The Last of Us: Left Behind (2014)

PlayStation 3 / PlayStation 4 / PlayStation 5

Ontwikkeld door Naughty Dog

Deze uitbreiding vertelt het verhaal van Ellie en haar vriendin Riley - en speelt zich af voor de gebeurtenissen uit The Last of Us. Ellie en Riley zitten beide op het militaire internaat in het Boston evacuatiekamp. Na enkele weken te zijn verdwenen, zonder ook maar iemand iets te laten weten, duikt Riley plots weer op, met een verrassende onthulling voor Ellie. Hierop besluiten de twee stiekem weg te sluipen uit het internaat. Voor de laatste maal. Want Riley's onthulling zal leiden tot een reeks gebeurtenissen die het leven van beide meisjes voor goed zal veranderen.

avatar van Naomi Watts
It's time! Enorm veel zin in. Wordt een a-sociaal weekendje.

avatar van Naomi Watts
Geweldige DLC. Het blijft alleen altijd lastig DLC een score toe te kennen omdat het geen volwaardige game is.

Anyway, dit is dan een DLC die ondanks haar korte speelduur een welkome toevoeging is. Vooral op emotioneel vlak maakt de film weer heel veel los, en is de character development magistraal. Prachtige visuals, gameplay (ondanks weinig uitdaging op dit vlak) en ervaring zijn om weer van te watertanden. Naughtydog is zich bewust van de sterke punten en de zwaktes van The Last of Us en zorgt daardoor voor een perfect eindresultaat. Veel leuke nonsens en mooie ontwikkelingen. Het geld meer dan waard. Als je kwaliteit belangrijker vindt dan kwantiteit.

avatar van Marcellussss
Hoe lang was jij bezig? Heb bijvoorbeeld ook wel van Burial at Sea genoten, maar vond €€15 toch wel veel voor de hoeveelheid gameplay.

avatar van Naomi Watts
Een kleine twee uur. Het is dus behoorlijk kort voor 15 euro maar zal 'm wel aanraden door de storyline. Al kan je de video's ook op internet kijken natuurlijk. Zeker een meerwaarde voor de character development van Ellie.

avatar van Marcellussss
Net aangeschaft en zal hem vanavond of morgen even spelen. Eén van mijn favoriete games van de laatste jaren, dus een Let's Play kijken volstaat niet. Bovendien heb ik voor het spel zelf slechts 30 euro moeten neerleggen.

avatar van Naomi Watts
. Veel plezier, ook de ontwikkelingen zijn door het te spelen intenser natuurlijk. Benieuwd naar je bevindingen.

avatar van Marcellussss
Gisteravond gespeeld, en wederom: bravo Naughty Dog. Dít is hoe je story-based DLC maakt.

Naast dat het een blik werpt op Ellie's leven en het ontstaan van haar karakter voor de gebeurtenissen van The Last of Us, diept het ook een moment uit waar de main story, voor dramatisch effect, een grote sprong maakte. Verwacht geen nieuw of alternatief aspect op het verhaal (tenminste niet in grootse zin), maar uitdieping van twee kleine verhaallijnen waarvan de kern al bekend was door het spelen van de main story. Eigenlijk krijg je dus twee kleine story-based DLC in één, en ondanks dat ze eerst weinig met elkaar te maken lijken te hebben, komen ze uiteindelijk qua thematiek en moraal samen waardoor het toch een compleet pakket is. Leuk hoe gerelateerd het moraal is aan de release date trouwens, en het deed me denken of Ellie, in Joel's positie aan het eind van de main story, niet precies hetzelfde had gedaan en of ze het Joel uberhaupt kwalijk had genomen als hij uiteindelijk gewoon de waarheid had verteld. Voor mij is deze DLC bevestigend in het idee dat zij niet alleen aan Joel's verhaal twijfelde, maar ergens ook wel wist wat er daadwerkelijk gebeurd is en achter zijn beslissing stond.

