Fahrenheit (2005)

Alternatieve titels: Indigo Prophecy | Fahrenheit 15th Anniversary Edition

PC / PlayStation 2 / Xbox / Xbox 360 / Android / Apple iOS / Macintosh / PlayStation 4

Ontwikkeld door Quantic Dream
Uitgegeven door Atari en Aspyr

Fahrenheit speelt zich af tijdens een barre winter in New York City. Centraal staat Lucas Kane, een gewone man met een normale baan als systeembeheerder bij een bank. Het leven van Lucas neem echter een onverwachtse wending wanneer hij onder een soort hypnose in de toiletruimte van een restaurant iemand vermoordt.

Te gekke adventure inderdaad, wel jammer dat 'ie na het absurd sterke begin, naar het einde toe, wat afzakt, maar blijft echt een ervaring op zich!

De gameplay stijl, het verhaal en de 3 characters zijn allemaal te gek uitgewerkt en maken je echt deel van het geheel, sterker nog, je hebt idd echt het gevoel dat je het echt meemaakt. Prachtige filmische stijl de hele game door.

Even nog eens over het begin, echt ziekelijk goed gedaan, ontzettend spannend, met die andere views en split-screen, ook echt te gek dat je zoveel verschillende opties om je mental health op peil houden, was sowieso een top vinding. (die diner in het begin, maar ook die scenes als je doorfreakt op je werk en later thuis zijn fantastisch)
En erg leuk dat de 3 verschillende stories ook de hele tijd elkaar beinvloeden. Goeie replay-value ook daardoor.
Push-the-Button quicktime gameplay op zich misschien wel een beetje achterhaald, maar nog nooit zo goed uitgevoerd gezien, kwam allemaal perfect over. 4,5*

Heavy Rain ziet er idd echt vet uit zeg!

avatar van Iron Rose
Het is gelukkig toch goed gekomen met het stuk waar ik vast zat. Gisteren eindelijk uitgespeeld dus nu maar tijd voor een reviewtje.

Fahrenheit speelt als een film en moet het voor het grootste hebben van zijn verhaal. Het is het belangrijkste onderdeel van de game. Het spel bestaat uit scenes die weer bestaan uit cutscenes en een stuk waarin de speler zelf iets mag doen. Je speelt afwisselend met 3 hoofdpersonages: de echte hoofdpersoon van het verhaal Lucas Kane en de 2 politie agenten Carla Valenti en Tyler Miles. Bij allerdrie krijg je een kijkje in hun prive leven en hoor je vaak wat ze denken. Hierdoor krijg je echt band met ze en dit is echt iets wat uitstekend is uitgewerkt. Wat ook erg mee werkt is dat de voice acting erg sterk is, wat o zo belangrijk is in een game als deze. Regisseur en maker David Cage weet precies hoe die zijn game op een film moet laten lijken. Dreigende muziek (heel mooi), draaiende camera's, meeslepende plottwists en sterke dialogen zorgen er voor dat je echt het gevoel hebt zelf in een film te spelen. Dit allemaal met als achtergrond New York waar het op dat moment ijskoud is. Dat is allemaal wat mij betreft ook gelijk een minpunt. Als gamer wil ik graag zoveel mogelijk zelf doen. In Fahrenheit heb je gewoon niet zo heel veel vrijheid. Al de echte actie los barst hoef jij alleen een knoppen combinatie te volgen (zie volgende alinea) en zie jij op de achtergrond al die vette actie gebeuren. Maar ik wil gewoon zelf vechten, zelf ontsnappen enz. Ik bedoel, ik wil een game spelen en als ik een film wil kijken zet ik wel een DVD tje op. Ik vind dat de game niet helemaal de juiste balans daarin kan vinden.

