Kingdom Hearts III (2019)

Alternatieve titel: Kingdom Hearts 3

PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Square Enix
Uitgegeven door Square Enix

Het derde deel in de Kingdom Hearts reeks vervolgt de ‘Dark Seeker’ saga. Master Xehanort gaat het gevecht aan tegen de 'tirannie van het licht' in de hoop de balans tussen het licht en de duisternis - het goed en het kwaad - te herstellen. Om Xehanort's plannen een halt toe te roepen moet Sora, samen met Donald en Goofy, op zoek naar de zeven Guardians of Light.

1,5
Ik weet dat hij regelmatig pislaaiend en ook wel agressief kan zijn maar echt vechten, nee, dat is niet iets dat ik me op dit moment voor de geest kan halen.

Misschien eens kijken of ik ergens zo'n leuke pocket op kan trommelen.

Maar vechten of niet hoe dan ook blijf ik erbij dat de Donald hier niet de echte is, zijn aanhoudende stroom van stompzinnige opmerkingen waarmee hij hoofdpersoon 'Sora' aanmoedigt, het komt op mij allemaal behoorlijk geforceerd en knullig over.

En sowieso gaan de werelden niet echt lekker samen wat mij betreft, al die bekende Disney figuren tegenover allemaal van die vage gasten met belachelijke kapsels die de meest wazige praat uitslaan.

Niet om aan te gluren.

Wilde dit erg graag leuk vinden.

Maar die overdaad aan absurde cutscenes in combinatie met een gebrek aan (uitdagende) gameplay, beetje button bashen tussen de filmpjes door, maken dat het vooralsnog afstevent op een van mijn laagste beoordelingen ooit.

Niet leuk.

Confusie schreef:

Donald en Guus gaan los

1,5
Ik zie daar toch echt Donald in passieve houding op de grond liggen.

Maar:

Pocket is gekocht. We zullen zien of het mijn mening over dit spel enigszins weet op te vijzelen.

Denk het niet.

1,5
Het is over en uit met deze onbevattelijke overdosis aspartaam.

Mijn intenties waren er en deze waren zuiver voor een tijdje zoals dat gaat maar morgen toch maar Rage 2 ofzo.

Weet je in ieder geval zeker dat je tenminste nog iets van fun krijgt voor je pegels.

1,5
Dat gedoe met die Disneyland attracties sloeg ook werkelijk nergens op.

Lopen een beetje rond te rauzen maar dan heb je het ook wel.

Op geen enkel moment voel je de impact van je slaande daden waarneembaar te ontwaren, ik wil met gretige graagte doorgaans toch het allerliefste dat mijn daadkrachtige slagen naderhand nog rijkelijk nazinderen ergens diep van binnen.

Ik ben niet die zachtmoedige frivool maar een regelrechte naargeestige vlegel als drager gedreven door uitermate mager moreel besef en geen leidraad in het leven.

Dan heb je dat al gauw zo, op die manier.

Is dit niet het spel voor jou.

Of mij.

Behoorlijk doorsnee, het ziet er leuk uit (al is het grafisch niet top) en het speelt makkelijk weg, leuke flow mede door de muziek die erg aanwezig is. Maar ik heb toch het idee dat iemand van een jaar of 8-12 hier nog meer aan zal hebben dan ik eraan gehad heb. Behoorlijk repetitief, behoorlijk eenvoudig en verhaal lijkt me zeker niet de hoogste prioriteit gehad te hebben.

Speelt lekker weg voor tussendoor maar veel meer ook niet, vind ik.

Heb dit een half jaartje geleden gekocht, maar was er nog niet mee gestart tot aan vanavond. Ruim uur gespeeld, de eerste indruk is dat het echt leuk kan worden. Ben een liefhebber van Disney en Donald, heb niks met Final Fantasy. Hoop dat het niet te moeilijk is, ben niet zo'n fan van dat soort games. Ik speel dit omdat ik een tof Disneyavontuur verwacht te krijgen met veel bekende locaties en personages.

avatar van Pepino
Heb je de vorige games gespeeld, Ajax&Litmanen1? Anders vrees ik dat je een beetje gaat tasten in het duister. Gelukkig zijn er altijd YouTube recaps, en anders zijn wij er ook nog.

