
Xenoblade Chronicles X (2015)
Alternatieve titel: Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition
mijn stem
4,33
(6)
6 stemmen
Nintendo Wii U / Nintendo Switch
RPG
single player
Ontwikkeld door Monolith Soft
Uitgegeven door Nintendo
Evenals in zijn voorgangers in de Xeno-reeks, ga je op verkenning in een grootse open-wereld, waarbij je zowel te voet als in grote humanoïde robots kunt reizen. De robots, "Dolls" genaamd, beschikken over de mogelijkheid om te vliegen, zich over water te transporteren en te transformeren in tal van voertuigen zoals motors en tanks. Met deze mechs kun je het opnemen tegen reusachtige vijanden, alsmede deelnemen aan luchtgevechten.
zoeken in:
0
geplaatst: 27 december 2015, 22:12 uur
Na een uurtje of 10 zijn de verschillen met "het origineel" al iets groter. Duidelijk dat dit spel iets minder om het plot/de personages draait, maar véél meer om het exploratie aspect. In dat opzicht perfect opgezet en wat mij betreft is het potentieel er om het origineel te overtreffen.
Wat een wereld
Wat een wereld

0
geplaatst: 30 december 2015, 11:13 uur
Ondertussen zijn we 20 uur ver en heb ik de basics onder de knie. Toch even een case maken voor dit spel.
Veel van de kritiek die ik lees zit eigenlijk vervat in de opzet van het spel, wat toch gevoelig afwijkt van het deel op de Wii. Dat was qua structuur nog een klassiekere JRPG met Westerse elementen in, dit is meer een "open wereld" met JRPG elementen.
Dat het plot mager is en de personages nogal ééndimensionaal klopt op zich wel, maar daar ligt ook duidelijk de focus niet. Dat het spel een beetje onduidelijk is qua mechanics is ook wel zo, maar ook dat sluit eigenlijk wel aan bij de opzet.
Je wordt als dud gedropped op een onbewoonde planeet en moet samen met een colonie jezelf zien te redden. Dat wil zeggen veel verkennen, alles zelf maar een beetje uitzoeken en samen info vergaren. Dat gevoel zit eigenlijk perfect in het spel verstopt. wat maakt dat het inderdaad minder toegankelijk is.
Maar daar zit ook wel weer de schoonheid en het pure genot. Het ontdekkingsgevoel van dit spel is wmb ongeëvenaard (wetende dat ik weinig van dit soort spellen speel). Mnee, flink op weg om het vorige deel van z'n troon te stoten.
Edit: wat mij wel boeit is hoe dit soort spellen gemaakt worden. 4 jaar development is lang, maar dan nog is het véél te groots om volledig man-made gemaakt te zijn. Benieuwd hoeveel van de omgeving bijvoorbeeld computer-generated is en hoeveel manual tweaking er daarna aan te pas komt. Iemand hierover een leuke bron?
Veel van de kritiek die ik lees zit eigenlijk vervat in de opzet van het spel, wat toch gevoelig afwijkt van het deel op de Wii. Dat was qua structuur nog een klassiekere JRPG met Westerse elementen in, dit is meer een "open wereld" met JRPG elementen.
Dat het plot mager is en de personages nogal ééndimensionaal klopt op zich wel, maar daar ligt ook duidelijk de focus niet. Dat het spel een beetje onduidelijk is qua mechanics is ook wel zo, maar ook dat sluit eigenlijk wel aan bij de opzet.
Je wordt als dud gedropped op een onbewoonde planeet en moet samen met een colonie jezelf zien te redden. Dat wil zeggen veel verkennen, alles zelf maar een beetje uitzoeken en samen info vergaren. Dat gevoel zit eigenlijk perfect in het spel verstopt. wat maakt dat het inderdaad minder toegankelijk is.
Maar daar zit ook wel weer de schoonheid en het pure genot. Het ontdekkingsgevoel van dit spel is wmb ongeëvenaard (wetende dat ik weinig van dit soort spellen speel). Mnee, flink op weg om het vorige deel van z'n troon te stoten.
Edit: wat mij wel boeit is hoe dit soort spellen gemaakt worden. 4 jaar development is lang, maar dan nog is het véél te groots om volledig man-made gemaakt te zijn. Benieuwd hoeveel van de omgeving bijvoorbeeld computer-generated is en hoeveel manual tweaking er daarna aan te pas komt. Iemand hierover een leuke bron?
0
geplaatst: 30 december 2015, 17:42 uur
0
geplaatst: 31 december 2015, 07:00 uur
Niet helemaal, maar nog steeds erg boeiend om een keertje door te lezen! 

