Alien: Isolation (2014)

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / Nintendo Switch / Apple iOS / Android / Macintosh

Ontwikkeld door Creative Assembly
Uitgegeven door Sega

Vijftien jaar na de gebeurtenissen uit de film Alien, gaat Ellen Ripley's dochter Amanda, op zoek naar de waarheid achter de verdwijning van haar moeder. Aan boord van een geïsoleerd ruimtestation wordt ze echter geconfronteerd met de onvoorspelbare, en meedogenloze Alien. Niet voorbereid op een dergelijke gebeurtenis moet ze zien te overleven door haar verstand te gebruiken en te improviseren.

avatar van Animosh
Onderhond schreef:
Ik ben al lang blij dat je niet om de 5 meter kan saven, dat neemt de spanning uit zo'n spel ook volledig weg natuurlijk.

Dat is zo. Een uur aan gameplay kwijtraken door een moment van onoplettendheid (of erger nog, pech) is wel extreem, maar dat kan er inderdaad wel voor zorgen dat het écht spannend is. Ik ben alleen bang dat het snel repetitief wordt en te lang duurt. En of mijn PC het aan kan, maar da's een ander verhaal.

Enige échte minpunt vind ik de opmerkzaamheid van de AI. Misschien omdat het op normal is

Dat klopt: "Nightmare mode saddles players with a busted motion detector and more limited resources; the map systems are offline, and survivors and synthetics will behave more aggressively and dangerously. The Alien will be tougher as well, with heightened senses and "upgraded AI" that will make it more quickly adaptive to your tactics." (Bron) Ik weet alleen niet of het spel dan nog leuk is.

avatar van Onderhond
Dat laat ik dan maar schieten denk ik

Wel érg lastig dat het spel bijna helemaal geen safe zones kent. Zelfs de save points zijn een gevaar, want dat beept en klikt er maar een hoop op los. Ook echt de meest vervelende plaats om te sterven!

avatar van Awake78
Ai, gister nam de frustratie het toch weer even over van de uitdagendheid was in een sluiplevel met van die mannetjes met rode ogen en ben wel 27 x doodgegaan. Een keer was ik er doorheen na een kwartier geslopen te hebben en toen lag er plotseling, uit het niets, nog een op de grond die me greep. Ondanks dat ik ondertussen in een lift had gezeten waarvan de laadtijd bijna 1 minuut duurde, mocht ik weer heeeeelemaal beginnen bij het savepoint, alles opnieuw doen en weer die minuut laadtijd.

Spel is verder wel aardig, ik speel voor zover ik weet op de makkelijkste moeilijkheidsgraad, maar dit is al bijna niet te doen zo pittig. Nog een paar keer zo'n momentje en ik stop ermee...

avatar van Awake78
Ok ik ben echt definitief gestopt. Erg jammer want in potentie is dit spel superspannend en zit ook goed in elkaar. Maar ik vind het gewoonweg te moeilijk. Je kunt nergens even normaal lopen of naar dingen zoeken zonder op te letten of die mannetjes met rode ogen ergens lopen of liggen en als die het niet zijn loopt die Alien overal rond om, zodra hij je ziet, in stukken bijt.

Het speelt gewoon niet relaxed. Ik begrijp wel dat dat de bedoeling is van een stealth game, maar dit is echt het uiterste en het lijkt ook wel niet makkelijker te worden. Ik zit gemiddeld 2 minuten in een kast te schuilen, wachten tot het piepje weggaat van je tracker. Kom ik uit de kast (letterlijk) wil je door een deur die door een laadtijd niet meteen opent, staat die Alien weer in je nek.

