Kingdom Hearts III (2019)

PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch
single player / online

Ontwikkeld door Square Enix
Uitgegeven door Square Enix

Het derde deel in de Kingdom Hearts reeks vervolgt de ‘Dark Seeker’ saga. Master Xehanort gaat het gevecht aan tegen de 'tirannie van het licht' in de hoop de balans tussen het licht en de duisternis - het goed en het kwaad - te herstellen. Om Xehanort's plannen een halt toe te roepen moet Sora, samen met Donald en Goofy, op zoek naar de zeven Guardians of Light.

Let maar op deze komt waarschijnlijk ergens eind 2016 / begin 2017 uit.

1,5
Nu Star Wars bij Disney hoort mogen ze ook wel een soort skattige Darth Vader erin verwerken.

Omdat er nergens een datum van release wordt bevestigd. Laatste wat Square heeft gezegd is dat ze met meer details naar buiten zouden komen dit jaar.

Edit: Square Enix Confirms 'Surprise' Title Announcement For 2015, Could It Be Kingdom Hearts 3? - idigitaltimes.com

Ik geloof niet dat ze KH bedoelen.... maar goed wie weet.

avatar van Mitakcor
Rujar schreef:

Ik geloof niet dat ze KH bedoelen.... maar goed wie weet.

Helaas ben ik bang dat je gelijk hebt. Kingdom Hearts II was ongelofelijk fantastisch en ik kan me wel een beetje goed voorstellen dat KH III veel tijd nodig heeft om van zichzelf een grote game te maken.

avatar van Cervantes
Kingdom Hearts III verschijnt op 29 januari 2019. Iets later dan ik had gehoopt, maar gelukkig nog wel vroeg binnen het volgende jaar. Alle Disney werelden die ze hebben laten zien zagen er goed uit. Alleen het piratenlevel oogt wat vreemd, omdat de grafische stijl beduidend anders is. Het sneeuwlevel van Frozen oogt wel uitnodigend, al spreken de personages binnen die film me wat minder aan.

Voorlopig zijn de werelden van Toy Story en Rapunzel mijn favorieten. Toy Story spreekt me aan vanwege de personages en bij Rapunzel vallen de kleurrijke omgevingen in positieve zin op. Ik ben benieuwd of er nog wat meer klassieke Disney figuren aan bod komen. Vooralsnog is Hercules de enige klassieker die een plaatsje krijgt binnen de game. De focus ligt dit keer duidelijk meer op Pixar en de recente films.

avatar van Pepino
De Deluxe Edition net besteld. Can't hardly wait!

Gerucht: Kingdom Hearts 3 mogelijk naar de Switch | Nieuws | Gamer.nl

Dit is zo'n reeks die ik altijd al eens wil spelen, moet 't maar eens proberen. Zou op de Switch best tof zijn.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Het is echter ook zo een reeks waarvan je echt wel de eerdere delen (al zijn het maar de hoofddelen) moet gespeeld hebben om het maximale eruit te halen. En neen, tot mijn grote schande heb ik dat ook nog niet gedaan. Al heb ik ze wel in remaster op de PS3 liggen. Tot die tijd geen KH3 voor mij dus.

Sinner schreef:

Als ze nu deel 1 en 2 eens remasteren en die bij 3 uitgeven, dan koop ik 't.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Als ze nu deel 1 en 2 eens remasteren en die bij 3 uitgeven, dan koop ik 't.

Jij bedoelt Kingdom Hearts - The Story So Far. In hoeverre er iets aan geremastered is of aangepast is weet ik echter niet. De controls hadden imo wel even op de schop genomen mogen worden (van in hoeverre ik de originelen en de PS3 HD collecties gespeeld heb). Maar anders lijkt me dit een aardige collectie want er zit blijkbaar zowat alles in.

avatar van solidKevin
Sinner schreef:

Het enige probleem is echter dat dit nu juist het goede moment was om alles naar de Xbox One te brengen. Lijkt me logischer dan alles voor de vijfde keer opnieuw uit te brengen op een PlayStation console. Maar goed deel drie komt ook niet naar de Xbox ofzo...

solidKevin schreef:
Maar goed deel drie komt ook niet naar de Xbox ofzo...

