Disney's Aladdin (1993)

Alternatieve titel: Aladdin

Commodore Amiga / Game Boy / Game Boy Advance / Game Boy Color / Nintendo Entertainment System / PC / Sega Game Gear / Sega Master System / Sega Mega Drive/Genesis / Super NES
Platform

Ontwikkeld door Disney, Virgin, Capcom, Crawfish en SIMS
Uitgegeven door Capcom, Ubisoft en Sega

Jafar heeft de sultan betoverd en is van plan om met de dochter van de sultan, prinses Jasmine, te trouwen. De enige die hem tegen kan houden is Aladdin. Hij moet daarvoor de straten en daken van de stad Agrabah, de Cave of Wonders en de kerker van de sultan trotseren, om uiteindelijk de confrontatie met Jafar aan te gaan in diens paleis.

neo (crew)
Een game die op de vele systemen geweldig ander was. Heb er meerdere geprobeerd en zoals wel vaker was de Snes versie de beste, ondanks dat die van de Sega met nog meer zorg en medewerking van Disney tekenaars was gemaakt. Ik prijs ook de muziek die prachtig is geadapteerd van de score die Alan Menken schreef voor de film. Erg goede platform game. 4 sterren

avatar van Hadouken
Ook op de SNES gespeeld en was heel erg vet. Mooie levels en heerlijke gameplay.

avatar van burningonsunday
Inderdaad, deze game was anders op elk systeem. Daarom ook moeilijk te beoordelen zo denk ik.
Ik vond van de PC-versie vooral de muziek erg goed. Er zit een prachtige track in dat lava-level (een van de laatste levels geloof ik)

YouKnow?
dit speeldden ik en mijn familie heel vaak samen

avatar van Thomas83
Met deze platformgame heb ik me prima gemaakt. Een echte topper vind ik het ook weer niet, maar ik heb er wel het nodige plezier aan beleefd en ik vond het spel destijds grafisch nog best aardig.
3.0*

avatar van welleweirdo
De Megadrive versie was toch echt de betere. Ik heb vooral de Gameboy versie gespeeld wat een bijna perfecte port was van de MegaDrive versie en heb er van genoten. 4,5*

avatar van Hadouken
Het spel is wel redelijk kort volgens mij. Ik weet ook nog dat het level waarbij je omhoog moest klimmen op de tongen van de geest mijn favoriet was, samen met het eerste level.

En maar gooien met die appeltjes.....

D-ark
Gewoon een geweldig gemaakt avontuur, meschien wel het beste filmspel ooit.

avatar van JohnWilliams
Beste Filmspel ooit wil ik niet zeggen maar wel erg goed inderdaad.

avatar van Bennerd
Goed spel, niet fantastisch, maar ook niet extreem slecht. Heb me nog lange tijd geamuseerd hiermee. Verder dan niveau 5 raakte ik toch niet, maar kom

avatar van Jim Carrey
Mooi Disney spel om te spelen. Het doet je op veel momenten denken aan de Film en daarbij is het Spel ook nog eens heel mooi gemaakt maar verder vind ik hem niet een Gametopper.

3.5*

Game_Kaza
Kijk eens aan. Weer een heerlijke 2D game van een Disney film. Deze is ook leuk met hier en daar soms wat lastige stukjes. Iets minder als Hercules maar blijft me verbazen hoe ze van zo'n film nou een game weten te maken.
Gelukkig is er geen aandacht besteed aan groots geweldadige acties. (Als je iemand slaat met je zwaard vliegt er geen bloed alle kanten op)

Heerlijk, een dikke 3,5 - 4*

Geinige maar wel erg simpele platformer. Typisch een Disney product dat er altijd leuk verzorgd uitziet maar wel erg gericht was op de mainstream gamer.

avatar van GAMEKING94
Leuk spel waarbij je echt door blijft spelen

avatar van ps3me
Erg leuk spel, de graphics waren nog best goed.
Ik was wel heel jong toen ik dit ging spelen, het spel is ouder dan ik

Maar over het algemeen is dit een hartstikke leuk spel, nog leuker voor kinderen.