Ik heb gister weer over een stukje gameplay van normaal 5 minuten ruim anderhalf uur gedaan en ben niks opgeschoten. Hier heb ik helaas geen tijd en geduld voor. Nu beginnen met The Evil Within, hoop dat die wat beter te doen is...

avatar van JacoBaco
Ik heb speciaal een headset gekocht voor deze game, ik kan niet wachten om te beginnen! Moet de headset nog uitproberen. Het is een Tritton Kama voor maar €30... Een headset hoeft van mij niet bovengemiddeld goed te zijn, maar gewoon goed. Ik hoop dat het was is. Gister The Evil Within uitgespeeld en dit was niet de ervaring waar ik op hoopte, dus ik hoop dat Alien: Isolation meer plezier geeft. Ik denk het wel. Een vriend van mij heeft A:I al lang uitgespeeld en het enige waar hij over heeft geklaagd is dat het (vaak) wat buggy is en de karakters wat emotieloos overkomen.

avatar van Awake78
Oh dat vond ik juist wel meevallen. De cutscenes hebben een lage fps, maar persoonlijk boeit dat me niet zoveel. Dat over de karakters zeggen ze ook over The Evil Within overigens Daar ga ik morgen aan beginnen. Grappig dat wij nog steeds dezelfde smaak hebben...

avatar van JacoBaco
Ja inderdaad, vooral de cutscenes zei hij. Maar personages die tegen muren aanlopen, is ook wat raar. Maar The Evil Within zal ook een uitdaging voor je worden. Hij is moeilijk, maar wellicht een leukere uitdaging!

avatar van Onderhond
Van bugs nog niet veel gemerkt, ook laadtijden zijn supersnel, maar ik heb dan ook een redelijk vers computertje thuis.

Het wordt na verloop wel "iets" makkelijker. De schrik ebt na 15 uurtjes wel wat weg, waarna het weer iets meer als een gewone game speelt. Moet zeggen dat ik het ook wel vaak iets slimmer aanpak, waardoor het weer nét iets eenvoudiger wordt. Al blijft het op zich wel taai, traag en freaky. Net het stukje in de reactor core gehad ... ergens best jammer dat het zo kort was, anderzijds blij dat ik er weer uitkon!

avatar van JacoBaco
Ik vond het zeer frustrerend om voorbij een groepje mensen te komen (in de 3e of 4e missie) zonder gezien te worden en wat denk je, na een uur lang proberen, heb ik ze met moeite dood kunnen slaan. Wat een klote stuk was dat zeg!

avatar van Awake78
Ja dat was een van de eerste stukken waarbij ik dacht 'ik kap ermee'. Ik heb ze onderaan die trap 1 voor 1 opgewacht en doodgeslagen met die bahco. Gewoon sluipend kwam ik er ook niet doorheen, werd iedere keer na een half uur proberen toch weer ergens gesnapt. Ik las ergens dat het idee was om ze even later door de Alien zelf te laten opvreten, maar zover kwam het voor ze dus niet bij mij.

Sowieso - dat latere stuk met die Androids ook, was een stuk van 10 minuten maar ik heb er 3 dagen over gedaan - dit spel kost gewoon zoveel tijd en geduld, dat lukt mij gewoon niet. Ondanks dat ik het echt een heel tof spel vond.

Een van de vetste dingen vond ik wel dat, zodra je aankomt op Sevastopol, je niets meer weet dan de protagonist zelf. Het speelt heel realistisch omdat er nergens hints of clues worden gegeven, je bent echt los en op ontdekking. Dat aspect is echt heel tof gedaan in dit spel. Helaas is de moeilijkheidsgraad mij ook fataal geworden. Toch zou ik hem daar geen 5.9 voor geven, zoals IGN.

avatar van JacoBaco
Aha, maar dan nog moet je er eerst nog ongezien voorbij zien te komen en ik heb echt geen idee hoe! Het moet wel kunnen ja, want er is en trofee waarbij je geen mensen mag doden. Dus als de Alien het voor je kan doen, dan is dat erg handig!

Die mensen lopen daar dus rond met z'n vieren en telkens werd ik gezien, ik werd er helemaal niet goed van! Bij de androids heb ik het idee dat zij mij minder snel zien. En dat stuk wat jij bedoelt, daar was ik wel snel doorheen. De motion sensor hielp goed. Behalve voor die liggende androids inderdaad. En die ene had mij ook te pakken nadat ik dat stuk gehaald had en met de lift naar beneden ging!