0
geplaatst: 31 december 2015, 20:14 uur
CDJapan : XenobladeX The Secret File Art Of Mira Dengeki Koryakubon BOOK - cdjapan.co.jp
Als je Japans kunt lezen...
0
geplaatst: 8 maart 2016, 17:23 uur
Ondertussen heb ik er zo'n 110 uur opzitten. Heb eindelijk m'n Skell, best wel wennen (want heeft toch wat invloed op de gameplay) maar het opent weer een hoop deuren. Niet dat dit spel deuren mist, het is echt belachelijk uitgebreid.
Ik kan me er niet mee vervelen in ieder geval. De verschillende secties binnen Mira zijn geweldig en houden je soms uren zoet. Je begint met een missie, verkent nog een beetje, gaat op zoek naar treasure en probeert een aantal vijanden te verschalken. En voor je het weet ben je 3 uur verder, om dan toch nog maar even je missie af te werken.
Dit is het type spel waarvoor ik een console aanschaf. Het moet al gek lopen als dit geen 5* meer wordt, maar ik wacht nog even braaf tot ik er effectief door ben (kan nog wel even duren vermoed ik zo).
Ik kan me er niet mee vervelen in ieder geval. De verschillende secties binnen Mira zijn geweldig en houden je soms uren zoet. Je begint met een missie, verkent nog een beetje, gaat op zoek naar treasure en probeert een aantal vijanden te verschalken. En voor je het weet ben je 3 uur verder, om dan toch nog maar even je missie af te werken.
Dit is het type spel waarvoor ik een console aanschaf. Het moet al gek lopen als dit geen 5* meer wordt, maar ik wacht nog even braaf tot ik er effectief door ben (kan nog wel even duren vermoed ik zo).
0
geplaatst: 8 maart 2016, 19:44 uur

Ja, compleet. Heb hoofdstuk drie afgerond. Maar vier kan lekker wachten. Zoveel moois te doen (affinity, gewone missies, gewoon genieten van de omgeving en exploren).
De vrijheid is geweldig. Kan het ook waarderen dat je zo weinig uitleg krijgt. Geeft nog meer dat gestrande en nietige gevoel.
0
geplaatst: 8 maart 2016, 20:52 uur
horizon schreef:
De vrijheid is geweldig. Kan het ook waarderen dat je zo weinig uitleg krijgt. Geeft nog meer dat gestrande en nietige gevoel.
De vrijheid is geweldig. Kan het ook waarderen dat je zo weinig uitleg krijgt. Geeft nog meer dat gestrande en nietige gevoel.
Dat vooral ... er zijn nog steeds stukken van het spel waar ik nog helemaal geen tijd in gestoken heb, zoals het maken van extra wapens/armor en de augments ... dat komt nog wel wanneer het allemaal wat té taai wordt. Maar momenteel weinig problemen met de story missies, al komt dat vooral omdat ik tussendoor zoveel mogelijk andere dingen probeer te doen.
0
geplaatst: 10 maart 2016, 21:17 uur
Onderhond schreef:
... er zijn nog steeds stukken van het spel waar ik nog helemaal geen tijd in gestoken heb, zoals het maken van extra wapens/armor en de augments ..
(quote)
... er zijn nog steeds stukken van het spel waar ik nog helemaal geen tijd in gestoken heb, zoals het maken van extra wapens/armor en de augments ..
Toevallig gister een kledingstuk met empty slot een augment upgrade gegeven. Eigenlijk vrij simpel te doen. Het upgraden gaat met al wat met her en der vind. Leuk systeem.
Ik zie bij mijn achievements trouwens staan dat ik chapter 12 : 3/5 complete heb, Enig idee hoe dat zit? Komt dat door een affinity mission of dergelijke?
0
geplaatst: 14 maart 2016, 12:16 uur
Njah, ik ben zo iemand die lasting dingen kan augmenten als ik weet dat ik drie uur later misschien weer een beter armour heb 
Die Skills vergeet ik ook vaak, die kan je ook redelijk hard upgraden met BPs en helpen toch wel goed. Verder heb ik nog niet bij m'n achievements gekeken, zal vanavond even checken als ik tijd heb. Allicht dat er een aantal voorwaarden zijn die niet zo lastig te halen zijn (affinity met Elma/Linn misschien, die zijn eigenlijk nog nooit echt uit m'n party geweest, dus die heb ik beiden al lang op 5 hearts staan).
Heb m'n Blade level nu wel eindelijk volledig en ben nu wat affinity aan het opbouwen om de affinity missions van bepaalde characters te doen. Ik denk dat ik Elma/Linn beter gewoon een keertje volledig uit m'n team gooi, want zo'n affinity heart is best wat werk en nu gaat het wel erg traag moet ik zeggen.

