Mega Man X (1993)

Android / Apple iOS / Mobile / Nintendo GameCube / Nintendo Wii / Nintendo Wii U / PC / PlayStation 2 / PlayStation Portable / Super NES / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Nintendo, Capcom en Majesco

Ergens in de 22e eeuw ontdekt een archeoloog, Dr. Cain, de ruïnes van een oude robot research facility. Tussen deze ruïnes vindt Dr. Cain een grote capsule met een zeer geavanceerde robot erin zoals de mensheid het nog nooit had gezien. Deze robot (Mega Man X) had menselijke intelligentie en emoties. Met de hulp van X lukt het wetenschappers om robots te creëren die net als mensen kunnen leren, voelen, groeien en denken. Massaproductie van deze robots volgt. Echter, met de vrije wil die deze robots nu bezitten gaan sommige robots het criminele pad op, deze robots worden Mavericks genoemd. Op een gegeven moment wordt het zo erg dat de overheid ingrijpen moet: een elite militaire politieorganisatie, de Maverick Hunters genoemd, wordt geïntroduceerd.

Hier heb ik echt enorm veel plezier aan beleefd, en echt tientallen keer uitgespeeld. Wij deden nooit aan passwords dus iedere dag speelde we het spel gewoon weer van begin af aan. Heerlijke levels, heerlijke bosses, heerlijke wapens en heerlijke muziek. De muziek heb ik nog op m'n PC staan en als ik het beluister denk ik vaak terug aan die heerlijke tijd!

avatar van Mega Man
Een meer dan goeie Mega Man van een latere era. Originele bazen, memorabele soundtrack en leuke items en wapens. Het nummer van Storm Eagle is een deuntje dat lang in je hoofd blijft zitten. Verder een zeer goed SNES spel en voor een Mega Man deel ook zeker een aanrader. Al kan hij natuurlijk niet tippen aan de meesterlijke Mega Man games op de NES met MM2 en MM3 als hoogtepunten. Maar al met al is MMX zeker wel een heel stuk beter en traditioneler dan de foute Battle Network delen en de bijhorende tekenfilm.

avatar van Thomas83
Deze game vond ik echt tof op de SNES. Heb hem meerdere keren gehuurd volgens mij. Helaas had/heb ik hem niet in bezit.
Maar ik weet nog dat ik dit spel gewoon heel tof vond qua gameplay, stijl, graphics, geluid, muziek, enzovoort.

avatar van hectometersnor
Persoonlijk had ik een wat hoger gemiddelde verwacht dan 3,5. Niet slecht of zo maar voor mij is dit naast Mario een van de beste platform games ooit, zo niet de beste. Spel steekt fantastisch in elkaar en kent mooie en leuke levels. Het hele eindbaas systeem wat al sinds de eerste Mega Man gebruikt word blijft een bruikbaar principe en het blijft leuk.

Dit spel kende nog 2 erg goede en leuke opvolgers waarna het naar mijn mening per deel een beetje in kwaliteit achteruit ging.

Ben zelf enkel in het bezit van Mega Man X1 en Mega Man 1 t/m6, maar ik zou graag ooit eens de hele X serie compleet hebben, ik heb dan wel de Mega Man X collection maar toch is dat niet hetzelfde, heb het onderschat maar de waarde van het origineel heb vind ik toch vele malen leuker, zelfde geld voor de Anniversary collection. Het kost wel duiten aan geld want ik zag laatst een Import versie van Mega Man X2 liggen voor 110 euro, Je moet er wat voor over hebben, ooit heb ik ze allemaal...

Shaw
Ik weet nog altijd niet waarvoor die gekleurde beestjes die elke keer als je game-over geraakt tevoorschijn komen en een bordje met een getalletje boven zich houden dienen... Wie weet het wel?

avatar van Mega Man
Shaw schreef:

Dat zijn volgens mij 'Mets' (Metall, Metool, Mettenna). Deze robotjes met veiligheidshelmen (waar een + op staat) zijn zo'n beetje de bekendste vijanden die je tegenkomt in een Mega Man game. Je had ze in alle soorten en maten: gewone Mets, Mets in buldozers, Mets met een snorkeltje, Mets met een jetpack, Mets met baby-Mets en twee grote Mets die hun opwachting maken ergens in de kasteel levels van MM3 en MM4. Any way, Mets zijn zo'n beetje de Goombas van Mega Man In MMX's password scherm dienen ze enkel als decoratie.

Shaw
Bedankt voor de toelichting. Grappige mannetjes zijn het . Ik vind dit overigens een prima spel, het is zelfs een van de beste platform-games die ik ken. Leuke wapens, goede character-design, veel afwisseling, uitdagend... Kortom: een aanrader.

(Dit is het scherm trouwens.)

avatar van PC.ENGINE.FAN
Was na 6 NES megaman games heel vernieuwend, knap moeilijk en zat vol met secrets zoals de hadouken. Destijds had ik nooit durven vermoeden dat ze zo ver zouden komen als Mega Man X8 of zo. Je dacht destijds.. nou er is al een vogelman en een weetikwatman, voor een volgend deel hebben ze vast geen inspiratie meer. later heb ik nog een remake gespeeld op de PSP, maar dat heeft allemaal geen bezieling meer zoals ik het beleefde in 1993. Als ik weer eens een Mega Man X wil spelen is de SNES versie de beste voor me.

Classic snes game en daarom zojuist uit de Nintendo E-shop gehengeld voor een replay

Ik ben er nu mee bezig op de Mini Snes voor de 2de keer....
Hebben meer mensen hier die mini Snes ? een fijn apparaatje is het he?
even terug naar de oude dagen...

Verschijnt op 24/7 op Nintendo Switch als onderdeel van de Mega Man X Legacy Collection!