Ryse: Son of Rome (2013)

PC / Xbox One

Ontwikkeld door Crytek
Uitgegeven door Microsoft

Volg een onverschrokken Romeinse soldaat, genaamd Marius Titus, in zijn strijd om de dood van zijn familie te wreken en met de hulp van een gans leger het Romeinse rijk van de ondergang te redden. Het spel is een filmische reconstructie van het oude Rome en brengt de brutaliteit en intensiteit van Romeinse oorlogvoering tot leven waarbij je midden in de chaos terecht komt.

MikeMannuh
Deze game heeft mij positief verrast. Ik verwachtte de gameplay snel saai te gaan vinden maar dat valt tot nu toe erg mee. Ik heb inmiddels de game op normal uitgespeeld. Deze moeilijkheidsgraad is inderdaad een beetje saai omdat het wel erg makkelijk is. Legendary, waar ik nu mee bezig ben, is gelukkig een stuk uitdagender en maakt de gameplay dan ook meteen een stuk leuker. De single player campaign is wel een beetje kort, maar het verhaal is zeker de moeite waard en de graphics en voice acting zijn super.

Naast de singleplayer is de multiplayer ook wel erg vermakelijk. Dit bestaat uit coop gevechten in het colloseum. Hier is voldoende afwisseling qua maps en game modes en ook dit is is tot nu toe onverwachts leuk.

Deze game is wat mij betreft de moeite waard, zeker voor de ~35 euro waar je hem nu op meerdere plaatsen voor kan krijgen en is in mijn ogen niet 'quick time event the game' zoals elders op deze site gesuggereerd werd.

AvMerode
Dacht eerst dat het een Koei game was, maar blijkbaar Crytek en Microsoft.
Combat stijl lijkt op dat van Batman Arkham (met hier en der wat Berserk: Millennium Falcon Arc elementen) na het bekijken van youtube video's.
Ben trouwens gek op die Romeinse games.
Shadow of Rome had ik toen des tijds helemaal kaalgespeeld en die arena gevechten waren echt geweldig en verslavend. Zelfde met Spartan: Total Warrior, geweldige rome game.
Koei heeft trouwens wel een vergelijkbare rome game genaamd Colosseum Road to Freedom en die was ook aardig vermakelijk, al was ie te pittig en repetitief.
Maar check Colosseum Road to Freedom maar eens als je net zoals mij een ps2 hebt. Die game is heel erg uitdagend.

Heb geen xbox one en komt niet voor ps4, dus het word voor mij wachten op de pc versie van Ryse.
10 Oktober 2014 komt de pc release als het goed is.

MikeMannuh
AvMerode schreef:

Combat stijl lijkt op dat van Batman Arkham

Dat is ook waar ik meteen aan moest denken inderdaad. Al voelt Batman misschien net een tikkeltje vloeiender. Maar aan de andere kant, je bent natuurlijk wel een romein met zware armor, en een zwaar schild/zwaard, dus het mag ook wel wat 'slomer' aanvoelen.

Ik heb helaas geen playstations dus die game zal ik niet kunnen checken.

MikeMannuh schreef:
Deze game heeft mij positief verrast.

Mij ook! Ik begrijp niet zo goed waarom deze game zoveel slechte recensies heeft gekregen. Het speelt prima en alhoewel de enemies niet floreren qua diversiteit is het telkens toch weer een klein feestje om ze 1 voor 1 af te maken met een coole execution. Daarnaast ziet de game er echt schitterend uit, echt subliem. Voice acting is idd ook erg goed. Ben nu ook met een 2e run bezig op legendary, wat de game ineens een stuk pittiger maakt. Perfect chains, goed gebruik maken van je focus skill wordt dan ineens veel belangrijker. Ja voor een launch game vind ik dit een meer dan prima game. 4*

leuke game eigelijk tot nu toe de enige exclusive van de xbox die mij pakt ja ik heb ook een ps4:) en vind de exclusives daar een stuk beter tot nu toe. wel een goeie game dit vind alleen wel dat alle mannetjes waar je tegen vecht op elkaar lijken alsof t allemaal broers zijn beetje jammer voor een spel van deze tijd ja daar let ik op haha verder dus wel een goed spel.

avatar van ken1978
Heeft iemand toevallig de pc versie? Ik krijg steeds een foutmelding als ik hem opstart..

avatar van threeohthree
Yup. Wat voor foutmelding precies? Is alweer even geleden, maar heb zelf geen foutmeldingen gekregen tijdens of voor het spelen. Wel kan ik zeggen dat de port echt beyond slecht is, dus het verbaasd me niks.

