Tom Clancy's The Division (2016)

PC / PlayStation 4 / Xbox One
Shooter / RPG

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

In deze MMO-shooter is de beschaving verzwakt en complexer geworden. Een ziekte verspreid zich op Black Friday waardoor de Verenigde Staten binnen de vijf dagen onderuit gaat. Als speler ben je lid van de organisatie Strategic Homeland Division (SHD). Hierdoor ben je verantwoordelijk voor het kwaad uit de wereld te helpen en hetgeen dat nog over is te redden.

avatar van WSbleek
Ik vind hem jammer genoeg vies tegen vallen. Ik had natuurlijk moeten weten dat het een Ubisoft game is en niet anders zal zijn qua opzet dan Assassins Creed en Far Cry. Namelijk, korte campaign met veel te veel side missions die allemaal op elkaar lijken. Maar ik heb ook goed nieuws, het is een erg mooi spel met goede natuurgetrouwheid aan New York. Echter verwachtte ik wel een grotere map. Ik ga, net als bij Destiny, de kale game uitspelen en een jaar later een complete edition uitspelen, dan heb ik het wel gezien. Via bol.com besteld en na 30 dagen terugsturen, scheelt weer!

WSbleek schreef:
Via bol.com besteld en na 30 dagen terugsturen, scheelt weer!

Dat kan niet als hij niet meer in seal zit.

avatar van Pacman
hoe is dit spel in de single player campaign. ik wil deze graag kopen maar lees nog niks over hoe de single player tot zijn recht komt in dit spel.
hoor graag van iemand die hem ook single speelt of dit de moeite waard is
(online zou ik nog kunnen overwegen maar dan moet de single player wel leuk zijn.)

Pacman schreef:
hoe is dit spel in de single player campaign

Gisteravond toch nog ff 2 uurtjes gespeeld. Nu speel ik eigenlijk alleen maar single player games dus ik was nogal huiverig voor wat mij te wachten stond. Dit soort type games ben ik dan dus ook niet echt gewend en zodra de game begint kwam het allemaal wat overweldigend over. Veel opties, menus, skills, perks, items, mods, een map met van alles en nog wat. Ik begrijp nog niet alles.

Hoe dan ook, je begint met het maken van je eigen karakter en je speelt een soort van tutorial. Vervolgens zit je in een safe house waar ook andere mensen rondlopen waardoor het angstzweet me al uitbrak . Maar ze hebben wel gelijk dat de multiplayer/co-op je niet door de strot wordt gedrukt. De main missies kan je denk ik in je eentje doen door een eigen prive groep te maken en niemand toe te laten. En als ik het goed begrijp zijn veel side-missies sowieso single player. Maar ik besloot om uit mijn comfort zone te stappen en op goed geluk een main missie via matchmaking te starten. Voordat ik het wist zat ik een groep met 3 spelers en speelden we een missie. En dat was best leuk, er werd goed en serieus gespeeld en ik hoorde gelukkig geen geschreeuw of gepraat door mijn koptelefoon. Heb nu 1 missie gedaan waardoor ik nog niet alles heb gezien en begrijp, maar ik ga dit wel verder spelen.

Het player vs player gebeuren in The Dark Zone heb ik bijv nog niet aangeraakt, weet ook niet of ik dat wel ga doen. Die missies smaken in ieder geval wel naar meer.

WSbleek schreef:

Volgens mij is dit qua opzet meer te vergelijken met Destiny dan met Far Cry en Assassin's Creed. Echter wel een compleet andere setting. Het verhaal is in de eerste 10 uur ook vrij minimaal aanwezig en geeft eigenlijk net als in Destiny alleen een reden waarom jij als speler bezig bent in (een mooi vorm gegeven) New York.

Waar ik zelf stond te kijken dat ik Destiny als type game echt verslavend vond om te spelen werd ik wel blij van wat The Division zou gaan doen ook spreekt deze setring mij meer aan als die van Destiny.