Ja, het spel heeft een vrij hoog zoek het maar uit gehalte en ik heb al een aantal keren toch even vastgezeten! Ik hou er ook wel van. Maar goed, ik leg de game ook even opzij, want ik ga beginnen aan de HD versie van Resident Evil 1. Destijds was er al een remake op Gamecube en nu hetzelfde spel, maar dan in HD. (Remastered)

avatar van Awake78
Ja ik had hem geleend van de bieb hier in Almere dus ik heb hem weer teruggebracht. Misschien later ooit nog eens.

Die androids zien je inderdaad minder snel, maar ik werd daar soms ook zomaar gegrepen door die Alien die ineens uit het luchtruim klapte. Later zag ik dat er soms wat vloeibaars uit het plafond kwam en dat ik het daar aan kon zien, wist ik veel...

Maar ik las dus inderdaad ergens dat die Alien die mensen killt. Dat klopt ook wel want als je dat level gehaald heb, unlock je die Alien inderdaad als jij die lift in moet beneden. Dan zie je hem rondlopen. Dus als er op dat moment nog mannetjes leefden vreet dat beest ze op.

Geen idee trouwens of ik nu spoilers aan het typen ben maar goed.

avatar van Onderhond
In levels met Alien + android/mens is het meestal handig om de Alien het vuile werk te laten opknappen. Noisemaker in de buurt van de mensen, snel een kastje in en lekker afwachten tot het weer wat rustiger is.

Die androids op de grond zijn trouwens toch geen probleem? Ze grijpen je gewoon, maar meestal heb je ze zonder problemen zo dood. Of jullie spelen misschien op een hogere moeilijkheidsgraad?

Gisteren uitgespeeld trouwens, vond het einde écht wel de moeite, ondanks dat nogal wat mensen het vonden tegenvallen blijkbaar. Erg filmisch, erg creepy en vooral 2 fucking xenomorphs om af te houden. Er is best wel wat aan te merken op dit spel, maar de sfeer zorgt ervoor dat het eigenlijk niet zo belangrijk is. Gewoon énorm van genoten.

avatar van JacoBaco
De androids die op de grond liggen zijn ook geen probleem, maar ik ben wel 90% van m'n health kwijtgeraakt om voorbij die 4 mensen te komen. En ik doorzoek alles vrij goed, maar ik heb nog steeds niet voldoende spullen om een medipack te maken, dus 1 rake klap en ik ben dood. En toevallig werd ik ook precies door diezelfde android gegrepen als Awake78 en moest ik weer een flink stuk opnieuw doen. Hetzelfde geldt overigens voor de noisemaker. Ik heb er geen 1 en heb onvoldoende spullen om er 1 te maken. Maar ik ben dan ook nog helemaal niet ver. Zit nu pas in de 5e missie en ik speel op normale moeilijkheid. Maar volgens mij begint het nu pas echt interessant te worden!

avatar van Onderhond
In het begin heb je inderdaad niet al te veel extras om mensen af te leiden. Mensen zijn ook meestal wat lastiger dan Androids omdat ze minder voorspelbaar zijn. Androids lopen vaak toch in eenzelfde patroon rond.

Moet eerlijk zeggen dat ik in die stukken niet zoveel problemen had, enige lastige was uitvogelen wanneer iemand je nu wel/niet ziet, want zeker Androids kunnen gewoon langs je staren als je maar ver/laag genoeg zit.

avatar van JacoBaco
Dat stuk waarbij vier mensen in een grote hal surveilleren ergens in missie 3 of 4 was het enige echt moeilijke stuk. Voor mij althans. Ik wilde er heel graag voorbij zonder gezien te worden, maar dit lijkt onmogelijk. De revolver heb je dan nog niet, dus of ongezien er langsgaan of hun hersens inslaan met de maintenance Jack. Maar na een uur proberen er ongezien voorbij te komen, was ik het zat en heb ik ze doodgeslagen, maar dit heeft mij veel health gekost. De androids was ik zo voorbij hoor, ik ging alleen dood omdat ik het lichaam van die android op de grond wilde doorzoeken, maar toen maakte het me dood. Vond het vervelend dat ik dat stuk weer opnieuw moest doen en er zo'n lange laadtijd was.