Die Skills vergeet ik ook vaak, die kan je ook redelijk hard upgraden met BPs en helpen toch wel goed. Verder heb ik nog niet bij m'n achievements gekeken, zal vanavond even checken als ik tijd heb. Allicht dat er een aantal voorwaarden zijn die niet zo lastig te halen zijn (affinity met Elma/Linn misschien, die zijn eigenlijk nog nooit echt uit m'n party geweest, dus die heb ik beiden al lang op 5 hearts staan).
Heb m'n Blade level nu wel eindelijk volledig en ben nu wat affinity aan het opbouwen om de affinity missions van bepaalde characters te doen. Ik denk dat ik Elma/Linn beter gewoon een keertje volledig uit m'n team gooi, want zo'n affinity heart is best wat werk en nu gaat het wel erg traag moet ik zeggen.
0
geplaatst: 15 maart 2016, 20:24 uur
Ha, Elma en Lin zijn gewoon de echte buddies dit spel.
Skills upgraden doe ik eigenlijk continue. Vooral in begin als je nieuwe party member krijgt kun je ze meteen flink opwaarderen.
...maar, goh, wat is dit spel goed zeg. Het blijft zo heerlijk om daar al die wonderlijke omgevingen te lopen. En Onderhond ik begrijp je vraag die je eerder stelde nu helemaal: hoe is dit spel gemaakt. Wat aan het landschap is computer gebouwd en wat is met de hand aangepast.
Skills upgraden doe ik eigenlijk continue. Vooral in begin als je nieuwe party member krijgt kun je ze meteen flink opwaarderen.
...maar, goh, wat is dit spel goed zeg. Het blijft zo heerlijk om daar al die wonderlijke omgevingen te lopen. En Onderhond ik begrijp je vraag die je eerder stelde nu helemaal: hoe is dit spel gemaakt. Wat aan het landschap is computer gebouwd en wat is met de hand aangepast.
0
geplaatst: 15 maart 2016, 23:20 uur
horizon schreef:
Skills upgraden doe ik eigenlijk continue. Vooral in begin als je nieuwe party member krijgt kun je ze meteen flink opwaarderen.
Skills upgraden doe ik eigenlijk continue. Vooral in begin als je nieuwe party member krijgt kun je ze meteen flink opwaarderen.
Bedoel je echt Skills of bedoel je Arts? Arts upgrade ik meteen, Skills vergeet ik vaak

Oh, en hoewel ik online vaak hopen FrontNav mappen zie voorbijkomen ben ik daar ook redelijk laks in. Ik heb nu max 36000 Miranium, maar volgens mij kan dat al een stuk hoger. Kom het alleen niet echt tekort, online zie ik echter regelmatig mensen die een limiet van 100 000 hebben.
0
geplaatst: 16 maart 2016, 18:44 uur
Heh, ja, voornamelijk arts. Maar skills worden ook geüpgrade. 
Miranium optimaliseren komt nog wel. Wat ik wel heb begrepen is dat je voor je hoofdstuk twaalf begint alle affinity missies gedaan moet hebben anders zijn ze niet meer beschikbaar.

