Disney's Aladdin (1993)

Alternatieve titel: Aladdin

Commodore Amiga / Game Boy / Game Boy Advance / Game Boy Color / Nintendo Entertainment System / PC / Sega Game Gear / Sega Master System / Sega Mega Drive/Genesis / Super NES
Platform

Ontwikkeld door Disney, Virgin, Capcom, Crawfish en SIMS
Uitgegeven door Capcom, Ubisoft en Sega

Jafar heeft de sultan betoverd en is van plan om met de dochter van de sultan, prinses Jasmine, te trouwen. De enige die hem tegen kan houden is Aladdin. Hij moet daarvoor de straten en daken van de stad Agrabah, de Cave of Wonders en de kerker van de sultan trotseren, om uiteindelijk de confrontatie met Jafar aan te gaan in diens paleis.

De SNES versie waar ik aan refereer is inderdaad totaal anders en in mijn beleving toch ook wel beter.

Wat moet Aladdin bijvoorbeeld met een zwaard.

Tja wat moet ie met appels?, maar dat de SNES versie beter is blijkt wel uit onze stemmen. Amiga versie is volgens mij gelijk aan de megadrive versie (laatst genoemde had volgens mij zelfs nog wat extra bonuslevels)

Aladdin is een puss dus appels zijn wel meer gepast.

avatar van Hadouken
Aladdin is een straatrat die schooit, dus die appels komen vast van de markt

avatar van All Seeing Fish
Van de snes versie weet ik dat deze zeer makkelijk was om uit te spelen.

Superspel! Grafisch nog altijd geweldig, veel originele features, prettige gameplay en de humor ontbreekt ook al niet. Eén van mijn favoriete games ooit.

avatar van esteban
Qua geluid, wat ik ook als een belangrijk aspect beschouw, is de Mega Drive versie toch veruit het best. Deze game op verschillende consoles gespeeld. Met uitzondering van de veel te flauwe finale (vandaar de score) een absolute topper.

neo (crew)
De Mega Drive had geen gecomprimeerde geluiden zoals de Snes wel. Ook met de opvolgende generatie consoles was dit een probleem tegenover de concurrentie.

Volgens mij zijn hier minstens 3 totaal verschillende games in een pot nat samengevoegd. Ik denk niet dat de Gameboy versie bijvoorbeeld veel gemeen heeft met de Megadrive versie.

avatar van esteban
Daar heb je gelijk in, Grovonion. Hoe meer Mega Drive games ik opzoek, hoe meer het mij opvalt dat er vaak totaal andere games onterecht samengevoegd werden.

HD remaster van The Lion King en Aladdin games gelekt | Power Unlimited - pu.nl

Kijk, dat zijn leuke nieuwtjes. Ervan uitgaande dat ze zich op de SNES versie richten ben ik zeker geïnteresseerd in deze bundel met Lion King als leuk extraatje, vroeger ook wel eens gespeeld maar nooit in bezit gehad en is dan ook weinig van blijven hangen.

Aladdin echter ken ik voor het leven van achter naar voor, paar jaar terug zelfs op de telefoon nog eenmaal uitgespeeld. Het is een heerlijk subtiel golvend geestelijk genoegdoening platformer die zeer zeker binnen een paar uurtjes eventjes weder wegspeelt als alweer die welbekende corpulente borst voluptueus in vibrato meedeinend op het ruisend ritme van een uitzinnige wind
glimpend in het zachte zicht van aangenaam glinsterend najaarszonlicht.

Toppertje.

Dus ja lama lekker komme.

Ja erg tof laat maar komen! Zowel Aladdin als Lion King grijs gespeeld op de Amiga en speel ze nog steeds van tijd tot tijd. Amiga versie is min of meer gelijk aan de Mega Drive versie. Maar zowel de SNES als de Mega Drive versie schijnen in de remake te zitten. Ook mooi.

Dat belooft al helemaal een dikke package dan.

Disney Classic Games - Aladdin And The Lion King - Announcement Trailer - YouTube

Lijkt er toch op dat net de SNES versie er niet bij zit. Was er gister al een beetje bang voor toen duidelijk werd dat die versie als enige door Capcom is gemaakt en de rest door Virgin. Het gaat dus om de Virgin games. Maakt deze collectie voor mij gelijk een stuk minder interessant.

Ah bummer, op tweakers las ik dat beide varianten erin zouden zitten, maar afgaande op de trailer lijkt dat idd niet juist.

Ja, zijn wel meerdere versies inbegrepen maar net niet die.

Met al die andere heb ik eigenlijk niks, amper tot nooit gespeeld dus nul nostalgie neigingen.

Rest mij weinig anders dan mij te richten op alle andere leuke sidescrollers hedendaags beschikbaar of op dit moment reeds in mijn bezit verkerend zelfs: