Trials Fusion (2014)

PC / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One

Ontwikkeld door RedLynx
Uitgegeven door Ubisoft

In dit deel in de Trials motorcross reeks dien je wederom op verschillende tracks vol hindernissen en obstakels naar de overwinning te crossen. Aan de hand van de baanontwerper kun je zelf tracks samenstellen. Deze kun je vervolgens delen met andere spelers, of spelers uitdagen voor een online race. Daarnaast bevat het spel diverse spelmodi die je vaardigheden op de proef stellen en online klassementen.

Geweldig verslavende game dit. Mooie graphics ( xbox one ) en hoog replay gehalte!
Jammer dat er zo weinig aandacht is voor deze game

Ik zit er persoonlijk ook aan te denken om hem te halen. Ik heb Trails altijd al een leuk concept gevonden. Ik heb alleen nog zoveel te gamen dat ik er geen tijd voor heb.

Pffff, hard is echt HARD!!!

Verslavend, frustrerend, zweet in de handen, keer op keer proberen om die ene sprong te halen. Man wat heb ik me geërgerd.....in positieve zin Sinds tijden niet zo'n heerlijk simpel, maar hard to master game-pje gespeeld. Ik heb de eindtitels voorbij zien scrollen, maar nog lang niet overal goud gehaald en de extreme lvl's moet ik me nog aan wagen. Maar na die hard lvl's durf ik bijna niet meer

Ik gooi er een halfje bij, want heb heerlijk genoten van deze game en ga dat hoogst waarschijnlijk nog wel langer doen.

SvV_Ying
Review | 5 mei 2014 - In het hoofdmenu klinkt de track Welcome to the Future van Petri Alanko en zet meteen de toon van Trials Fusion. De platteland-setting van voorganger Trials Evolution is ingeruild voor een futuristisch thema. Fusion is vooral gekker en spectaculairder dan welk eerder deel dan ook, maar niet per se beter.

De Trials-formule
De Trials-formule is in Trials Fusion ongewijzigd gebleven. Je hebt nog steeds de controle over een motorcrosser en moet zo snel mogelijk van A naar B racen over een 2D-parcours in een 3D-omgeving. Het enige wat je doet is gas geven, remmen en balanceren. Maar de formule hoeft ook niet zo nodig aangepast te worden. De serie kenmerkt zich al jaren met prima gameplay en slaat aan bij het publiek.

Trial & error
Het rechttoe rechtaan racen klinkt dan wel eenvoudig, maar is dat zeker niet. Trials Fusion is net als de voorgangers een echte trial & error game. Vallen, opstaan en verder rijden typeert de game. Irritatie en vreugde liggen hierdoor dicht bij elkaar. Ben je een ongeduldig type of game je graag voor de ontspanning dan is Trials Fusion niet voor jou bedoeld. Trials is een game voor perfectionisten die op elk parcours een scherpe tijd willen neerzetten, het liefst zonder onderweg onderuit te gaan.

Het hart van de game
Het hart van de game is het zelf creëren van circuits en het bedwingen van parcoursen van andere spelers. Er zijn inmiddels al duizenden parcoursen gemaakt door spelers wereldwijd, waardoor Trials Fusion een bijna oneindig aanbod aan content heeft. Voordat je probeert om de snelste tijd neer te zetten op andermans parcours is het aan te raden om de carrièremodus van de game te spelen, niet alleen om de gameplay onder de knie te krijgen, maar ook omdat die modus goed in elkaar steekt.

Carrièremodus aangekleed
De carrièremodus van de game bestaat uit acht werelden, die elk weer uit een aantal parcoursen bestaan. De modus lijkt op die van de voorganger, maar is meer aangekleed. Naast de gebruikelijke bronzen, zilveren en gouden medailles die te verdienen zijn door een parcours zo snel mogelijk te voltooien, heeft elk parcours een aantal uitdagingen. Deze uitdagingen zorgen er voor dat een circuit niet voor slechts één keer interessant is. Wanneer een van je vrienden een snellere tijd neerzet op een circuit krijg je daar direct een melding van. Deze rivaliteit houdt de carrièremodus in leven, zelfs nadat je ‘m hebt uitgespeeld.