De gameplay staat als een huis en de gunfights werken prima en voelen goed aan, de A.I is op de "normale" stand al vrij agressief en de enemy's zoeken constant cover of een manier om achter/langs je te komen. De moeilijkheidsgraad ligt dan ook hoog op het moment dat je zelf nog geen hoog level hebt en je gear niet aanpast. Je personage beweegt zich soepel van cover na cover wat echt een meerwaarde en eigenlijk een must is in de game, aangezien je zo de sjaak bent als je te vroeg uit je cover positie rent en je gewoon finaal afgeschoten wordt.

Wat ik de eerste 10 a 15 uur gespeeld heb is veel van het zelfde en draait (gelukkig) constant uit op flink knallen. Het hele loot systeem heb ik nog niet helemaal door is het de bedoeling dat je alleen maar betere loot kan vinden? Het gene wat ik tot nu toe kan kopen is niet beter als sommige guns en armor die ik in de speel wereld vind. Wel positief dat het uiterlijk van je personage los is gehaald van je armor, geeft je toch meer vrijheid het mannetje (of vrouwtje) aan te passen aan je eigen smaak i.p.v. je afhankelijk bent hoe goed je armor is.

Ben vooral benieuwd naar de Co-Op en hoe de beloningen zijn als je missie's op hard gaat spelen met een squad, ook naar eventuele nieuwe content in de zin van de "strike missie's" in Destiny (als dit komt). Zoals gezegd nieuw in dit genre en op Destiny na nooit een M.M.O/R.P.G. gespeeld, wel heeft het mijn interesse nu.

avatar van dr channard
Ook hier positief. Veel van hetzelfde maar de actie is intens en het schieten is lekker

avatar van Thorak
Zijn er meer mensen die het is opgevallen dat er best wel veel 'foutjes' in het spel zitten? Voornamelijk in het geluid. Ik hoor namelijk héél erg vaak dingen als "Watch out, cleaners!" en dan wordt je aangevallen door de gangs en geen cleaner te zien. Ze heten blijkbaar ook allemaal Alex, aangezien ik na bijna iedere kill hoor "They got Alex!". En terwijl ik met een mannelijk karakter speel wordt ik vaak aangeduid als 'she'...
Inmiddels heb ik het ook al 2 keer gehad dat ik op een punt kwam waar een missie zou moeten zijn, maar er niets te vinden was. Na een paar keer op en neer gelopen te zijn wil ik dan de straat uit lopen en dan ineens uit het niets werd ik dan door 8 man in m'n rug aangevallen!

Het zijn allemaal geen grote fouten/bugs, maar het begint wel slordig en storend te worden. Ik speel op PC trouwens.

Het verhaal is gewoon heel erg goed en de hoofdmissies zijn ook erg goed, ik zit best wel in het verhaal en die is interessant en spannend genoeg, voor een game zelfs héél erg goed! Hier zou ik graag een film over zien! De Darkzone ben ik nog niet in geweest en weet zelfs niet of ik daar wel in ga, in de Alpha en Beta vond ik die niet zo spectaculair. Tot nu toe zou de game van mij echt wel een hele dikke voldoende krijgen! Enige minpunt tot nu toe vind ik nog, anders dan dr channard hier boven mij, het schieten. Dat heb ik in het verleden bij 3rd person shooters echt wel beter gezien. De hele crosshair en alles er om heen vind ik niet fijn.

@Thorak
Het schieten niet fijn vinden en toch zo enthousiast zijn, vind ik persoonlijk best bijzonder. Ik ga deze game niet halen met name, omdat de gameplay me niet echt aanstaat. Na wat streams gezien te hebben lijkt het me toch wel een enigszins belangrijk aspect...

avatar van Thorak
De crosshair vind ik zwaar kut, maar verder is het wel te doen. Het verhaal is gewoon goed en dat is waar de game op draait.
Maar ik begin me inmiddels wel steeds meer te ergeren aan de bugs! Ik heb het inmiddels al steeds vaker gehad dat er ergens iets moet zijn of dat je iets moet verdedigen en de vijanden nergens te bekennen zijn, terwijl ze er wel moeten zijn. Dan loop je een klein rondje en dan sta je er opeens midden in! Direct dood dus tot gevolg.
De omerkingen als "Watch out, cleaners" kom ik inmiddels ook bij de 'Rikers' tegen, dus niet meer alleen bij de 'riotters'. Er is genoeg ruimte voor verbetering dus, en ik hoop dat dat binnenkort ook gepatcht gaat worden.

