The Last of Us: Left Behind (2014)

PlayStation 3 / PlayStation 4

Ontwikkeld door Naughty Dog
Uitgegeven door Sony

Deze uitbreiding vertelt het verhaal van Ellie en haar vriendin Riley - en speelt zich af voor de gebeurtenissen uit The Last of Us. Ellie en Riley zitten beide op het militaire internaat in het Boston evacuatiekamp. Na enkele weken te zijn verdwenen, zonder ook maar iemand iets te laten weten, duikt Riley plots weer op, met een verrassende onthulling voor Ellie. Hierop besluiten de twee stiekem weg te sluipen uit het internaat. Voor de laatste maal. Want Riley's onthulling zal leiden tot een reeks gebeurtenissen die het leven van beide meisjes voor goed zal veranderen.

avatar van Naomi Watts
It's time! Enorm veel zin in. Wordt een a-sociaal weekendje.

avatar van Naomi Watts
Geweldige DLC. Het blijft alleen altijd lastig DLC een score toe te kennen omdat het geen volwaardige game is.

Anyway, dit is dan een DLC die ondanks haar korte speelduur een welkome toevoeging is. Vooral op emotioneel vlak maakt de film weer heel veel los, en is de character development magistraal. Prachtige visuals, gameplay (ondanks weinig uitdaging op dit vlak) en ervaring zijn om weer van te watertanden. Naughtydog is zich bewust van de sterke punten en de zwaktes van The Last of Us en zorgt daardoor voor een perfect eindresultaat. Veel leuke nonsens en mooie ontwikkelingen. Het geld meer dan waard. Als je kwaliteit belangrijker vindt dan kwantiteit.

avatar van Marcellussss
Hoe lang was jij bezig? Heb bijvoorbeeld ook wel van Burial at Sea genoten, maar vond €€15 toch wel veel voor de hoeveelheid gameplay.

avatar van Naomi Watts
Een kleine twee uur. Het is dus behoorlijk kort voor 15 euro maar zal 'm wel aanraden door de storyline. Al kan je de video's ook op internet kijken natuurlijk. Zeker een meerwaarde voor de character development van Ellie.

avatar van Marcellussss
Net aangeschaft en zal hem vanavond of morgen even spelen. Eén van mijn favoriete games van de laatste jaren, dus een Let's Play kijken volstaat niet. Bovendien heb ik voor het spel zelf slechts 30 euro moeten neerleggen.

avatar van Naomi Watts
. Veel plezier, ook de ontwikkelingen zijn door het te spelen intenser natuurlijk. Benieuwd naar je bevindingen.

avatar van Marcellussss
Gisteravond gespeeld, en wederom: bravo Naughty Dog. Dít is hoe je story-based DLC maakt.

Naast dat het een blik werpt op Ellie's leven en het ontstaan van haar karakter voor de gebeurtenissen van The Last of Us, diept het ook een moment uit waar de main story, voor dramatisch effect, een grote sprong maakte. Verwacht geen nieuw of alternatief aspect op het verhaal (tenminste niet in grootse zin), maar uitdieping van twee kleine verhaallijnen waarvan de kern al bekend was door het spelen van de main story. Eigenlijk krijg je dus twee kleine story-based DLC in één, en ondanks dat ze eerst weinig met elkaar te maken lijken te hebben, komen ze uiteindelijk qua thematiek en moraal samen waardoor het toch een compleet pakket is. Leuk hoe gerelateerd het moraal is aan de release date trouwens, en het deed me denken of Ellie, in Joel's positie aan het eind van de main story, niet precies hetzelfde had gedaan en of ze het Joel uberhaupt kwalijk had genomen als hij uiteindelijk gewoon de waarheid had verteld. Voor mij is deze DLC bevestigend in het idee dat zij niet alleen aan Joel's verhaal twijfelde, maar ergens ook wel wist wat er daadwerkelijk gebeurd is en achter zijn beslissing stond.

Qua gameplay heeft deze DLC echter, op een aantal kleine elementen na, weinig nieuws te bieden. De meest welkome toevoeging op dit gebied waren de gemixte gevechten tussen Infected en mensen, waardoor je beide partijen elkaar uit kon laten spelen in plaats van ze beide te lijf te gaan. Desondanks was dit één van de beste DLC die ik ooit gespeeld heb, al betreft het voornamelijk fan service.

avatar van Naomi Watts
Eens. Significante DLC ook wat betreft de char development van Ellie en hoe de thematieken van zowel de DLC en de hoofdgame samenkomen is niets meer dan briljant. Essentiëel ook, geeft de daadwerkelijke game ook meer diepte.

avatar van Awake78
Ik heb het hele weekend geprobeerd deze dlc binnen te harken maar het is tot op heden nog niet gelukt. Wat doe ik verkeerd?

Ik heb betaald en via de PS store gedownload en geinstalleerd. De eerste download duurde heel lang (anderhalf uurgeloof ik), de tweede ongeveer een half uur . Eerst stond er een balkje met installeren, daarna downloaden maar het icoontje kwam maar niet bij mijn downloads. Dit proces heb ik wel 10 x herhaald maar ik kan hem nog steeds nergens in mn ps3 vinden, laat staan openen.

