Xenoblade Chronicles X (2015)

Nintendo Wii U

Ontwikkeld door Monolith Soft

Evenals in zijn voorgangers in de Xeno-reeks, ga je op verkenning in een grootse open-wereld, waarbij je zowel te voet als in grote humanoïde robots kunt reizen. De robots, "Dolls" genaamd, beschikken over de mogelijkheid om te vliegen, zich over water te transporteren en te transformeren in tal van voertuigen zoals motors en tanks. Met deze mechs kun je het opnemen tegen reusachtige vijanden, alsmede deelnemen aan luchtgevechten.

Bij Super Mario 3D World (2013):

Off-topic: hier is de trailer van het nieuwe Monolith Soft spel. Soort van spirituele opvolger van Xenoblades.

Ubisoft komt trouwens ook met een nieuwe (multiplatform) RPG, dus 2014 ziet er op dat gebied een stuk rooskleurig uit voor WiiU owners.

Dat is toch X? dat was bij mij al heel lang bekent..
een Xenoblade met mechs en toestanden en het zag er echt geweldig uit!

avatar van Onderhond
Map zou 5x zo groot zijn als zijn voorganger op de Wii ... 't is dat je in deze volgens mij wat mecha vervoer hebt, maar da's nogal altijd belachelijk groot. Benieuwd of ik hier ooit het einde van ga zien

Onderhond schreef:

-Mira is 400km^2 which is 5 times Xenoblade. So there is Dolls which can fly. Also you can check your location via gamepad

lol

kiriyama
Daar gaat mijn sociale leven...

avatar van Onderhond
Stream zo'n beetje zitten volgen ... niet al te veel want wil ook nog niet teveel spoilen qua omgevingen enzo (ondek ik liever zelf tijdens het spelen), maar wat heb ik hier zin in! Ik hoop nog maar één ding en dat is dat ze de Japanse voice cast toevoegen op de Europese release, verder gewoon zo snel mogelijk vertalen en releasen!

avatar van horizon
Voor degene die wel wat spoilers wil zien:

XenobladeX ??????? - YouTube

Echt, dat begin is wel episch. Ik begrijp geen hol Japans maar volgens mij volgt daarna een uitleg wat er in het spel te doen valt.

avatar van 3bdelilah
Tering, die gezichten zijn wel gigantische afknappers zeg. In mijn beperkte visie lijkt 't echt helemaal niet consequent met de rest van de beelden die ik gezien heb. Paar maanden terug de story trailer gezien en ik was er serieus van overtuigd dat het twee verschillende spellen waren.

Desalniettemin, ik zal de Europese versie sowieso halen, al is 't alleen omdat ie waarschijnlijk in een paar dagen compleet uitverkocht zal zijn. Was al 't geval bij de eerste Xenoblade, ik heb hem nog steeds niet, en met de veel lagere install base van de Wii U zal dat naar mijn verwachting allemaal zelfs minder zijn.

Weer super exclusief? Kan ik 'm al ergens voorbestellen?

Geen Zelda en geen Starfox dit jaar meer..
Dit spel krijgt alle ruimte, en ik denk dat er ook wel een Xenoblade X bundel op komst is.
En misschien een special editie Wii-U ?... als ze er nog zin in hebben he.
Ik gok dat ze meer zin hebben om zo snel mogelijk die NX uit te brengen.

avatar van horizon
Nog een bundel naast de Wii u+smm en Wii u+mk8+splatoon bundel?
Kleine kans, zo groot is dat XCX fan groep nu ook weer niet.

Denk ook dat die kans zo goed als onbestaand is. Een Zelda bundel zie ik er nog wel van komen volgend jaar of tegen het einde van de WiiU zijn levensduur of iets dergelijks. In ieder geval kijk ik hier wel nog erg naar uit. Toch maar even op pre-order gooien, was helemaal vergeten dat de release voor eind dit jaar was. (komt me wel niet netjes uit zo een maandje na Fallout, Fatal Frame en Starcraft....).

avatar van Onderhond
Is er al iets bekend over de voice cast? Japanse zit er hopelijk als optie bij?

Onderhond schreef:
Is er al iets bekend over de voice cast? Japanse zit er hopelijk als optie bij?

Enige wat ik kan vinden is dat er schijnbare een goede Engelse voice cast is gevonden.
Waar men zich zorgen over maakt is dus dat spel zo groot is dat er maar plek is voor één voice track. In VS zal dat dus altijd de vertaalde versie zijn.
Voor Europa kunnen we Nintendo Europa misschien bestoken...

horizon schreef:

Dat zeiden ze over Xenoblade op de Wii ook, dat was om het geluid uit te zetten (gelukkig zat daar de Japanse cast wél bij).

Lijkt me inderdaad niet dat de Japanse voice cast beschikbaar is. Staat in ieder geval echt nergens iets over aangegeven en aangezien we een maand voor release zitten denk ik dat we hier echt wel iets over gehoord zouden hebben als het zo zou zijn. Het zou aardig zijn als het bvb als DLC beschikbaar werd gesteld (gratis uiteraard) maar ik betwijfel het ten zeerste.

Overigens zijn net zoals bij Fatal Frame ook hier weer enkele kostuums / karakters gecensureerd. Ik vind wel de Westerse kostuums echt een stuk smaakvoller dus storen doet me dat niet.

avatar van horizon
Bij XCX is die censuur logisch. Bij fatal frame minder. Zeker door het censureren van een bepaalde scène gaat de essentie van stuk verhaal verloren.

Hm...ok da's jammer. Wist ik helemaal niet (weet wel dat er iets gecensureerd is in Fatal Frame maar heb me een beetje onthouden van spoilers e.d).