Gebruikersparcours
Wanneer je eenmaal terugkeert naar de parcoursen die andere gamers in elkaar hebben gezet, ontdek je een uitgebreid aanbod van duizenden circuits. Om te navigeren zijn uitgebreide zoekfuncties aanwezig. Er zijn een aantal vooraf ingestelde zoekfuncties die je kunt gebruiken om bijvoorbeeld de meest recente en hoog beoordeelde tracks te vinden, maar het is ook mogelijk om zelf te filteren. Het werkt bijzonder prettig en zorgt ervoor dat je precies de circuits kan spelen die jij graag wilt. Zelf een circuit in elkaar zetten was niet echt voor mij weggelegd. De opties zijn uitgebreid, maar je moet er echt even helemaal inkomen. Ik rijd liever op andermans parcours.

Knettergek
Trials Fusion is niet alleen meer aangekleed dan de voorganger, het is vooral een stuk gekker. De parcours op het platteland zijn ingeruild voor een divers aanbod aan knettergekke circuits. Van parcours in futuristische steden tot racen over neoncircuits, het is allemaal aanwezig. Tijdens een race gebeurt er ook van alles om je heen: explosies vliegen je om de oren, vliegtuigen razen over je heen en gebouwen storten in. Je kan het zo gek niet bedenken. Effect op de race heeft het niet, het maakt het wel erg spectaculair.

Circustrucs
Om het allemaal nog wat spectaculairder te maken, krijg je op ongeveer een derde van de carrièremodus je FMX-licentie en dat betekent dat je in staat wordt geacht om trucjes uit te voeren. Trucs zijn eenvoudig in te zetten met de rechter analoge stick wanneer je hoog in de lucht hangt. Op de meeste parcoursen heb je niet zoveel aan de circustrucs want het draait dan vooral om zo snel mogelijk de finish te bereiken. Je kunt je echter helemaal laten gaan op de speciale FMX-parcours die draaien om het uitvoeren van trucs en metershoge sprongen bevatten.

Humor
De typerende Trials-humor is ook in dit deel weer aanwezig. Een commentator gooit er tijdens een race zo nu en dan een droge en soms hilarische oneliner uit en elke finish is een soort van zelfmoord waarbij de crosser honderden meters naar beneden stort of met z’n kop tegen een rots knalt. Vreugde en irritatie liggen ook hier echter dicht bij elkaar. De grappen zijn leuk, maar als je een parcours een paar keer moet overdoen, hoor je steeds dezelfde grap op het hetzelfde moment en na een tijdje komen ze je neus uit. De grappen worden ook te vaak herhaald op verschillende parcoursen.

Anders, maar ook hetzelfde
Trials Fusion is dus vooral wat uitgebreider en gekker, maar ook nog erg veel van hetzelfde. Kijk je verder dan de spectaculaire circuits en vette trucs, dan speel je een game die in de basis gelijk is aan de voorgaande delen van de serie. Zoals gezegd hoeft iets dat succesvol is niet per se aangepast te worden, maar toch nam mijn enthousiasme naar verloop van tijd wat af en maakte plaats voor een ‘been there, done that’-gevoel. De trucs zijn een leuke toevoeging, maar niet baanbrekend, hetzelfde geldt voor de uitdagingen op de parcoursen. Het gevoel dat er iets ontbreekt, blijft daardoor helaas een beetje hangen.

Conclusie
Totaal score: 7 Trials Fusion is gekker en spectaculairder dan de voorgangers, maar niet per se beter. De parcoursen zijn lekker over de top en de mogelijkheid om trucjes uit te voeren zorgt voor nog meer spektakel. De onderliggende gameplay is echter identiek en vertrouwd en daar is op zich niks mis mee. De gameplay is nog steeds uitstekend en de perfectionisten onder ons zullen weer vele uren besteden aan het perfect bedwingen van een parcours. Toch blijft er een gevoel hangen dat het allemaal net iets te vertrouwt en identiek was.

7/10

Deze review heb ik geschreven voor PlayStation Only