Iemand tips of ook zoiets gehad? Wat zou de normale gang van zaken moeten zijn?

Baal er enorm van want had dit weekend er juist even tijd voor (gereserveerd)

Je moet 'm vanuit The Last of Us zelf opstarten Awake78. Met de laatste patch staat Left Behind onder de main campaign.

avatar van Awake78
Aha ok. Voel me nu echt een nerd maar goed, als het lukt boeie

Ik ga het vanavond meteen proberen. Hoop dat het wat sneller gaat dan die downloads die ik nu heb moeten doorstaan (zonder resultaat).

Thanks Shinobi

avatar van Awake78
...en uitgespeeld. Vond het wel de moeite waard. Wat verhaal, wat actie en spanning, maar vooral leuk om weer even in het TLOU-universum te duiken.
Helaas zat ik er wel net weer in en schrok toen een beetje toen ik al op 87% zat. Even een avondje doorhalen en je bent er doorheen. Wel jammer maar dat weet je vantevoren.

avatar van AmazingPP
Dit is toch wel een van de beste DLC's die ik ooit speelde. Nu speel ik die, eerlijk gezegd, niet zo heel veel, juist omdat het meestal een soort van extra level van de game is, maar deze DLC is een verhaal in het verhaal en dat maakt hem uniek in zijn soort, volgens mij. Fantastisch! Het is speels op momenten en soms ook spannend. En speels en spannend is voor mij een combinatie dat werkt. Erg goed gedaan van Naughty Dog en wat mij betreft mogen ze nog zo'n DLC laten uitkomen. Iemand enig idee of er nog iets gaat gebeuren voor TLOU?

avatar van justin8286
Kort maar krachtig zou je het kunnen noemen. Ik ben er even voor gaan zitten en voor mijn gevoel was ik er zo doorheen. Maar dat is ook de kracht van TLOU. Voordat je het weet ben je alweer een uur verder omdat je er gewoon ingezogen word als het ware door de prachtig weergegeven wereld.

In LB leren we Ellie beter kennen in 2 verhalen wat eigenlijk 1 is; voordat ze bij Joel geraakte en wat er in de tussentijd gebeurde nadat Joel zwaargewond raakte. Vooral het stuk met Riley is erg mooi. Even geen constante spanning maar gewoon achtergrond info verkrijgen en genieten in de sombere wereld.

Het mooie aan het andere stuk is dat je eindelijk klikkers/runners en menselijke vijanden tegelijk tegen komt, zodat je die door middel van een flesje kapot gooien in hun richting tegenelkaar op kunt zetten. Zodat je er zelf mooi langs kan sneaken. Daar komt het stealth gedeelde mooi uit de verf.

Al met al een dikke 4,5*

Waardevolle toevoeging aan het origineel, met als hoogtepunt de scène in de arcade (kort nadat een schedel in de fopwinkel voorspelde dat Ellie's kansen ooit een computerspel te spelen 'dismal' waren).
Een korte passage waarin zowel het schrijf- als acteertalent meesterlijk worden onderstreept.

avatar van Nqouy
Geweldige DLC, was weer een genot om te spelen.
DLC zuigt je net als TLOU helemaal mee in de game.
Sterker nog ik vond deze uitbreiding nog beter dan TLOU zelf.

avatar van Mitchel
Dit is hoe aanvullend content gemaakt moet worden.
Wat een prachtige DLC! Erg mooi om de vriendschap tussen de twee te zien en natuurlijk mooi om te zien wat er voor de ontmoeting met Joel gebeurde.

Beste story DLC die ik heb gespeeld, dus uiteraard 5 sterren!

Had wel iets meer gameplay verwacht. Voor de rest inderdaad DLC zoals DLC moet zijn.

Samen met mijn herspelen van The Last of Us heb ik nu ook de DLC gespeeld. Een aanrader, die met de combinatie van infected en hunters een fijne toevoeging aan de gameplay biedt. Ik speelde op Survivor moeilijkheid en dat was wel ferm uitdagend. In een ruimte met 4 stalkers terecht komen zonder enige kogels of pijlen... daar ben ik toch een heel wat keren moeten herbeginnen. Een wat minder element vond ik de tijdsdruk die ze bij de laatste confrontatie toevoegden. Verder was het ook een heel korte DLC. Er had gerust wat meer echte gameplay mogen inzitten. Ik denk dat je op normale moeilijkheid slechts een half uur echte gameplay hebt (met een uur cutscenes). Dat is wel erg weinig voor 10 euro.

Mooie uitbreiding. Ontroerend Riley en Ellie.

Hoewel wat aan de korte kant is Left Behind een fantastische aanvulling op de eerste game. Gespeeld nadat ik voor de tweede keer The Last of Us uitspeelde en net als bij de main game zelf, ook deze met kippenvel zitten spelen. Kan niet wachten op deel 2.

avatar van Julian McArthur
De laatste battle vond ik echt moeilijk. Maar een prachtige aanvulling op de hoofdgame. Ben heel nieuwsgierig naar het vervolg.