Half-Life 2: Episode Two (2007)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / Macintosh / Android

Ontwikkeld door Valve
Uitgegeven door Electronic Arts, Valve en Buka

Deze tweede episode gaat verder waar Half-Life 2: Episode One is opgehouden, en dat is op de trein waarmee je City 17 uitrijdt. Doordat de Citadel is ontploft, is er niet veel meer over van City 17. Daarom speelt het grootste gedeelte van deze episode zich af in de bossen van City 17. Ook zal er een nieuwe vijand in dit deel zitten en een nieuw wapen en een nieuwe uitvoering van de 'buggy' uit Half-Life 2. Je zult ook wat meer te weten komen over de mysterieuze G-man.

avatar van davidov
Nee, dat was de "black box" en die is geschrapt.

Hoe kan je aan HL2 E2, Portal en TF2 komen?

Nu kopen via steam, allemaal los, en rond 60 euro kwijt zijn.
Nu kopen via steam, in orange box, voor 35 euro (voor hen die HL2 en EP 1 al hebben: deze kan je aan iemand kado doen)

Nog paar dagen wachten tot de Orange box (incl HL2 en EP1) fysiek in de winkels ligt.

Goedkoopste en snelste is gewoon via steam as always

Op zich is de orange box een redelijke deal. 5 spellen voor 35 euro. Voor hen die de helft al had: 3 spellen voor 35 euro + 2 weggeef spellen... ken spellen met minder content die meer kosten

Weggeven is inderdaad een optie, ware het niet dat de meegeleverde code maar aan één user gekoppeld is. Als ik die zooi weggeef dan moet die persoon dus altijd onder mijn Steam account inloggen.

Valt me erg tegen van Valve.

avatar van Martijn
Nee je kunt Half life 2 en Episode 1 gewoon weg geven. Best goeie marketing, zo trekken ze nog meer spelers aan.

FrK. schreef:
Heb het net uitgespeeld, echt weer een geniaal hoofdstuk uit de Half-Life - serie. Graphics zien er goed uit, de gameplay is eigenlijk niet vernieuwend, maar daarentegen heb je wel een nieuwe vijand en een nieuw wapen. Maar opzich boeit mij dit allemaal niet, aangezien het bij Half-Life gewoon om het verhaal gaat, en dat is dit keer ook weer te geniaal. Door dit deel te spelen weet je namelijk weer wat over het verhaal, maar ze vertellen ook weer niet teveel waardoor ik in ieder geval weer lekker aan het speculeren ben over wat er in het volgende deel allemaal zal gebeuren.

Het viel me ook op dat er in dit deel toch nog wat schokkende dingen gebeuren, vergeleken met het vorige deel.

De enige minpunten die ik kan bedenken, zijn de speeltijd en de G-Man. De speeltijd is namelijk 6 uurtjes ofzo, opzich vindt ik dat niet erg maar het is natuurlijk niet de gemiddelde tijd voor een game (kijk naar HL2). En ik zeg G-Man bij minpunten, dat komt eigenlijk alleen maar omdat Valve had gezegd dat je in dit deel meer over de G-Man komt te weten, en dat vindt ik eigenlijk wel meevallen, er wordt je wel iets duidelijk over de G-Man, maar nou ook niet echt schokkend veel ofzo.

Dus al met al weer een geniaal hoofdstuk uit de HL-serie

*4,5

Tja op zich zou de G-man natuurlijk ook een groot mysterie moeten blijven. De verklaring kan eigenlijk alleen maar tegen vallen na alle speculaties van de fans. Ik miste de G-man trouwens wel in Ep. 1. Die knakker hoort gewoon bij HL

BoordAppel schreef:

Valt me erg tegen van Valve.

Nee daar hebben ze aan gedacht, je kan HL2 en EP1 echt kado doen aan iemand. DIe stuur je dan een mailtje via steam en als hij ook bij steam ingeschreven staat kan hij onder zijn eigen account de invite accepteren en meteen beginnen met downloaden.

avatar van FrK.
davidov schreef:

Alleen jammer dat dat niet altijd werkt, ik heb namelijk EP1 gestuurd naar een vriend van mij, maar hij zei dat hij nog niks kon vinden van die invite. Maar in mijn steam werd wel aangegeven dat ik de gift al had verstuurd, dus ik kon hem ook niet meer opnieuw versturen. Dus dat is wel een beetje jammer

avatar van Martijn
FrK. schreef:

Lees de help file op steam, daar is namelijk ook rekening mee gehouden.

avatar van davidov
Jup, je kan opnieuw een invite versturen.
Alleen moet je dacht ik 24 uur wachten voordat je het naar dezelfde persoon weer kan sturen. Dit om het spammen van vrienden te voorkomen.

Ja ze hebben echt aan alles gedacht

avatar van FrK.
LoL

avatar van rpger
Die orange box is echt waar voor je geld zeg. Super!

avatar van Davincstyle
Ik heb hem al tijdje uitgespeeld en bijna heel het spel heb ik opgenomen en op youtube gezet.

rpger schreef:
Die orange box is echt waar voor je geld zeg. Super!

Dat is zeker een feit!!!! Ook team fortress is top, overigens. De half life serie en een zeer sterk puzzel spelletje, wat wil je nog meer.

avatar van gemaster
Fantastische aanvulling weer op de Half-Life saga. Het blijft toch verbluffend hoe Valve iedere keer met nieuwe situaties komt binnen het bekende universum. Het eindgevecht met de striders en de hunters is weer rete spannend door de toevoeging van dat nieuwe wapen.