Maar goed, verder over het verhaal. Het verhaal zelf is goed uitgewerkt, al zitten er hier en daar wat losse draadjes aan. Het grootste struikelblok was voor mij dat de game aardig realistisch begint maar na 2/3 opeens uitmondt in soort apocalyptische demonen film/game. Ik had liever gehad dat het ietwat realistischer was gebleven. Ook wordt de game naar het eind toe wat te. Net of de makers echt alle ideeen in het verhaal wilde proppen. Dat neemt allemaal niet weg dat de game echt vreselijk meeslepend is. Ik had m s''avonds rond een uur of 9 uitgespeeld en het einde heeft nog de hele avond/nacht door mn hoofd gespookt.
Sfeer is ook belangrijk in Fahrenheit. Luchtig wordt de game nooit maar soms verandert het van een thriller net in een horrorfilm. Echte schrikeffecten kent de game niet maar er hangt wel steeds een soort depressieve, dreigende sfeer. Waar ik nog wel even over wil zeiken is de verschilende eindes. Films hebben er soms ook last van om 7 verschillende eindes te maken (de andere 6 zetten ze dan als extra op de DVD). Fahrenheit schijnt ook een paar verschillende eindes te hebben (ik heb er 2 gezien) en ik had zo graag gezien dat ze gewoon 1 einde hadden gemaakt. Tuurlijk is Fahrenheit de ideale game om verschillende eindes te hebben (de game heeft ook verschillende routes naar het einde toe) maar 1 einde voelt gewoon veel beter als echte afsluiting.

Fahrenheit is wat mij betreft dus gewoon een interactieve film. De game is behoorlijk traag en mensen die van snelle actie houden moeten ver weg blijven van Fahrenheit. Het is point n click adventure zonder dat je ook maar iets aanklikt. Als je een deur wilt openen druk je omhoog op je rechter anologe stick, wil je met iemand praten druk je omlaag en wil je je reet afvegen druk je naar links enz enz. Jij moet ook steeds keuzes maken. Vooral tijdens conversaties. Vraag ik aan de lijkschouwer hoe de persoon is gestorven, waaraan of wanneer? Meestal heb je 4 keuzes en na twee keuzes gaat het verhaal weer verder. Dus zul je niet alle informatie of scenes te zien krijgen en moet je goed nadenken over wat je zal kiezen. Hierdoor is het leuk om de game voor de tweede keer te spelen en voor andere opties te kiezen dan je de eerste keer deed.

Verder moet je een knoppen combinatie indrukken wanneer de echte actie begint. Soms wil dit weleens irritant zijn, omdat er zoveel gebeurt op de achtergrond. Maar jij moet naar het schema kijken om te zorgen dat je de juiste combinatie intikt. Bovendien zijn er soms ook conversaties aan de gang die je graag wil volgen maar ook hier moet je dan maar met een half oog kijken en hopen dat je het kan volgen. Omdat je ook je personages tevreden moet houden (als ze te depressief worden ben je af) zul je ook af en toe bijv. jezelf even moeten opfrissen gezicht of even wat eten. Doet je dat ergens aan denken? Jawel, inderdaad voelt Fahrenheit soms aan als the Sims maar het wordt gelukkig nooit zo extreem als die franchise.

Wat kan ik voor de rest nog zeggen over Fahrenheit. De graphics zijn oke. Nergens echt heel mooi maar ze doen wat ze moeten doen. De savegames zijn goed neergezet zodat je niet steeds weer een heel stuk terug wordt gezet als je af gaat. De moeilijkheidsgraad is gewoon goed. Ik ben (op normal) een paar keer af gegaan en heb een keer echt vastgezeten (zie vorige berichten ). De personages bewegen af en toe wat houterig maar storend wordt het nergens. Wel leuk is dat als je de game hebt uitgespeeld (eerder kan ook maar is niet zo handig met al die spoilers) je allemaal filmpjes en artwork kunt unlocken. Zo zie je bijv. hoe de motion capturing en de voice acting in zn werk gaat. In Uncharted: Drake's Fortune zat ook al zo'n leuke making off. Dat moeten ze vaker doen, gewoon als leuke extra bij een game!

Al met al is Fahrenheit een welkome afwisseling tussen al de GTA's en Ratchet and Clank's die ik de laatste tijd speel. Teveel van dit soort games hoef ik niet te spelen omdat ik meer vrijheid wil, maar ik heb wel bijzonder genoten van deze game. De sfeer, de personages en de muziek staan als een huis en het verhaal is zeer meeslepend.

