The Banner Saga (2014)

Apple iOS / Macintosh / PC / PlayStation 3 / PlayStation Vita / Xbox 360 / PlayStation 4 / Nintendo Switch
Strategy / RPG

Ontwikkeld door Stoic
Uitgegeven door Versus Evil

De goden hebben het land verlaten, waardoor de zon bewegingsloos aan de hemel is blijven staan en het landschap bedekt is onder een eeuwige laag sneeuw. Door een alliantie te sluiten met de gehoornde reuzen, de Varl, heeft de mensheid tot nu toe deze winter kunnen overleven. Maar als er een nieuwe dreiging het land teistert, de Dredge genaamd, vallen de nederzettingen met bosjes. Voeg je bij een karavaan van krijgers, vastbesloten om een einde te maken aan deze invasie.

avatar van threeohthree

Jaja! Zodra Unepic er op zit, ga ik hier zo lang mogelijk van smullen. Wat een prachtgame lijkt dit toch te zijn. Had vorig jaar hun kickstarter al gevolgd, en gezien ze daar 700% van hun target haalde, zal ik vast niet de enige zijn die hier naar uit heeft gekeken.

Shityeh!

Eerste game van Stoic, gevormd door drie veteranen van Bioware die na het Old Republic fiasco de studio hebben verlaten en hun eigen bedrijfje zijn opgestart. Een verhaal gedreven tactical RPG met de focus op consequenties van je keuzes (auto-save na elke beslissing), een ouderwets turnbased battlesysteem en prachtige handgetekende 2d artwork.

Net even gecheckt en echt een machtig mooi stijltje, battle lijkt nog wat simpel, maar al erg leuke andere gameplay ideetjes d'rin tegengekomen. Het onderhouden van je karavaan en de moeilijke keuzes die je als leider moet maken voelen toepasselijk zwaar. Ga hier eens even goed induiken, maar na 't 1ste uurtje al behoorlijk impressed.

Da's goed om te horen. Houd deze ook al een tijdje in de gaten en staat hoog op mijn lijstje om mijn volgende steam aankoop te worden.

avatar van threeohthree
Candy Crush klaagt Stoic aan vanwege de naam 'saga'. Waarschijnlijk nutteloos, maar Candy Crush zegt dat zij patent hebben op de naam 'saga', ontdanks dat het waarschijnlijk tot niet veel zal lijden, zeer opmerkelijk nieuws, waar ze toch zeker vandaag, hun handen vol aan zullen hebben. Hier het volledige artikel op Rock, Paper, Shotgun.

kiriyama
De makers van Candy Crush hebben ook patent op het woord Candy in alles wat met games of kleding te maken heeft. Waar gaat dat naar toe?

avatar van Princess Piranha
Volslagen idioot om op die twee woorden patent aan te vragen.

avatar van Brains
Voornamelijk volslagen idioot dat ze het daadwerkelijk krijgen.

Leuk initiatief: Candy Jam

avatar van Princess Piranha
Haha vet, misschien kan ik mijn 'Ninja Kitty Candy Battle' wel insturen.

Maar ze hebben het recht op die (nog) patenten niet gekregen, toch? Of lees ik jouw zin nou verkeerd.

Het beschermen van je IP is één ding, maar die trademarks op woorden zijn inderdaad volslagen idioot. Bethesda en Mojang hadden ooit ook zo'n onenigheid vanwege Mojang's "Scrolls", wat dan weer te veel weg zou hebben van "The Elder Scrolls". Send in the lawyers!

Op losse vocabulaire woorden zou sowieso geen patent horen te mogen staan. Besluit je deze woorden te gebruiken in een titel, dan heb je pech.

