Shadowrun: Dragonfall (2014)

Android / Apple iOS / Macintosh / PC
Strategy / RPG

Ontwikkeld door Harebrained Schemes
Uitgegeven door Harebrained Schemes

2054, Berlijn. Welkom in de Flux State, de vrije staat, een stukje hemel voor anarchisten. Een stuk gebied dat niet onder controle valt van een overheid. Jij bent nieuw hier. Samen met een goede vriendin - Monica Schäfer - en haar groep hebben jullie een gemakkelijke taak die ook nog eens goed betaalt: het stelen van informatie. Zo eenvoudig blijkt dit echter niet te zijn, want eenmaal binnen zwermt het van de beveiliging. Zwaar gehavend en eenmaal in veiligheid wordt geconcludeerd dat jullie erin zijn geluisd door de opdrachtgever. De daaropvolgende zoektocht naar antwoorden gaat gepaard met hevige tegenstand, mysterieuze gebeurtenissen en onwaarschijnlijke vijanden in de schaduwen van de nacht.

~ 2054, Berlin. Welcome to the Flux State. ~

Shadowrun: Dragonfall - een spel dat mij al een tijdje geïntrigeerd heeft, maar waarbij het er om diverse redenen nooit van terecht kwam. Afgelopen week toch eens goed ervoor gezeten, en ik was na een half uurtje meteen verkocht. Na een korte maar intense tutorial zit je midden in een schitterend vormgegeven, heerlijk sfeervolle, futuristische Berlijn. Op momenten erna kan het zelfs wat overweldigend worden, de wereld barst van de achtergrondinformatie die je kunt vinden en lezen tijdens je missies. Allerlei losse informatie die je zelf kunt vastknopen en er zelf een verhaal van kunt maken. Dat draagt er allemaal bij dat je het uitstekende hoofdverhaal -vol mysterie en plotwendingen- allemaal net wat intenser ervaart. Ook over de memorabele personages ben ik erg te spreken. Niet alleen je teamgenoten -met veel narratieve diepgang- maar ook achter veel andere personages schuilt een verhaal.

Een ander groot pluspunt waar ik erg positief door verrast ben, is de enorme hoeveelheid aan persoonlijke speelvrijheid. Jouw wil is vaak wet. Er zijn tig situaties die je op verschillende manieren kunt benaderen en oplossen. Praat jezelf langs conflicten als een gladde aal, maak je eigen pad door een muur kapot te beuken, laat je wapens en kogels het woord doen, koop mensen om, of los het probleem op met specifieke vaardigheden. Er is heel veel mogelijk. En die grote speelvrijheid maakt het allemaal nog leuker door de (in)directe consequenties van je keuzes.

Zijn er dan ook nadelen? Niet echt eigenlijk. Het merendeel van wat ik nu ga bespreken, zijn om die reden dus eerder verbeterpuntjes of schoonheidfoutjes in plaats van echte nadelen. Het grootste (en eigenlijk ook het enige echte) inhoudelijke verbeterpunt is dat de voorraad van je teamgenoten alleen aan het begin van een missie te veranderen is. Daarna is het dus niet mogelijk om de inventaris van je team te wijzigen, alleen die van jezelf. Ook kunnen sommige gevechten iets te lang duren, met name als het gepaard gaat met tijdsdruk, zoals binnen X aantal ronden gebeurt er Y. Ten slotte leunt het op het gebied van cyberpunk iets te veel richting fantasy naar mijn smaak, zoals het bestaan van orks, elfen, trollen, magie en draken. Dat is natuurlijk geen verbeterpunt (laat staan een minpunt), maar eerder een observatie van mijn kant.

Kort samengevat:

+ Uitstekend hoofdverhaal vol mysterie en plotwendingen.
+ Leuke side quests, met name de hilarische Knights of Lightninghold.
+ Memorabele personages met diepe karakterontwikkelingen.
+ De wereld zit tjokvol met lore, veel te ontdekken voor wie er naar op zoek gaat.
+ Gameplay kent erg veel speelvrijheid, meeste situaties kunnen op meerdere manieren benaderd worden.
+ Daarbij horen ook veel keuzes die je kunt maken, met de daarbij behorende consequenties.
+ Berlijn ziet er prachtig uit, visueel design is erg goed.
+ Heerlijk sfeervolle audio, zowel muziek als andere geluiden.
+ Solide en flexibele combat, veel diepgang.
+ Prima tempo, geen onnodige opvullerij.

- Voorraad van teamleden is alleen toegankelijk aan het begin van een missie.
- Sommige gevechten duren iets te lang.
- Wat betreft cyberpunk iets te veel fantasy naar mijn smaak.

Een week lang €2,69 bij de Humble Store voor deze fantastische RPG!