Ik zou daarom graag eens willen zien hoe jij dat zonder al te veel problemen doet! Dat stuk met die vier mensen.

avatar van Onderhond
Dat halletje met die vier was inderdaad best lastig, maar ik ben daar toch redelijk vlotjes doorgeraakt denk ik. Niet van de eerste keer trouwens, maar je kan als ze net binnenkomen wel al een aardig eindje sprinten naar een goede locatie. Dan moet je uiteindelijk enkel nog dat kamertje bovenaan door en dan naar de deur sluipen. Gewoon op de juiste plaatsen bukken. Heb gemerkt dat als je in dat kamertje achter het hoekje van de deur gaat zitten, ze je normaal gezien niet opmerken, dan kan je ze langs achter redelijk vlotjes neermeppen.

Dat vond ik in het eerste deel van het spel echt het lastigst. In het begin durf je bepaalde zaken niet omdat je zeker bent opgemerkt te worden (terwijl het niet het geval is), maar na verloop van tijd leer je wanneer iemand je wel/niet ziet. Tegen dan loopt er echter een woeste Alien rond, die ziet/hoort je overal

avatar van JacoBaco
Ik had vlakbij een safegame en telkens als ik terugkeerde naar de hal, kwamen ze al aangelopen en waren ze zelfs al erg dichtbij. Vaak hetzelfde gepositioneerd en sporadisch anders. Dus linksom, rechtsom of gewoon door het midden, ze zagen me eigenlijk altijd wel als ik ging sluipen. Er staan er bij mij 9 van de 10x altijd 2 in het midden die wat heen en weer lopen en 2 gaan er de trap op en deze zagen mij ook steeds.

Maar ik kan me voorstellen dat je er wel steeds handiger in wordt en zeker met hulpmiddelen zoals een noisemaker, wordt het minder lastig. Maar dat stuk wat ik bedoel met die vier mensen, is voor mij nog steeds tegen het onmogelijke aan...

avatar van Onderhond
Anders één save game teruggaan ofzo? En dan zorgen dan je genoeg tijd hebt om gezwind de linker of rechtertrap oploopt. Kan me toch herinneren dat links geen enkel probleem was om ongezien boven te raken.

avatar van JacoBaco
Als de game mij echt heel erg goed gaat bevallen en dat denk ik wel en ik heb nog wat tijd over, dan speel ik hem nog een keertje opnieuw uit. Ik vind het vaak leuk om trofeeën te halen en voor 1 trofee mag je dus geen mensen doden en dan zal ik zeker terugdenken aan wat jij gezegd hebt! Maar ik heb A:I nu even opzij gelegd voor Resident Evil 1 HD.

avatar van JacoBaco
Ok hij gaat lekker nu! De hele avond zitten spelen gister en ik ben begonnen aan missie 13. Deze game is groot! Zelfs al ren je er doorheen (wat natuurlijk niet kan), dan ben je denk ik nog steeds 8 a 9 uur bezig.

Ik ben inmiddels goed bewapend en de androids zijn een lachertje geworden.. De alien blijft tricky, maar ik ben een stuk minder kansloos vanwege de vlammenwerper en de molotovcocktails.

Deze game staat voor mij nu al in de top 3 beste Alien games! De makers van de game hebben heel erg goed begrepen hoe je een goede Alien game moet maken!

avatar van Awake78
Ok goed nieuws. Ik ga deze ook nog wel eens lenen van de bieb, alleen beetje jammer dat de game 8 gb van in totaal 16 gb op mijn box inpikt.

Maar goed dat het wel iets makkelijker wordt. Ik ben nu op de helft van The Evil Within maar die lijkt juist alleen maar moeilijker te worden

avatar van JacoBaco
Het begin is echt het meest lastig. Dat ene stuk met de androids waar je zo lang over deed, is het enige sluipstuk waarbij je vrij kansloos bent. Daarna krijg je dat niet meer en heb je vooral met de alien te maken. Ook niet makkelijk, maar ik vind het nog best meevallen hoe snel de alien je ziet of hoort.