Pepino schreef:

Nope. Maar dat vind ik niet zo erg, ik probeer vooral de sfeer te proeven. Ik las dat het inhoudelijk toch best wazige games zijn.

Maar als je me een korte recap wil geven, graag.

Oef. Als je op youtube naar recaps zoekt zit je al gauw op 20+ minuten. De meest simpele versie die ik kan bedenken: Ansem (die kale man) is de vijand. Hij heeft 13 versies van zichzelf (en een reeks handlangers) die je moet verslaan. Onderweg kom je ook andere goodguy characters tegen die keyblades dragen, en van allerlei vervelende dingen hebben meegemaakt. Stel geen vragen en probeer blij voor ze te zijn . Scheelt dat het verhaal weinig aan bod komt in de Disney world. Pas na de Disney worlds word het in grote verwarrende maten op je afgegooid.

1,5
Denk niet dat je bang hoeft te zijn dat het te moeilijk is.

Afgelopen tijd verder gegaan met deze game. Heb nog een heel eind te gaan, geen idee of ik dit uit ga spelen. Wel is dit qua design en sfeer echt bijzonder mooi zeg. Prachtige kleuren en de aanwezige magie oogt bij vlagen fantastisch. Zo speelde ik bij Mount Olympus tegen een enorme stenen titaan, die ik dan versla met de Disneyland Parijs trein. Die scenés zijn echt oogverblindend gaaf.
En ik hou gewoon van Disney. Elke paar minuten komt er wel weer een bekende in voor, tot aan Knabbel en Babbel toe. Puur als game vind ik het weer niet zo bijzonder. Dat vechten is eentonig en boeit me sowieso vrij weinig. Speel dit echt puur voor de Disney-sfeer. Jammer dat dit niet gewoon 100 procent Disney is en dat ze die Square Enix personages weg hebben gelaten. Met hen heb ik weinig, ook al zijn ze best sympathiek.

Ik bedruk het nogmaals. Wát een fantastische game is dit qua sfeer en Disneymagie. Ik had verwacht dat ik het ondertussen al wel gezien zou hebben maar ik blijf dit spelen. Wat een geweldige beelden en het gevoel dat je op avontuur bent is ook zeer aanwezig. Neem de scène bij Rapunzel met de lampionnen in de lucht in de nacht. Of hoe je klein bent in de wereld van Toy Story. Hier zit echt zoveel liefde voor Disney in, de cut scènes lijken ook gewoon uit de films te komen. Dat vechten boeit me nog altijd weinig, maar het blijft wel spectaculair ogen.

Ah jonge jonge. Echt alles aan de Toy Story verhaallijn is briljant. Zo vreselijk mooi gemaakt en leuk om te spelen. Lekker knallen in een speelgoedrobot Ook enorm leuk dat alles vrij interactief is. Zo sla je poppen opzij of prik je ballonnen kapot. De wereld is zeker niet statisch en slechts decoratie.

De cut scenes en stemmen zijn echt van waanzinnig niveau.

Hmz, voor het eerst een wereld waar ik geen bal aan vind. Arendelle, het Frozen level dus. Saai, grauw, matig plot en ik vind dat hele Frozen geen reet aan.

Ben vooral nog benieuwd naar de levels met Monster Inc en Pirates of the Caribbean.

Aan de hand van je berichten denk ik dat je het laatste level al helemaal een hel gaat vinden . Daar had zelfs een KH fan als ik grote moeite mee. Ben wel heel benieuwd wat je van POTC gaat vinden! Dat is één van mijn persoonlijke favorieten levels. Ze hebben life action erg goed weten te mengen met de toon stijl van de hoofdpersonages en het heeft een leuke, open world-achtige benadering van het level.

Fonzzz002 schreef:

Ik had me erop verheugd, maar ik zie de POTC wereld nog niet. Die komt pas op het einde? Ben goddank weg bij Frozen (al was het slot nog wel oke) en heb me een half uurtje even vermaakt met Winnie de Pooh met minigames. Nu bezig met Monsters Inc. Dat lijkt me leuk, ben een fan van die film. Ik heb veel meer met Pixar dan met die klassieke Disney prinsesjes films. Maar wil graag POTC spelen, ben ook fan van die reeks en dan zeker ook van Jack Sparrow.

