Lionheart (1992)

Commodore Amiga

Ontwikkeld door Thalion
Uitgegeven door Thalion

Jij bent Valdyn en je bent op weg gestuurd uit opdracht van de koning der katten om de boosaardige magiër Norka te verslaan. Hij bezit het machtig energiebron van kracht en moed, het Lioheart, en het is jouw missie om hiermee terug te keren. Valdyn bereidt zich voor op de strijd en bestijgt zijn vliegende draak als hij een stipje ziet aan de horizon dat pijlsnel op hem afkomt; Één van Norka's gevechtsschepen! Valdyn kan nog maar ternauwernood aan gevangenschap ontkomen, maar zijn draak is het haasje. Om eerst zijn draak terug te krijgen moet hij te voet verder door moerassen, waar het avontuur begint.

Ook Lionheart weer even uit de (spreekwoordelijke dit keer) kast getrokken. Reden: helaas doet mijn Amiga het niet meer zo geweldig wat betreft het lezen van discs. Dus maar via Emulatie gespeeld. Helaas is het zo een game waarvan ik vrees dat ik nooit het einde zal zien - niet omdat het niet leuk is - maar wel omdat het verdorie echt moeilijk is. Ook nu nog.

Ik herinner me nog dat we hier heel wat uren ingestoken hebben destijds (als ik me niet vergis liep de Amiga toen al zowat tegen zijn einde) en behoorlijk onder de indruk waren van hoe geweldig het spel eruit zag (en) klonk trouwens. Ook nu nog blijft het best indrukwekkend - het design en de kleurrijke graphics hebben nog niets ingeboet aan kwaliteit en het hele parallax scrolling gebeuren is nog net zo charmant als destijds (het deel waarin de achtergrond onafhankelijk van de voorgrond beweegt - zoals bvb wolken e.d). Heerlijk om terug te zien, te horen EN te spelen.

Ja hoor. Ik kan zeggen dat het zelfs net wat beter speelt dan destijds. De reden hiervoor? Simpel - destijds hadden we een joystick met slechts 1 knop en daar liep het vaak mis. Omhoog drukken voor te springen was toch niet ideaal voor platform games (en een reden om jaloers te zijn op consoles in die periode, met al hun knopjes). Zeker niet in een game als Lionheart waar precisie toch best belangrijk is. Al al helemaal als de hoogte van de sprong ook nog eens afhankelijk is van hoe lang de joystick omhoog gedrukt werd. Reden voor heel wat frustratie toen we jong waren dus. Echter blijkt dat Lionheart als een van de weinige games uit die periode dus ook de mogelijkheid bied om een joystick met twee knoppen te gebruiken waarvan de tweede knop dus het springen overneemt en dat bied al een behoorlijk verbetering. De controls zijn nog niet ideaal (het vechten gebeurt bvb door de actie knop in te houden en een kant in te houden om een bepaalde slag of aanval uit te voeren - ook iets waar men toch wat beter had kunnen over nadenken) maar in ieder geval behapbaar tegenwoordig.

Maar zoals gezegd - ook nu nog erg indrukwekkend om te zien, de leeftijd van het spel in acht houdende en het blijft best leuk om te spelen. De opbouw en het design van de levels en monsters, de begeleidende muziek - de diverse beesten (draken) waar je tussen de platform levels op rijd - het blijft toch erg charmant.

Lionheart (Amiga)

Sinner schreef:

Mooi verhaal Sinner! Deze game over het hoofd gezien op gamesmeter, zojuist ook maar even gestemd. Maar je zou met cheats enabled eens het einde kunnen halen: Lionheart - Cheat codes & cheats - Lemon Amiga - lemonamiga.com

Misschien moet ik dat zelf ook maar eens doen, want zoals je zegt is deze game errug moeilijk en heb ik het nooit kunnen uitspelen. Ik speelde het alleen af en toe omdat het er fantastisch uitziet, In die tijd een technisch hoogstandje voor de Amiga.