Child of Light (2014)

Nintendo Wii U / PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / PlayStation Vita / Nintendo Switch
Platform / RPG

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

De mysterieuze Queen of the Night steelt kinderen van hun thuis en gebruikt ze om de Zon, Maan en Sterren gevangen te houden. Het jonge meisje Aurora weet echter te ontsnappen en zal het nu, met de hulp van het vuurvliegje Igniculus, moeten opnemen tegen de gestoorde koningin.

avatar van Animosh
Een erg mooi sprookje.

Over het algemeen ben ik geen fan van RPGs, maar dit spel scoort in twee opzichten goed waarop de meeste RPGs (voor mij) niet goed scoren. Ten eerste is het spel zeer sfeervol. In visueel opzicht ziet het er effectief zeer sprookjesachtig uit, en hoewel het bij momenten wat té kinderlijk (of zelfs kitscherig) voor mijn smaak was vond ik het er over het algemeen erg indrukwekkend uitzien. De muziek (waarvan ik vooraf vreesde dat ik me eraan zou gaan storen) - variërend tussen zachte, rustgevende pianomuziek tijdens het verkennen van de wereld en bombastische, filmische muziek tijdens de gevechten - sluit uitstekend bij de stijl van het spel aan. De dichterlijke schrijfstijl voelt soms wat geforceerd aan, maar versterkt wel de sprookjesachtige sfeer van het spel. En het plot is weliswaar simplistisch, voorspelbaar en kinderachtig (hetzelfde geldt voor de personages), maar voldoet prima als kleerhanger voor de rest van het spel.

Het tweede punt waarop het bij mij beter scoort dan veel andere RPGs is minder evident (en veel mensen zullen het wat dat betreft met me oneens zijn): de speelduur. Child of Light is namelijk voor een RPG relatief kort (zo'n 10 uur), en dat zorgt ervoor dat het tot aan het einde fris blijft. Ook Child of Light heeft een aantal filler side missions (ik heb ze wel gedaan, maar een aantal zijn aan de saaie kant, met backtrackgeneuzel), maar meestal ligt het tempo behoorlijk hoog en wordt te veel herhaling voorkomen.

Maar genoeg over de sfeer en speelduur. Hoe is de gameplay? Ook die is beter dan verwacht. Het verkennen van de mooie sprookjeswereld is leuk om te doen, en ook de gevechten zijn best leuk. Ze zijn ontzettend eenvoudig en weinig gevarieerd, maar een spel als dit heb ik liever te eenvoudig dan te moeilijk (eenvoud past beter bij de sfeer) en de gevechten zijn best levendig voor turn-based combat. Tijdens het vechten moet je namelijk steeds je vuurvlieg gebruiken, waardoor je niet het idee hebt dat je slechts een halve toeschouwer bent die af en toe mag klikken, en dat beviel me wel.

De gameplay is echter niet perfect. Het vechten onderbreekt het verkennen van de wereld iets te veel, waardoor je vaak niet langdurig van haar sfeer kan genieten. En doordat er zoveel vijanden zijn en de gevechten zo eenvoudig zijn voelen ze af en toe wat repetitief aan. Maar doordat het spel vrij kort is voor een RPG wekten ze zelden echt mijn ergernis op. En naast het wat repetitieve vechten vond ik de RPG-elementen wat te nadrukkelijk aanwezig, en vaak weinig interessant. Na vrijwel ieder gevecht is er wel een personage dat een level omhooggaat, waardoor je flink veel tijd doorbrengt in de "skills trees" - te veel tijd, want dat haalt je steeds enigszins uit het spel, al duurt het nooit echt lang. En van de andere RPG- elementen (oculi waarmee je personages bepaalde extra eigenschappen kan geven en verschillende items die je tijdens gevechten kan inzetten) heb ik amper gebruik gemaakt. Dat was gewoon niet nodig.