Heb je gelijk in. Zou een aardige zet zijn om de hele collectie meteen ook op de Xbox One te gooien. Zeker nu III ook op de Xbox komt. Weer een reden minder om een PS4 in huis te halen op zich. Aan de andere kant heb ik beide PS3 collectie dus wie weet slaag ik erin om die nog een keertje te spelen tussen nu en aanschaf van Kingdom Hearts III. (zal toch niet voor het komend jaar zijn).

Kingdom Hearts 3 – Review | Power Unlimited - pu.nl

Ik volg deze game nu al een tijdje, dit klinkt echt heel erg gaaf. Ik zie overal lovende verhalen en reviews verschijnen. Ga hem niet full price kopen, maar wel later dit jaar voor wat minder. Ondanks dat ik nooit een KH game heb gespeeld. Ik vind Disney altijd wel cool.

Zelf heb ik helaas ook nooit een deel uit deze reeks gespeeld, maar volgens mij ga ik heel wat van het verhaal missen.

Shinobi schreef:

Ik las in de previews dat het allemaal wel mee valt. En er zal op Youtube vast wel een beknopte samenvatting van de vorige delen te vinden zijn vermoed ik.

IGN heeft deze week trouwens een samenvatting online gezet van vorige delen:

Kingdom Hearts Story in 5 Minutes - YouTube

En hun review van KH 3 is ook sterk.

Kingdom Hearts 3 Review - YouTube

Ik vraag me af of de gameplay helemaal mijn ding gaat zijn, maar dit ga ik alleen al zeker spelen vanwege de sfeer en het verhaal. Disney blijft toch wel een beetje magisch.

avatar van Pepino
Heb KHIII sinds zaterdag ontvangen en ben al helemaal verkocht

Ajax&Litmanen1 schreef:
Ik had me een jaar of zo geleden eens aan deel 1 gewaagd, maar vond de gevechten inderdaad wat repetitief, meer button mashing, soms leek het een beetje musou. Verhaal en inkleding daarentegen wel top.

Deze zal bij mij toch echt wel eventjes (lees - heel lang) moeten wachten. Ik heb de remasters op de PS3 nog liggen (en de originelen op de PS2 ook nog trouwens!) en moet ze nog steeds spelen. Het is inderdaad sfeer en aankleding dat de oude games draagt - maar de gameplay (en zeker de camera) had ik bijwijlen toch wel wat moeite mee. Soms had ik liever dat ze bij Square Enix gekozen hadden voor het traditionel TBS systeem zoals bvb Final Fantasy ipv het button mashing / action systeem zoals dat nu het geval is. Maar goed - daar verschillen de meningen in.

Hoe het ook zij - ik wil obviously eerst deeltje 1 en 2 spelen vooraleer ik me aan deel 3 waag. En ik wil me dus ook echt wel aan deel 3 wagen. Geen grapje.

Damn, inmiddels 2 uur gespeeld en ik ben versteld over hoe verschrikkelijk goed het is! Kingdom Hearts had altijd al potentie voor een 5*, maar nu lijken ze de potentie ook echt te realiseren. De werelden zien er uitzonderlijk mooi uit met de next gen graphics (er zijn zelfs NPC’S dit keer! Dit wou ik sinds de eerste KH al hebben), de imitaties van Disneyscenes voelen dit keer als trouwe herbelevingen in plaats van zwakke kopieën (de climax van Hercules was perfect nagedaan! Tot de methode hoe Herc de Titans verslaat toe), en de cinematografie over het algemeen heeft een dikke upgrade gekregen. De intro is to-the-point en zelfs met het verhaal vermaak ik me prima. Humor lijkt meer op de voorgrond gezet, en zelfs zonder me te hebben verdiept in het verhaal van bepaalde spin-offs kan ik het verhaal redelijk volgen.