Qua gameplay heeft deze DLC echter, op een aantal kleine elementen na, weinig nieuws te bieden. De meest welkome toevoeging op dit gebied waren de gemixte gevechten tussen Infected en mensen, waardoor je beide partijen elkaar uit kon laten spelen in plaats van ze beide te lijf te gaan. Desondanks was dit één van de beste DLC die ik ooit gespeeld heb, al betreft het voornamelijk fan service.

avatar van Naomi Watts
Eens. Significante DLC ook wat betreft de char development van Ellie en hoe de thematieken van zowel de DLC en de hoofdgame samenkomen is niets meer dan briljant. Essentiëel ook, geeft de daadwerkelijke game ook meer diepte.

avatar van Awake78
Ik heb het hele weekend geprobeerd deze dlc binnen te harken maar het is tot op heden nog niet gelukt. Wat doe ik verkeerd?

Ik heb betaald en via de PS store gedownload en geinstalleerd. De eerste download duurde heel lang (anderhalf uurgeloof ik), de tweede ongeveer een half uur . Eerst stond er een balkje met installeren, daarna downloaden maar het icoontje kwam maar niet bij mijn downloads. Dit proces heb ik wel 10 x herhaald maar ik kan hem nog steeds nergens in mn ps3 vinden, laat staan openen.

Iemand tips of ook zoiets gehad? Wat zou de normale gang van zaken moeten zijn?

Baal er enorm van want had dit weekend er juist even tijd voor (gereserveerd)

Je moet 'm vanuit The Last of Us zelf opstarten Awake78. Met de laatste patch staat Left Behind onder de main campaign.

avatar van Awake78
Aha ok. Voel me nu echt een nerd maar goed, als het lukt boeie

Ik ga het vanavond meteen proberen. Hoop dat het wat sneller gaat dan die downloads die ik nu heb moeten doorstaan (zonder resultaat).

Thanks Shinobi

avatar van Awake78
...en uitgespeeld. Vond het wel de moeite waard. Wat verhaal, wat actie en spanning, maar vooral leuk om weer even in het TLOU-universum te duiken.
Helaas zat ik er wel net weer in en schrok toen een beetje toen ik al op 87% zat. Even een avondje doorhalen en je bent er doorheen. Wel jammer maar dat weet je vantevoren.

avatar van AmazingPP
Dit is toch wel een van de beste DLC's die ik ooit speelde. Nu speel ik die, eerlijk gezegd, niet zo heel veel, juist omdat het meestal een soort van extra level van de game is, maar deze DLC is een verhaal in het verhaal en dat maakt hem uniek in zijn soort, volgens mij. Fantastisch! Het is speels op momenten en soms ook spannend. En speels en spannend is voor mij een combinatie dat werkt. Erg goed gedaan van Naughty Dog en wat mij betreft mogen ze nog zo'n DLC laten uitkomen. Iemand enig idee of er nog iets gaat gebeuren voor TLOU?

avatar van justin8286
Kort maar krachtig zou je het kunnen noemen. Ik ben er even voor gaan zitten en voor mijn gevoel was ik er zo doorheen. Maar dat is ook de kracht van TLOU. Voordat je het weet ben je alweer een uur verder omdat je er gewoon ingezogen word als het ware door de prachtig weergegeven wereld.

In LB leren we Ellie beter kennen in 2 verhalen wat eigenlijk 1 is; voordat ze bij Joel geraakte en wat er in de tussentijd gebeurde nadat Joel zwaargewond raakte. Vooral het stuk met Riley is erg mooi. Even geen constante spanning maar gewoon achtergrond info verkrijgen en genieten in de sombere wereld.

Het mooie aan het andere stuk is dat je eindelijk klikkers/runners en menselijke vijanden tegelijk tegen komt, zodat je die door middel van een flesje kapot gooien in hun richting tegenelkaar op kunt zetten. Zodat je er zelf mooi langs kan sneaken. Daar komt het stealth gedeelde mooi uit de verf.

Al met al een dikke 4,5*

Waardevolle toevoeging aan het origineel, met als hoogtepunt de scène in de arcade (kort nadat een schedel in de fopwinkel voorspelde dat Ellie's kansen ooit een computerspel te spelen 'dismal' waren).
Een korte passage waarin zowel het schrijf- als acteertalent meesterlijk worden onderstreept.

avatar van Nqouy
Geweldige DLC, was weer een genot om te spelen.
DLC zuigt je net als TLOU helemaal mee in de game.
Sterker nog ik vond deze uitbreiding nog beter dan TLOU zelf.

avatar van Mitchel
Dit is hoe aanvullend content gemaakt moet worden.
Wat een prachtige DLC! Erg mooi om de vriendschap tussen de twee te zien en natuurlijk mooi om te zien wat er voor de ontmoeting met Joel gebeurde.

