menu

XBlaze Code: Embryo (2013)

mijn stem
3,50 (1)
1 stem

PlayStation 3 / PlayStation Vita
Adventure
single player

Ontwikkeld door Arc System Works
Uitgegeven door Arc System Works, Aksys en FunBox

Deze visual novel speelt zich af in het BlazBlue universum, 150 jaar voor de gebeurtenissen in Calamity Trigger. Je volgt het verhaal van Touya Kagari, een normale schooljongen, welke verstrikt raakt in een complot dat hem ver te boven gaat. Wanneer uit het niets een meisje genaamd Es verschijnt. Ze claimt dat het haar missie is om Touya te beschermen, en wil niet van zijn zijde wijken.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=E-c-rQEG-wk

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Winkelwagentje
3,5
Winkelwagentje (moderator)
Nog een visual novel voor de Vita. Ik ben er verleden week aan begonnen, en in tegenstelling tot Danganronpa en Virtue's Last Reward, zitten hier geen gameplay elementen in. De interactie is minimaal. De verhaallijn kent verschillende vertakkingen, welke worden ontgrendeld naar aanleiding van de nieuwsitems welke je hebt gelezen op je TOi (een soort interactief nieuwssysteem).

Je dient de visual novel dus zo nu en dan te onderbreken om nieuwsitems te checken. Het wel of niet lezen van nieuwsitems bepaalt dus welke kant de game op gaat. Ik zit nu in hoofdstuk 4, en tot nu toe heb ik ieder nieuwsitem gelezen, en voelt het niet echt alsof ik een invloed heb op de verhaallijn. Maar misschien is het nog iets te vroeg om daarover een conclusie te trekken. Ik zie echter niet in waarom je tot op dit punt bepaalde nieuwsitems 'niet' zou willen lezen, aangezien het er niet meer dan vijftien per hoofdstuk zijn. Of je moet er per ongeluk eentje missen...

Gelukkig is het verhaal tot nu toe best aardig. Een beetje statisch misschien. Maar de voice-acting is zeer goed. Of het goed genoeg gaat zijn om de game nog enkele keren te herspelen voor alternatieve vertakking - zoals in Virtue's Last Reward - valt te betwijfelen. Maar we zullen zien wat de game nog te bieden heeft.

avatar van Winkelwagentje
3,5
Winkelwagentje (moderator)
Inmiddels de eerste "ending" bereikt, en het verhaal is zeker niet onaardig. Maar zoals niet ongebruikelijk is bij dit soort visual novels - niet compleet vooralleer je de "true ending" hebt bereikt. En daar zit 'm ook een beetje het probleem bij deze game. Zoals ik eerder al aangaf is het pad dat je bewandelt afhankelijk van welke nieuwsitems je hebt gelezen. Vanaf hoofdstuk vijf of zes gaat dit ook in het verhaal een rol spelen, waarbij je eerdere keuzes bepalen welke scenes je te zien krijgt.

Het ontbreekt de game dan ook aan een handig systeem om terug te springen naar een bepaalde scene, en een ander pad te kiezen. Zoals dit in Virtue's Last Reward uitstekend is gedaan. Voor een alternatief einde dien je - mits je niet enkele goed getimede saves hebt geplaatst - de game dus te herspelen, met een hoop ge-skip en uitzoekwerk tot gevolg. Van de natuurlijke flow van de game blijft zo weinig meer over. Want om te weten welke nieuwsitems je wel of niet mag lezen heb je toch echt een roadmap nodig, ofwel pen en papier en veel vrije tijd.

Een beetje jammer. En ik denk dan ook niet dat ik nu voor alternatieve eindes ga spelen, zoals ik dat bij bijv. Nine Hours nog wel heb gedaan. Daar is het verhaal dan net niet spannend genoeg voor. Maar goed, het neemt niet weg dat ik aan mijn eerste playthrough toch wel de nodige plezier heb beleefd. De game ziet er verzorgt uit - visueel, maar ook de muziek is best lekker. Zitten ook een aantal kleine referenties in naar het BlazBlue universum. Waar deze game ook toe behoort.

Een aangenaam tussendoortje. Wellicht dat ik me in de toekomst nog eens aan een tweede playthrough ga wagen. Als het me allemaal iets minder vers in t geheugen ligt. Voor nu: een nipte 3.5*.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:21 uur

geplaatst: vandaag om 20:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.