Killer Instinct (2013)

Xbox One
Fighting

Ontwikkeld door Double Helix, Rare en Iron Galaxy
Uitgegeven door Microsoft

Het verhaal gaat verder waar Killer Instinct 2 eindigde. Jago lijdt aan een geloofscrisis, na het ontdekken dat Gargos de Tiger Geest was. Thunder is nog steeds op zoek naar zijn vermiste broer, Eagle. Glacius crashte op aarde neer en Sabrewulf probeert zichzelf te genezen om zijn menselijkheid terug te krijgen met behulp van duistere kunsten. Er is keuze tussen 8 karakters.

avatar van DonOswaldo
Ik wilde eigenlijk wachten met een Xbox One halen, maar wordt nu wel erg verleidelijk

avatar van Nomak
Ga je snel beu zijn. Killer instinct is sowieso knoppen rammen en die combo's komen wel vanzelf. Zelfs na een KO kan je nog 200+ combos uitvoeren, saaie boel. Voorlopig ook te weinig characters.

Fighting games waar de focus op 1 aspect ligt zoals eindeloze repetitieve combos (KI) of fatalities (MK) zijn sowieso gedoemd om te falen op de lange termijn. Misschien wel leuk voor casual gamers.

Nomak schreef:

Heb je hem al gespeeld dan?

JacL schreef:
Heb je hem al gespeeld dan?
Niet nodig, ik volg zowat alles van fighting games wel en krijg feedback te horen van vrienden die hem al lang hebben gespeeld.

Nomak schreef:

Laat ik me nu net heel erg vermaakt hebben met de (meeste) MK games en de originele Killer Instinct op de Super Nintendo

Sowieso speel ik fighting games toch niet aan een stuk door, gewoon een paar potjes tegen wat vrienden en misschien een arcade laddertje o.d., dan maakt de variatie wat minder uit en let ik meer op sfeer, toffe characters e.d.

avatar van Nomak
Dit is dus waarom ik Killer Instinct zo een klotespel vind.

Combo

Saai, repetitief en vrij simpel.

avatar van DonOswaldo
Zou best nog een patch voor kunnen komen. Mortal Kombat 9 kon je in het begin ook 170% damage combo's e.d. doen die later gepatcht werden. Daarnaast zou in een echte match de combo allang gebreakt zijn en is zo'n lange combo vaker niet haalbaar dan wel.

Anyhow, ik zal niet zeggen dat KI en MK zonder flaws zijn en ik begrijp dat jij ze dus niks vind. Voor mijzelf zijn dat echter dé fighting games, waarbij de alternatieven afvallen. Ik zou haast zeggen dat dat deels door nostalgie komt maar Street Fighter en Tekken heb ik ook kapot gespeeld in mijn jeugd.

Bij MK heb ik zelf nooit last ervaren van focus op de fatalities doordat het toch iets was dat na de match / buiten het spelen om gebeurde en voor mij enkel diende om de overwinning nog iets zoeter te maken of de nederlaag nog iets erger. Vind sowieso dat de focus daarvan al een beetje weggeshift is nadat de animality's en brutality's uit de eerdere delen verdwenen. Daarnaast vind ik de controls gewoon fijn i.v.m. andere games en de characters (zelfs een meestal non-playable character als de bitch Shao Kahn is voor mij iconisch geworden) en muziek geniaal.

Wat KI betreft, heb de SNES al een tijd niet meer uit de kast getrokken, maar is een beetje hetzelfde verhaal. Vind de sfeer heerlijk, characters + muziek waren helemaal voor mij weggelegd. Van wat ik begreep wilden de makers in dit deel ook de focus juist een beetje weghalen van de lange combo's waarbij 1 persoon speelt en de andere toekijkt, dus ga er vanuit dat er nog iets gedaan wordt aan dat soort combo's.

Maarja, my opinion.

Nomak schreef:

Inderdaad ja, vandaar dat MK9 (en later ook Injustice: GAU van dezelfde maker) en Killer Instinct allemaal voor EVO geselecteerd zijn (geweest)...

Pffft...Street Fighter fanboys...

Pffft...Street Fighter fanboys...

MK9 niet gezien op deze EVO. Injustice en Killer Instinct zijn nieuw, logisch dat die spellen gespeeld worden, zowat elk nieuw vechtspel wordt voor EVO geselecteerd.