Maar hoewel de gameplay van Child of Light dus niet perfect is - het is wat repetitief en niet altijd even interessant - heb ik me er, mede dankzij de economische speelduur, meestal prima mee vermaakt. Voeg daar een zeer aangename, warme en schattige sfeer aan toe, en je hebt een meer dan geslaagd spel. 4*

avatar van Hadouken
Child of Light is inderdaad een erg mooi sprookje. Ik moest er wel even inkomen want het verhaal is eigenlijk te zweverig naar mijn smaak en dat rijmen is echt niet cool. Echter, de pastel-achtige wereld en de sublieme soundtrack deden de rijmpjes al snel teniet. Met zoveel liefde gemaakt.

Battle-systeem is ook erg goed voor een casual RPG-liefhebber als ik. Diepgaand genoeg voor mij persoonlijk met een stuk of negen characters met ieder hun eigen skill tree. Ook kun je door oculli te craften nog een extra power aan je wapens toekennen. 100% uitgespeeld in een uurtje of vijftien, zeer mee vermaakt.

avatar van 3bdelilah
What is love known by? When it hurts to say goodbye.

Verrassing van het jaar voor mij? Prachtige ervaring. Wauw, ik ben de afgelopen drie dagen geobsedeerd geweest met Child of Light. Ik wilde er amper aan beginnen doordat ik eigenlijk niks meer van Ubisoft wilde hebben door de AC: Unity puinhoop, maar hier tonen ze zowaar een menselijke kant. Vanwege dezelfde engine van Rayman Origins en Legends maar een kans gegeven, achteraf heel blij dat ik 'm toch geprobeerd heb.

Om even kort te zijn en met de deur in huis te vallen: Het visuele design is schitterend mooi om te zien, de muziek is werkelijk prachtig en soms hartbrekend om te horen, en ook op het gebied van gameplay is ie meer dan solide. Tel daarbij op de lage adviesprijs van amper 15 euro, het feit dat je toch minimaal 10 uur bezig bent, de NG+ die je na afloop kunt doen voor extra speeltijd, het feit dat ie op bijna alle moderne platforms te spelen is, en je hebt naar mijn mening letterlijk géén enkele reden om dit niet te proberen. Ook als je geen fan van (turn-based) RPG's bent is het zeker de proberen waard. Sterker nog, ik zie mezelf ook niet als de grootste turn-based fan die er is, maar Child of Light heeft een erg toegankelijk en tegelijkertijd een verrassend diep gevechtssysteem waar iedereen wel raad mee zou moeten kunnen.

Op het moment van schrijven heb ik eigenlijk geen nadelen... Ik had wat grafische glitches, maar dat had blijkbaar te maken met de nieuwere AMD drivers (mocht je hetzelfde probleem hebben, downgrade naar versie 13.12 en problemen gaan weg). Daarnaast wordt het eigenlijk ook nooit uitdagend genoeg, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik op Normal gespeeld heb. Ik ben meteen begonnen met NG+ op Hard.

Child of Light is een turn-based RPG game van Ubisoft. In Child of Light bestuur je Aroura, een kind die wakker word in een fantasierijke wereld genaamd Lemuria. Haar doel is een weg uit Lemuria te vinden om op tijd bij haar zieke vader te komen.

Child of Light is één van die games die zo prachtig is vormgegeven dat enkel voortbewegen al een groot plezier is. Soortgelijk aan Rayman heeft Child of Light een 2D vormgeving met een handgetekend/verf-achtige look. De werelden zien er kleurrijk & sprookjesachtig uit. Iedere plek waar je komt voelt levendig aan en is anders vormgegeven dan de andere gebieden in de game. Wat gameplay betreft is Child of Light een licht verslavende turn based RPG met een paar eigen trekjes. Je maakt gebruik van een tijdbalk die je personage moet aflopen voordat die een aanval kan doen. Sommige personages kunnen sneller aanvallen dan andere en sommige aanvallen duren langer om voor te bereiden waardoor je op slimme wijze je aanvallen gaat plannen. Ieder speelbaar personage heeft op z’n minst één handige aanval die zich onderscheidt van de andere personages. Hierdoor merkte ik geen personages te negeren, alhoewel sommige aanzienlijk handiger waren dan andere. Naast de hoofdmissies bied de game voldoende side-missions & verzamelobjecten, wat me aanmoedigde ieder hoekje van de levels te onderzoeken.
Child of Light maakt ook gebruik van een craft systeem waarin je, van kleine gems die je kunt vinden of verdienen, nieuwe bruikbare gems kan maken die handig zijn voor gevechten. De effecten van gems kunnen zijn: personage mag eerder aanvallen, personage doet extra vuurschade, personage heeft meer leven etc. Er zijn veel verschillende gems die je kunt maken waardoor ik merkte na iedere vondst aan het craften te gaan.

