menu

Broken Age (2014)

mijn stem
3,40 (15)
15 stemmen

Android / Apple iOS / Macintosh / PC / PlayStation 4 / PlayStation Vita / Nintendo Switch
Adventure
single player

Ontwikkeld door Double Fine
Uitgegeven door Double Fine

Volg het verhaal van twee tieners, Vella en Shay - wiens levens op het eerste gezicht geen connectie met elkaar hebben. Vella is een jonge vrouw. Ze woont in een wereld welke wordt getiranniseerd door de Mog Chothra, een reusachtig wezen dat enkel kan worden gekalmeerd door het maken van menselijke offers. Vella is één van de uitverkorene om geofferd te worden. Shay is een jonge man, en de enige passagier op een reusachtig ruimteschip. De hoofdcomputer in het ruimteschip is als een moeder voor Shay. Deze is uiterst bezorgd en verbiedt Shay om op eigen houtje op onderzoek uit te gaan. Volgens de computer is Shay namelijk onderdeel van "Project Dandelion", een laatste poging van Shay's thuisplaneet om een nieuw thuis te vinden alvorens de planeet zal worden vernietigd. Wanneer Shay toch op avontuur gaat, en in één van de luchtsluizen van het schip klimt, ontmoet hij Marek. Deze vertelt hem dat de computer altijd tegen hem gelogen heeft.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=BWM4R5JsakE

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Hadouken
3,5
De game van Schafer die twee jaar geleden een recordbedrag van 3,3 miljoen binnenharkte op Kickstarter. Bestaat uit twee acts helaas, waardoor je weer een tijd moet wachten.

De eerste act is in elk geval zeer geslaagd. Broken Age is echt prachtig vormgegeven met zachte pastelkleuren, kindertekeningen en vriendelijke figuurtjes. In het begin, met het verhaal van Shay, wist ik even niet wat ik aan het doen was, steeds maar diezelfde handelingen. Maar uiteindelijk staat het allemaal in het teken van het verhaal. De humor is weer aanwezig, erg leuk soms.

Het verhaal van Vella is wat meer macaber, en daardoor misschien wel nóg leuker. Wel is het allemaal erg makkelijk en zul je niet vast komen te zitten. Daardoor duurde de speelbeurt voor mij slechts drie uurtjes. Kom maar snel op met dat slotstuk!

avatar van threeohthree
3,0
Volgens mij ben je een van de weinigen die de woorden "zeer geslaagd" als omschrijving gebruikt.

Zal zelf proberen niet al te voorbarig te reageren, maar Broken Age heeft de afgelopen dagen/weken toch heel wat kritiek te verduren gehad. Niet zo gek ook natuurlijk, met het absurd hoge kickstarter bedrag. Ik zal dit jaar uiteraard ook zelf even een kijkje nemen, maar wacht het liefst totdat 'deel 2' aangekondigd is.

avatar van Hadouken
3,5
Oh heb je bronnen daarvan? Niks van die kritieken meegekregen eerlijk gezegd.

avatar van threeohthree
3,0
Escapist - Broken Age Review

Famouswerewolf review

En nog heel wat reviews binnen de Steam-community, maar geen zorgen, de overige kritiek zit hem vooral in het feit dat er 2 acts zijn, en de early release problemen. Maar goed, met zoveel geweldige titels op zijn naam is het ook moeilijk iedereen opnieuw omver te blazen. Verder zit de kritiek hem ook niet in het feit dat de game per definitie slecht is, maar meer in het feit dat het niet 's werelds meest baanbrekende game is, wat men er door de kickstarter hype van verwachtte.

Maar wil de game verder niks negatiefs aanpraten, want zo'n type game is eigenlijk precies iets voor mij.

(ik zie overigens net dat IGN en Gamespot gewoon de volle pot geven, dus allicht volg ik gewoon de verkeerde blogs/channels)

avatar van threeohthree
3,0
Goed goed, eindelijk van de week de game zelf gespeeld, en ondanks dat het uiteindelijke verhaal prachtig is, vind ik de weg daar naartoe af en toe behoorlijk stroef en saai. Deed me ook een beetje denken aan het vroegere werk van Telltale.

De puzzels zijn namelijk erg van A naar B georiënteerd zonder al te veel inventiviteit. Het is vaak: "probeer alles op alles totdat het werkt" , of je ziet het al van mijlenver aankomen. Ik hoef heus geen complexe puzzels, maar wel slimme; puzzels die waar wanneer je ze eenmaal opgelost hebt, je een slim en inventief gevoel geven, bovendien vaak samen met een kleine glimlach.

Dat vind ik behoorlijk zonde, want de manier waarop het verhaal gebracht wordt is erg mooi.

avatar van Squall Lionheart
3,5
Squall Lionheart (moderator)
28 april komt Act 2 dan eindelijk uit.