Vergelijk aub niet met SF want dat verlies je toch. SF4 is al sinds 2009 DE belangrijkste fighting game op EVO, en dat zal op de komende edities niet veranderen. Als ik zeg dat spellen als MK9 en KI meer geschikt voor de casual gamer zijn en SF voor de gamer die zich serieus wil richten op 1 fighting game, dan zeg ik echt niks mis hoor. Dat is gewoon een feit, heeft niks te maken met fanboy zijn.

Als er 4 jaar na de release van een spel door de topspelers een nieuwe functionaliteit wordt ontdekt (proximity blocking option select) dan zie je hoe diep SF4 gaat. Spellen zoals MK9 hebben niet eens een levensduur van 4 jaar.

MikeMannuh
MK9 had een side tourney op deze EVO met prize pool, opgezet door de leden van de community zelf. Verder heeft Capcom er een mooi handje aan om games te re-re-re-re-re-re-re-releasen, dus zo verleng je vanzelf de duur van een game. Netherrealm patcht hun games of ze releasen DLC characters. Capcom denkt 'fuck it, who needs a patch'... gewoon de game opnieuw uitbrengen.

Sinds 2009 zijn er op EVO 5 (!!) versies geweest. Street Fighter 4 (2009), Super Street Fighter 4 (2010), Super Street Fighter 4: AE (2011), Super Street Fighter 4: AE 2012 edition (2012 & 2013) en nu Ultra Street Fighter 4. NIET dezelfde game dus. Dan doen MK9 of UMvC3 het toch niet slecht met 3 jaar op rij dezelfde game. Verder was het ook al het 2e jaar voor Injustice. Geen nieuwe game dus.

Verder zei je niet dat deze games voor de casual gamer zijn. Je zei dat de nadruk bij KI op eindeloze repetitieve combos ligt. Dat is bij SF niet veel anders, of bij welke fighting game dan ook. Je kiest voor de max damage die je met een combo kan doen. Verder is Street Fighter toch wel de koning onder de slaapverwekkende projectile trade offs die je vaak ziet, als je het over repetitief wil hebben. Zowat elke game op EVO is leuker om te kijken dan SF4 (welke versie dan ook). KoF, MK, Injustice, UMvC3, KI, BlazBlue etc.

Daarnaast zei je dat bij MK de focus ligt op fatalities. Dat is werkelijk de grootste onzin en laat gewoon zien dat je deze game totaal niet gespeeld hebt. Fatalities hebben werkelijk niets met de gameplay te maken. Dit laat zien dat je gewoon een SF4 elitist bent. En dat is een feit.

MikeMannuh schreef:
Hier ben je fout. Ooit gehoord van damage scaling? Dan weet je dat je bij SF vaak weinig of geen voordeel hebt om je combo zo lang mogelijk te maken.
MikeMannuh schreef:
Slaapverwekkende projectile trade offs? Geen idee waar je het over hebt.
Verder vind ik het erg bizar dat SF al jaren het spel is waarvoor spelers van over heel de wereld naar EVO komen en dat SF steeds als laatste wordt gespeeld en de meeste kijkers heeft. Erg bizar voor zo een saai spel.
MikeMannuh schreef:
Haal de quote erbij waarin ik zeg dat fatalities iets met gameplay te maken hebben. Fatalities zijn aantrekkelijk en spectaculair voor de casual gamer die graag eens een vechtspelletje speelt. De focus bij een vechtspel zou net moeten liggen bij de gameplay en de diepte.

Verder blijft de gameplay bij elke versie van de SF4 serie hetzelfde. Enkel in USF4 is dit veranderd met red focus en delayed wake up.
En by the way, Capcom patcht hun games ook hoor, die komt er binnenkort aan.

avatar van youngtick
Killer Instinct: een game dat onverwachts werd getoond tijdens de E3 in 2013. Een maat van me was erug blij dat het werd getoond en zat te gieren om die game te halen, vooral hoe het steeds dichterbij de release kwam.

Ik heb em natuurlijk ook gehaald en ik ben heel blij dat ie in mijn bezit is. Een mooie game met toffe characters en een ingewikkelde maar toffe combo moves. Daar staat deze game gigantisch bekend om. Voor mij is het nog steeds de combo's goed kennen, want ik ben er geen meester in.

