van de loot. Er zijn tig soorten wapens, gear, mods en andere aanpassingen die je kan toepassen in je personage. Zo'n beetje Ubisoft's versie van Borderlands in New York's Manhattan dat naar de klote is. Speaking of which, Manhattan ziet er - ondanks de ravage - best prachtig uit. Vooral in de avonden met al die neonlichten ben ik vaak de omgeving wezen bewonderen. Tussendoor vond ik dan ook veel informatie over de stad, zij het door verloren telefoons en gidsen te vinden of die ECHO dingetjes te scannen. Beetje bij beetje leer je meer over de stad, iets wat Ubisoft naar mijn idee niet vaak genoeg doet. Zo ook over de beruchte Dark Zone, een verlaten plek die de overheid heeft geïsoleerd en waarin al het uitschot vertroeft.
Maar diezelfde Dark Zone werkt soms niet even goed. Ik ben vooral niet te spreken over hoe het gebalanceerd is, of beter gezegd, het gebrek daarvan. Ik word regelmatig compleet overlopen door een partij van drie á vier man die bovendien vaak gemakkelijk one kill shots uit de hoed kunnen toveren. En die weten je wel te vinden als je contaminated gear wilt extracten. Nou kan dit voor velen wellicht de charme van Dark Zone zijn, maar ik kan niet zeggen dat het bij mij het plezier heeft bevorderd. Ten slotte zou 't geen Ubisoft spel zijn als er zeer regelmatig kleinere, visuele glitches in zouden zitten. Vaak kon ik daar overheen kijken, zoals vijanden die ergens hilarisch vast kwamen te staan of
textures die te laat inlaadden, maar ik heb ook meegemaakt
dat een paar gebieden helemaal naar de tyfus gingen en dat het
vergelijken van wapens en gear opeens niet meer werkte. De recente patch lijkt dat opgelost te hebben, maar ik heb daar wel een week of twee op moeten wachten.
+ Schieten voelt lekker aan.
+ Tjokvol met loot en veel cijfertjes.
+ Mooie wereld, lekker sfeertje.
+ Veel achtergrondinformatie
+ Dark Zone klinkt op papier erg interessant...
- Maar de uitwerking van DZ laat te wensen over, matig gebalanceerd.
- Oninteressant verhaal met een onbevredigend slot.
- Personages zijn flinterdun en buitengewoon saai.
- Character creation is erg mager en ondermaats.
- Veel kleinere glitches en soms grotere bugs.