+ Verhaal is in principe goed uitgewerkt
+ Sterke personages
+ Mooie muziek
+ Carla Valenti is lekker!
+ Meeslepend/sfeer
+ Voelt aan als een film

- Voelt aan als een film
- Weinig vrijheid
- Verhaal wordt te tegen het eind
- Popcorn machine draait overuren

3,5* (PS2)

avatar van Awake78
Uitstekende game die je echt het gevoel geeft in een film te zitten. De spanning kan echt superhoog oplopen op bepaalde stukken en geeft je echt een kippenvel 'vibe' mee. Jammer dat we zoiets niet vaker tegenkomen in het huidige game-aanbod.

Alleen jammer dat het verhaal een beetje ontspoort op het einde.

Ook leuk om voor de 2e keer te spelen dankzij de diversiteit aan antwoorden met vele conversaties. Hulde! Een dik verdiende 4,5 van mij!

avatar van Donkerwoud
Ijzersterke sfeer en leuke gameplay-elementen, maar toch had ik steeds het gevoel dat er geen klassieker van gemaakt is. Op sommige punten hadden ze dat veranderen van je keuzes echt meer cachet mogen geven, want nu voelde het aan als een trial and error. Alleen heel soms heeft een gemaakte keuze echt een resultaat op de loop van het verhaal.

avatar van Beitel
1,5
Wat een stuk overschatte rommel. Het allereerste moment is magisch en geniaal, waarbij de besturing heel nauw bewegingen volgt en voor een zeer meeslepende ervaring zorgt. Je bént in die wereld en je acties hebben consequenties. Nou ja, bij het volgende stuk maakt het niet meer uit en het enige moment waar alle voorgaande keuzes samenkomen kent weinig betekenis. Langzaam maar zeker wordt het spel overheerst door duffe Quick-Time Events en het verhaal vliegt gigantisch uit de bocht.

Zonder alle magische, bizarre situaties zou het spel sowieso al sterker zijn geworden, maar dan nog zou dat niet genoeg zijn geweest. Dat kleine beetje genialiteit maakt het eindproduct alleen maar treuriger.

Man wat een goede game is dit zeg, net alsof je een film aan het kijken bent alleen speel je zelf de hoofdrolspelers en bepaalt hun acties welke verdere invloed hebben op de game. Een erg goed concept, zeker weten.

Verder is het verhaal op zich wel aardig. Alleen op een gegeven moment had ik wel zoiets van: oké. Maar desondanks zitten er toch wel wat leuke plotwendingen in en ik had zeker het gevoel dat door mijn acties ook daadwerkelijk invloed had op het verhaal.

De quick-time events vind ik ook erg goed gezocht. Op deze manier wordt je toch nog enigszins uitgedaagd.

Waar ik me alleen soms erg aan stoorde was die irritante camera en doordat de camera dan ook in een bepaalde richting is, maakt het loopwerk soms een verschrikkelijk euvel.

Maar dat terzijde. Wat ook leuk bedacht is, is die mentale status van je personage en alles wat je doet daarop invloed heeft. Alleen soms had ik wel licht het gevoel dat een versie van The Sims aan het spelen was, maar dat gevoel overheerste gelukkig niet zo. Het verbaasde me wel dat deze game voor 15 jaar en ouder is, want er zitten best wel wat naakt in en zelfs wat sex mini-games.

Graphics zijn verder op zich wel in orde, kon beter. Maar het is zeker te doen en er zitten zeker wel wat mooie settings tussen.

Muziek is erg goed, het brengt je helemaal in het sfeertje.

De dingen die je kan unlocken door bonuspunten gedurende levels te vergaren zijn ook wel aardig. Zo krijg je de beschikking over een hoop artwork, filmpjes hoe het spel is gemaakt enz., tracks die in de game zitten en sequences die je kunt herspelen of zelfs sequences die niet in de game voorkwamen.

Al met al een erg sterk game die ondanks de korte speelduur (volgens mij in 5 of 6 uur uitgespeeld, wel verspreid over een week) je vastgrijpt en je bijna niet meer loslaat.