Miranium optimaliseren komt nog wel. Wat ik wel heb begrepen is dat je voor je hoofdstuk twaalf begint alle affinity missies gedaan moet hebben anders zijn ze niet meer beschikbaar.
0
geplaatst: 16 maart 2016, 19:56 uur
Ah, ik probeer sowieso zoveel mogelijk te doen tussen de story missions door. Het verhaal is sowieso meer een rode draad dan dat het écht de hoofdmoot van het spel vormt.
Gisteren ontdekt dat er ook weer echte heart to heart gesprekjes zijn, daarvoor moet je wel zorgen dat een personage niet in je team zit. Beetje lastig te vinden, maar op de gamepad map staan ze aangegeven (leuke ontdekking na 115 uur
)
Gisteren ontdekt dat er ook weer echte heart to heart gesprekjes zijn, daarvoor moet je wel zorgen dat een personage niet in je team zit. Beetje lastig te vinden, maar op de gamepad map staan ze aangegeven (leuke ontdekking na 115 uur

0
geplaatst: 16 maart 2016, 20:23 uur
Lol, ik had toevallig die van Lin vrij snel gevonden. Twee nachten rondgelopen alvorens ik haar uit de groep gooide... Har har
0
geplaatst: 25 maart 2016, 20:15 uur
Na 125 uur op de teller ben ik het verre van beu. Loopt lekker, er valt altijd wel iets te doen en er ligt nog genoeg mysterie te rapen.
Het enige waar ik wat pissig over ben is dat er gewoon geen optie is om de originele dub te krijgen. De Amerikaanse dub is pover (enkel Elma valt nog wel mee, maar zelfs dat kan veel beter) en afgaande op wat fragmenten op YouTube is dat echt wel een gemis. Had gewoon een eShop download moeten zijn.
Het enige waar ik wat pissig over ben is dat er gewoon geen optie is om de originele dub te krijgen. De Amerikaanse dub is pover (enkel Elma valt nog wel mee, maar zelfs dat kan veel beter) en afgaande op wat fragmenten op YouTube is dat echt wel een gemis. Had gewoon een eShop download moeten zijn.
0
geplaatst: 25 maart 2016, 21:53 uur
Ja, is inderdaad wel jammer van die dub. Ze hadden op zijn minst de stem acteurs wat meer fut mogen geven.
Heb al 65 uur in het spel zitten. Films kijken of andere spellen zit er niet meer in. XCX wint altijd als ik moet kiezen, lol.
En XCX is ondertussen favoriete spel van mijn dochter.
Heb al 65 uur in het spel zitten. Films kijken of andere spellen zit er niet meer in. XCX wint altijd als ik moet kiezen, lol.
En XCX is ondertussen favoriete spel van mijn dochter.

0
geplaatst: 25 maart 2016, 22:35 uur
Hebben jullie elk een aparte save game dan? Is me eigenlijk nooit opgevallen dat dat mogelijk was.
0
geplaatst: 26 maart 2016, 09:41 uur
Onderhond schreef:
Hebben jullie elk een aparte save game dan? Is me eigenlijk nooit opgevallen dat dat mogelijk was.
(quote)
Hebben jullie elk een aparte save game dan? Is me eigenlijk nooit opgevallen dat dat mogelijk was.
We hebben drie aparte accounts op de Wii U. Eentje voor mij en twee voor kinderen.
BIj sommige spellen deelt de Wii U de savegames. Zoals bij Yoshi, maar daar kun je sowieso drie keer in starten. Bij Mario 3d deelt die bijvoorbeeld weer niet.
Splatoon is ook per account. En XCX dus ook.
0
geplaatst: 29 maart 2016, 07:46 uur
Ah, da's wel handig. Goed om te weten als ik ooit opnieuw wil beginnen 