Inmiddels wel dankzij de helpdesk wel mijn Hazmat gear ontvangen, dat bleek bij heel erg veel mensen óók een probleem te zijn.

0,5
Ik twijfelde over deze game en de review van Angry Joe zorgt ervoor dat ik deze niet ga halen wtf is dit voor een schijtgame! Ik ga zelfs niet op deze game stemmen want ik heb hem niet gespeeld.

The Division Angry Review - YouTube

Red Extreme schreef:
Ik ga zelfs niet op deze game stemmen want ik heb hem niet gespeeld.

The Division Angry Review - YouTube

0,5

Kan je niet met argumenten komen of zo? Bijvoorbeeld waarom het wel een goede game is of waarom je het oneens bent met Angry Joe??

avatar van horizon
Kun jij beargumenteren waarom je het eens bent met hem?

Op metacritic staat de game als goed beschreven door de meeste reviews.

Na een uurtje of 60 gespeeld te hebben heb ik level 30 (DarkZone level 29) bereikt.

Ik moet zeggen ik vind The Division heerlijk knallen, de vuur gevechten (wat eigenlijk ook het enige is wat er te doen is) werken goed zijn door de agressieve A.I en de hoeveelheid health die de enemy's hebben zeker intens. De crosshair werkt voor mij prima en heb ik eigenlijk geen moeite mee. De "eindbazen" kunnen beter vooral qua uiterlijk alleen lijkt me dit in de setting lastiger dan bijvoorbeeld bij een Destiny. Al heb ik me hier niet aan gestoord dat ze het simpel hebben gewouden in hoe de facties er uitzien.

Ik vind het persoonlijk goed aanvoelen, er zit variatie in de type wapens, ze voelen anders aan (al zitten er gevoelsmatig niet veel wapens in zo kom ik constant de zelfde M4, ACR of AUG tegen met andere stats).

Het cover systeem laat soms te wensen over, zo kom je regelmatig terecht bij een verkeerd muurtje of blijft het mannetje plakken terwijl je snel weg wilt. Het kan beter en wekt met vlagen frustratie andere momenten beweegt je Agent zich soepel van cover na cover.

De gameplay draait om het afknallen van deze kogel absorberende mannetjes voor mij werkt het en is het voor een R.P.G. ook vrij logisch dat ze niet neer gaan met 3 kogels, waarom zou er dan moeite gestoken moeten worden in betere gear. Zoals veel reviews ook zeggen is het een R.P.G. met scooter elementen i.p.v. een shooter met R.P.G. elementen. Al met al werkt het en doet het voor mij wat ik verwachtte van The Division. Echter de side missions zijn repetief en constant het zelfde, hierin snap ik de kritiek van mensen. Hier had Ubisoft meer variatie in kunnen (misschien wel moeten) maken. Mij stoorde het minder en is de beloning "goed" genoeg om deze 5 minuten duurende side missions te doen.

The DarkZone geeft je als speler een bepaalde extra spanning aangezien niemand te vertrouwen is, meerdere malen neer gemaaid voor de gear die je wil mee geven aan de heli. Ook de NPC's zijn beter, sterker en kunnen nog meer kogels terug koppen. Persoonlijk vind ik het een leuke insteek voor PvP i.p.v. de standaard TDM en CTF gametypes. Alleen hierin moet Ubisoft ook uit gaan breiden en is het misschien wel verstandig een volledig PvP gedeelte er in te gaan doen al zou mijn voorkeur dan ook uitgaan naar meer objective based gameplay.

Al met al heb ik me goed vermaakt met de intense vuur gevechten en met vlage de hoge moeilijkheidsgraad (story missions voornamelijk op hard gespeeld met zijn 2en). Ik ben benieuwd wat de End Game gaat zijn en of The DarkZone veranderd door het bereiken van level 30. Voornu houd ik het op een 4 aangezien er genoeg verbeterpunten zijn en ik het zeer verslavend en vermakelijk vind om te spelen.