Voor mij waren er twee struikelpunten voor de game: op normal mode is de game veel te makkelijk. Ik speel niet veel RPG’s dus wanneer ik een RPG speelt doe ik dat op normal mode, maar in Child of Light had ik tot aan het einde toe geen moeite met de gevechten. Wanneer je, net als ik, eerst de side-missions doet & alle objecten probeert te verzamelen worden de personages zo sterk dat zelfs de eindbaas geen suspensie veroorzaakt. De gevechten waren nog steeds leuk om te toen wegens de grote hoeveelheden vijanden die andere technieken van je vraagde, waardoor ik met regelmaat een andere aanpak moest bedenken. Maar er was geen enkel moment dat ik bang was een gevecht te verliezen, laat staan dat een personage weinig leven had. Het andere minpunt is dat alle dialogen rijmen. Rijmen past enigsinds bij de sprookjes-sfeer van de game en het had me leuk geleken als het enkel bij de cutscenes was, maar het werkt niet door de gehele game. Dit maakt het verhaal van Child of Light aanzienlijk minder interessant omdat alle dialogen zijn gebogen zodat ze rijmen. Ik vind het verhaal wat ze proberen te vertellen best interessant maar het feit dat ze rijm van begin tot eind gebruiken zorgt ervoor dat het verhaal een gemiste kans is.

Child of Light vind ik een aanrader waar ik veel plezier aan heb beleefd, onlangs dat wat makkelijk is en het verhaal zijn charme word afgenomen door rijm. Misschien ga ik het binnenkort herspelen op hard mode, en misschien zal daarna het minpunt dat de game te makkelijk is niet meer gelden. Maar de prachtwereld & het leuke eigen turn-based systeem vormde een haast verslavende ervaring die ik urenlang achter elkaar kon spelen zonder verveeld te raken.

avatar van Onderhond
En ze voel ik me na afloop nog steeds.

Al ga ik me toch een klein beetje druk maken, want daar dienen reviews natuurlijk ook wel voor. Uiteindelijk vond ik het jammer dat de energie in deze RPG wat verkeerd verdeeld leek.

Zo zijn er 8 extra personages, waarvan er 5 zijn waarmee ik gewoon niet gespeeld heb. Ze hebben allen wel andere skills enzo, maar het spel is best makkelijk, ik heb in geen enkele battle echt in moeilijkheden verkeerd en als het spel mij niet dwingt ben ik ook niet iemand die snel van taktiek verandert.

Er zitten ook skill trees in, maar waarom weet ik niet zo goed. Net als hierboven maakt het eigenlijk bitter weinig uit, want makkelijk is het toch wel. Hetzelfde met de diamanten die je kan verbeteren en toekennen, leuk allemaal maar erg veel draagt het niet bij. Je zou kunnen zeggen dat het wat extra replay value biedt, maar daarvoor is het dan weer te plotgedreven. Dit nog eens opnieuw spelen ... ik zeker niet.

Die energie had dan beter in het battle systeem gegaan. Dat is best leuk, maar net iets te saai voor een game van 10 uur. Het idee om met je spirit bepaalde vijanden te vertragen is leuk, maar er is eigenlijk maar één echte taktiek en aangezien het (nogmaals) best makkelijk is allemaal maakt het niet eens zoveel uit hoe zuiver je daarin bent.

Klinkt negatief? Misschien, maar op zich blijft het commentaar in de marge, want de sfeer is fenomenaal, de werelden zijn prachtig en de exploratie is leuk. Verhaaltje zelf is basic maar zeker sprookjesachtig genoeg, het hoofdpersonage is wel mooi vormgegeven en verder vaak met open mond zitten kijken naar al dit moois.

Erg leuk tussendoortje, een paar minpuntjes maar niks wat echt schadelijk is voor de kern van dit spel.