Beste story DLC die ik heb gespeeld, dus uiteraard 5 sterren!

Had wel iets meer gameplay verwacht. Voor de rest inderdaad DLC zoals DLC moet zijn.

Samen met mijn herspelen van The Last of Us heb ik nu ook de DLC gespeeld. Een aanrader, die met de combinatie van infected en hunters een fijne toevoeging aan de gameplay biedt. Ik speelde op Survivor moeilijkheid en dat was wel ferm uitdagend. In een ruimte met 4 stalkers terecht komen zonder enige kogels of pijlen... daar ben ik toch een heel wat keren moeten herbeginnen. Een wat minder element vond ik de tijdsdruk die ze bij de laatste confrontatie toevoegden. Verder was het ook een heel korte DLC. Er had gerust wat meer echte gameplay mogen inzitten. Ik denk dat je op normale moeilijkheid slechts een half uur echte gameplay hebt (met een uur cutscenes). Dat is wel erg weinig voor 10 euro.

Mooie uitbreiding. Ontroerend Riley en Ellie.

Hoewel wat aan de korte kant is Left Behind een fantastische aanvulling op de eerste game. Gespeeld nadat ik voor de tweede keer The Last of Us uitspeelde en net als bij de main game zelf, ook deze met kippenvel zitten spelen. Kan niet wachten op deel 2.

avatar van Julian McArthur
De laatste battle vond ik echt moeilijk. Maar een prachtige aanvulling op de hoofdgame. Ben heel nieuwsgierig naar het vervolg.

Wat een prachtige aanvulling zeg. Heel knap en van hetzelfde niveau als de main game. Daarom ook voor deze epiloog een 4,5* Geinig ook dat ie bij de Remastered versie er gratis bij zit =)

The Last of Us: Left Behind (The Last of Us Remastered)
Platform: PlayStation 4
Totale speelduur: 1,5 uur
Moeilijkheidsgraad: Hard

Aangezien The Last of Us: Left Behind gewoon bij The Last of Us Remastered zit, heb ik die ook nog even doorgespeeld. Om heel eerlijk te zijn, kon ik er niet zoveel mee. Ik vond de delen in het verleden nog het meest interessant, maar hetgeen in het heden voelt een beetje aan als iets waarvan ze in eerste instantie hadden besloten om het toch maar niet in de hoofdgame te stoppen om het vervolgens (voor 15 euro!) als iets aparts te verkopen. Het is dat deze DLC er gewoon bij zit, want als ik hier ten tijde van de PlayStation 3 voor had betaald dan was mijn punt een stuk lager geweest.

Cijfer: 3* (6,5)

avatar van Eraser2
Vandaag uitgespeeld. Als aanvulling en verdieping op de main game een uitstekende toevoeging. Ik heb, net als bij het hoofdspel, weer enorm genoten van de cutscenes en de prachtige vervallen wereld. Hij was snel voorbij maar ik heb er gelukkig geen 15 euro voor moeten lappen want ik heb hem als onderdeel van de Playstation 4 remaster gespeeld.

Een 4* omdat het de main game zo goed aanvult

Oude Observator
Gemaskerd lachen we ons samen doorheen het leven,
met verbrijzelde autoruiten en drijfnatte kleren als stille getuigen.
In onze verbeelding betreden we een vergane speeltuin,
die door de stem van ons hart heel even tot leven komt.

Nu het gewicht van de wereld op onze schouders rust,
koppelen we vindingrijkheid aan eindeloos doorzettingsvermogen.
Laat me niet nog eens verliezen wat me dierbaar is,
breng mijn broze universum alsjeblieft niet tot stilstand.

Laat me niet alleen achter.

Niet alleen.

Oude Observator schreef:
Gemaskerd lachen we ons samen doorheen het leven,
met verbrijzelde autoruiten en drijfnatte kleren als stille getuigen.
In onze verbeelding betreden we een vergane speeltuin,
die door de stem van ons hart heel even tot leven komt.

Nu het gewicht van de wereld op onze schouders rust,
koppelen we vindingrijkheid aan eindeloos doorzettingsvermogen.
Laat me niet nog eens verliezen wat me dierbaar is,
breng mijn broze universum alsjeblieft niet tot stilstand.