Edit: Heb overigens wel verscheidene crashes gehad in het begin.

avatar van dr channard
Leuk spel Heeft niet veel om handen maar is wel vermakelijk tot nu toe

Vannacht eventjes op de PC opgehad en het lijkt me inderdaad best een vermakelijk spel. De kritiek op Ryse is niet mals maar als fan van old-school beat 'm ups en hack & slash games kan ik hier best de lol van inzien. Ziet er mooi uit, erg sfeervol en die brutale finishers zijn bijzonder vermakelijk. Toch maar op mijn wish-list gooien voor in de toekomst...

Een leuk tussendoortje.

Dit was één van de games de ik gelijk wou halen bij de aanschaf van mijn Xbox One. Tot een aantal weken geleden had ik de game nog steeds niet maar toen hij Gratis was met Games With Gold had ik hem gelijk maar even binnengehaald.
Het is een leuke game maar als ik hem zou moeten kopen zou ik zeker niet meer voor geven dan € 20,00

Wat ik al zie voor tussendoor het is het goed te doen. Gewoon een lekkere snelle hack & Slash game.
De graphics zagen er prachtig uit, met name bij de cutscene's was dit vreselijk mooi. Voor een game uit 2013 verbaasde me dit behoorlijk. Zelfs beter dan vele games van nu.

Wat ook natuurlijk een leuke toevoeging is aan de game zijn de executions. Ook dit zag er heel gaaf uit alleen wel erg jammer dat je eigenlijk na ongeveer 1/5 uur spelen het allemaal wat ééntonig word want erg veel verschillende executions zijn er niet. Ik had ook gehoopt op wat verschillende wapens, want je blijft de hele game maar met hetzelfde zwaard spelen. Daarnaast vielen de Bossfights ook wat tegen. Ik verachte juist dat je daarbij gave finishers had ( als voorbeeld iets in de trend als God Of War) en wat uitdagend maar helaas zijn de bossfights gewoon hetzelfde als dat je tegen normale enemies vecht. Jammer dat de enemies ook bijna allemaal hetzelfde uitzien. Dit had alleen wel wat beter gekund.

Het klinkt nu allemaal wat negatief maar het is absoluut een gave game om even tussendoor te spelen. Gelukkig is de game ook niet al te lang waardoor het allemaal prima te doen is.

Ik heb wat geruchten gehoord over een deeltje 2 en ik zal die zeker ook gaan spelen.

Toch wel een 3,5*

avatar van legian
IK kan me de trailers nog herinneren bij de release. Toen trok de Hack & Slash achtige gameplay mij allerminst dus heb de game al die jaren links laten liggen. Maar aangezien deze nu in gamepass zit, heb ik hem maar eens opgestart. En ik heb me hier kostelijk mee vermaakt moet ik zeggen.

De setting in Rome en omstreken is erg leuk en het geheel ziet er echt prachtig uit. Zelfs 7 jaar na release kan dit nog prima meekomen. Het verhaal is niet bijzonder hoogstaand en je ziet het ver van te voren allemaal al aankomen, maar het dient als een prima middel om verder te komen en is nergens storend. De gameplay is vermakelijk maar mist verdere diepgang. Zo begin je met een zwaard en schild en eindig je met zwaard en schild, en heb je ene lichte en zware aanval en dat is het wel. Verder is het veel lopen en button smashen. Daarnaast wordt de combat ook erg herhalend na verloop van tijd. Ook omdat de hoeveelheid verschillende vijanden op 1 hand te tellen zijn. Na 20 keer dezelfde man met schild op dezelfde manier te hebben afgemaakt begint het wel wat te vervelen. Gelukkig duurt de game niet al te lang.

Ik heb met prima vermaakt met Ryse. Na afronding ben ik eigenlijk wel enigszins verbaasd dat hier nooit een vervolg op gekomen is. Met de huidige techniek en wat aandacht voor het verhaal en combat kan hier een meer dan prima vervolg op gemaakt worden. Iets wat vooral voor de nieuwe Xbox Series een knaller kan worden om aan te tonen wat er visueel mogelijk is.

legian schreef:

NOG geen vervolg op gekomen is. Er wordt al enkele weken druk gespeculeerd en gepraat over een vervolg op Ryse voor de de Xbox Series. Volgens diverse geruchten zou Crytek wel degelijk al een tijd bezig zijn met het werken hieraan.

