The Stanley Parable (2013)
PC
Adventure
single player
Ontwikkeld door Galactic Cafe
Uitgegeven door Galactic Cafe
Stanley, de protagonist uit het spel, werkt op een kantoor. Al wordt zijn functie nooit omschreven - één van zijn taken is het monitoren van data welke getoond wordt op een beeldscherm. Wanneer het scherm op een dag opeens niets meer vertoond, weet Stanley niet wat hij moet doen en besluit hij het kantoor te verkennen. Vanaf hier splitst het verhaal zich op in meerdere richtingen, gebaseerd op de keuzes die jij maakt.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=fBtX0S2J32Y
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Geweldige narrator heeft de game trouwens.
Zojuist direct maar even aangeschaft, want op basis van de demo is dit toch wel 4.5* materiaal, van het weekeind zal blijken of dat dan ook daadwerkelijk het geval is. Maar dat ik er zin in heb, moge duidelijk zijn.
Toch even kort: De game heeft wel wat weg van games als Dear Esther en Gone Home, weliswaar met een volledig andere insteek, maar de uiteindelijke insteek blijft hetzelfde. Het is dan ook niet een traditionele game met checkpoints en progress, maar eerder een bewandelbare ervaring waar je begeleidt wordt door een ijzersterke voice-over.
Veel geintjes en leukjes in de game, die bovendien veel knipogen uitdeelt naar games als Portal en Minecraft. Heb me er goed mee vermaakt in ieder geval, al is de vraag of het na 5 uur nog steeds vermakelijk is, is de vraag. Ik neem in ieder geval even een nachtelijke pauze.
Ik heb het gespeeld zonder een trailer gezien te hebben en zonder de demo te doen. Ik heb alleen maar te horen gekregen "probeer dit spel eens, je gaat het geniaal vinden". Wat een aangename verrassing! Je moet het gewoon eens proberen.
Maar in dit geval maakt dat volgens mij niet zoveel uit. Ik heb namelijk wel een walkthrough gezien (aanvankelijk om een beeld te krijgen van het spel, maar ik vond het zo boeiend dat ik het meteen helemaal heb afgekeken), en de gameplay van dit spel is zo minimaal dat het niet zoveel uitmaakt of je het spel bekijkt of speelt. Waar het spel in uitblinkt is niet haar gameplay (je kunt in feite alleen maar rondlopen), maar in het plot, in haar monologen, in haar humor en in het spelen met de verwachtingen van de speler mbt spelconventies. De gameplay is slechts een middel waaraan die zaken worden opgehangen.
Een goede manier om The Stanley Parable te omschrijven is misschien om het een ironische parodie op games en hun conventies te noemen - niet in de zin dat ze bekritiseerd worden, maar dat de speler op een komische wijze bewust gemaakt wordt van de spelconventies die hen normaliter niet eens opvallen. The Stanley Parable is daardoor een uniek, memorabel en zeer vermakelijk spel (het is wel zeer kort, want in anderhalf uur ben je er wel doorheen), en achteraf heb ik er spijt van dat ik het spel niet gewoon gekocht heb (nu heeft dat niet zoveel zin meer). Maar 3.5* heb ik voor dit bijzondere spel zeker over.
Conclusie: de game is een soort testkamer voor een gedachte-experiment op het gebied van de vrije wil.
In een nonary game (bv. Virtue's last reward) is het einde van een verhaal gewoon een punt in tijd, terwijl bij de meeste lineaire spellen 1 mogelijk einde weergeeft. Zo zou je bij een uitgebreid spel als "The Witcher III" ook kunnen redeneren dat er meerdere eindes zijn. De meesten stoppen wel na het zien van 1 ervan.
nuf, interessant discussie, die van toepassing is bij veel spellen. Wanneer heb je een spel echt uitgespeeld? Bij verhaalgedreven spellen zoals Heavy Rain, Oxenfree etc vind ik dat het voldoende is 1 einde te zien. Bij spellen zoals bv. de nonary games daarentegen vind ik dat niet. Het hangt in mijn ogen ervan af wat de bedoeling is van het spel.
In een nonary game (bv. Virtue's last reward) is het einde van een verhaal gewoon een punt in tijd, terwijl bij de meeste lineaire spellen 1 mogelijk einde weergeeft. Zo zou je bij een uitgebreid spel als "The Witcher III" ook kunnen redeneren dat er meerdere eindes zijn. De meesten stoppen wel na het zien van 1 ervan.
Ik heb nu alle mogelijkheden gehad
Mijn idee over het einde is: Er is één goed einde, namelijk als je alle aanwijzingen opvolgt en de machine uiteindelijk uitzet. Bij alle andere eindes wordt je getrollt door de narrator. Alle andere eindes zijn dus ook negatief, of je gaat dood of je wordt 10 minuten getrollt. Of je zou kunnen stellen dat alle eindes het echte einde zijn. Of dat je alle eindes moet hebben gehad voor je het spel hebt uitgespeeld.
Wat het ook is, echt tof 'spel'. Goede humor, je weet écht niet wat er gaat gebeuren en veel meta-elementen (zoals het museum). En nog een hoop easter eggs te ontdekken. Of je zou kunnen zeggen dat dit hele spel een groot easter egg is.
Misschien is het een spel, misschien niet. Maar het heeft het hele denken rondom games wel opgeschud, en ik denk dat dat een van de doelen van de makers was.
Verder heb ik niet echt kritiekpunten, het is alleen meer een ervaring dan een game.
Het unieke aan Stanley Parable is dat je het tegenovergestelde kunt doen van wat de verteller zegt, waar meestal humoristische gevolgen op zijn. De game maakt gebruik van een schema die tot vele alternatieve paden kan leiden, afhangend van in hoeverre je naar de verteller luistert. De game weet voor ieder pad iets anders te verzinnen, waardoor ik nieuwsgierig raakte naar de meeste andere paden. Ik kwam er echter snel achter dat, met uitzondering van de hoofdverhaallijn, het allemaal ongeveer op hetzelfde neerkomt. Wanneer je van het pad afwijkt gooit de game logica geheel het raam uit om plaats te maken voor allerlei willekeurige gekkigheid. Soms kon ik er om lachen, andere momenten voelde het iets te vreemd en willekeurig om er de lol van te kunnen inzien.
Wanneer je het verhaal serieus probeert te nemen, door de hoofdlijn te volgen, dan kom je erachter dat het verhaal broodmager is. Je bent er in hooguit 10 minuten doorheen en er blijven meer vragen over dan antwoorden. The Stanley Parable gaat in dat opzicht geheel om de humor die komt kijken bij het negeren van de verteller. Als gevolg voelt dit meer als een grap die op verschillende manieren verteld word, dan een game waarin je een leuk verhaal van meerdere kanten kunt bewonderen.
De stemacteur is iig heel goed, wat zeker bij een concept als dit belangrijk is. Ik kwam geen technische mankementen tegen en grafisch is het prima. Voel me er onverschillig over. Leuk concept met z’n nodige humor momenten, maar ik had zo’n concept liever gezien bij een serieuzer en logischer verhaal.
3*