Ja, geef het nog een kans. En The Evil Within is ook zeker niet makkelijk nee.

avatar van dr channard
Het moeilijkste gedeelte vond ik als je terug gaat naar een centrale kamer waar er drie mannetjes naar jou op zoek waren. Je komt dan voorbij die deur en er staat dan sowieso iemand in u richting te kijken en die merkt je dan op en begint dan te schieten. Ik heb dat gedeelte zeker een paar keer moeten doen want als ik hem neerschoot dan kwam de Alien op mij af, maar als hij eerst schoot was er bij mij geen enkel signaal van de xenomorph Ik vond de mensen met wapens in de game nog grotere klootzakken dan de Alien

avatar van JacoBaco
Dat stuk kan ik mij nog heel goed herinneren ja! Ik ging de eerste keer dood. Maar daarna m'n health aangevuld en ben ik er meteen op af gerend met de vlammenwerper. Werd wel geraakt, maar het liep goed af. En tevens geluk gehad dat de alien mij niet hoorde vanwege het rennen. Maar normaal gooi ik altijd een noisemaker naar ze toe. Werkt super!

avatar van dr channard
Ik weet niet meer hoe ik het had gedaan. Ik dacht dat ik naar het mannetje ben toe gelopen en hem een schot in het hoofd heb gegeven en me daarna snel in het kamertje daarna in een kast heb verstopt ofzo Maar inderdaad noisemaker is echt heel handig, heb ik vooral gebruikt naar het einde toe. Dat moment net voor het einde dat de xenomorph gek wordt en om de vijf seconden neerdaalt om je te zoeken (ik herinner me vooral oranje-gele omgevingen toen) zat ik in een kamertje en hoorde ik zijn voetstappen naar de deur toekomen waar ik zat verstopt in het hoekje. Ik gooide een noisemaker en net op tijd want ik zag echt al zijn snuit aan de deur verschijnen Echt geweldig moment. Ook het moment dat ik door een camera werd gezien was geweldig. De Alien had dit gehoord en ik verstopte me onder de tafel en ik zag hem als een hondje met een scheve kop naar de camera kijken. Echt geweldige momenten, echt een supergame

avatar van Mitchel
Heerlijke horror game! Één die mij echt weer zo'n onprettig gevoel gaf zoals ik dat bij Outlast had.
De game is lekker lang en dat is ook fijn, de graphics waren mooi en ook natuurlijk de vijanden. Ik vond persoonlijk zelf de androids wel wat enger dan de xenomorph: elke keer die rode ogen in de verte :O
Het enige minpuntje vond ik de framerate (Ps4) als je ronddraaide: deze was een beetje k*t en verder ook dat je soms overdreven snel gedood of gespot werd.
Maar goed, dat is even wennen en na een paar uur spelen was ik wel aan de framerate gewend en had ik ook wel wat meer tactieken om minder snel gedood of gespot te worden.

4,5 sterren voor deze top game!

avatar van Animosh
Een fijn, bij momenten zeer creepy horrorspel inderdaad. Maar wel één met duidelijke gebreken.

Maar laat ik positief beginnen. Het spel begint mijns inziens erg sterk. Je wordt langzaam, stapje voor stapje, op een natuurlijke wijze aan de spelwereld geïntroduceerd. Je ontdekt beetje bij beetje wat er aan de hand is en je hebt alle tijd om de physics en mechanismen van het spel te leren voordat je in het diepe gegooid wordt. Er gebeurt weliswaar nog niet zoveel, maar dat vond ik niet zo erg: de sfeer van het spel is vanwege met name het geweldige sounddesign namelijk uitmuntend. De piepjes en bliepjes, de krakende omgeving, het gestamp van de alien: het werkt allemaal geweldig. In visueel opzicht is het spel minder indrukwekkend, maar passend claustrofobisch en duister. En de gameplay met de alien is zeker in het begin erg spannend: je bent weerloos, de alien is onkwetsbaar, dus het enige wat je kan doen is het wezen angstvallig ontwijken met behulp van je motion detector. En er is geen quick save, dus je hebt ook wat te verliezen, al is een save point vrijwel nooit meer dan 5-10 minuten ver weg. De moeilijkheidsgraad viel me ook mee: het is soms best uitdagend, maar als je voorzichtig te werk gaat, ga je maar zelden dood. Het spel is verder goed geoptimaliseerd: het liep prima op mijn bescheiden laptop. En de muziek was niet geweldig (ik had liever dark ambient gehoord in plaats van filmische muziek), maar ook zeker niet vervelend.

