Outlast: Whistleblower (2014)

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch
Adventure / Action

Ontwikkeld door Red Barrels
Uitgegeven door Red Barrels

In deze prequel van Outlast, zal de speler wederom een gruwelijke ontdekkingstocht moeten maken. Dit maal in de schoenen kruipend van de klokkenluider, de anonieme tipgever die Miles Upshur heeft weten te waarschuwen. Beleef zijn helse nacht die aan de slachting, in het Mount Massive Asylum, vooraf ging.

avatar van Juzztuzz
Twijfels.

Nu een half uurtje in het spel, maar ondanks de mooie en soepele graphics en enkele goeie schrikmomenten, begint het nu al te vervelen...
Je kan je (nog niet(?)) verdedigen, je ben t hoofdzakelijk aan het lopen, rennen, zoeken, batterijen en dossiers aan het oprapen...

Hoop dat er nog wat actie komt, anders zeer teleurstellend.

avatar van Juzztuzz
Nou...zoals ik al vreesde. Een hoop geren maar verder niks.
Zonde van het geld.

avatar van leatherhead
Snap de negatieve reacties (van o.a. ign) totaal niet. Vind deze dlc namelijk behoorlijk dicht bij de kwaliteit van de originele terechtkomen. Goed verhaal, een aantal vreselijk intense en ranzige scenes zoals (die dude die je in een vrouw wilt veranderen, ik denk een van de heftige scenes die ik zoal heb meegemaakt in een horrorgame. Verder lopen de verhaallijn van whistleblower en de originele game erg leuk op elkaar over. Absoluut verrast!

avatar van JacoBaco
Ik heb deze meteen gespeeld nadat ik klaar was met Outlast en de DLC is qua gameplay en handelingen precies hetzelfde als de vorige. Je doet steeds hetzelfde zoals zoek de sleutel, haal een stroomschakelaar over en verstop je voor die levensgevaarlijke gek die in de buurt is en probeer ongezien voorbij hem te komen. Helemaal niets nieuws, al hebben ze er overduidelijk meer gore aan toegevoegd. Outlast is een relatief korte game met een formule en deze formule werkt ook perfect in de DCL. Ik hoef niet iets waarmee ik mezelf kan verdedigen. Gewoon zoals de game zelf al zegt, het is zodra je ontdekt wordt rennen, verstoppen of doodgaan. En dit blijft toch wel intens!

Maar misschien zou het een leuk idee zijn dat je de game begint met een revolver en dus 6 kogels. Echter op is op, dus ga er verstandig mee om. Natuurlijk moet de game dan behoorlijk aangepast worden aangezien Outlast zeer lineair en scripted is. Wellicht een interessant idee voor hun volgende game.

Terugkomend op Outlast: Whistleblower. Wederom intens genoten!

avatar van playzz82
leuke uitbreiding maar verwacht niets nieuws.
Het is gewoon een verlenging van outlast zelf.
Wel wat meer gore maar word nergens echt spannend wat ik bij de orginele outlast soms wel had.
Leuk om erbij te nemen als je outlast uitgespeeld hebt.

avatar van Mitchel
Outlast zelf is al mijn favoriete horror game, maar ik moet toegeven dat de dlc nog beter is.
Ik vond de vijanden in deze dlc behoorlijk eng: zo vond ik het zinnentje ''feed me!'' van The Cannibal erg creepy en natuurlijk was The Groom ook gewoon bizar. Die scene waar je een man ziet die zogenaamd een kind ter wereld brengt, is het meeste bizarste dat ik ooit gezien heb in een game.
Ook had ik iets meer medelijden met de hoofdpersoon en dat komt waarschijnlijk door zijn notes waar hij het over zijn vrouw en kinderen heeft. Verder vond ik het mooi om bepaalde plekken en vijanden uit de main game terug te zien. Het einde vond ik ook prachtig: je loopt mankend naar buiten terwijl de zon op je gezicht schijnt, wetend dat alle horror nu over is. De prachtige muziek past er perfect bij.
Waar het einde van de main game iets tegen viel, zet de dlc het helemaal recht. Leuk om te zien, was dat de hoofdpersoon uit de main game je een soort van helpt op het eind.

Een welverdiende 5 sterren voor deze geniale dlc!

Vanaf vandaag samen met het origineel: Outlast (2013) te koop in de Switch eShop onder de noemer: Outlast: Bundle of Horror