Xenoblade Chronicles X (2015)

Nintendo Wii U

Ontwikkeld door Monolith Soft

Evenals in zijn voorgangers in de Xeno-reeks, ga je op verkenning in een grootse open-wereld, waarbij je zowel te voet als in grote humanoïde robots kunt reizen. De robots, "Dolls" genaamd, beschikken over de mogelijkheid om te vliegen, zich over water te transporteren en te transformeren in tal van voertuigen zoals motors en tanks. Met deze mechs kun je het opnemen tegen reusachtige vijanden, alsmede deelnemen aan luchtgevechten.

avatar van horizon

Nu heb ik het spel er sneller doorheen gestookt dan jou maar ik ben met je eens dat je het beste bij die tweede groep kunt horen. Voor het verhaal heb ik nergens hoeven grinden. Monolith heeft ervoor gezorgd dat als je voor het volle gebeuren gaat, dus alle affinity missies en normale missies doet tussen de hoofdstukken door dan is grinden ook nergens nodig.

Tevreden over het verhaal?
Zelf vond ik het allemaal wel goed zitten. XCX is, ondanks de chapters, niet echt verhaal gedreven maar meer "world-building. En dat zit helemaal goed. En na het laatste hoofdstuk ben je eigenlijk klaar voor een sequel. Dat er nu zoveel verhaal punten blijven openstaan vind ik wel tof. Je kunt op een sequel wachten maar het in het ongewisse blijven is niet erg eerlijk gezegd.
Het hele mimeosome gebeuren vond ik wel goed gebracht. Sowieso waren de cutscenes goed gedaan, zeker die van hoofdstuk acht (aanval op NLA) waren wel veel maar het gevoel kwam best goed over. Enige minpunt was eigenlijk het moment dat Elma Lao wil doden en Lin en je eigen karakter ervoor gaan staan. Dat hadden ze anders moeten oplossen op een moment als dat wil je eigenlijk zelf een keuze kunnen maken. Maar voor de rest alleen maar genoten.

horizon schreef:
Tevreden over het verhaal?

Verhaal was wel oké, al vond ik het een beetje vluchtig verteld. Klinkt wat raar na 192 uur misschien, maar aangezien je eigenlijk maar 12 story missions hebt, die elke 30 minuten - 1 uur duren is het maar een héél klein onderdeel van het eigenlijke spel. Het verhaal vond ik daarom misschien net wat te episch en groots voor de beperkte tijd die eraan besteed werd. Misschien hadden de side missions ook net iets meer verweven mogen worden met het verhaal.

Verder heb ik me jammer genoeg wel de volledige 192 uur gestoord aan de dub, want het plezier bij de cut scenes een beetje in de weg zat. Laatst nog een filmpje gezien met de Japanse dub en blijf het een enorm gemis vinden dat ze die er niet (optioneel, via eshop ofzo) bijgegooid hebben.

avatar van horizon
Heb je de affinity missies van Yelv gespeeld?

avatar van Onderhond
Ik moet er nog wel wat doen, wss niet aangezien ik Yelv amper in m'n team heb gehad en affinity zelf nogal traag opbouwt Sowieso heb ik nog een hoop post-game werk. Ben nu vooral bezig met m'n equipment uit te bouwen met augments zodat ik wat taaiere vijanden aankan. Idem met die class benefits, nu ik eindelijk al m'n arts heb kunnen uitbouwen.

Grootste probleem momenteel is dat het inventory management echt een hel is geworden. Zou er eigenlijk eens werk van moeten maken om een hoop uit te kuisen, maar da's zoveel werk. Anderzijds, de goeie items tussen de hoop junk vinden is ook niet altijd even eenvoudig

avatar van horizon
Ah, dan heb je nog wat leuke affinity missies te doen. Zeker die van Yelv doen.

In de barakken kun je aan de console nu missies spelen (die wat je ook offline kunt spelen). Sommige geven extra veel experience maar welke je nu eigenlijk beetje wil grinden zijn die waar je veel affinity mee krijgt. Dus de karakters in de groep stoppen waar je nog weinig hartjes mee hebt. Uurtje of twee ertegenaan en je bent weer stuk verder.

Inventory management is inderdaad een b*tch.
Gewoon alles verkopen wat ver onder je level ligt.

Zelf ben ik nu eigenlijk wel klaar. Zoals ik al eerder schreef Telethia verslagen maar ook Pharsis the Everqueen en de andere Tyrants. Eigenlijk alle andere tyrants die er zijn verslagen. Maar Pharsis en Telethia zijn wel meest taaie. En eentje in Oblivia (die naam moest ik dus echt even bij mijn dochter navragen ) die wel unieke eigenschap heeft...
Heb op de Ares70 na alle Skells gebouwd en alle superwapens die er zijn minimaal 1x (meeste op level 30 om animatie te kunnen zien en enkele op level 50).