Het probleem is alleen dat het spel meer is dan de eerste helft van haar missies en meer biedt dan alleen confrontaties met de alien. Niet dat de rest van het spel slecht is: zeker niet. Maar de mensen en de androids zijn veel minder angstaanjagend dan de alien en voelden voor mij daardoor een beetje aan als filler. Vooral de mensen vond ik irritant, met hun stopzinnetjes en gewelddadige neigingen terwijl ik hen gewoon met rust liet. Maar ook met de androids had ik niet zoveel: te veel simpele actie, te weinig tact - en daar blinkt dit spel gewoon niet in uit. Het is wel aardig, maar zelden intens.

Een groter probleem zit hem echter in de ontmoetingen met de alien in het tweede deel. Of preciezer: het probleem zit hem in de vlammenwerper. Met de vlammenwerper kun je de alien verjagen, en daardoor verlies je meteen je weerloosheid. Je moet de alien nog steeds ontwijken om munitie te conserveren, maar als de alien je toevallig ziet schiet je gewoon wat vuur op hem af, en weg is 'ie. Het plot vertoont in de tweede helft bovendien steeds meer stuiptrekkingen: in de zeer lange tiende missie riskeer je bijvoorbeeld je leven vanwege een slecht uitgedacht plan dat aanvankelijk faliekant mislukt, en daarna zijn er een aantal "alles wat verkeerd kan gaan gaat mis"-ontwikkelingen zoals generatoren die uitvallen of een alien die je meesleurt net voordat je een pak aan wil doen, die het spel kunstmatig verlengen en ervoor zorgen dat de gameplay soms een gevoel van urgentie mist. Ook de tweede helft heeft een aantal geweldige momenten (zoals in het nest), maar mede door gewenning mist het spel doorgaans de intensiteit van de eerste helft.

Alien: Isolation is kortom een spel van twee helften en twee soorten gameplay. De eerste helft is frisser, spannender en meer gericht op pure stealth; de tweede helft voelt repetitiever en uitgerekter aan, is minder intens en is meer gericht op actie (vooral in de laatste missie lijk je wel in Tomb Raider terecht te zijn gekomen). De eerste helft heeft duidelijk mijn voorkeur, maar ook de tweede helft is echter gewoon solide. Het sounddesign blijft uitstekend, de alien blijft creepy en de sfeer blijft sterk. Het spel is zeker niet perfect, maar op het gebied van stealth horror is er desalniettemin weinig beters te vinden. 3.75*

avatar van leatherhead
Geniaal spel, alweer een tijdje geleden dat ik zo trillend achter m'n toetsenbordje zat . Als je, overigens, een spel wilt waar je echt compleet weerloos bent, probeer dan Amnesia: The Dark Descent. Nog enger dan deze, zelfs.

Hier maar eens aan begonnen en begin inmiddels wel aardig enthousiast te worden eigenlijk.

Zou zomaar eens een voltreffertje kunnen gaan blijken.

Wilde deze al spelen vanaf het moment dat ik de eerste aankondiging zag.

En niet eens omdat ik zo'n fan ben van de films. Sterker nog. Tot enkele dagen terug had ik deze nog maar amper ooit echt goed bekeken. De afgelopen dagen de eerste drie maar eens een fatsoenlijke kans gegeven en het gekke is van geen een ben ik echt heel erg onder de indruk.

Van deze game gelukkig wel meer en meer. Nog amper actie gezien maar de suspense begint er geloof ik wel geleidelijk in te sluipen nu, kan alleen maar nog beter worden.

Want wat een sfeer.

Vanaf het eerste moment al.

Grafisch bovendien een van de mooiste dingen die ik tot nu toe heb gezien. En Amanda is best een skatje, wil ook altijd helpen.

De befaamde moeilijkheidsgraad en dergelijke moet ik nog gaan ervaren maar voor nu zit de ambiance er in ieder geval al heel lekker in.