Het is zo’n sterk begin dat ik me bijna zorgen maak over de rest van de game.. Het gaat moeilijk worden dit niveau vast te blijven houden. In ieder geval krijgt de eerste 2 uur een dik duimpje omhoog! Potentiële 5* als dit niveau zo blijft. Kan niet wachten de rest te gaan doen.

avatar van Pepino
Bij deze is een eerste score gegeven: 4*. Ik ga mij nog wagen aan een uitgebreide review binnenkort

Het is alweer 14 jaar geleden sinds Kingdom Hearts II uitkwam. How time flies.. Kingdom Hearts is niet zozeer één van de beste gamereeksen die ik ken, maar het is wel een reeks waar ik altijd veel plezier aan heb kunnen beleven. Deel 1 en 2 hadden potentie voor een 5*, maar dit werd gewoon teveel door de mindere kanten tegen gehouden. Kingdom Hearts III is het dichtste bij een 5* dat de reeks ooit geweest is, daarmee vind ik het de beste tot nu toe, maar rond het einde schoot het iets teveel de fout in waardoor het toch een 4,5* krijgt. Jammer dat het de 5* misliep, maar een 4,5* is nog steeds heel goed.

Kingdom Hearts III is een top vervolg die haast ieder minpunt van zijn voorgangers pakte en deze weghaalt. Allereerst: eindelijk voelen de Disneywerelden als trouwe herbelevingen van de films! In plaats van de zwakke kopieën die de voorgaande delen konden zijn. Ze hebben meerdere belangrijke scenes van de films tot in de kleine details nagedaan. De compositie, kleur, geluid en belichting, het is allemaal spot-on. Sommige scenes zijn zelfs zo dusdanig goed nagedaan dat ik het idee had naar de originele film te kijken. Dit komt door de enorme sprong in grafische kwaliteit: de graphics zien er adembenemend mooi uit! De personages, kleuren, het detail, alles is heel goed verzorgt. Dik duimpje omhoog voor de presentatie. Een probleem wat ik met de vorige delen had is dat de werelden vaak wat leegjes en levenloos aanvoelde. Nu voelen de werelden een stuk levendiger, alsof je in de wereld van de films zit, ivm de grootte van de plekken, alle NPC’s die rondlopen of het algehele oog voor detail in de level design. Kingdom Hearts III was alleen al voor zijn presentatie een genot om te spelen.

De gameplay pakt allerlei goede trekjes van de voorgaande games, verbeterd ze, verwijderd dingen die niet werkte en ze voegen nieuwe leuke mechanics toe. Zo heb je de weapon transformaties van Birth By Sleep, freeflowing van Dream Drop Distance (maar dit keer is het level design er veel beter op aangepast) en de team attacks van deel II (alleen zijn ze dit keer als frequente special moves behandeld, in plaats van spreuken die al je MP opmaken, waardoor ik me veel gemotiveerder voelde om ze te gebruiken). Dit maakt Kingdom Hearts III een soort Best of KH Combat. Een opvallende toevoegingen aan dit deel is dat je 4 allies kunt hebben, in plaats van altijd vastzitten aan 2, waardoor je met een lekker groot team gevechten tegemoet kan gaan. Het was leuk om zowel Donald & Goofy als bv Woody & Buzz, Mike & Sulley of Flynn & Rapunzel in je team te hebben. Ik voelde me meer betrokken bij de problemen van de Disney personages door letterlijk met hun op reis te gaan, in plaats van dat ze verdwenen zodra de cutscene voorbij was. Buiten deze verandering kun je ook in-combat switchen van keyblades, wat heel handig kon zijn om magie / close range technieken af te wisselen. Of je kon een Disneyland attractie oproepen om harde damage uit te delen. Deze waren zowel leuk omdat er een ander Disney product word gebruikt dan hun films, maar ze hebben er ook voor gezorgd dat iedere attractie zijn eigen specialiteiten heeft. Dit maakte iedere speciale aanval leuk voor zijn eigen redenen.