Mis nog wel rits holofiguren maar dat is me iets té.

Wil wel nog een keer een wandeling door alle gebieden heen. Gewoon om te genieten.

avatar van Onderhond
horizon: Na 240 uur eindelijk de Ares 70 kunnen kopen. Begon al lichtelijk te wanhopen, want een L50 skell volledig uitrusten met offensive augments is berewerk (wachten op Miranium en minable resources én nog een hoop vage enemy resources verzamelen) en de baten zijn toch relatief klein, maar die Ares is echt wel énorm overpowered. Ideaal om de laatste 20% van het spel er nog even door te sleuren.

Moet alleen nog eens kijken hoe ik de grotten on foot moet aanpakken, want daar is er nog ééntje van waar ik nog steeds vastzit. Maar December is nog wel even weg, zou mooi zijn als ik een jaartje heb kunnen doen met dit spel

Onderhond:
Ha, ja. De Ares 70 is inderdaad wel erg overpowered tegen vrijwel alle standaard hoge level Tyrants. Echter als je tegen de endgame tyrants (bijvoorbeeld Telethia, Pharsis, Nardacyon) aangaat is zelfs de Ares 70 niet afdoende in standaard vorm en zijn augments nodig of andere dedicated custom level 60 Skells gebaseerd rond een van de super weapons.

Voor een ground build, mocht je zenuwachtig worden in november , dan zou je je in ether blossom dance kunnen gaan verdiepen. Genoeg guides voor te vinden en vrij eenvoudig te bereiken met wat grindwerk her en der
Wil je origineler te werk gaan dan beveel ik je het youtube kanaal van Zipzo aan. Als voorbeeld:
Xenoblade X - Pharsis Everqueen Solo on Foot - Javelin - YouTube

Die gast is serieus goed met ground builds in XCX.

avatar van Onderhond
Ja, had al door dat L90 vijanden nog steeds een probleem vormden. Maar ik heb gisteren wel m'n eerste Millesaur klein gekregen. Blijft toch wel een weirde stat ... 3de vijand die ik zag in het spel en pas na 240 uur kunnen verslaan

Dank voor de link in ieder geval. Probeer het in eerste instantie op m'n eigen manier, maar moest het écht niet lukken en de tijd zou beginnen dringen dan neem ik er vast een kijkje.

Die superweapons moet ik ook nog eens bekijken, maar ook de custom weapons die je zelf moet assembleren vergen verdomd veel tijd en taaie items. Ik richt me nu vooral op 100% in de stad + continenten + iedereen L60, daarna zien we wel weer

avatar van horizon
Blijft toch wel leuk dat je de hele HUD kunt uitschakelen om screenshots te maken.

avatar van Onderhond
290 uur op de teller en enkel de Telethia nog te gaan voor een 100% game.

Moet wel zeggen dat ik de laatste paar uur een guide gebruikt heb voor de ontbrekende FrontierNav percenten. Vooral de heart-to-hearts (op bepaalde uren, met bepaalde dieren, voor bepaalde personages) vond ik iets te lastig. Het spel geeft je volgens mij ook geen interface om die stats allemaal te tracken, gelukkig bestaat er zoiets als het internet

Maar verder toch redelijk vlot alles zelf uitgevogeld.

Dat kan tellen als prijs-kwaliteits-verhouding!

avatar van Onderhond
Is ook letterlijk mijn WiiU teller voor dit jaar ... begonnen op 24 december vorig jaar en niks anders tussendoor gespeeld. Dan kostte het wel 80EUR (want de limited edition gekocht), maar daar heb je dan ook wat voor

Goed bezig.
Van de heart-2-heart van de personages zoals lin en elma is het nog te doen omdat ze voor de 100% tellen en er dus ook aanwijzingen te vinden zijn maar voor de dlc karakters zoal Boze is internet inderdaad een handig iets.

Heb er 386 uur inzitten.

290 uren aan films, daar geef je makkelijk 1000 euro aan uit (cinema of dvd), en zelfs aan boeken (zonder rommelmarkten e.d.) zul je toch wel 200+ euro moeten uitgeven om aan die tijd te geraken.

avatar van Onderhond
horizon: ben ondertussen een eindje weg met een build om de Telethia te killen, maar wat een werk zeg! Ik kwam ook van nergens, dus een aantal basic enhancements (zoals de Treasure XX) heb ik nog moeten craften. Dat op zich was al een serieus werk (32 decrept wings, toe maar! Daarvoor dan weer een ACC XX augment)

't Is echt wel een hele string van "voor augment X heb je Y nodig, Y komt van enemy Z maar daarvoor heb je augment A nodig. Voor augment A moet je de time mission doen, maar enemy B haal ik niet (argh die Rexoskell), dus dan maar tickets harvesten ...

