Dreamfall Chapters (2014)

Alternatieve titel: Dreamfall Chapters: The Longest Journey

Macintosh / PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Red Thread en Blink
Uitgegeven door Red Thread en Deep Silver

Na de catastrofale Collapse in 2209, die de technologische wereld van Stark heeft aangetast, is het merendeel van de mensen verslaafd geworden aan lucide droom technologie, ontwikkeld door het bedrijf WatiCorp. Deze dromen zijn echter de krachtbron geworden voor het Azadi Empire, dat de energie ervan gebruikt om Stark's tegenpool wereld, het magische Arcadia, te veroveren. Aan April Ryan en Zoë Castillo, die de kracht bezitten om tussen werelden te wisselen, om het volk van Arcadia te redden, door de mensen van Stark te wekken.

avatar van FlorisV
Ik was aanvankelijk erg blij dat de Dreamfall trilogie hiermee een afsluiting zou krijgen. Maar het spel bleek bij het spelen al vrij snel verziekt door politiek correcte dogma's die wel verwijzen naar problematiek in Europa maar er absoluut geen recht aan doen. Dat is erg jammer want het was een mooie reeks, met The Longest Journey als point en click adventure op de PC, met een interessant en oorspronkelijk verhaal plus een geweldige soundtrack, en van het vervolg Dreamfall op de Xbox heb ik ook genoten.

Om dezelfde reden als bij Dreamfall chapters ben ik trouwens nooit begonnen aan Life Is Strange 2. Hopelijk beseffen ook deze ontwikkelaars: "go woke, go broke" en gaan ze gewoon door met wat ze daarvoor deden, namelijk gewoon mooie en leuke spellen maken, die niet zo'n grote groep gamers afstoten door zo polariserend en simplistisch stelling te nemen bij complexe wereldproblemen. Voor een deel denk ik ook: schoenmaker, blijf bij je leest, ik wil geen politiek zien in games, tenzij het duidelijk onderdeel is van een fictieve wereld die genoeg afwijkt van de onze zoals in Mass Effect of Dragon Age.

Jaren terug gespeeld, en zie dat er zelfs nog nooit een stem op deze game is uitgebracht!

Dreamfall Chapters is een vervolg op Dreamfall, welke weer een voortzetting was van The Longest Journey. Laatstgenoemde is mijn nummer 1 game aller tijden, vandaar mijn hoge interesse in 2014 toen deze game uitkwam.

Niet alles is even sterk qua verhaal en bepaalde dingen zijn behoorlijk cheesy, maar het geheel is bijzonder sfeervol, ook de muziek is weer fantastisch. Het voelt een beetje aan als een AAA indie game qua afwerking.

Een krappe 4*