Red Extreme schreef:

Het lijkt mij gewoon logisch dat je niet stemt als je het spel ook niet zelf hebt gespeeld.

kiriyama schreef:

Maar ik ga toch niet stemmen.

Wat een heerlijk verslavende game is dit zeg. Ik neem heerlijk me tijd, net lvl 18 geworden en mijn eerste paarse loot gehad.
Speel de main missies coop en de Side missies veelal solo. Spreek met me maat een (max) lvl af, zodat we main samen kunnen blijven doen (veelal op hard)
Vermaak me zo best met de PVE, dat ik de darkzone nog ff links laat liggen tot ik lvl 30 ben.
Maar oh oh oh, wat is deze game genieten zeg!

avatar van SweetPoontang
Verslavend is hij zeker. Nu lvl.24 maar ben nog steeds bezig om betere gear te krijgen. Als je alle missies, encounters en side-missions doet gaat het levelen vrij snel. Wat wel leuk is om met een aantal maten die al lvl 30 zijn mee te doen in lvl 25-30 missies. Zorg dan wel dat je op de achtergrond blijft anders is het snel afgelopen....Ik nam meestal een sniperpositie en maakte het dan af en haalde zo toch veel XP. De buit is veel interessanter bij dit soort missies. De Darkzone ga ik pas in als ik lvl 30 (met top gear) ben anders ben je volgens mij bijna kansloos.

avatar van SweetPoontang
Betere weapons & gear is een must om verder te komen en dat is eigenlijk ook het hoofddoel. De Darkzone is alleen leuk om samen met vrienden te bezoeken (die je kan vertrouwen!) anders hou je het niet lang vol.

Solo in de Darkzone kan wel maar minimal lvl.30 weapons & gear is wel aan te raden. In en uit cover gaan is af en toe wel buggy en ga je soms een kant op wat je niet wil en wordt je afgeschoten. Het maakt ook uit waar je in cover gaat hoe hoger hoe beter....

De eindbazen zijn inderdaad "bullet" sponzen maar doordat ze vaak in cover blijven zijn ze met de juiste snipergun grenades en perks makkelijker om te leggen dan die paarse eikels. Uiteindelijk volgen ze later allemaal een zelfde aanvals-patroon. Heel irritant zijn de "shotgunrunners" een SMG brengt dan wel weer een uitkomst.

Met de SMG (Vector/SMG-9/AUG) in combi met een Marksmanrifle (M1A1) kom je dus een heel eind. Ik heb al een paar keer gewisseld maar kom constant weer terug op deze combi.

SP cq Coop volledig uitgespeeld en dan is het nu tijd voor daily's en DZ.
Vond verhaal van SP nog zeer zeer vermakelijk!! Dope game!

Na een maand begint The DarkZone zich te ontpoppen als een complete Warzone. Wat echter niet echt positief is, regelmatig zeer frustrerend en onspeelbaar door de spelers die zonder reden iedereen af blijven schieten. Zo kost het nogal wat tijd om tot level 50 te komen en lever je exp in als je dood gaat.

De kans om Phenix points te zoeken door de NPC's op te zoeken en om te leggen loopt vaak uit op deze frustratie, ben je er bijna komt er weer zo'n kneus die je van achter neer maait. Er zit geen idee achter en is totaal uit balans. Als jij als speler van level 30 en DZ level 10 heb je geen schijn van kans tegen deze idioten die tegen level 80 aan gaan, ook komen ze zeer regelmatig met 4 man of 2 squads tegelijk aan.