4 sterren krijgt ie van me nu. Ik ben wel betere fighters gewend, maar dat wil niet zeggen dat ik die ga verwaarlozen. Heck no

MikeMannuh
Ik ben dan toch eindelijk, na lang twijfelen (vooral omdat ik de neiging heb om mijn games volledig uit te spelen en dit wordt toch wel een lange zit), toch begonnen aan deze game . Begin dit jaar seizoen 1 gratis gekregen met GWG, dus dat was een mooi duwtje in de rug en ik kan nu zeggen dat ik uitkijk naar de Definitive Edition die in september komt.

Het combo systeem was even wennen. Elke combo moet je beginnen met een opener, vervolgens kun je zoveel hits en linkers toevoegen als je wil totdat dat blowout meter op 100% raakt waarna je combo failt. Light hits doen minder damage maar zijn makkelijker te plaatsen en vullen de blowout meter vrij snel. Hard hits doen meer damage maar zijn gemakkelijker te blokken en te breaken en vullen de blowout meter minder snel. Medium hits vallen ertussen. Daarnaast, als je de volledige damage wil doen van de combo, moet je hem ook eindigen met een finisher. Doe je dat niet dan kan de tegenstander een deel van de damage van de combo regeneraten.

Daarnaast heb je het combo breaker en counter breaker systeem. Light hits kun je breaken door light punch en light kick tegelijk in de duwen. Hard hits met hard punch en hard kick en... je raadt het al... medium hits kun je breaken door medium punch en medium kick in te duwen. Break je verkeerd, dan kom je in een lockout status waarbij je 2-4 seconden niets kunt doen en dus waarschijnlijk een full combo to the face krijgt. Dit betekent dus dat je je combo's voortdurend moet varieren anders word alles wat je doet gewoon gebroken en doe je nagenoeg geen damage. Een andere strategie is om een combo breaker te baiten en vervolgens zelf een counter breaker te doen, waardoor je tegenstander wederom een een lock out status komt.

Deze game is dus absoluut niet gewoon maar rossen en een zo hoog mogelijke combo proberen te krijgen zoals Nomak deed voorkomen. Er zit zelfs een hard limit aan de hoeveelheid hits aan een combo door middel van de blowout meter. Het videootje van de ultra combo wat hij liet zien was dus ook totaal niet representatief. Ultra combo's zijn de 'fatalities' van deze game. Als je tegenstander op 15% van zijn tweede health bar zit, DAN PAS kun je een ultra combo starten MITS je minimaal al een combo starter hebt weten te starten en raken. Een standaard ultra combo is zo'n 25-40 hits. Wil je een ultra combo van 150+ hits doen zul je de skill moeten hebben om je tegenstander na het eindigen van de ultra combo weer op te vangen en te juggelen into een volgende ultra combo. Maar goed, je kan dan ook geen gebalanceerde en zelf geformuleerde mening verwachten van een Street Fighter Fanboy snob die, nu dat ik de game zelf gespeeld heb, totaal geen verstand had van het fighting systeem of de game zelf. Beter is inderdaad om te luisteren naar wat je vrienden zeggen en dan vervolgens de internet warrior uit te gaan hangen en die mening te verkondigen als een feit.

Ik vermaak me kostelijk met deze game. Ik vind het een supercoole fighter met best veel diepgang en uiteindelijk, door het combo breaker en counter breaker systeem, ook een game met vrij veel mindgames. Daarnaast staat deze game op het moment bekend als een van de best gebalanceerde fighting games op het moment. Ik kan me voorstellen dat mensen het wat weinig content vonden als je alleen afgaat op seizoen 1, maar nu met seizoen 3 uit zijn er geloof ik 25 fighters. Daarnaast zijn er nog een aantal uitbreidingen in de game gepatcht. Story mode, shadows mode, leagues, shadow lords etc. Ik kijk er in ieder geval naar uit om alle characters een voor een te proberen en alle challenges en achievements voor elke fighter te halen. Op het moment heb ik Jago en Sabrewulf af en heb ik al vrij veel gedaan met Sadira en Thunder. Allemaal hebben ze hun eigen speelstijl en character traits. Op naar de volgende characters!