Drakengard 3 (2013)

Alternatieve titel: Drag-On Dragoon 3

PlayStation 3

Ontwikkeld door Access
Uitgegeven door Square Enix

In dit derde deel in de Drakengard serie, wordt de oudste en sterkste van de zussen van Utautai gevolgd, Zero. Door haar gezang kan ze de elementen beïnvloeden en samen met de draak Mikhail, waar ze een pact mee heeft, is ze krachtiger dan ooit. Zo zal zij haar missie, om haar vijf zussen, One, Two, Three, Four en Five, te vermoorden, moeten kunnen volbrengen.

Winkelwagentje (moderator)
Trailer met gameplay. Ziet er veelbelovend uit. Famitsu en andere reviews uit Japan zijn overwegend positief. Een westerse release is al bevestigd door Square. Helaas een digital-only release in Europa (boo!). Dat wordt dus een import, want Amerika krijgt naar het schijnt wel een retail uitgave.

avatar van KatamariSuni77
Drakengard 3 is een game met slechte framerate en ook met een beetje gedateerde graphics, maar dat is niet wat ik belangrijk vind: het gaat me vooral om gameplay, muziek en verhaal maar die zijn erg matig. De gameplay is wel oké en vlot maar het voelt soms irritant aan, omdat tijdens het draaien van de camera mijn combo verloren gaat (ik had een combo van 100 hits nodig voor een trophy). Je speelt ook delen van de game als jouw draak Mikhail. Dit voelt soms best lomp aan met gevechten op de grond, maar in de lucht is dit echter een minder groot probleem. De muziek is wel weer goed en later in de game krijg je disciples die je helpen met vechten, maar zij lopen soms tegen muren op als zij jou willen achtervolgen. Het verhaal is matig en de game heeft ook niet een groot verhaal wat ik wel van andere JRPG's gewend ben. De game voelt af en toe ook vaag, omdat je weinig informatie krijgt terwijl je opeens jouw zussen ,The Intoners, wilt vermoorden, waarvan ik na het einde nog steeds niet goed wist waarom. Maar je kan na het einde doorgaan om het volgende einde te halen. Er zijn 4 einde's; je kan automatisch nadat je einde A hebt gehaalt doorspelen om einde B te halen maar vertellen waarom & hoe zou denk ik een spoiler zijn. Wel kan ik zeggen dat je na het einde van einde A, een vervolg hebt en dus niet hetzelfde verhaal om het volgende einde te halen en ook andere levels.

avatar van KatamariSuni77
Winkelwagentje schreef:
Hij is 19,94 euro bij play play-asia ik heb zelf ook liever boxed games xD

Winkelwagentje (moderator)
Ik dacht hier deze week 's avonds eindelijk eens aan te beginnen. Maar het is al even geleden dat ik nog iets op de PS3 had gespeeld. Dus een update en install van ruim een uur gooide mijn plannen wat in de war. Ben al niet meer gewend dat ik updates niet kan wegmoffelen naar de achtergrond om intussen wat anders te doen.

Maar het is het tot nu toe allemaal waard gebleken. Ik ben eigenlijk pas nieuwsgierig geworden naar deze game na Automata gespeeld te hebben. Omdat voor Automata de nodige inspiratie uit deze game is gehaald. En, zo schijnt ook, één van deze eindes een aanknopingspunt is voor Automata (parallel universum, tig jaren later, enfin... ). Ik heb de game bij release wat genegeerd, maar ben blij dat ik er via Nier toe gekomen ben om m eens te gaan gamen.

De hack 'n slash gameplay is redelijk. Het heeft niet al te veel te bieden. Maar das voor mij prima, want mijn sterkste genre is het toch niet. Ik geniet vooral van de wacky verhaallijn en dialogen. Een tale of revenge ben ik altijd wel voor te vinden. Het heeft een vrij hoog Kill Bill -gehalte, in een mix met No More Heroes en dan in een fantasy-jasje. Net als in Automata (al dan in iets mindere mate) zit er gelukkig ook wel wat afwisseling in de missies. Zo wissel je de hack 'n slash missies af met aerial combat vanaf je draak /bondgenoot Mikhael. Voorafgaande aan de tweede bossfight zelfs in After Burner -style met lock-on.

Het is totaal niet wat ik dacht dat het ging zijn, maar ondanks de wat eenvoudige en herhalende gameplay vermaak ik me er tot nu toe prima mee.

Winkelwagentje (moderator)
Ik blijf een beetje in mijn voortgang hangen. Heb branch A tot en met C gespeeld. En moet nu om aan de laatste branch te kunnen beginnen eerst alle wapens in de game vrijspelen. Een deel moet ik nog kopen uit de store, wat een enorme grind voor gold gaat zijn - en de rest is via gemiste treasure chests en quests te verzamelen. En vooral dat laatste zie ik wel tegen op, want dat betekend dat ik een aantal getimede quests met wapens die ik amper gebruik moet gaan voltooien.

Ik baal er wel een beetje van want de game is tot nu toe geweldig. En de laatste branch zou ik dan ook graag vrijspelen. Maar om daarvoor nu uren te gaan stoppen in het verzamelen van alle wapens...

Deze is toch opnieuw geproduceerd, vermoed ik? Lange jaren was deze moeilijk te vinden, en nu vind je hem overal nieuw, voor een normale prijs.