4, 5 Sterren van mij.

avatar van rpger
Toch dan nog aan de praat gekregen en uitgespeeld.

Grappig dat hierboven termen staan als "ijzersterke game" en "één van de beste games ooit".

Want als 1 ding Fahrenheit wel niet is is het een goede game. Wat het wel is is een experiment. Een one-of-a-kind experience in een poging iets vorm te geven wat het beste omschreven kan worden als interactieve film. Het is vaker geprobeerd, Fahrenheit is één van de beste die ik tot nu toe heb gedaan.

Script, Dialogen, Voice Acting allemaal top notch. Het verhaal ontspoort wel hier en daar, met name de tweede helft verliest het wat van zijn charme en originaliteit als het volledig in overdrive gaat met einde wereld scenarios en matrix vechtscenes.

Maar een game kun je het niet noemen, de ogenschijnlijke mogelijkheden die je krijgt lopen allemaal op hetzelfde uit, en qua puzzels is er vrijwel niets te beleven voor wie hier als nietsvermoedende adventure liefhebber in stapt, wat ook dat genre is hierop niet van toepassing. Toch kan ik het iedereen van harte aanbevelen, en de beleving blijft je zeker wel even bij. Alhoewel ik hoop dat ze het bij de spirituele opvolger "Heavy Rain" naar een next level weten te brengen.

avatar van polopolo150
Vandaag ben ik door hele grote nieuwschierigheid toch maar de walktrough video's gevolgd vanaf waar ik vroeger gebleven was... Dus ik mix deze review uit wat ik heb gezien in de storyline en wat ik heb meegemaakt in het spel zelf.

Het verhaal is geweldig gemaakt, de muziek erin is top-notch, de voices zijn niet zo goed als in GTA IV of Half Life 2, maar het blijft goed kwaliteit. Ik heb in sommige reviews van sommige sites gelezen dat er wordt geklaagd dat de gaphics niet zo goed is, maar als ik het vergelijk met GTA San Andreas, dan snap ik niet waar ze over zitten te klagen, en daar zei iedereen dat het grafisch goed was.

De bestuuring en de actie-scénes waar je snel moet gaat reageren is op de PC versie TERGENT! je moet op je scherm kijken, en tegelijk hopen dat je de goede knoppen indrukt. Want soms toets ik op 9 ipv 8, en zoiets kan een hele hoop verschil maken in het verloop van het hele spel. Deze spel is gemaakt voor de console, en ze hebben niet goed nagedacht over dit bij de PC versie, ze hadden het alleen bij de pijl toetsen moeten laten, aangezien dat nog niet moeilijk is om het verkeerd te doen. (als je maar dan 10 jaar ervaring hebt met de PC, dan maak je niet zo makkelijk fouten met de pijl toesten, althans, met mij nooit)

Deze spel kon makkelijk een top 10 plaats krijgen, alleen vanwege het verhaal. Maar vanwege de bestuuring enzo, laat ik het maar zitten. En deze spel kon ook makkelijk een 5.0 halen voor mij, maar door de camera's en bestuuring, toch een 4,0. Als ik naar de devolpers video's kijk van Heavy Rain, hebben ze weinig geleerd van hun fouten in deze spel. Maar ik voel dat het kwa verhaal niet mis kan gaan.

Ik heb geen Playstation 3, dus deze spel... moet ik toch herlaas of op een emulator, of op youtube spelen/kijken.

EDIT: ik vindt dat ik deze cijfer veelsteveel is... maar... *zucht*, herlaas doe ik dit alleen vanwege het verhaal. En dan ga ik in deze cijfer nog matig doen over de bestuuring... ik laat het maar zoals het is. Dit is mijn eerste game waar je veel kan van houden... als je het maar niet speelt.

avatar van threeohthree
Bizar Verpakt,

Bizar verpakt is deze game van Quantic Dream. Vandaag de dag is de game spuuglelijk en een filmische ervaring zoals velen Heavy Rain omschrijven is er dan ook niet, het is veel meer hak op de tak, ruiger en bruter. Ik wil eigenlijk niet te veel refereren naar Heavy Rain maar het is nu eenmaal een makkelijk getrokken vergelijking, al is deze game wel stukken beter dan het McDonald's menu wat hierop volgde.

