Fahrenheit (2005)

Alternatieve titels: Indigo Prophecy | Fahrenheit 15th Anniversary Edition

PC / PlayStation 2 / Xbox / Xbox 360 / Android / Apple iOS / Macintosh / PlayStation 4

Ontwikkeld door Quantic Dream
Uitgegeven door Atari en Aspyr

Fahrenheit speelt zich af tijdens een barre winter in New York City. Centraal staat Lucas Kane, een gewone man met een normale baan als systeembeheerder bij een bank. Het leven van Lucas neem echter een onverwachtse wending wanneer hij onder een soort hypnose in de toiletruimte van een restaurant iemand vermoordt.

avatar van LimeLou
Jammer, op de PC heb je volgens mij de beste versie. En op een PS3-release moet je niet wachten. Als je PC sterk genoeg is om deze game te draaien (check de systeemeisen) kan je het wel op steam kopen voor maar 10 euro

avatar van CarealotCarrot
Mijn broertje en ik willen het spel graag spelen op onze manier.
We willen dat de een speelt met de crimineel en de ander met de politie.
Is dit mogelijk, of krijg je dan te weinig van het verhaal mee?

avatar van Visie
CarealotCarrot schreef:
Mijn broertje en ik willen het spel graag spelen op onze manier.
We willen dat de een speelt met de crimineel en de ander met de politie.
Is dit mogelijk, of krijg je dan te weinig van het verhaal mee?

Je kunt toch gewoon meekijken?!?

avatar van CarealotCarrot
Ja dat kan , wat wij willen is dat de een met de moordenaar speelt en de ander op onderzoek gaat met de politie. Punt is dat je anders alles 2x doet.

kiriyama
Het is wat dat betreft te weinig een echt onderzoek om het op die manier te spelen. Zou leuk zijn als ze eens een spel zouden maken dat inderdaad zo werkt. Nu zorgt het er alleen voor dat je delen van het verhaal mist. Ik zou gewoon alles zelf spelen of iniedergeval meekijken.

Oldschool Bob
Een echte wintergame die ik toch gespeeld heb op een mooie lentedag wanneer het zonnetje fel scheen. Een game die ik op toch wel een vrij korte tijd heb uitgespeeld. Maar de game duurt ook niet erg lang, ik schat rond de zeven uren.

De eerste keer toen ik dit spel opstartte viel mij meteen de muziek op. Zo'n prachtige, sfeervolle muziek kom je niet snel meer tegen in games. Muziek die perfect bijpassend is in de mysterieuze sfeer van deze psychologische thriller. Maar ze hebben dan ook een perfecte keuze gemaakt van componist: Angelo Badalamenti. Je kent hem wel van de Twin Peaks, Mulholland Dr. en zoveel andere meesterwerken waar hij een perfect passende soundtrack voor gezorgd heeft.
Dit was al meteen een zeer goed begin en ik had zelfs nog niet eens op new game geklikt.

Maar eerst kwam de tutorial die mij best verbaasden. Het was een gameplay die echt wel uniek was. En dat maakt deze game ook nog eens zo bijzonder. De gameplay bestaat er uit dat je (in geval van pc) met je muis moet bewegen wat aangegeven staat. Meestal moet je keuzes maken wat je doet. Bijvoorbeeld: Lie (omlaag) Truth (omhoog). Soms kan dit leiden tot game over als je een foute keuze maakt. Of soms kan het je helpen. En kan je het spel een beetje beïnvloeden.
En dan is er ook nog het quicktime event, snel op knoppen duwen of je bent eraan. Of te wel stoppen ze met verhalen te vertellen.
Ook nog een leuk extraatje: humeursbalk. Die moet ook in de gaten gehouden worden. Ik heb vaak spannende momenten beleefd wanneer men mannetje al bijna dacht aan zelfmoord, waanideeën ofzo.

Het verhaal en de personages zijn erg interessant. Je speelt 2 partijen: de politie en een onbedoelde moordenaar. Het begin is het beste van het verhaal. Lekker mysterieus sfeertje, erg veel spanning. Maar naar het einde zakte het verhaal een beetje in. Er kwamen steeds meer elementen in waarvan ik vond dat het wat verpestte. Maar uiteindelijk blijft het wel boeien en is het spannend.

Een unieke game ervaring die ik iedereen van harte aanraad. De game speelt erg vlot en verslavend. Hij heeft best wel een hoge replayvalue.

Great job Quantic Dream!

bro
Mooie omschrijving Oldschool Bob Heb altijd al interesse gehad in deze game. Bij deze is die weer aangewakkerd. Moet ik toch maar eens in overweging nemen

Oldschool Bob
bro schreef:

Zeker doen, je zult het je niet beklagen

avatar van Realistic Gamer
Na op een na mijn favoriete game (een paar keer zelfs!) te hebben uitgespeeld, en dan heb ik het over 'Heavy Rain', begon ik de maker van deze game op te zoeken genaamd: 'Quantic Dream' en toen zag ik deze er ook bij staan. Natuurlijk wil ik deze game er dan direct er bij kopen, omdat het dezelfde trend heeft als 'Heavy Rain', MAAR... Op een voorwaarden (en dat is misschien een gekke voorwaarde, maargoed),
Ik vraag me af of dit spel ook Nederlands gesproken, geschreven of ondertiteld is. Als dat zo is,
ben ik zeer beniuwd en zou ik deze game zeer graag willen hebben!

En dat is dan niet omdat ik slecht in Engels ben ofzo, maar dan kan ik mij veel beter verdiepen in het verhaal dat mij dan zo boeit.

Volgens mij (en gelukkig) nooit in het Nederlands verschenen.

avatar van threeohthree
Wel in het Japans, mocht je dat beter liggen.

avatar van Realistic Gamer
Nee, dankje... Jammer dat de game niet Nederlands is. Wel Bedankt voor de informatie!

Ik heb het nog maar even gespeeld, maar vooral in de eerste scene snapte ik helemaal niks van de controls. Vooral ook hoe je in dit spel de muis moet gebruiken, maar zo te zien wordt dit verhaal nog wel leuk en het is al aardig sfeervol.

All Seeing Fish
Volgende week komt de remastered versie uit op PC Linux en Mac ik had toch liever een HD versie van Omikron: The Nomad Soul gezien op de PS4.

avatar van JacoBaco
Binnenkort ook voor PS4. Zin om dit na 10 jaar weer is te spelen!

Waarom niet voor Xbox One?

D.K
Zijn er al mensen die het op de playstation 4 hebben gespeeld?

All Seeing Fish schreef:
Ja, ik ook. Zou ik het eindelijk na al die jaren kunnen proberen uitspelen. Ik zit namelijk nog altijd gevangen in mijn 17 jaar oude pc...Maar wie weet, komt misschien nog ooit.