Laat me niet alleen achter.

Niet alleen.

Mooi, Oude Observator!!!

Mooi gedicht, al snap ik de connectie met Left Behind niet? (Is inmiddels ook een tijd terug dat ik deze deed)

Oude Observator
Fonzzz002 schreef:

Zal ik het uitleggen? Ik zal het voor de zekerheid onder spoilers tags zetten.

Deel 1 gaat over Ellie en Riley. Ze brengen tijd door in een winkel met griezelspullen (de maskers) en gooien autoruiten in en houden een waterpistoolgevecht.
Ellie wil ook heel graag een videogame spelen, die zijn echter allemaal kaduuk en Riley - Ellie's geliefde - helpt Ellie om de game in haar fantasie te spelen.

Deel 2 gaat over Ellie die Joel redt.
Hij is op sterven na dood, ze heeft al eens de belangrijkste persoon uit haar leven verloren (Riley), dat kan en mag haar niet nog eens overkomen.

Deze wilde de aandacht helaas niet vasthouden. Qua verhaal steek je niets nieuws op: de dialogen in de hoofdgame maakte duidelijk genoeg dat Ellie gebeten was samen met een vriendin en dat deze stierf. Dit expliciet uitgebeeld krijgen voegde te weinig toe, minus het feit dat dit ging om iemand met wie ze een relatie had en niet een vriendschap. Dat maakte de klap eigenlijk nog harder dan ze beweerd in de hoofdgame.
Het is meer een soort filler aflevering waarin je Ellie gewoon op een date ziet gaan. Kan grappig zijn als je houdt van simpele slice of life momenten, maar ik hoef niet naar datende pubers te kijken. Het was zelfs nogal cringy op bepaalde momenten (de halloween maskers of de arcade scene).

De gameplay is meer van hetzelfde. Na net de hoofdgame uitgespeeld te hebben kon ik niet meer zoveel belangstelling vinden om hier nog een paar gevechten te houden. Dit werkte destijds beter, toen ik zat te smachten op een vervolg en ik een tijd deze gameplay niet gedaan had. Grafisch is het wederom erg mooi om naar te kijken en het is goed geacteerd. Dit is een geval dat er qua uitwerking niets op aan te merken is, maar het puur ligt aan een inhoud die me niet voldoende interesseert.

Na uitspelen van The Last of Us Part 1 ook meteen deze DLC erbij gepakt, die er gelukkig gratis bij zat.

Het is eigenlijk best wel goed uitgewerkt. Je krijgt meer achtergrond over Ellie en ze mengen twee boeiende verhalen samen, die van Ellie die in tegenwoordige tijd medicatie voor Joel aan het zoeken is en flashbacks waarin je Ellie samen met haar goede vriendin Riley een leuke dag ziet hebben in onder andere een winkel voor griezelspullen, in een draaimolen en tijdens het denkbeeldig spelen van een videogame bij een arcade. En eerlijk, ik vond die momenten toch wel het beste, even wat meer rustmomenten waarbij de game een aantal mooie dialogen en momenten aan de gamer toont. Dat beiden even zoenen met elkaar zat er dik in. Ik koos bij het fotohokje ook niet voor niets de ''love'' foto's.

Gameplaytechnisch gebeurt er niks nieuws, maar zitten er wel een paar pittige shoots outs bij. Zeker die laatste vond ik best taai, maar het leuke is wel dat je in deze DLC de mogelijkheid krijgt om monsters en mensen met elkaar in gevecht te brengen door ze naar elkaar toe te lokken. Dat was toch wel erg bruut en ook funny om te bekijken.

Was deze DLC perse nodig? Niet echt. Is het wel een fijne toegift? Zeker weten. Je bent er met twee uurtjes door, da's lang genoeg als je het als een aanvulling op de hoofdgame ziet.

Twijfel een beetje tussen 3,5 en 4 sterren, maar The Last of Us straalt klasse en kwaliteit uit, dus ik rond mooi omhoog af.

Fonzzz002 schreef:

Ik haal er niet uit dat beiden een relatie hadden. Wel dat er gevoelens blijken te zijn.

En schaam je niet voor zulke emo-momenten joh Is toch mooi om te zien. Dan raad ik je Life is Strange ook niet aan