Het idee van The DarkZone is goed en zorgt voor extra spanning alleen onmogelijk om in balans te houden, maar nu dat dit soort mensen eigenlijk niks meer te doen hebben gaan ze het verzieken voor andere, geef ze een PvP arena waar ze lekker zich uit kunnen razen en laat andere op hun eigen tempo de levels en loot halen die ze nodig hebben. Zal het probleem niet conpleet verhelpen maar zal er al een deel weg halen want t word echt te veel. Zou voor mij een reden zijn uiteindelijk af te haken aangezuen er buiten de 3 daily missie's (ongeveer 2uur aan speeltijd per dag) helemaal niks meer te doen is.

avatar van SweetPoontang
Alleen ben je in de DZ zo goed als kansloos, probeer maar eens te extracten je wordt aan alle kanten neer gemaaid hoe goed je ook voorbereid bent. Tegen 4 man met survival-links en alle perks er om heen leg je het gewoon af. Ik ben hier regelmatig goede gear mee kwijtgeraakt en ben daar maar mee gestopt. Ik ga nu maar vrienden of met vreemde squads mee en verkrijg zo meestal wel betere gear omdat de meeste toch ook graag hun loot zonder gezeik willen. De spanning voel je wel tijdens het extracten omdat je niemand kan vertrouwen maar dat heeft wel weer wat. Dat inleveren van XP vind ik wel ruk vaak omdat je hier echt veel moeite voor moet doen. Wat ook vervelend is dat je vaak in een vuur gevecht per ongeluk "rogue" wordt en dan echt de rapen gaar. De PvE in de DZ is afhankelijk van je gear wel te doen. Ik kijk wel uit naar de update van deze week...

Na iets meer dan 50 uur hou ik het voor gezien. Nadat mijn enthousiasme in 2013 door het dak schoot maar vanwege diverse factoren jaren later weer ernstig bekoelde, besloot ik The Division niet te halen. Maar door een recente price error op PC werd de keuze opeens veel aantrekkelijker, en ik besloot 'm eens te proberen. Ondanks dat het bij lange na niet is geworden wat ik er drie jaar geleden van verwachtte (of hoopte), is het toch een prima spel en een aardige "time sink".

Laten we met de pluspunten beginnen. Ten eerste is de gameplay zo slecht nog niet, iets waar Ubisoft vaak nog wel eens berucht om is. Het schieten voelt bijvoorbeeld lekker, de verschillende wapens zijn prima in gebruik, en ook de skills en gadgets dragen bij aan een goede ervaring. Daarnaast stikt het van de loot. Er zijn tig soorten wapens, gear, mods en andere aanpassingen die je kan toepassen in je personage. Zo'n beetje Ubisoft's versie van Borderlands in New York's Manhattan dat naar de klote is. Speaking of which, Manhattan ziet er - ondanks de ravage - best prachtig uit. Vooral in de avonden met al die neonlichten ben ik vaak de omgeving wezen bewonderen. Tussendoor vond ik dan ook veel informatie over de stad, zij het door verloren telefoons en gidsen te vinden of die ECHO dingetjes te scannen. Beetje bij beetje leer je meer over de stad, iets wat Ubisoft naar mijn idee niet vaak genoeg doet. Zo ook over de beruchte Dark Zone, een verlaten plek die de overheid heeft geïsoleerd en waarin al het uitschot vertroeft.

Maar diezelfde Dark Zone werkt soms niet even goed. Ik ben vooral niet te spreken over hoe het gebalanceerd is, of beter gezegd, het gebrek daarvan. Ik word regelmatig compleet overlopen door een partij van drie á vier man die bovendien vaak gemakkelijk one kill shots uit de hoed kunnen toveren. En die weten je wel te vinden als je contaminated gear wilt extracten. Nou kan dit voor velen wellicht de charme van Dark Zone zijn, maar ik kan niet zeggen dat het bij mij het plezier heeft bevorderd. Ten slotte zou 't geen Ubisoft spel zijn als er zeer regelmatig kleinere, visuele glitches in zouden zitten. Vaak kon ik daar overheen kijken, zoals vijanden die ergens hilarisch vast kwamen te staan of textures die te laat inlaadden, maar ik heb ook meegemaakt dat een paar gebieden helemaal naar de tyfus gingen en dat het vergelijken van wapens en gear opeens niet meer werkte. De recente patch lijkt dat opgelost te hebben, maar ik heb daar wel een week of twee op moeten wachten.

+ Schieten voelt lekker aan.
+ Tjokvol met loot en veel cijfertjes.
+ Mooie wereld, lekker sfeertje.
+ Veel achtergrondinformatie
+ Dark Zone klinkt op papier erg interessant...