Het spel krijgt heel veel 8 1/2 en 8en
Ze hebben het uiterst uit de Wii-U gehaald het spel schijnt betoverend mooi te zijn.
En meer dan 100 uur speeltijd op te kunnen slokken.
Zo wacht je een half jaar en zo licht hij komende week al in de winkel.
Yeah mooie tijden voor Gamers..

Nou vanmiddag eventjes getest (uurtje of wat ingestoken) en het is in ieder geval veelbelovend. Ziet er prima uit en speelt lekker vlotjes. Natuurlijk is er qua plot nog niet veel te vertellen maar beloftevol is het allemaal zeker. Of bijna toch. De muziek die op de achtergrond loopt met zijn mengeling van rock / jpop / pop whatever vind ik dus verschrikkelijk en gewoon helemaal niet passend. Nou ja we zien het wel - ben nog altijd in post-Fallout modus dus denkelijk dat ik eventjes wacht voordat ik weer een xx uren + RPG begin.

xxx uren +

Zijn er hier ook mensen die last hebben van het veel te kleine letter type.
Die ze gebruiken voor de menu's?.
Kan ik dat ook anders in stellen Het is nu echt mini...

kiriyama
Daar had ik inderdaad ook last van. Nog niet gekeken of je dat kan veranderen, ben bang van niet. Zal morgen eens kijken.

kiriyama
Nou, ik kan geen enkele optie vinden om de tekstgrootte te veranderen. Helaas.

AvMerode
De makers van Baton Kaitos hebben wel echt goed hun best gedaan om er een vermakelijke jrpg van te maken. Ik had zelf liever een turn based rpg gehad, al zou dat minder bij een free roam achtige wereld passen. Het is nu net een rijke MMORPG achtige game.
De text is idd wel vrij klein op mijn tv, al wel minder klein op mijn 27inch monitor en dus iets beter te bekijken. Ik heb de horizontale gevoeligheid van de camera ook wat aangepast aangezien het vrij sloom liep. De pro controller werkt trouwens ook prima.
De grootste reden waarom ik dit jaar een wii u had aangeschaft was vanwege devils third die helaas faalde. Maar gelukkig is xenoblade chronicles x een groot succes. Had deel 1 nog nooit gespeeld, al wel een paar vorige rpg's van monolith soft.

Oh ja, de soundtrack is trouwens apart, al niet slecht.

kiriyama
Nou, dit begint toch steeds meer mijn grootste teleurstelling van 2015 te worden. Het spel kent naar mijn mening wel érg veel (kleine) minpunten, die het spelplezier geen goed doen. Zoals:

- Het feit dat je aan bepaalde voorwaarden moet doen om story missions te mogen doen. Een voorbeeld hiervan is dat je voor bepaalde missies eerst een percentage van een gebied moet verkennen. Gewoon rondrennen en gebieden ontdekken zorgt er echter niet of nauwelijks voor dat je percentage omhoog gaat. In plaats daarvan moet je missies doen. Hoe en waar die missies starten is echter een compleet raadsel. Door puur geluk heb ik er een paar weten te doen, maar het is me compleet onduidelijk of het spel ergens aangeeft wat je moet doen. Je moet het allemaal zelf maar uitzoeken.

- Tweede punt is dat dat 'ontdekken' nou ook niet echt leuk is. In tegenstelling tot het eerste deel is hier de hele wereld één geheel. Leuk, maar het zorgt ook voor een stuk minder variatie. De zijmissies zijn vaak veel van hetzelfde. En hoewel de wereld groot is is het allemaal niet bijster interessant. Geheimen ed. ben ik nog niet tegengekomen. Het maakt het verkennen van de wereld een saaie aangelegenheid.

- De soundtrack is stukken minder dan het origineel. J-pop en hip-hop van bedenkelijk niveau passeren geregeld de revue. Totaal niet mijn ding, haalt veel sfeer weg.

- Cutscenes duren te lang en de komische timing is echt nul. Kan aan de dub liggen, maar ik erger me er soms toch aardig aan. Verhaal is ook niet bijster interessant, personages zijn vlak.

- Hoewel je veel info krijgt blijven sommige aspecten volkomen in het duister. Je mag het als speler soms gewoon zelf uitzoeken. Voor mensen die onbekend zijn met (J)RPG's raad ik dit spel dan ook met klem af.

- Hekel aan de gamepad? Jammer dan, je zal hem op momenten moeten gebruiken. De map is bijvoorbeeld alleen op de gamepad te zien, maar erg handig is het niet. Zo kan je geen waypoints zetten en geeft de map haast geen info.

En zo zijn er nog heel wat (kleine) minpunten die mijn spelplezier aardig bederven. Het origineel was geweldig, dit doet eigenlijk alles een beetje fout. Spel heeft nog wel positieve punten, maar als geheel kwakkelt het. Ik weet dan ook niet hoelang ik nog verder zal spelen.

Tot nu toe vind ik die muziek het enige minpunt
En dat je die gamepad moet gebruiken is niet helemaal waar, je kunt zonder..
En ik vind die kaart op je gamepad juist een plus punt Het spel blijft ook continu uitdagend, en man man wat ziet het er allemaal goed uit!.
een van de mooiere spellen die je kunt spelen op je Wii-U..

kiriyama
Je kan technisch gezien wel zonder gamepad, maar dan heb je geen fast-travel ed. Dat is ook niet direct beter.

Na wat online gelezen te hebben zijn bepaalde aspecten van het spel me nu wel wat duidelijker. Spel blijft echter een beetje saai.

avatar van Onderhond
Eerste vier uur zijn een feest van herkenning én ook compleet nieuw. Dat belooft.