Ik moet het origineel trouwens nog in huis halen. Heb het wel op PC maar daar draaide het maar heel matigjes op. Maar wat ik gespeeld heb smaakte wel naar meer dus...staat ook nog op mijn lijst.

avatar van legian
Aha kijk, dat is weer interessant nieuws. Lijkt me een perfecte game om de kracht te showcasen ook, helemaal in handen van Crytek. Zou leuk zijn.

legian schreef:

Lijkt mij ook. Dus ik hoop ten zeerst dat al de berichten waar zijn. (want let wel het blijven tot vooralsnog geruchten, en die waren er een jaar of 3-4 ook al). In ieder geval zou NU wel het ideale moment zijn. Gooi een Ryse en een Killer Instinct op de markt in 2021 of 2022 en je hebt toch wel weer twee grote namen op het lijstje.

Eerste indruk zeker positief.

Lijkt me wellicht een beetje wat Knack was voor de PS4:

Launch titel waar niemand echt heel jubelend over was maar die ergens toch heel vet is.

Moeilijk te geloven dat dit al 10 jaar oud is en eigenlijk een van de 'grote' launch titels was voor Xbox One. Ben er eindelijk aan toe gekomen om deze week eens te gaan zitten en door te spelen aangezien ik wel zin had ik een iet-of-wat filmische hack-n-slash, en daar voldeed het volledig aan.

Het vechten (hetzelfde counter/reactsysteem dat zo populair was 10-15 jaar terug) werkt ook hier prima, en het stoort eigenlijk helemaal niet dat je enkel met zwaard en schild vecht (nou ja en af en toe met pillum). Beter - net zoals in een oude God of War blijft het gewoon leuk om de ene na de andere executie in snel tempo uit te voeren en de vloer aan te vegen met je tegenstanders. Die ene keer dat je bijvoorbeeld eens met je soldaten in schildformatie moet lopen, of even opdrachten moet geven om vooruitgang te boeken voegen een welkome (maar onnodige) afwisseling toe. Het zorgt er gewoon voor dat er wel dat extra beetje inlevingsvermogen is.

Verhaal is op zich niet heel erg bijzonder MAAR wel geinig samengesteld uit diverse stukjes geschiedenis merk ik. Zo heeft Boudica wel bestaan (maar niet ten tijde van Nero, haar standbeeld staan trouwens nog aan de Thames in London als ik me niet vergis als opperpester van de Romeinen). Ook Commodus (ja, dezelfde uit Gladiator bestond, maar die had geen broertje maar een zusje, en zijn vader was niet Nero maar Marcus-Aurelius - hij vocht echter bijwijlen wel zelf in de arena). En ik vermoed dat zowat het hele gedeelte 'beyond the wall' uit chapter 7 gewijd is aan het verdwenen 9de legioen. Het team heeft echt een soort van 'best of' uit de Romeinse geschiedenis samegevoegd om het toch maar zo spectaculair mogelijk te maken en dat is heel aardig gelukt.

Verder heb je dan nog de arena gevechten die je (eventueel multiplayer kan spelen om je bezig te houden en tja...het ziet er ook 10 jaar na dato nog gewoon erg degelijk uit (laat staan dat het vechten gewoon heel erg goed blijft aanvoelen). Ik twijfel ergens tussen een 3.5 en een 4. Wordt echter een 3.5 vanwege het feit dat er intussen hopen games zijn die hetzelfde trucje uithalen qua gameplay (daarvoor ook - zie bvb Batman of Sleeping Dogs) en bijwijlen beter. Maar mocht er een sequel komen? Absoluut interesse.

Erg lekkere game niks mis mee.

Eentonig maar smakelijke hak en zaag sequenties maken een aardig vermakelijk geheel om zo nu en dan even op te pakken.

Het systeem met de kleuren om aan te geven welke knop voor de meest doeltreffende finisher was voor mij zelfs iets nieuws en geeft het vechtsysteem wel iets van een originele invalshoek mee.

Grafisch doet het zo’n tien jaar later eigenlijk nauwelijks tot niet onder voor wat we vandaag de dag op dat vlak doorgaans voorgeschoteld krijgen.

Zeker de moeite waard om nog eens te spelen mocht je jezelf op een dag mogelijkerwijs in dergelijke positie bevinden.