Het merendeel van de cutscenes kon ik prima waarderen. Humor leek meer op de voorgrond gezet te zijn en ik kon het, voor het grootste gedeelte, prima volgen. Het wordt wel heel sterk aangeraden om bekend te zijn met de verhalen van Kingdom Hearts II, Birth By Sleep, Dream Drop Distance en 358/2 Days. Maar hier kun je duidelijke, korte samenvattingen van vinden op youtube.
De grootste kracht van het narratief zit in hoe goed ze bepaalde Disneyscenes hebben nagedaan. Deze momenten kon ik goed waarderen omdat ik de originele films goed kan waarderen. De scenes daarbuiten wisselde tussen verrassend grappig en onderhoudend, tot vermoeiend en saaitjes (maar daar zal ik later nog wat over zeggen). De muziek is wederom passend, gevarieerd en sfeervol. Er zijn redelijk wat deuntjes die terugkeren, maar ze hebben een verfrissende draai eraan gegeven.

In de eerste 40 uur zijn de minpunten voornamelijk kleine dingen die niet veel van het totaalplezier ontnemen. De gummiship missies of retro minigames waren geinig, maar ik voelde me niet gemotiveerd ze lang te doen. Sommige levels slaan wat minder aan, zoals de FPS stukken in Toy Story of het hele korte Winnie The Pooh level, maar ze boden wel een fijn stukje afwisseling waardoor ik ze niet met tegenzin deed. Echter, de moeilijkheidsgraad is in dit deel wel heel laag. Ik ben niet vaker dan 5 keer dood gegaan op Proud Mode, wat te weinig is. Ik mis de pittige stukken waar je minstens 10 keer een boss opnieuw moest doen voordat je kon winnen. Misschien dat ik deze uitdaging kan vinden bij eventuele optionele bosses.

Waar Kingdom Hearts III helaas een paar lelijke misstappen maakte, die teveel van de ervaring ontnamen, was in het verhaal. Voornamelijk rond de laatste 8 uur schoot het hard de fout in. Het Kingdom Hearts verhaal doet me sowieso niet veel: het constant verbuigen van de logica, 1-dimensionale personages die voornamelijk in expositie praten, verwarrende verhaallijn en een overvloed aan sentimentele dialogen. Normaal gesproken kan ik daar overheen kijken zolang de Disney fanservice goed in elkaar zit, en het de actie een duidelijke context geeft waardoor ik extra motivatie voel een gevecht te winnen. Maar in de laatste paar uur leken ze de minste aspecten van het KH narratief te pakken en op de voorgrond te zetten. Zodra je eenmaal klaar bent met de Disneywerelden werd de game onnodig langdradig, verwarrend, rommelig en zelfs repetitief. Alle onbeantwoorde vragen van de spin-offs moesten plots beantwoord worden. Hierdoor rommelde het verhaal allerlei kanten op het het tempo ging stierlijk langzaam. Het beetje gameplay dat er was bestond ook voor een groot deel aan dingen die je al gedaan had in vorige delen, waardoor ook dit meer als filler voelde dan een coole laatste uitdaging. Op gegeven moment raakte is zelfs gefrustreerd over hoe onnodig en saaitjes de levels begonnen te voelen. Echt zonde, want de 40 uur daarvoor waren zo verschrikkelijk goed. Maar dat terzijde.. wanneer je eenmaal de eindbaas bevecht, of nieuwe gebieden ziet, is het weer heel leuk om te doen. Er zaten goede dingen in de laatste paar uur, maar ik kan gewoon niet achter de keuzes staan voor het verhaal en hoe ze het einde hebben gedaan, waardoor het de 5* potentie zeker niet waarmaakt.

Dat was een lang preekverhaal. Soms lijken de mindere kanten van een goed product extra verkeerd aan te komen, wanneer de rest zo goed is, omdat het je uit de immersie slaat. Uiteindelijk gaat dit maar om zo'n 5 / 8 uur van de 48 uur die ik er momenteel in heb, waardoor het een relatief kleine rol heeft.
In ieder geval blijft Kingdom Hearts III de beste in de reeks en ik ga snel maar eens de extra’s doen. De werelden zijn op hun best, de combat bestuurt op z’n best en de presentatie is op z’n best. Ik hoop dat er een Kingdom Hearts IV komt! Er zijn nog genoeg Disney werelden om nog te verkennen of om uit te breiden (al helemaal als Star Wars en Marvel in de mix gegooid zouden worden). En ik weiger oud worden voordat ik een boss battle tegen Gaston heb gedaan, dammit!