Maar die basis ligt er nu wel, de skell is er en de juiste superweapons zijn er. Nu de juiste augments en dan komt die 100% er eindelijk aan! Op zo'n momenten wou ik toch dat ik wat vroeger aan de complexere elementen was begonnen Maar wat een diepgang!

Onderhond,
haha, ja, dat craften is best wel werken en dan komt er inderdaad wat grindwerk bij kijken. Diepgang is inderdaad enorm, zoveel verschillende manieren om het voor elkaar te krijgen.

Zelf heb ik geen enkele treasure sensor XX gemaakt, wel de gear van Candible met treasure sensor op maximaal gemaakt, want ja gear is te upgraden en augments, en overal grondstoffen voor nodig!

Die rexoskell kan lastig zijn: tip: ga buiten naar de console naast het missie scherm. Scout een paar level 60 spelers en doe daar tijdje missies mee. Gaat stuk rapper.

En als je Telethia voor 100% hebt wil je natuurlijk ook de endbosses verslaan die na uitspelen laatste hoofdstuk verschijnen: Narcadyon bijvoorbeeld, Gravidius, etc etc en Pharsis (in grote ei). En dan bedenken dat Pharsis anders is dan Telethia en je dus andere defensieve augments nodig hebt. Op XX niveau wel te verstaan.

Welke super skell heb je voor je endgame gemaakt? Heb zelf de Formula Zero gebruikt, met evasion als grote speerpunt, en AntiMatter-R als superwapen.

avatar van Onderhond
O ja, die gear upgrades ook nog ook altijd net de props die ik wil upgraden waarvoor ik de ingredients niet heb ... die treasure sensor XX maakt trouwens wel een énorm verschil uit, ook die ACC XX was een life saver, zeker met de Ares 90 en z'n superbeam. Vroeger raakte die amper iets, nu is alles raak en is het een stuk makkelijker (want sommige vijanden zijn toch vooral in 1 keer killen of anders amper overleven).

De guide die ik nu aan het volgen ben gebruikt de White Reaper skell (uiteraard had ik die ook nog niet), moet eerlijk zeggen dat het me de fut en tijd ontbreekt om zelfs een hele build uit te pluizen, dus ik volg gewoon braaf de instructies. Zou deze Xenoblades graag toch afgehandeld hebben tegen kerst. Het videotjes toont een dooie Telethia, dus alle hoop!

Spel had misschien net iets meer hulp mogen bieden met het uitvogelen welke items van welke enemies komen enzo ... 't Is soms iets teveel menutjes doorploeteren (daarom die ik nu toch vaak gewoon via de wiki wat opzoeken). Ook de locaties van items zijn redelijk onmogelijk. Als je voor de Squad Task een bepaald item nodig hebt (zeg Mizaria Celery) dan weet ik niet uit m'n hoofd waar dat te gaan zoeken

Maar dat zijn wat kleine randbemerkingen in een verder compleet overdonderende game. Nog nooit zoveel tijd in een spel gestoken, ook nog nooit zo'n ervaring gehad. Stem en top 10 positie volgen nog, maar die laten zich wel raden

avatar van horizon

Vergeet niet de mining probes in diverse battle probes te veranderen bij Telethia: melee boost, ranged boost, debuff boost. Alles helpt!

Ze hadden frontier nav eigenlijk zo moeten maken:

Ben ik ook pas laat achtergekomen...

Damn! Wat nuttig

100%

Hoe stop je een spel waar je 352 uur in gezonken hebt? Gelukkig heb ik nog wel wat klaarliggen, maar zo'n afscheid is toch een beetje triest, zeker wetende dat ik niet meteen iemand ben die een spel later nog eens oppikt. Daar heb ik nu eenmaal de tijd niet voor.

Vorige jaar met kerst begonnen, da's net geen jaar dat ik heb doorgebracht met deze Xenoblade X. Van die 352 uur heb ik er zo'n 280 op eigen houtje doorgebracht, zonder al te veel gegrind en rondgedool. 30 ervan met een guide omdat die laatste paar percenten gewoon wat téveel tijd zouden kosten en dan een goeie 40 uur grinden voor een ultieme build om de laatste paar killer vijanden aan te pakken (en zo uiteindelijk op 100% te komen).

Verhaal is iets wat op de tweede plaats kwam in dit spel, exploration is waar het eigenlijk allemaal om draait. Dat en een wereld proberen scheppen. Met honderden personages die elk hun eigen kleine quest hebben. Met een aantal alien rassen die elk deel gaan uitmaken van je eigen kolonie. En vooral veel een paar érg grote, gevarieerde gebieden waar je uren in kan verdwalen maar steeds weer iets nieuws vindt.

