Among the Sleep (2014)

Macintosh / PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Krillbite
Uitgegeven door Krillbite

Stap in de schoenen van een tweejarig jongetje welke dol is op zijn geliefde teddybeer. Nadat je op een avond in bed bent gelegd treden er vreemde verschijnselen op. Op de grens tussen droom en werkelijkheid zul je zowel fysieke als mentale obstakels moeten zien te overwinnen.

avatar van AvMerode
De reviews zijn misschien niet lovend, maar ik vind het persoonlijk een geweldige indie horror game.
Heb hem nog maar een uurtje gespeeld, maar het sleepte me helemaal mee in de creepy, sfeerrijke en fantasierijke wereld.
Speelde het voordat ik de reviews las en doe dit tegenwoordig vaak omdat mijn smaak vaak anders is dan de meeste tegenwoordige gamers.
Reviews zijn voor mij dan ook onbelangrijk (helemaal als ze indie games gaan reviewen) en deze Among the Sleep verdient veel betere reviews.
Je speelt een peuter die een levende en vriendelijke teddybeer als vriend krijgt.
Deze teddy werkt als een soort zaklamp en kan je helpen zodra de duisternis arriveert.
Zoals eerder vermeld heb ik nog maar een uurtje gespeeld en kan er dus nog weinig over zeggen.
Maar het is van hoog niveau qua sfeer en horror effecten. Lang leve de retro en indie games.

Deze wil ik ook wel even checken

Among the Sleep is één van mijn persoonlijke favorieten horrorgames van de laatste paar jaar. Laat het wel duidelijk zijn: Among the Sleep is erg kort. Ik heb het binnen één zit van minder dat twee uur uitgespeeld, maar Among the Sleep gaat niet om kwantiteit maar om kwaliteit. Het is zolang als het moet zijn. Nooit voelt het uitgerekt of geforceerd maar het komt, voor mij, ook niet tekort om een sterke ronde ervaring te maken.
In Among the Sleep speel je een baby en op een bepaalde manier laat de game je dezelfde emoties ervaren als de baby. Bijvoorbeeld: je moeder is een beschermingsengel die de hele kamer verlicht, en wanneer ze de kamer verlaat is het opeens geluidloos en donkerder wat een nare sfeer geeft. De teddybeer verlicht een deel om je heen en sinds het spel vol donkere ruimtes zit voelde ik me oprecht veiliger wanneer de teddy in de buurt was.
Gameplay technisch stelt het spel niet veel voor: loop van A naar B en ontwijk dreigingen. Maar ieder level waar je komt is compleet anders waardoor ik constant op me hoede was, en nieuwsgierig was naar wat het spel nog meer voor me in petto had, zowel qua dreigingen als het verhaal.

Het verhaal is niet het type verhaal dat alles in de meest gedetailleerde manier uitlegt. Dit kan sommige mensen afstoten met het einde. Persoonlijk vond ik dat het spel voldoende details gaf om het einde geloofwaardig te maken, en ik vond het een perfecte manier om de game te eindigen.

Als je een liefhebber bent van horrorgames is dit zeker één om je meer in te verdiepen. Als het je niet interessant lijkt en je op zoek bent naar een langer & uitdagend spel dan is dit iets om over te slaan. Maar voor mij is dit geëindigd als een van mijn favorieten in het genre.

Minder dan 2 uur?

avatar van dr channard
Heerlijke Art style en tof concept. Deze game lijkt qua horror een beetje op de Penumbra games , eerste amnesia , outlast en Alien Isolation maar is wat onschuldiger. Toch blijft het zeer creepy en het verhaal is een mooie bonus.

Grappig, hoe een smaak kan veranderen tussen je 20ste en 26ste. Geen idee of dit ligt aan het feit dat ik aanzienlijk strenger ben geworden naarmate ik langer bezig was met recensies maken, of dat mijn smaak gewoon is veranderd in de laatste paar jaar. Daarom ben ik op gegeven moment maar opgehouden met recensies plaatsen op basis van herinerringen. Among The Sleep is niet meer de 4,5* parel die ik mij herinner, maar een aardige hide-and-seek horrortitel die het vooral van zijn sfeer en thema moet hebben.

Among The Sleep heeft het een origineel thema door je in de schoenen van een baby te plaatsen en je de wereld te laten beleven zoals hij/zij het meemaakt. Dingen die voor volwassenen gewoon zijn kunnen voor een baby intimiderend en vreemd zijn. Kleine details zoals dat de teddybeer licht geeft in het donker, waardoor je als speler je ‘veiliger’ voelt als je de teddy hebt, of dat de kledingkast een groot donker gat is zijn leuke details die Among The Sleep een uniek karakter geven.
Vroegtijdig zet de game echter het verhaal en de logica aan de kant om plaats te maken voor een soort trip door waanzin. Je speelt door herinneringen van de baby heen, zonder duidelijke aanleiding of logische samenhang. Het geeft de game de gelegenheid om met vreemde levels te komen, maar qua verhaal leek het te stoppen. Je leert niets over de plekken die je bezoekt en wat voor samenhang ze houden hebben met het leven van de baby. Er waren hints naar wat deze plekken konden representeren, maar niets diepgaands. Voor mijn gevoel heeft het verhaal daarom en begin en einde, maar geen midden.

De sfeer is waar Among The Sleep het sterkste uit de verf komt. Ondanks dat ik me niet betrokken voelde bij het verhaal sloeg de game er wel in om spanning te wekken. Dit komt voornamelijk door het geluidsdesign: het gebeurde regelmatig dat een bepaalde handeling van mij een vreemd geluid veroorzaakte (of dat er plots andere muziek kon spelen), waardoor ik in de paniek schoot over wat er kon gebeuren. Zelfs wanneer er langdurige tijd geen dreiging verscheen voelde ik spanning over mogelijke dreigingen.
Grafisch zit het allemaal wat ruigjes in elkaar, maar van een eerste game van een indie team had ik niets anders verwacht. De animaties zien er vaak wat houterig uit, alsof ze een stap hadden overgeslagen in het vormgevingsproces, en de objecten zaten regelmatig door elkaar heen. Maar ondanks dat zit er genoeg leven in de omgeving, de kleuren en animaties om mij het serieus te laten nemen. Ikzelf heb voor mijn oude studie 3D models moeten maken van omgevingen en van mensen. Geloof me, dit is verschrikkelijk veel moeilijker dan het lijkt. Mijn waardering voor bedrijven als Pixar is door het dak gestegen toen ik me besefde hoe lastig het vak eigenlijk is. In dat opzicht heeft Among The Sleep het heel aardig gedaan voor een bedrijf dat er weinig ervaring mee heeft.

Een wisselvallige game. Origineel thema met een spannende sfeer, maar de cliché hide-and-seek gameplay in combinatie met het verhaal waarin weinig gebeurd hield het iets teveel tegen. Ik was vermaakt, maar voelde geen enthousiasme om de optionele prologue ook te doen.