Wat Fahrenheit zo memorabel maakt is de rauwe sfeer en de chaotische layout, de zenuwslopende afgezaagde muziek en de fijne gameplay. De aliens zijn bijzonder vreemd maar het moet je maar overkomen.

Al is deze game wat bizar verpakt de inhoud is een unieke game ervaring met hier en daar wat pittige kruiden. (de lastige gameplay tijdens het vluchten naar het balkon terwijl het huis instort). Het begin zet direct de toon, dit is geen emotioneel simpel spel die elke bimbo eten kan, de gure wind en het vervreemde verhaal zorgen daar wel voor.

Nee deze game is alles behalve subtiel, ik wil niet in de spiegel kijken ik wil verdorie dweilen, al goed, dweilen zul je. Die optie is er niet altijd, maar de keuzemogelijkheden zijn lekker extreem, en zo worden ze dan ook gebracht. Al is Heavy Rain velen malen mooier dan zijn voorganger, is het rauwe en malse Fahrenheit een unieke ervaring die ik niet snel zal vergeten.

avatar van LimeLou
Zo vette game is dit.

De reden waarom ik deze game graag wou hebben is omdat het van de makers van Heavy Rain was en het idee van een 'interactieve film' me erg aanspak. De poster is ook bloedmooi. Ik ben vooral onder de indruk van het verhaal die samen met games zoals Deus Ex hunzelf gerust kunnen bestempelen als pioniers in gamegebied als het gaat om geweldige verhaallijnen.

De gameplay moest wennen, erg wennen. De besturing is erg experimenteel omdat je (in ieder geval op de PC) moest lopen met de pijltoetsen en sommige acties moet uitvoeren door een muisknop in te drukken en vervolgens de bijbehorende beweging te maken. Het begint allemaal vervelend maar je raakt er snel in verdiept. Ook de quick-time achtige events waarbij je op een soort melodie-achtige wijze de pijltoetsen en numpad toetsen in moet drukken is erg goed. Bij de eerste helft van de game vond ik het een onbegrijpelijke keuze van de makers om dat te doen, maar later raak je er gewend aan en kom je in een soort van super geconcentreerde mode als je de toetsen indrukt. Ook waardeer ik hoe veel moeite er is gedaan bij het maken van de cutscenes. En dan ook nog bedenken dat je drukker bezig bent met drukken van knoppen dan letten op de geweldig gemaakte (actie) scènes. Erg gewaagde keuze van de makers.

Ik ben vaak erg van de details bij games en er zijn mij nauwelijks dingen opgevallen die onlogisch zijn of niet kloppen. Het enige wat een beetje vreemd is is dat de game zich afspeelt in 2009 maar in de flashbacks van Lucas z'n jeugd zie je dat iedereen zo overdreven jaren '50 gekleed is. Terwijl hij toch echt rond de 30 jaar oud is Ook vreemd dat je in het begin (bijvoorbeeld bij het kantoor) lastig gevallen wordt door een soort groene parasieten. Er werd nooit echt verklaard wat het betekende of van wie ze zijn. Misschien maar een illusie?

Wat ook wel maf was was die ene kunstmatige levensvorm. Waar the fuck kwam die nou weer vandaan? De voice acting is briljant en de muziek is ook wel goed. Vooral dat liedje dat vaak draait als je met Lucas speelt. Sowieso was hij mijn favo karakter. Ik begreep hem erg goed. Sowieso zijn de onderlinge relaties tussen de karakters en de karakters zelf het beste van de game. De sekte en al het mysterie in het begin van de game en dat oude vrouwtje waren het beste in het verhaal. Het werd een beetje over the top op het einde natuurlijk met al die matrix-achtige vechtscènes en die kunstmatige levensvorm. Ik ergerde me er niet echt aan maar het was gewoon zo maar uit het nergens en het einde kwam een beetje snel en abrupt.

Voor de rest een geweldige game die schreeuwt om een herspeling en een plaatsje in mijn top 10