Tom Clancy's The Division (2016)

PC / PlayStation 4 / Xbox One
Shooter / RPG

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

In deze MMO-shooter is de beschaving verzwakt en complexer geworden. Een ziekte verspreid zich op Black Friday waardoor de Verenigde Staten binnen de vijf dagen onderuit gaat. Als speler ben je lid van de organisatie Strategic Homeland Division (SHD). Hierdoor ben je verantwoordelijk voor het kwaad uit de wereld te helpen en hetgeen dat nog over is te redden.

Heb er sinds gisteren een aantal uur inzitten nu... Laat ik eerst een beginnen door te zeggen dat de game er echt prachtig uitziet, ik merk niks van een downgrade die er schijnbaar is geweest voor deze game. Ook het upgraden werkt voor mij altijd het meest verslavend in dit soort games, misschien niet zoals in een Destiny waarin ik echt constant het gevoel had dat ik maar bezig moet zijn om nieuwe loot te verzamelen etc, dat heb ik hier minder. Het is misschien gek maar deze game doet me ook nogal vaak denken aan een Infamous, maar dan zonder de powers, zelfs de vijanden doen me soms denken aan Infamous. Ook de a.i. van de tegenstander is erg goed te noemen, je word gewoon voor je flikker geknald als je 1x vergeet dekking te zoeken, het is telkens je eigen stomme actie als je neergaat. Toch ben ik wel benieuwd hoe lang deze game leuk blijft zonder dlc. Bij Destiny was ik al binnen 2 weken uitgekeken op de huidige game en toen bleek de Taken King nog vele malen interessanter te zijn als de kale Destiny zelf, ik heb een gevoel dat dat bij The Division ook gaat zijn, dat je toch genoodzaakt bent om de dlc aan te schaffen om het op langere termijn boeiend te houden. Opvallend weinig berichten hier trouwens nog, alsnog weinig animo voor deze game ondanks de hele hype, of is dat het misschien?

avatar van WSbleek
Ik vind hem jammer genoeg vies tegen vallen. Ik had natuurlijk moeten weten dat het een Ubisoft game is en niet anders zal zijn qua opzet dan Assassins Creed en Far Cry. Namelijk, korte campaign met veel te veel side missions die allemaal op elkaar lijken. Maar ik heb ook goed nieuws, het is een erg mooi spel met goede natuurgetrouwheid aan New York. Echter verwachtte ik wel een grotere map. Ik ga, net als bij Destiny, de kale game uitspelen en een jaar later een complete edition uitspelen, dan heb ik het wel gezien. Via bol.com besteld en na 30 dagen terugsturen, scheelt weer!

Na iets meer dan 50 uur hou ik het voor gezien. Nadat mijn enthousiasme in 2013 door het dak schoot maar vanwege diverse factoren jaren later weer ernstig bekoelde, besloot ik The Division niet te halen. Maar door een recente price error op PC werd de keuze opeens veel aantrekkelijker, en ik besloot 'm eens te proberen. Ondanks dat het bij lange na niet is geworden wat ik er drie jaar geleden van verwachtte (of hoopte), is het toch een prima spel en een aardige "time sink".

Laten we met de pluspunten beginnen. Ten eerste is de gameplay zo slecht nog niet, iets waar Ubisoft vaak nog wel eens berucht om is. Het schieten voelt bijvoorbeeld lekker, de verschillende wapens zijn prima in gebruik, en ook de skills en gadgets dragen bij aan een goede ervaring. Daarnaast stikt het van de loot. Er zijn tig soorten wapens, gear, mods en andere aanpassingen die je kan toepassen in je personage. Zo'n beetje Ubisoft's versie van Borderlands in New York's Manhattan dat naar de klote is. Speaking of which, Manhattan ziet er - ondanks de ravage - best prachtig uit. Vooral in de avonden met al die neonlichten ben ik vaak de omgeving wezen bewonderen. Tussendoor vond ik dan ook veel informatie over de stad, zij het door verloren telefoons en gidsen te vinden of die ECHO dingetjes te scannen. Beetje bij beetje leer je meer over de stad, iets wat Ubisoft naar mijn idee niet vaak genoeg doet. Zo ook over de beruchte Dark Zone, een verlaten plek die de overheid heeft geïsoleerd en waarin al het uitschot vertroeft.

Maar diezelfde Dark Zone werkt soms niet even goed. Ik ben vooral niet te spreken over hoe het gebalanceerd is, of beter gezegd, het gebrek daarvan. Ik word regelmatig compleet overlopen door een partij van drie á vier man die bovendien vaak gemakkelijk one kill shots uit de hoed kunnen toveren. En die weten je wel te vinden als je contaminated gear wilt extracten. Nou kan dit voor velen wellicht de charme van Dark Zone zijn, maar ik kan niet zeggen dat het bij mij het plezier heeft bevorderd. Ten slotte zou 't geen Ubisoft spel zijn als er zeer regelmatig kleinere, visuele glitches in zouden zitten. Vaak kon ik daar overheen kijken, zoals vijanden die ergens hilarisch vast kwamen te staan of textures die te laat inlaadden, maar ik heb ook meegemaakt dat een paar gebieden helemaal naar de tyfus gingen en dat het vergelijken van wapens en gear opeens niet meer werkte. De recente patch lijkt dat opgelost te hebben, maar ik heb daar wel een week of twee op moeten wachten.

+ Schieten voelt lekker aan.
+ Tjokvol met loot en veel cijfertjes.
+ Mooie wereld, lekker sfeertje.
+ Veel achtergrondinformatie
+ Dark Zone klinkt op papier erg interessant...

- Maar de uitwerking van DZ laat te wensen over, matig gebalanceerd.
- Oninteressant verhaal met een onbevredigend slot.
- Personages zijn flinterdun en buitengewoon saai.
- Character creation is erg mager en ondermaats.
- Veel kleinere glitches en soms grotere bugs.

avatar van Thorak
Het lijkt wel of er in plaats van bugfixes er alleen maar meer bugs bij komen!
Dingen die voorheen werkten werken nu opeens niet meer. De dailies zijn een grote puinhoop en vreselijk veel fouten met het verzamelen van de echoes.
En dan zijn er nog de oneshot hackers die je vanaf de andere kant van de DZ met 1 pistoolschot omleggen!
Nee, The Division is niet echt een succesverhaal aan het worden! Unisoft is het flink aan het verkloten!

Mijn score gaat daarom dan ook van een 3.5* naar 0.5* omdat het volledig onspeelbaar aan het worden is!