Het hele skell (= mecha) gebeuren is een grote differentiator. Het zorgt voor een hele andere manier van spelen en gooit een heel nieuw stuk van de wereld open. Tegelijkertijd vond ik de switch op het moment zélf niet zo makkelijk, aangezien de wereld zo toch een stukje kleiner wordt (mooi ook dat perspectief als je in/uit je skell stapt) en het majestueuze van Mira toch een beetje moet inboeten.

Wie stats wil zit hier aan het goede adres. Echt belachelijk veel zaken zijn te tweaken. Wapenbouwers funden, wapens zelf versterken, een bijna oneindig arsenaal aan wapens, augments voor je wapens maken, squad tasks doen om met de verkregen tickets moeilijk te vinden grondstoffen te komen, om die dan weer in te ruilen voor unieke skells en wapens. 6 categorieën van vijanden met hun eigen zwaktes, een 5 tal categorieën van aanvallen, extra aanval modes. Dan nog eens arts, character classes en skills ... behoorlijk wat opties om je personages uit te bouwen naar eigen smaak.

Klein minpuntje is misschien dat ik pas de laatste 40-50 uur vol in al die mogelijkheden ben moeten duiken, de rest van het spel kom je redelijk makkelijk door, door gewoon netjes wat te upgraden links en rechts en je level constant te houden met dat van vijanden. Zo'n spel als FFVI was redelijk goed in het creëren van settings waar je je hele team op moest afstemmen om verder te komen, dat zie je hier net wat minder.

Nog wat geklaag over iets te summiere item/enemy/treasure info en een in vergelijking matige soundtrack, maar da's uiteindelijk gezeur in de marge. Het staat absoluut niet in verhouding met de pracht en praal die dit spel te bieden heeft. De grandeur is iets wat ik nog nooit eerder was tegengekomen. Terugkijkend op wat er aan content te halen valt is het eigenlijk amper te bevatten.

Veruit het spel maar ik het meeste tijd in gestoken heb en waarmee ik me geen seconde verveeld heb. Ga het ongetwijfeld missen, ik hoop dat Nintendo voor de Switch weer een Xenoblade wil financieren, want dit is echt 200% op mijn lijf geschreven.

I know ... weet ik alvast wat ik volgend jaar ga doen, gamingwise
Lijkt me wel een opvolger van de Wii game, niet van X. Maar mij hoor je niet klagen, alleen zit ik nu alweer m'n vingers te kruisen dat ze er ditmaal wél de originele dub opzetten.

Onderhond schreef:
I know ... weet ik alvast wat ik volgend jaar ga doen, gamingwise

Aangezien er géén 'region lock' op de switch zit wordt die kans stukje groter.
Lijkt idd xenoblade met de open-world engine van X.

kiriyama
Geweldig nieuws. Had niet gedacht dat er nog een deel zou komen na de slechte verkoopcijfers van dit deel. X was niet helemaal mijn ding, maar het originele XC draag ik nog steeds een warm hart toe. Ben dan ook blij om te zien dat het nieuwe spel meer naar het origineel neigt.

Gaat die Switch er misschien toch nog eens komen.

avatar van Onderhond
Valt qua verkoop nog wel mee toch? In ieder geval relatief tov de cijfers van de WiiU zelf

avatar van horizon
Bijna 900.000 stuks wereldwijd op bijna 14 miljoen Wii U's.

als vergelijkingen:
Splatoon 4,5 miljoen (best verkochte spel in Japan)
Mario Kart 7,1 miljoen
Mario 3D 4,3 miljoen
Bayonetta 2e deel bijna 800.000
Fatal Frame V 110.000

kiriyama
Oh wauw, ik dacht dat het spel het stukken minder had gedaan. Komt misschien ook omdat niemand die ik persoonlijk ken het spel heeft gekocht. Toch leuk om te horen. Heb de Switch inmiddels in de pre-order staan, kijk ook erg uit naar de nieuwe Mario en SMT.

avatar van horizon
... Na dik jaar nog eens Xenoblade X gaan spelen. En dan zaten er al bijna vierhonderd uur in en in het eerste halfuur dat ik speel vind ik nog level 1 wreckage in Primordia. haha.

En wat weapon-files die ik nog niet had. En als meeste fun m'n ground build afgerond en Pharsis eindelijk te voet (dus zonder Skell) verslagen.

avatar van horizon
En weer eens aangezwengeld!

Wat een fantastische wereld blijft dit toch, heerlijk.

avatar van Onderhond

Nee, maar dat was 6 jaar geleden wel leuk geweest!

Of in de toekomst. Er blijven speculaties upduiken dat de game vroeg of laat nog een port krijgt. Als enige overblijvende Xenoblade game die een beetje 'vergeten' is. Het zou me ook niet echt verbazen.