Game_Kaza
Typisch weer een game die voor de SNES anders speelde als de pc. Beiden zijn leuk.
Het spel is erg kort maar in die tijd krijgt je een paar uitdagingen, leuke graphics en een paar goeie covers van de bekende liedjes.

avatar van glimlicht
SEGA Megadrive: Geinige game met mooie animaties en toffe muziek, alles afkomstig van de geweldige Disney klassieker. Ik heb de game in 3 uurtjes uitgespeeld en ben ondertussen nog 1 keer opnieuw begonnen, erg lang is hij dus niet. Maar wel gewoon leuk om te spelen, al zijn de jump-physics soms echt vreselijk...

*2,5

SNES: De super Nintendo versie is een stuk langer en uitdagender, toch mis ik nog wel de momenten waar ik met mijn onbreekbare SNES controller wil gooien. Het manouvreren werkt echt super en de vijanden zijn ook erg tof, alles wederom afkomstig uit de film. Leuk voor een middagje maar verder niet memorabel.

*3,0

een veel te simpel spel, kon het al na enkele weken uitspelen

avatar van Hadouken
Na een paar uur al hoor...

avatar van LimeLou
Echt een heel leuke platform-game. De animaties zijn soepel, de graphics erg mooi en ook het sound-design is heel fraai. De game vliegt als het ware voorbij en is nooit echt heel moeilijk en ideaal voor kinderen. Dat vliegende tapijt is ook leuk en er zijn veel leuke stages

Dit speelde heerlijk weg inderdaad. Keer of twintig uitgespeeld in mijn jongere jaren. Was ook wel in een uurtje of twee drie gedaan geloof ik, maar het bleef leuk. Voor dit soort dingen zou ik eigenlijk wel weer een SNES aan willen schaffen. Misschien toch maar eens doen.

avatar van mister-fool
Leuk, doch toch een wat kort spel. Level-design was erg sterk. Veel nadruk echter op het halen van bepaalde jumps, wat op zich best heel leuk is. Kreeg er af en toe een soort 2D prince of persia gevoel bij. Weinig variatie in vijanden en maar 2 eindbazen. Het vuur-level, met de achtervolgende muur van lava was absoluut het hoogtepunt van dit spel. Eindconclusie: Vermakelijk, maar niets bijzonders

avatar van yurrenstein12
Leuk spelletje, alleen erg moeilijk. Zelfs op de makkelijke mode is het spel nog steeds erg moeilijk. Dat is een minpuntje. Voor de rest aardige grapgics, leuke gameplay, en goed geluid.
Wel vreemd dat de SNES versie heel anders is. Die is dan ook uitgebracht door Capcom en deze door Virgin. Ik zelf heb de Mega Drive versie gespeeld en daar geef ik 3,5* voor.

avatar van Puarmaster
Vermakelijk, maar ook vrij simpel, de SNES versie althans. Ik heb zo'n vermoeden dat er nogal een verschil zit in moeilijkheidsgraad per console. De spellen verschillen namelijk heel erg.

avatar van royals
Een platform klaseiker, vooral de Sega Genesis en SNES versies. Vermakelijk om te spelen maar inderdaad erg moeilijk.

Speel deze momenteel weer op mijn telefoon door middel van emulator. Doet in niets afbreuk aan mijn hoge waardering. Integendeel zelfs. Valt me op hoe dit met gemak de tijd heeft doorstaan. Voldoende uitdaging ook, in mijn herinnering was dit toch net wat makkelijker. Wat geen verkeerd ding is natuurlijk, hoe meer uitdaging bij dit soort spellen hoe beter.Tegenwoordig speel je Rayman voor een dergelijke ervaring. Dit was minstens net zo goed.

Toen filmgames nog met zorg en toewijding naar ware klassiekers getild konden worden.

Confusie schreef:
Niet echt tijdgebonden, ook die tijd staat anders bol van de misbaksels

Ongetwijfeld. Maar zo goed als deze worden ze volgens mij tegenwoordig niet meer gemaakt. En dan Disney games in het bijzonder. Is bij elke nieuwe film toch altijd weer het verplichte gamepje dat dan even snel in elkaar gedraaid wordt heb ik het idee. Hier werd echt getracht om iets neer te zetten en dat is gelukt.

Volgens mij verschilt deze game wel wat per platform, ik heb in ieder geval deze versie gespeeld: Amiga Longplay Aladdin - YouTube

En heel makkelijk was die nu ook weer niet, wellicht 1x uitgespeeld maar weet ik niet meer zeker. Wel erg mee vermaakt destijds.