Kingdom Hearts 3 spelen was wel een grote gok voor me, al kostte de game me maar twee tientjes dus op dat vlak lag het risico laag. Maar of ik een game als deze leuk zou vinden, ik had er twijfels bij. De enige reden waarom ik dit wilde spelen was het Disney aspect. Je bezoekjes aan Disneywerelden, Donald en Goofy als je sidekicks. Dat sprak me wel aan. Ik ken de Kingdom Hearts franchise, maar heb er nooit iets van gespeeld. Idem met Final Fantasy. Die laatste spreekt me ook totaal niet aan, maar je krijgt er bij Kingdom Hearts toch wel mee te maken.

Gelukkig bleken mijn zorgen al snel te verdwijnen toen ik aan de game begon en ik werd opgeslokt door de geweldige sfeer en de ongelofelijke hoge kwaliteit van alles. Visueel is Kingdom Hearts 3 prachtig, met enorme werelden vol kleur en cut scènes die zo mooi zijn dat ze ook gewoon in een Pixar of Disney film hadden kunnen zitten. Je bezoekt flink wat werelden en elk heeft z’n eigen visuele kenmerken. De wereld van Hercules is lekker kitscherig, de wereld van Frozen is prachtig wit van de sneeuw, de wereld van Toy Story toont alles vanuit een klein perspectief, de wereld van Pirates of the Caribbean lijkt weer bijna fotorealistisch, 100 Acre Wood van Winnie the Pooh is weer warm en oogt als een schilderij en zo is er in elk level wel zoveel om van te genieten. Mijn favoriete level was die van Toy Story, waar je in de slaapkamer van Andy begint en al snel in een groot winkelcentrum eindigt. Prachtig gedaan. De minste vond ik Arendelle, de Frozen wereld. Die oogde lange tijd grauw en in dat ijskasteel vond ik er weinig aan. Het slot was wel weer een stuk beter. Ook leuk vond ik dat elke wereld wel een bepaald soort gameplay aan bood. Dan schiet je weer vanuit een speelgoed-mech, dan ski je weer van enorme bergen af, dan vaar je weet met piratenschepen. Je zit niet zo maar alleen in bepaalde levels met een sausje van een bepaalde film erover, nee ook de gameplay heeft daar invloed op.

Maar nu moet ik ook wat kritischer zijn op de game en de gameplay. Daar valt weer wel voldoende op aan te merken. Hoe spectaculair het vechten er ook uit mag zien, het verveelt op een gegeven moment. Slaan, slaan, magie gebruiken, speciaal item erbij en klaar. Je vecht echt honderden gevechten in de game uit en langzaamaan raakte ik erop uitgekeken. Ook is het wel jammer dat je tijdens de gevechten bepaalde oneliners echt tig keer hoort als Donald en Goofy wat roepen. De game is lang, heel lang en had wel in mijn ogen iets korter gemogen. Een uur of 20-25 was denk ik prima geweest, helemaal omdat het hele verhaal me echt geen zier interesseerde. Nou heb ik de eerdere delen niet gespeeld, maar ik kon er geen touw aan vast knopen en de constant verschijnende bad guy werd eentonig. Het is dat de cut scènes zo enorm mooi zijn dat het geen straf is om er naar te kijken. De boss fights waar ik normaal echt niet veel aan vind zijn hier wel weer leuk en vragen om een andere aanpak. Wel jammer dat sommigen echt een tijd duren om te verslaan, wat het weer soms saai maakte. En om nog te eindigen met een ander minpunt, die vreselijke Gummiship missies. Echt, vinden mensen dit leuk? Ik vond het tergend saai. Ik wil gewoon van de ene wereld naar de volgende en al dat geneuzel tussendoor kon me gestolen worden. Ik hou ook niet van dat levelen en upgraden. Helemaal omdat je ook nog eens diverse keren van die Space Invaders schietpartijen moet voltooien voor je door kan.