Hier een first look met Tim Schafer...

avatar van Marcellussss
3,0
De versie die nu op PSN staat is dus act 2?

avatar van Squall Lionheart
3,5
Squall Lionheart (moderator)
Als het goed is is de PSN versie nu de volledige game, dus act 1 & 2 samengesmolten zonder tussenstop.

En de Vita/PS4 versies zijn cross-buy en cross-save.

SouthParkFan
Als je Monkey Island leuk vindt, is dit dan ook een goed spel?

avatar van Squall Lionheart
3,5
Squall Lionheart (moderator)
Mja... Wel eenzelfde soort adventure, maar een ander sfeertje toch. Zal even een kleine mening tikken...

Wel vergelijkbaar en erg cool, als je tegen wat oudere graphics kan, is Beneath a Steel Sky (1994), imo een van de beste, kan je hier gratis checken.

SouthParkFan
Bedankt!

avatar van Squall Lionheart
3,5
Squall Lionheart (moderator)
De kritiek op het eerste deel van Broken Age, was ik het gedeeltelijk mee eens. Ondanks mooie stijl en apart verhaal, toch niet echt de beloofde classic adventure in de trant van Grim Fandango. Door de te simpele puzzels en versimpelde interface voelde het af en toe meer aan als twee aan elkaar geplakte flash games.

Naar die kritiek is geluisterd en deel twee werd (veel te lang) uitgesteld, om aan de eisen van de old school adventure fans (backers) te voldoen. En dat is precies wat gedaan is. Het 2de chapter heeft alles wat het 1ste miste: Onbegrijpelijke logica in de puzzels, veel interconnected puzzels, trial en error combinatie puzzels, backtracking en pixelhunting... En alle fans herinneren zich opeens weer alle frustrerende aspecten van oude adventures. Daarmee lijkt Tim Schafer zijn mening over de (d)evolutie van adventures wel te versterken. En is Yahtzee's kritiek mbt tot nostalgie-funding spot on.

Ik heb ook vaak weer echt ouderwets vast gezeten, to the point van toch maar even guide spieken, want de 6de keer een rondje rond het eiland alles op iedereen proberen zag ik niet zitten. Daarmee ook een tweede puntje van kritiek, veel gereused van deel 1 en de spaarzame nieuwe locaties voelen rushed. Zo ook het einde.

Wil niet zeggen dat ik er niet van heb genoten. Het verhaal is erg cool met leuke karakters in een uniek stijltje. Goede voiceacting en leuke humor en dialogen ook. Eigenlijk alle plus én minpunten van het genre. Daardoor toch gewoon een erg mooie adventure. Maar wel een die, als je hem als een geheel speelt, een behoorlijke difficulty spike heeft halverwege .

SouthParkFan
Vreemd.

Broken Age is een unieke point-and-click adventure van Double Fine, die voorheen Grim Fandango heeft gemaakt (die ik helaas nog niet heb gespeeld). Met Broken Age wilde het bedrijf zien of er nog steeds animo was voor dit soort genre games, en met meer dan $3 miljoen opgehaald te hebben via Kickstarter, bleek het genre weer geheel terug te keren. Of toch niet?

Het spel begint zeer goed met een prachtige stijl, puzzels die niet te moeilijk en niet te makkelijk zijn en een leuk, simpel verhaal. Maar na act 2 bleek er een hoop verandering in te komen; de puzzels werden veel moeilijker en het verhaal werd ingewikkelder. De puzzels waren op sommige momenten zo onvergefelijk en moeilijk dat ik regelmatig pauze's heb moeten nemen. Moeilijke puzzels zijn geen probleem, en games zoals Monkey Island gaan hier perfect mee om. Maar wat doet Broken Age dan fout?

Het switchen tussen Vella en Shay is een leuk mechaniek maar gaat naarmate act 2 doorgaat enorm vervelen. Vooral het bedraden van de robotjes is zeer irritant, en als je dan ook nog op specifieke momenten moet gaan wisselen tussen de karakters wordt dit nog irritanter.

De stemmencast is (op Vella op sommige momenten na) zeer goed gedaan. Alle stemmen passen heel goed bij de karakters en weten ze ook echt tot leven te wekken.

Broken Age is geen slecht spel, maar er is zeker ruimte voor verbetering en dit is zeker niet de return naar point-and-click adventures waar de backers op gehoopt hadden.

3,5*

avatar van Kimmyboy
3,5
O zo jammer dat deze game niet volledig de verwachtingen inlost. Act 1 was zeer aangenaam om spelen en had een ideale moeilijkheidsgraad om mee te starten, maar die gaat steil de hoogte in eens je Act 2 erbij neemt. Bovendien is de logica in de oplossingen totaal niet aanwezig, waardoor je (waarschijnlijk) regelmatig een guide moet bovenhalen. Doodzonde.
Gelukkig weet de audiovisuele stijl wat goed te maken (hulde aan de sterke humor en dialogen!), maar een evergreen zoals Grim Fandango of iets dergelijks gaat dit niet worden. Volgende keer beter, Tim.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:10 uur

geplaatst: vandaag om 10:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.