0
geplaatst: 12 april 2016, 09:25 uur
Na 140 uur kunnen we eindelijk vliegen! Er gaan weer een hoop poorten open, al is het wat oppassen want in die nieuwe gebieden zie ik redelijk wat level 90 materiaal.
0
geplaatst: 19 mei 2016, 13:04 uur
Zit sinds een tijdje ook op een Facebook groep rond deze Chronicles X en het valt me op hoeveel daar over farming gepraat wordt. Geeft toch aan dat mensen er een andere speelstijl op nahouden. Ik ga gewoon rustig door het spel, ben meestal iets overpowered en moet zelden moeite doen om bepaalde item quotas te halen. Het spel geeft je ruimte en content genoeg om niet nodeloos vijanden te slayen om bepaalde counters in de hoogte te krijgen.
Maar blijkbaar zijn er veel mensen die het spel doorstomen om zo snel mogelijk alle grote upgrades (mech, story missions) af te werken. Beetje raar, anderzijds ben ik ondertussen wel zo'n 165 uur ver en heb ik de story missions nog steeds niet achter de rug. Kan ook wel begrijpen dat niet iedereen daar evenveel zin in heeft.
Na een klein half jaar verveelt het in ieder geval nog niet, integendeel. De wereld wordt steeds rijker en vollediger. Of ik het nu beter dan de vorige vind ben ik nog niet uit, maar evenwaardig is het zeker wel. De conclusie is in ieder geval eenvoudig. Op welke console de volgende installment ook komt, die console schaf ik aan.
Maar blijkbaar zijn er veel mensen die het spel doorstomen om zo snel mogelijk alle grote upgrades (mech, story missions) af te werken. Beetje raar, anderzijds ben ik ondertussen wel zo'n 165 uur ver en heb ik de story missions nog steeds niet achter de rug. Kan ook wel begrijpen dat niet iedereen daar evenveel zin in heeft.
Na een klein half jaar verveelt het in ieder geval nog niet, integendeel. De wereld wordt steeds rijker en vollediger. Of ik het nu beter dan de vorige vind ben ik nog niet uit, maar evenwaardig is het zeker wel. De conclusie is in ieder geval eenvoudig. Op welke console de volgende installment ook komt, die console schaf ik aan.
0
geplaatst: 20 mei 2016, 19:24 uur
okee... tijd voor...
ahem...oke... Ik heb dus al 250uur verstookt in dit spel.... heb volgens mij maar 1 film gekeken sinds ik XCX heb. Dus lol..
Het verhaal heb ik uitgespeeld na 170-180 uur volgens mij. En dat is ook tamelijk rustig (niet zo rustig als Onderhond of mijn dochter het spelen). Ook steeds alle normal en affinity missies tussendoor gedaan. En als je dat consequent rustig doet hoef je echt niet te grinden of farmen. Het levelt mooi mee met de verhaal missies. Dat heeft Monolith erg goed gedaan. Als mensen het verhaal er doorheen jassen kan het lastiger worden. Tja. Zelf schuld.
Echter na het verhaal speelt de endgame zoals ze het noemen wat er eigenlijk in bestaat nog enkele missies spelen en proberen de endbosses te verslaan. En voor dat laatste zul je echt het zogenoemde farmen moeten gaan doen. Dit omdat je je Skell of groundgear zodanig moet gaan inrichten dat je een grote Tyrant ook echt aankan. Zeker voor de echte bazen zoals Telethia, Pharsis, Vortice, en die level 96 Skell. .
Het aantal augments en upgrades wat je kan maken is gigantisch en er zijn meerdere wegen die ernaar toe leiden. Maar het is bijvoorbeeld nodig voor een bepaalde augment om 12 small dorsal fins te hebben. Maar je kunt je Skell volbouwen met zeker 10 van die augments waardoor je al 120 fins nodig zult hebben. En dat is maar een voorbeeld.
Dus farmen/grinden in Xenoblade X? Nee, niet voor het verhaal. Ja, wel voor de endgame.
Zelf wissel ik het farmen af met de Squad missies om tickets te verzamelen en blade medals te verdienen om tegen de global nemesis te kunnen aantreden. En vooral genieten.
Ja, ook na zoveel uur kan ik nog steeds genieten van de landschappen welke in Xenoblade tevoorschijn worden getoverd.
Als je de eerste keer rondloopt is het gelijk al geweldig maar als je dan de eerste keer per ongeluk(?) Noctilum inwandelt bij het vallen van de nacht valt je mond open. Was stiekem magisch moment. Maar ook de aller eerste keer met de Skell de lucht invliegen is fantastisch als je de uitgestrekte wereld van Primordia onder je ziet. En dat begleid onder een catchy Eurovisie liedje (Dont Worry).
Ik moet nog twee velden compleet maken om Mira op 100% te krijgen, de lobster missie.. ah freck... en Telethia verslaan. Plus daarna de endbossen een keer verslaan.
En daarna wil ik ook proberen Telethia zonder skell te verslaan. Solo. Op dat gebied is ZIpzo op youtube heel erg goed.
Want ik moet zeggen hoe handig de skells ook zijn en het vliegen leuk is, de ground combat een stuk leuker is dan gevechten in de Skell. De ground combat is best diepgaand met de combinatie van uitrusting, wapens, skills, arts en tegenstander.
De eerste keren je overdrive op MAX krijgen is gewoon lekker om te doen.
En oh ja aan iemand die het gebeuren mag: het kan gebeuren dat XCX niet laad en na selecteren van je squad terugkeert naar het beginscherm. De oplossing is om de Wii U op Engelse taal te zetten (makkelijkste) of internet uit te zetten, wat nogal onhandig is.
Kinderen kunnen gelukkig goed met Engels overweg.
ahem...oke... Ik heb dus al 250uur verstookt in dit spel.... heb volgens mij maar 1 film gekeken sinds ik XCX heb. Dus lol..
Het verhaal heb ik uitgespeeld na 170-180 uur volgens mij. En dat is ook tamelijk rustig (niet zo rustig als Onderhond of mijn dochter het spelen). Ook steeds alle normal en affinity missies tussendoor gedaan. En als je dat consequent rustig doet hoef je echt niet te grinden of farmen. Het levelt mooi mee met de verhaal missies. Dat heeft Monolith erg goed gedaan. Als mensen het verhaal er doorheen jassen kan het lastiger worden. Tja. Zelf schuld.
Echter na het verhaal speelt de endgame zoals ze het noemen wat er eigenlijk in bestaat nog enkele missies spelen en proberen de endbosses te verslaan. En voor dat laatste zul je echt het zogenoemde farmen moeten gaan doen. Dit omdat je je Skell of groundgear zodanig moet gaan inrichten dat je een grote Tyrant ook echt aankan. Zeker voor de echte bazen zoals Telethia, Pharsis, Vortice, en die level 96 Skell. .
Het aantal augments en upgrades wat je kan maken is gigantisch en er zijn meerdere wegen die ernaar toe leiden. Maar het is bijvoorbeeld nodig voor een bepaalde augment om 12 small dorsal fins te hebben. Maar je kunt je Skell volbouwen met zeker 10 van die augments waardoor je al 120 fins nodig zult hebben. En dat is maar een voorbeeld.
Dus farmen/grinden in Xenoblade X? Nee, niet voor het verhaal. Ja, wel voor de endgame.
Zelf wissel ik het farmen af met de Squad missies om tickets te verzamelen en blade medals te verdienen om tegen de global nemesis te kunnen aantreden. En vooral genieten.
Ja, ook na zoveel uur kan ik nog steeds genieten van de landschappen welke in Xenoblade tevoorschijn worden getoverd.
Als je de eerste keer rondloopt is het gelijk al geweldig maar als je dan de eerste keer per ongeluk(?) Noctilum inwandelt bij het vallen van de nacht valt je mond open. Was stiekem magisch moment. Maar ook de aller eerste keer met de Skell de lucht invliegen is fantastisch als je de uitgestrekte wereld van Primordia onder je ziet. En dat begleid onder een catchy Eurovisie liedje (Dont Worry).