Da's allemaal gewoon te gek voor woorden, 't is toch nog geen begin April? Straks mogen spellen niet meer het woord "auto" in de titel hebben (omwille van GTA) of "last" vanwege "The Last of us", of space, vanwege space invaders en ga zo maar gerust door tot het einde der spellen. Kweezie.

avatar van threeohthree
Heel raar verhaal inderdaad, ben benieuwd waar het naartoe gaat. Ik vind het ook gewoon bizar dat men bij King panisch zijn voor een indie-game titel die niks met mobile games of het kapotmaken van snoepjes te maken heeft.

Als Creature Feep van Where is My Water? nou met iets dergelijks kwam, dan had ik er nog enigszins in kunnen komen, maar dit is natuurlijk volstrekt idioot. Nou ja, het goede nieuws is in elk geval meer reclame voor The Banner Saga, waar ik hopelijk deze week een begin aan kan maken.

avatar van threeohthree
De afgelopen dagen hier mij volledig aan over gegeven, en oh my, what a game. Prachtig vormgegeven verhaal, en een heerlijk fris en tactisch combat systeem. Zelden zo'n sterke combinatie meegemaakt.

Combat is pittig, maar nergens weet het echt mijn hersens te kraken, en ook dat is goed nieuws, The Banner Saga verwent ons hiermee, en boet ons daarvoor tijdens de laatste paar battles; ik heb vandaag een paar pogingen gedaan, maar ben bang dat het nog wel even zal duren voordat ik de laatste paar gevechten zal halen.

Gezien dit voorlopig mijn laatste game zou zijn, omdat ik vanaf nu mij volledig ga focussen op mijn YouTube kanaal, had ik gehoopt hem vandaag nog uit te spelen, maar moet helaas nog wat geduld hebben. Geeft ook niet, de rit was hier naar toe was prachtig, en ik ben er zeker van dat het einde minstens zo bevredigend zal zijn.

Dit spel is inderdaad geweldig. Afgelopen week eens neergezet om fatsoenlijk te spelen en de sfeer en verhaallijn slepen je meteen mee. De meeste battles zijn idd niet super uitdagend, hoewel dat toch een beetje van je team afhangt en wie je wel of niet upgrade. Ik ga in ieder geval niet meer op stap met 4 archers en 1 mender in het team. En ja, plots schiet de moeilijkheidsgraad tegen het einde behoorlijk de hoogte in. Zo erg zelfs dat Ik maar besloten heb opnieuw te beginnen en andere karakters te levellen. Geweldig spel. Ik hoop dat het niet al te lang wachten op een vervolg is.

Deze week ook uitgespeeld. Mijn mening blijft eigenlijk hetzelfde als in het bericht hiervoor. Dit gaat waarschijnlijk mijn top 10 lijstje in op het eind van het jaar.

avatar van ancientTom
Nog steeds geen releasedatum voor PS4? Early 2015 is het volgens mij al geweest...

avatar van Eliandjiee
Inmiddels aanbeland bij Chapter 4 en ik vind de sfeer, combat, verhaal en keuzes toch zeer verslavend en lekker wegspelen!

avatar van Eliandjiee
En uitgespeeld.

Toch wel een hele vermakelijke game. Een prettige sfeer, zeer verslavende turn-based combat en leuke en verrassende keuzes en ontwikkelingen in het verhaal. Toch vond ik de main-storyline niet heel bijzonder en wat cliché en was ik stiekem richting het einde van de game ook wel blij dat de game zijn einde naderde aangezien alles toch wel enigszins repetitief begon te worden.

1 van de games waar ik me toch eens aan wil wagen!

avatar van horizon
Gratis op twitch prime op dit moment.