Maar ondanks dat ik er richting het einde wel klaar mee was, heb ik me geweldig vermaakt en is Kingdom Hearts 3 een geweldige verrijking voor me geweest. Ik ben blij dat ik de game dit jaar heb gekocht en dat ik eens wat afwijkends heb gespeeld wat ik normaal zou passeren. Het is de Disney magie die dit zo mooi maakte. Zoveel bekende films en namen komen voorbij, heb daar echt van genoten. Je zou de game best als een 30 tot 40 uur durende animatiefilm kunnen zien. Er is zoveel moeite in de game gestoken, dat zie je gewoon. Jammer dat ze de gameplay niet iets aantrekkelijker hebben kunnen maken om van begin tot einde te boeien, maar het is niet anders. Mocht er een vierde deel verschijnen, dan heb ik wel interesse om dat te spelen. Ik geef nu aan deel 3 een hele dikke voldoende.

avatar van Pepino
Hey Ajax&Litmanen1, allereerst bedankt voor je mooie review!

Omdat je zo van de game genoten hebt, kan ik je ten zeerste Kingdom Hearts II aanraden. Voor mij en vele andere fans de beste game uit de hele franchise. Het verhaal en de gameplay is perfect bij deze sequel.

Pepino schreef:
Hey Ajax&Litmanen1, allereerst bedankt voor je mooie review!

Dankjewel, schrijf ik ze niet voor niets.

Wat betreft je tip, thanks maar ik sla hem voor nu af. Heb echt een overkill aan KH3 nu gehad de afgelopen weken. Zo richting het einde werd het zo eentonig dat ik er klaar mee was. Wat ik al zei, de game duurt veel te lang. Maar het is zo weergaloos mooi geanimeerd en de beelden en de muziek zijn zo mooi dat ik er wel enorm van heb genoten. Maar ik ga nu een lange tijd weer andere games spelen. De kans is denk ik groter dat ik Kingdom Hearts 4 ergens in 2030 bij de release wel wil spelen

Heb de game ondertussen qua story nu helemaal uitgespeeld. Final boss verslagen. Ik vond die Disneywerelden echt wel tof, maar is er iemand uitgezonderd enorme Final Fantasy fans die die laatste uren echt leuk vonden met Organisation 13 en echt tig bosses die je constant op dezelfde wijze moet verslaan? Ik haal al die figuren ook allemaal door elkaar, van die gasten met Dragonball Z gepunt haar die kwaadaardig zijn en na verslaan in zo'n doolhof weer aardige mensen zijn ofzo. Die 1 na laatste grote boss was trouwens wel een pain in the ass, als hij de wereld laat draaien en daarna onderwater ook met je knokt. Visueel zag dat hele laatste deel er wel schitterend uit, vooral het eindgevecht. Maar boeiend om te volgen of leuk om te spelen? Niet echt. Maar als ik er 35 uur in heb zitten dan kunnen die laatste 3 uurtjes ook nog wel. Gelukkig overheerste in de reguliere game 80 procent Disney en 20 procent saai geneuzel met mannen met punthaar. Richting het einde lag de focus geheel andersom, nouja so be it. De cut scenes waren wel weer van grote schoonheid.

Nu haal ik de game uit mijn console en stop 'm er niet meer in. Mooi geweest zo.

Alle characters die je aan het einde ziet zijn Kingdom Hearts original. Zelfs als iemand die al deze characters kent, op de hoogte is van hun verhaal en wat ze hier allemaal te zoeken hebben, kon het lange gevecht me niet echt bekoren. Er word gewoon teveel op je afgegooid, teveel losse verhaallijnen die opeens allemaal afgerond moesten worden. Het is nogal rommelig en langdradig. Wel leuk om te lezen dat je ondanks de mindere aspecten toch zoveel plezier uit deze game hebt kunnen halen!

Fonzzz002 schreef:

Ja, het is way too much op het einde. Mijn laatste Disneywereld was Pirates of the Caribbean. Na dat level eindigde ook mijn fun met de game, ook al blijven de cut scenes van een enorm hoog niveau in het slotdeel.

Ik vond dat ene gevecht in de ''woestijn'' of wat het ook was waar je plots duizenden van die kleine beesten op je af ziet komen wel echt gaaf. Heb met de Disneytrein het gros uit kunnen moorden.

Verder enorm genoten, dus prima. Bijna 39 uur speelduur, dan mag ik niet klagen.