Ryse: Son of Rome (2013)

PC / Xbox One

Ontwikkeld door Crytek
Uitgegeven door Microsoft

Volg een onverschrokken Romeinse soldaat, genaamd Marius Titus, in zijn strijd om de dood van zijn familie te wreken en met de hulp van een gans leger het Romeinse rijk van de ondergang te redden. Het spel is een filmische reconstructie van het oude Rome en brengt de brutaliteit en intensiteit van Romeinse oorlogvoering tot leven waarbij je midden in de chaos terecht komt.

MikeMannuh
Deze game heeft mij positief verrast. Ik verwachtte de gameplay snel saai te gaan vinden maar dat valt tot nu toe erg mee. Ik heb inmiddels de game op normal uitgespeeld. Deze moeilijkheidsgraad is inderdaad een beetje saai omdat het wel erg makkelijk is. Legendary, waar ik nu mee bezig ben, is gelukkig een stuk uitdagender en maakt de gameplay dan ook meteen een stuk leuker. De single player campaign is wel een beetje kort, maar het verhaal is zeker de moeite waard en de graphics en voice acting zijn super.

Naast de singleplayer is de multiplayer ook wel erg vermakelijk. Dit bestaat uit coop gevechten in het colloseum. Hier is voldoende afwisseling qua maps en game modes en ook dit is is tot nu toe onverwachts leuk.

Deze game is wat mij betreft de moeite waard, zeker voor de ~35 euro waar je hem nu op meerdere plaatsen voor kan krijgen en is in mijn ogen niet 'quick time event the game' zoals elders op deze site gesuggereerd werd.

avatar van AvMerode
Dacht eerst dat het een Koei game was, maar blijkbaar Crytek en Microsoft.
Combat stijl lijkt op dat van Batman Arkham (met hier en der wat Berserk: Millennium Falcon Arc elementen) na het bekijken van youtube video's.
Ben trouwens gek op die Romeinse games.
Shadow of Rome had ik toen des tijds helemaal kaalgespeeld en die arena gevechten waren echt geweldig en verslavend. Zelfde met Spartan: Total Warrior, geweldige rome game.
Koei heeft trouwens wel een vergelijkbare rome game genaamd Colosseum Road to Freedom en die was ook aardig vermakelijk, al was ie te pittig en repetitief.
Maar check Colosseum Road to Freedom maar eens als je net zoals mij een ps2 hebt. Die game is heel erg uitdagend.

Heb geen xbox one en komt niet voor ps4, dus het word voor mij wachten op de pc versie van Ryse.
10 Oktober 2014 komt de pc release als het goed is.

MikeMannuh
AvMerode schreef:

Combat stijl lijkt op dat van Batman Arkham

Dat is ook waar ik meteen aan moest denken inderdaad. Al voelt Batman misschien net een tikkeltje vloeiender. Maar aan de andere kant, je bent natuurlijk wel een romein met zware armor, en een zwaar schild/zwaard, dus het mag ook wel wat 'slomer' aanvoelen.

Ik heb helaas geen playstations dus die game zal ik niet kunnen checken.

MikeMannuh schreef:
Deze game heeft mij positief verrast.

Mij ook! Ik begrijp niet zo goed waarom deze game zoveel slechte recensies heeft gekregen. Het speelt prima en alhoewel de enemies niet floreren qua diversiteit is het telkens toch weer een klein feestje om ze 1 voor 1 af te maken met een coole execution. Daarnaast ziet de game er echt schitterend uit, echt subliem. Voice acting is idd ook erg goed. Ben nu ook met een 2e run bezig op legendary, wat de game ineens een stuk pittiger maakt. Perfect chains, goed gebruik maken van je focus skill wordt dan ineens veel belangrijker. Ja voor een launch game vind ik dit een meer dan prima game. 4*

leuke game eigelijk tot nu toe de enige exclusive van de xbox die mij pakt ja ik heb ook een ps4:) en vind de exclusives daar een stuk beter tot nu toe. wel een goeie game dit vind alleen wel dat alle mannetjes waar je tegen vecht op elkaar lijken alsof t allemaal broers zijn beetje jammer voor een spel van deze tijd ja daar let ik op haha verder dus wel een goed spel.

avatar van ken1978
Heeft iemand toevallig de pc versie? Ik krijg steeds een foutmelding als ik hem opstart..

avatar van threeohthree
Yup. Wat voor foutmelding precies? Is alweer even geleden, maar heb zelf geen foutmeldingen gekregen tijdens of voor het spelen. Wel kan ik zeggen dat de port echt beyond slecht is, dus het verbaasd me niks.

Edit: Heb overigens wel verscheidene crashes gehad in het begin.

avatar van dr channard
Leuk spel Heeft niet veel om handen maar is wel vermakelijk tot nu toe

Vannacht eventjes op de PC opgehad en het lijkt me inderdaad best een vermakelijk spel. De kritiek op Ryse is niet mals maar als fan van old-school beat 'm ups en hack & slash games kan ik hier best de lol van inzien. Ziet er mooi uit, erg sfeervol en die brutale finishers zijn bijzonder vermakelijk. Toch maar op mijn wish-list gooien voor in de toekomst...

Een leuk tussendoortje.

Dit was één van de games de ik gelijk wou halen bij de aanschaf van mijn Xbox One. Tot een aantal weken geleden had ik de game nog steeds niet maar toen hij Gratis was met Games With Gold had ik hem gelijk maar even binnengehaald.
Het is een leuke game maar als ik hem zou moeten kopen zou ik zeker niet meer voor geven dan € 20,00

Wat ik al zie voor tussendoor het is het goed te doen. Gewoon een lekkere snelle hack & Slash game.
De graphics zagen er prachtig uit, met name bij de cutscene's was dit vreselijk mooi. Voor een game uit 2013 verbaasde me dit behoorlijk. Zelfs beter dan vele games van nu.

Wat ook natuurlijk een leuke toevoeging is aan de game zijn de executions. Ook dit zag er heel gaaf uit alleen wel erg jammer dat je eigenlijk na ongeveer 1/5 uur spelen het allemaal wat ééntonig word want erg veel verschillende executions zijn er niet. Ik had ook gehoopt op wat verschillende wapens, want je blijft de hele game maar met hetzelfde zwaard spelen. Daarnaast vielen de Bossfights ook wat tegen. Ik verachte juist dat je daarbij gave finishers had ( als voorbeeld iets in de trend als God Of War) en wat uitdagend maar helaas zijn de bossfights gewoon hetzelfde als dat je tegen normale enemies vecht. Jammer dat de enemies ook bijna allemaal hetzelfde uitzien. Dit had alleen wel wat beter gekund.

Het klinkt nu allemaal wat negatief maar het is absoluut een gave game om even tussendoor te spelen. Gelukkig is de game ook niet al te lang waardoor het allemaal prima te doen is.

Ik heb wat geruchten gehoord over een deeltje 2 en ik zal die zeker ook gaan spelen.

Toch wel een 3,5*