Heb nou alweer zin in Episode 3. Zal wel weer eind volgend jaar worden.

avatar van davidov
Eindelijk klaar met episode 2. Moet zeggen dat dit het spel is dat episode 1 had moeten zijn... beter zelfs ik denk dat deze episode indrukwekkender en sterker was met design/sfeer/wapens/verhaal dan hl2 zelf. 5* zeker waard.

avatar van SweetPoontang
davidov schreef:
nu nog die portalgun in EP3 plaatsen en dan multiplayen .....

avatar van Deftones_JP
Ik had waar meer plotdetails verwacht want er gebeurt relatief weinig maar de gebeurtenissen in de game zijn boeiend genoeg maar toch... Iets meer info over de G-man had ik wel verwacht eigenlijk. Het einde deed me echter weer watertanden naar het volgende deel. Nu nog een keer spelen met de developer commentary erbij en dan kan ik me volledig op portal en TF2 storten.

Deftones_JP schreef:

In dit deel leer je meer over hem dan in alle voorgaande games nietwaar? Denk dat je gewoon trek hebt in meer

avatar van Deftones_JP
Ik concludeer de volgende dingen over de G-Man:

twee belangrijke dingen, Aleyx is doelbewust door hem gered en de krystal is (zoals sommige al gesuggesteerd) door hem aangeleverd in de originele HL. Daarnaast heeft hij volgens Eli controle over Aleyx en misschien nog steeds wel over ons Gordon's. Mutual betekent overigens wederzijds.

Interessant dus maar o zo teasend....

avatar van davidov
Hmm zoals ik het zie aan informatie die erbij gekomen is:

Voorheen wisten we alleen dat Gordon een "contract" had met G-man en vroegen we ons af of anderen hem ook "persoonlijk" kenden. Nu weten we dat we niet het enige projectje zijn van hem. Hij zag veel potentie in Alyx en maakte er een projectje van (net als gordon). Nu echter Alyx op sterven staat wil hij dat niet laten gebeuren (zonde van z'n investering) en laat hij dus freeman een stukje opdraaien door "iets op te offeren voor alyx nadat g-man al zo vaak hem geholpen had". Tevens weten we dat hij ook contact heeft gehad met Eli.

Oftewel we hebben geen compleet overzicht gekregen van the G-man dat is waar.... maarrrr we weten nu wel dat het waarschijnlijk een veel belangrijker karakter is met een enorm verhaal dan we tot nu ooit hadden gedacht.

In combinatie met mossman, dat schip en aperture science hebben ze hier alvast genoeg materiaal voor een hele nieuwe reeks HL games.

avatar van Deftones_JP
Inderdaad als je het zo bekijkt wel. Maar in principe was dat al redelijk duidelijk na HL2 Waar je door een kijker kan zien dat de G-Man instructies geeft over de rocketlauncher die je dan voor het eerst krijgt. Je ziet dan iemand instructies krijgen. Tik je codes in waarmee je kan vliegen en noclippen dan zie je dat het de G-Man is. Subtiel gedaan ook van Valve. Maar ik ben het met je eens dat het feit dat hij je naaste bondgenoten ook stuurt behoorlijk interessant is. Heerlijk die speculaties!

avatar van SweetPoontang
Die Stryders zijn echt bruut en het doet me wel een beetje denken aan War of the Words op het moment dat ze in de buurt zijn hoor je ze en voel je (als je beetje geluisinstallatie hebt) aankomen. Ik hoop op een spetterend EP3 mert een grand finale! Maar vanaf HL loopt er een rode draad door dit spel en die ben ik nog niet eerder bij ander games tegengekomen.

avatar van davidov
EP3 komt er zeker, wat dat deel zal opvolgen is nog niet bekend, valve zegt dat dat van de community afhangt

avatar van Deftones_JP
Een slot met een hoop verklaringen zou ook wel een keer leuk zijn mijns inziens.

Ik heb liever dat er nog wat van mysterie blijft hangen. Overal antwoorden op krijgen is niet leuk.

avatar van rpger
Ik kan alleen echt aan het verhaal geen ene touw meer vastknopen. Op wikipedia staat wel een uitleg, maar daar word je niet veel wijzer van.

BoordAppel schreef:

Precies dat is juist de charme van de reeks. Ergens in een groot complot verwikkeld zijn waar je steeds een klein stukje van te weten krijgt. Juist doordat je nooit het grote geheel te weten krijgt blijft het leuk om te spelen want je wil verdomme weten hoe het zit. Als ze alles vertellen is het denk ik ook meteen afgelopen met de reeks, een laatste hoofdstuk als het ware.

davidov schreef:
Juist doordat je nooit het grote geheel te weten krijgt blijft het leuk om te spelen want je wil verdomme weten hoe het zit. .

Hoe wat zit? Ik snap het mysterie niet!! Buitenaardse wezen (Combine) hebben een groot gedeelte van de aarde overgenomen. Die G-Man is 1 of andere baas uit black mesa die jou gebruikt dit tegen te gaan. Welk mysterie dan?

avatar van davidov
Wie of wat de G-man echt is, of we de combine volledig kunnen verslaan, wie of wat zit er achter de combine, voor wie werkt G-man? Dat soort vragen, momenteel ben je slechts een pion in een grote schaakwedstrijd

avatar van rpger
Ik vind Ep2 wel supervet overgens hoor, stelt niet teleur!

Dat stukje waarbij je in de verte de combine over die brug ziet marcheren echt geweldig.

rpger schreef:

Check het hele verhaal even:

Misschien dat het je op andere gedachten brengt. Ik snap je punt op zich maar als je je in het verhaal verdiept blijkt het ingewikkelder te zitten en dit kan het spelplezier vergroten imo.