- Maar de uitwerking van DZ laat te wensen over, matig gebalanceerd.
- Oninteressant verhaal met een onbevredigend slot.
- Personages zijn flinterdun en buitengewoon saai.
- Character creation is erg mager en ondermaats.
- Veel kleinere glitches en soms grotere bugs.

Verbeteringen buiten de Darkzone:

Meer missies / encounters etc etc... In ieder geval meer zaken waardoor je als solo player bezig blijft. De daily missions zijn Niet iedereen is gecharmeerd van de Darkzone. Ik hoop dat de komende DLC's hier uitkomst in zal brengen.

Verbeteringen voor de Darkzone:

Als je wordt neergehaald door rogues niet alles van je loot verliezen maar bijv. 1 item door jou keuze. Niet (hardverdiende) DZ punten verliezen bij het bovengenoemde.

Betere balans van Gearscore. Plaats bijvoorbeeld alles boven de 200+ bij elkaar in een andere server. Dit voor de hardcore- 24/7 gamers die alle beste gearshit al hebben. Al dan niet verkregen van glictches/bugs etc etc. Wat er nu gebeurt is dat je als 170 al kansloos bent bij iemand van 200 en dat komt de game niet ten goede.

avatar van Thorak
Het lijkt wel of er in plaats van bugfixes er alleen maar meer bugs bij komen!
Dingen die voorheen werkten werken nu opeens niet meer. De dailies zijn een grote puinhoop en vreselijk veel fouten met het verzamelen van de echoes.
En dan zijn er nog de oneshot hackers die je vanaf de andere kant van de DZ met 1 pistoolschot omleggen!
Nee, The Division is niet echt een succesverhaal aan het worden! Unisoft is het flink aan het verkloten!

Mijn score gaat daarom dan ook van een 3.5* naar 0.5* omdat het volledig onspeelbaar aan het worden is!

avatar van Thorak
Inmiddels een week later en de bugs zijn geen probleem meer! In de week sinds mijn laatste review is het al 3 dagen volledig(!) onmogelijk om in te loggen!!!
Er rest UbiSoft in mijn ogen niets anders dan de mensen die dit volledig zat zijn hun geld terug te geven! In het geval van het leveren van een ondeugdelijk product (en dat is dit absoluut!) heb je wettelijk tenslotte het recht op je geld terug!

Succes.

Toch een halfje eraf. Waar de gameplay na al deze uren erg repetief is kan ik het nog wel waarderen. Maar de op een stapeling van fouten word langzaamaan pijnlijk voor Ubisoft. Ik ken geen game waar zoveel onderhoud aan is als THE Division 2x per week 3 uur! Het ergste hieraan is dat na elk onderhoud er meer problemen komen. Zoals nu kom ik er gewoon niet meer in. Missie's die je niet verder kan spelen puur omdat de deur niet open gaat. THE Darkzone ben ik op uit gekeken, deze moet uitgebalanceerd worden en de speler moet de kans krijgen om het hele Roque gebeuren uit te zetten. Waar het idee tof is is de uitvoering karig en is hier ook al veelste weinig te doen.

Er zit veel meer in The Division dan ze eruit weten te halen en ergens is dat een kwalijke zaak aangezien de setting en core gameplay gewoon goed is.

Niet gedacht dat ik het zo lang zou volhouden, maar inmiddels toch na 60+ uurtjes level 30 bereikt. En ik ben er voorlopig ook nog niet klaar mee. Ben nu met vrienden (die ook lvl30 zijn) bezig om alle missies nog eens op hard te doen en wie weet nog eens een poging wagen in The Dark Zone.

De main missies vind ik dan ook het leukste van de game. Tuurlijk het uplevelen/looten en je gear continu tweaken en modden is ook de moeite waard (vooral verslavend), maar je kan je afvragen wat voor nut het heeft. De enemies worden ook steeds sterker en blijven bullet sponges. Main missies zijn i.t.t de side-missies/encounters wel divers en uitdagend. En de missies samen te lijf gaan met vrienden is erg cool. Maar ook een paar goede avonden vertier gehad met random xbox live dudes.

Voor nu dikke 4 sterren.