Ik moet nog twee velden compleet maken om Mira op 100% te krijgen, de lobster missie.. ah freck... en Telethia verslaan. Plus daarna de endbossen een keer verslaan.
En daarna wil ik ook proberen Telethia zonder skell te verslaan. Solo. Op dat gebied is ZIpzo op youtube heel erg goed.
Want ik moet zeggen hoe handig de skells ook zijn en het vliegen leuk is, de ground combat een stuk leuker is dan gevechten in de Skell. De ground combat is best diepgaand met de combinatie van uitrusting, wapens, skills, arts en tegenstander.
De eerste keren je overdrive op MAX krijgen is gewoon lekker om te doen.
En oh ja aan iemand die het gebeuren mag: het kan gebeuren dat XCX niet laad en na selecteren van je squad terugkeert naar het beginscherm. De oplossing is om de Wii U op Engelse taal te zetten (makkelijkste) of internet uit te zetten, wat nogal onhandig is.
Kinderen kunnen gelukkig goed met Engels overweg.

0
geplaatst: 20 mei 2016, 23:13 uur
Hah ... ik blijf gewoon films kijken, dus bij mij loopt het wat trager
Vind ik verder niet zo erg, ik heb Toad nog liggen om hierna te spelen, maar een dikke 8-9 maanden aan één spel doorhaspelen kan ik best hebben. Het is een spel dat blijf verbazen vind ik, ik kan alleen maar hopen dat ze ondertussen al bezig zijn aan een NX opvolger 
Vind het vergelijk met de vorige alleen erg moeilijk. Hoeveel veel elementen terugkomen is het toch een ander soort spel met een andere focus. Beide hebben wel wat. Misschien dat het me 100 uur later iets duidelijker wordt.