In ieder geval, een welverdiende:

avatar van Pepino
Het kan niet ieders ding zijn, maar vanwaar de lage score van 2*, Fietsflip?

avatar van Pepino
Bij nader inzien heb ik het toch met een halfje verlaagd. Kingdom Hearts III kan je mijn beste teleurstelling noemen.

Inmiddels hebben ze Critical Mode er gratis met een update bij gedaan, omdat de game te makkelijk werd gevonden. Nou, Critical mode maakt zijn belofte aan uitdaging wel waar! Ik ben in het eerste halfuur al vaker dood gegaan dan door heel Proud Mode heen. Zelfs bij confrontaties met kleine groepen heartless kan ik meerdere keren verliezen voor het lukt. Dat belooft een pittig lastige uitdaging te worden om het hele spel te halen op deze manier.

1,5
Ergens is het zelfs een tikkeltje vreemd te noemen dat Disney zich leent met zijn hele hebben en houwe nog wel voor zo'n grotesk slecht verhaal.

Het is niet zozeer nodeloos ingewikkeld, het is gewoon slecht.

Toch is de zogeheten Disney magie wel ruimschoots aanwezig en is dit om deze reden wel iets dat mijn geest momenteel in aangename mate weet te behagen.

Het verhaal laat ik gewoon langs me heen gaan, en is ook niet echt heel belangrijk naar mijn idee.

Laat staan dat het mij boeit wat er allemaal nog aan vooraf zou zijn gegaan.

Verder is die muziek als je met je gummi schip vliegt volgens mij gewoon serieus en dat valt natuurlijk ook alleen maar te prijzen.

Enige puntje waar ik tot slot echt op kom is de moeilijkheidsgraad.

Nu hebben ze dan wel die critical mode ingevoegd inmiddels maar die vind ik er dan weer een tandje over, er had van mij best nog wat tussenin mogen zitten.

Maar dat is dus niet het geval en dus doen we het hier maar mee:

Een verademing om een keertje dood te gaan.

En dat heb ik normaal dus totaal niet.

Levenslustiger dan ik ga je ze niet treffen.

Minder dingetje.

Maar verder wel leuk allemaal dus.

1,5
Begint zich toch een beetje te ontvouwen als mijn miskoop van het decennium.

Sowieso niet weg van het hele stukje lopen, filmpje, stukje lopen, filmpje, beetje knokken filmpje dingetje.

En helpt daarbij ook niet dat die filmpjes vervolgens langer doorgaan dan het stukje gameplay dat er aan vooraf ging en de dingen die erin besproken worden veelal niet door de beugel kunnen gewoon.

Disney onwaardig.

Was benieuwd naar de Toy Story wereld maar die blijkt ook een redelijke aanfluiting.

Kijk het nog even aan maar zie dit op dit moment vooral een van deze dagen gewoon weer de deur uit fladderen.

Iets anders leuks dan maar.

1,5
Zo heb ik ook altijd best een zwak gehad voor Donald, wie niet, maar dat gekke menneke dat ze hier hebben:

Het is geen Donald.

Sowieso is de echte Donald veel te miet om daadwerkelijk deel te nemen aan gevechten.

Waarom denk je dat Katrien altijd elders zit te koekeloeren.

Een treffende weerspiegeling van het echte leven.

Confusie schreef:

Het is geen Donald.

Waarom denk je dat Katrien altijd elders zit te koekeloeren.

Een treffende weerspiegeling van het echte leven.

Ehm, nooit Donald zijn cartoons of strips gelezen? Hij vecht juist regelmatig met alles en iedereen. Vooral met zijn buurman en neef.