Forza Motorsport 5 (2013)

Xbox One
Racing

Ontwikkeld door Turn 10
Uitgegeven door Microsoft

Deze race simulator bevat 200 auto's van meer dan 50 automerken, en veertien circuits waaronder Spa-Francorchamps, Yas Marina Circuit en Circuit de la Sarthe. Daag je vrienden in real-time uit, en verbeter hun rondetijden. Computergestuurde tegenstanders kunnen voor hun rijgedrag gebruik maken van informatie van andere spelers door middel van een nieuw systeem genaamd Drivatars.

avatar van Marcellussss
Even een paar races kunnen spelen en dit is wat mij betreft dé launch titel voor de Xbox One. Het Drivatar systeem is, ondanks de belachelijke naam, een zeer welkome toevoeging. Ben benieuwd wat GT6 word, maar het lijkt erop dat Forza zijn rivaal opnieuw ver achter zich laat.

avatar van bvonk
GT6 is een PS3 titel, niet helemaal eerlijk om te vergelijken met een Xbox one titel. Die McLaren p1 ziet er wel geweldig uit, hoop dat die nog wel komt in GT6.

avatar van Roel-
Maar 14 circuits? Wat is dat voor een ridicule actie én geen Suzuka meer. Mag hopen dat ze dit gaat fixen, buiten de betaalde DLC om.

MikeMannuh
Dit was DE titel die me had kunnen overtuigen om een xbox one te kopen, maar de game lijkt gewoon niet af. Ze moeten gewoon constant tracks toevoegen bij dit soort series, niet tracks erbij stoppen en dan weer anderen weghalen. Ik kan best snappen dat een aantal oudere tracks die dateerden uit FM1 of FM2 niet helemaal up-to-date waren qua detail voor de next gen, maar dan moet je deze updaten. Niet mensen 60 euro laten dokken voor een game die NIET AF IS, en ze vervolgens ook nog laten betalen, in de vorm van dlc, voor content die eigenlijk al in de game had moeten zitten, om nog maar te zwijgen over het de walgelijke microtransactions.

Goede zet van Turn 10 om na de recente update alle gedownloade DLC direct verkrijgbaar te maken voor je career/garage, zonder extra in game credit kosten.
Had eigenlijk altijd al zo moeten zijn, maar ik heb de game net een paar weekjes, dus mag niet klagen.

Ondanks de wat lauwe, doch begrijpelijke kritiek hieronder/boven, geniet ik toch wel heel erg van deze game. Voor mij zijn er genoeg tracks en cars . Daarbij DLC hoef je niet aan te schaffen en het gebruik van micro transacties ben ik zelden tegengekomen en loop ik ook niet tegenaan.

Kortom een fantastische game, bloedje mooi, next gen waardig ondanks de ietwat uitgeklede versie als je hem vergelijkt met voorgaande delen.

Nieuwe track Long Beach Circuit als gratis DLC update

MikeMannuh
Uiteindelijk deze toch maar gehaald en hoewel deze game toch kampt met problemen waaronder trage progressie, een rare interface, slechtere marketplace functionaliteit en een beperkt aantal tracks krijgt deze game van mij toch de max score omdat racen op de Nordschleife in o.a. een Lotus E21, Lotus Type 49, McLaren M23, Ferrari 312T2 of de Brabham BT24 echt gewoon TE vet is.

Dit is iets wat er in mijn ogen altijd heeft ontbroken aan F1 games. Het zal vast te maken hebben met rechten en licenses etc. maar ik mis altijd oude F1 wagens, oude tracks en de combinatie van mogelijkheden die in werkelijkheid niet kunnen, zoals racen op oude tracks in huidige F1 auto's.

Verder, ondanks de problemen, blijft dit gewoon de beste race franchise die er is.

avatar van Manny Calavera
Nouja, deze game zat bij mijn Xbox One pakket, dus helaas heb ik dit moeten spelen, al heb ik weinig met racegames en al helemaal niks met serieuze racegame simulators. Dan is de verrassing ook niet groot dat ik me er totaal niet mee heb vermaakt. Heb hier en daar een race gereden, maar het boeit me ook geen bal of ik eerste of tiende wordt. Buiten dat is het ook voor mij als leek allemaal weinig aan. Sowieso vind ik de circuits doodsaai, ziet het publiek er doods uit en is het racen best wel boring. Grafisch zien de auto's er wel top uit, maar alles daarom heen viel best tegen. Dit lijkt me zo'n typische titel die maar voor een heel selectief gezelschap interessant is. Ik kan er ieder geval niks mee en heb ook gezocht naar een alternatief One pakket, maar die was er maanden terug bij release helaas niet. Jammer ook dat je zo'n digitale kopie ook niet kunt verkopen, want dat had ik graag gedaan.