Staat nu op de Game pass en binnenkort komt ook deel 2 erop te staan.

avatar van patenpac
Net het eerste deel van de saga overlopen, en ik moet toegeven, wat was het toch smullen. De sfeer die het spel weet op te zetten met zijn unieke stijl plus de fantastische soundtrack die erbij hoort is gewoonweg fantastisch. Het is lang geleden dat ik echt letterlijk 'kippenvel' momenten heb gehad bij het spelen van een spel. Het enige minpuntje dat ik kan vinden is dat het voor mij wat langer had mogen zijn. Na het uitspelen van het spel had ik het gevoel er een 5-tal uurtjes mee bezig te zijn geweest, al staat de steam teller wel op een 8 uurtjes. Het spel zal ongetwijfeld wel redelijk wat replay mogelijkheden hebben met de verschillende keuzes die je doorheen het verhaal maakt, maar daar wil ik me pas in verdiepen na het doorlopen van de volledige saga.

ps: Is er hier toevallig iemand die me kan vertellen of het einde waar Alette sterft te classificeren is als een bad case scenario, zonder spoilers te geven over de andere mogelijke uitkomsten?

patenpac schreef:

In het kort Nee, ze hoeft niet te sterven.

Zonet uitgespeeld, hele game op normal, maar laatste gevecht op easy mode, zonder enige uitdaging, na geen mogelijkheid te zien om met de builds die ik had om op normal mode het laatste gevecht te halen. Een sfeervolle, leuke strategy RPG, waarbij de keuzes buiten de battlefield er ook echt toe doen. Ik wilde 4* gaan geven, maar de difficulty spike op het laatst was bizar en voelde oneerlijk, beetje zoals van die platformers waar je naar het scherm toe rent en dan ineens in een gat flikkert. De rest van de game was namelijk smooth sailin' met af en toe een injury, waardoor je ook niet op een logische manier naar het laatste gevecht toe werkt qua hoe je strategisch welke characters hoe ver levelt.

Ik gaf nogal wat renown uit aan voedsel op de markt en heb het levellen nogal verdeeld over alle characters omdat er delen van parties vertrokken, stierven, weer terugkeerden, etc...De lage moeilijkheid van de hele game tot aan het laatste gevecht gaf mij intuïtief ook aan dat dit een juiste strategie was. Komt nog bij dat ik tot aan het laatste gevecht geen archers nodig heb gehad. Die heb ik met opzet amper of niet geleveld.....De grid van de gevechten was zo klein dat je met 1 a 2 beurten wel kon komen waar je wilde zijn. Wel benieuwd hoe anderen dat ervaren hebben.

Nu ja, dat verpestte het dus nogal voor mij Desalniettemin ook prima vermaakt in deze mooie wereld met interessante lore.

centurion81 schreef:
1 van de games waar ik me toch eens aan wil wagen!
zo gezegd zo ge digi-daan

Grovonion schreef:
zo gezegd zo ge digi-daan

Kaal of kammen, weet je wel, iedereen petje af! (Toch? )

avatar van FlorisV
Oei wat heb ik deze verwaarloost! Ooit op de iPad gekocht maar laten onderstoffen. Later voor de PS4 deel 1 en 2 gekocht en deel 3 maar even uitgesteld toen. Maar nu ben ik eindelijk op PS4 begonnen met deel 1 en het bevalt erg goed. Het is een spel wat ik langer wil spelen dan een uurtje. De intermezzo's duren me iets te lang tussen de gevechten door maar het is verder een leuk spel. Minpuntje is dat je na een movement geen undo kunt doen en dat je niet kun aanvallen en daarna kunt moven, maar altijd eerst moet moven. Dat is erg rigide. Speel nu op Easy, het spel schijnt erg medogenloos te zijn, deel 2 ga ik wel Normal doen .

avatar van Finidi
Volledig eens met wat centurion81 hierboven over de game zegt, behalve dat ik het laatste gevecht wel op normal heb gehaald na 15+ pogingen denk ik. Complete bullshit in vergelijking met de rest van de game. Omdat je de rest van de game prima door kunt spelen zonder te gaan zitten herladen als je keuzes wéér eens onvoorziene keuzes hadden, was ik vooral 'along for the ride' wat betreft de keuzes, en ook qua levelen/gebruik van de karakters enzo vooral beetje variatie aan het doen. En dan maakt dat gevecht aan het einde het toch wel een beetje zuur.