Vind het vergelijk met de vorige alleen erg moeilijk. Hoeveel veel elementen terugkomen is het toch een ander soort spel met een andere focus. Beide hebben wel wat. Misschien dat het me 100 uur later iets duidelijker wordt.
0
geplaatst: 22 mei 2016, 11:52 uur
Toad is erg leuk. Zul je je vast mee vermaken.
Zelf heb ik Xenoblade op de Wii niet gespeeld maar wat je meestal leest is dat het verhaal daarin een stuk beter schijnt te zijn. En dat de benadering in X dan ook compleet anders is. Zelf vond ik het verhaal eigenlijk wel goed. De "twist" in hoofdstuk vijf vond ik goed uitgevoerd bijvoorbeeld.
En bij X is het natuurlijk zo dat heel veel verhaal in de normale en affinity missies zit. Die laten de karakters en wereld tot leven komen.
Zelf heb ik Xenoblade op de Wii niet gespeeld maar wat je meestal leest is dat het verhaal daarin een stuk beter schijnt te zijn. En dat de benadering in X dan ook compleet anders is. Zelf vond ik het verhaal eigenlijk wel goed. De "twist" in hoofdstuk vijf vond ik goed uitgevoerd bijvoorbeeld.
En bij X is het natuurlijk zo dat heel veel verhaal in de normale en affinity missies zit. Die laten de karakters en wereld tot leven komen.
0
geplaatst: 23 mei 2016, 20:10 uur
Da's inderdaad hét grote verschil. Op de Wii heb je een echt lineair verhaal, wel véél side quests enzo, maar het spel is toch vooral van A-Z. X heeft dat niet, in ruil daarvoor krijg je een breder universum dat langzaamaan écht body krijgt.
Ik denk dat ik qua exploratie naar X neig, vond alleen de setting in de Wii versie wat gevarieerder (ook iets meer binnen dungeons enzo). Maar zou ze beiden voor geen geld van de wereld willen missen hebben.
Ik denk dat ik qua exploratie naar X neig, vond alleen de setting in de Wii versie wat gevarieerder (ook iets meer binnen dungeons enzo). Maar zou ze beiden voor geen geld van de wereld willen missen hebben.
0
geplaatst: 15 juni 2016, 14:57 uur
Yay! Heb het laatste segment in Noctilum nu ook volbracht. Eindelijk Telethia, the Endbringer weten te verslaan. Moet zeggen dat het toch wel even zweten was tijdens dat gevecht maar dat maakt het alleen maar beter. Formula Zero Skell gebruikt.
@
Onderhond
Wil je melden als je het verhaal en de affinity missies hebt gehaald. Kan ik wat meer over verhaal dingen kwijt hier. Ik wil je niet in moeilijkheden met spoiler tags brengen
@
Onderhond
Wil je melden als je het verhaal en de affinity missies hebt gehaald. Kan ik wat meer over verhaal dingen kwijt hier. Ik wil je niet in moeilijkheden met spoiler tags brengen

0
geplaatst: 15 juni 2016, 17:11 uur
Will do! Ik begin geloof ik aan episode 11 binnenkort, dus dan ben ik nauw bij het einde. Sowieso ook al level 60 met m'n main character, kan ik ook eens beginnen kijken naar de augments Enzo om nog wat sterker te worden ... het begint eigelijk pas 

0
geplaatst: 26 augustus 2016, 18:42 uur
Na 195 uur de main verhaallijn maar een keertje uitgespeeld. Fijne end battle, maar na 195 uur levellen niet al te moeilijk meer
Post-game valt er gelukkig nog genoeg te doen, dus ik kan nog wel ever verder met deze.
Na een dik half jaar kom het er eigenlijk op neer dat je twee types van spelers hebben. De mensen die vinden dat er teveel gegrind moet worden en de mensen die geen minuut hebben gegrind (tot de final boss dan, voor 100% moet er uiteraard wel wat geharvest worden enzo). Ik behoor gelukkig tot die laatste groep.

Na een dik half jaar kom het er eigenlijk op neer dat je twee types van spelers hebben. De mensen die vinden dat er teveel gegrind moet worden en de mensen die geen minuut hebben gegrind (tot de final boss dan, voor 100% moet er uiteraard wel wat geharvest worden enzo). Ik behoor gelukkig tot die laatste groep.
* denotes required fields.