Child of Light (2014)

Nintendo Wii U / PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / PlayStation Vita / Nintendo Switch
Platform / RPG

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

De mysterieuze Queen of the Night steelt kinderen van hun thuis en gebruikt ze om de Zon, Maan en Sterren gevangen te houden. Het jonge meisje Aurora weet echter te ontsnappen en zal het nu, met de hulp van het vuurvliegje Igniculus, moeten opnemen tegen de gestoorde koningin.

...largely inspired by popular old-school RPGs, including Final Fantasy VI and Chrono Trigger...

Announcement Trailer.

Ziet er erg goed uit, sommige art doet me denken aan SaGa Frontier 2 (1999), benieuwd naar de gameplay...

Zit toch gameplay in die trailer? Sidescroller zo te zien.

Doet me wat denken aan Rayman Origins.

Op zich leuk om ook bij een RPG die old school stijl te hanteren, maar een echt episch gevoel krijg ik er niet van.

Ja, beetje sidecroller, paar puzzeltjes en zag wat turn-based combat.

Maar ziet er op het 1ste gezicht wat simpel uit, benieuwd of gameplay diep genoeg is om echt een rpg a la chrono trigger te evenaren. Moet het idd wel pretty epic worden wil dat lukken...

Doe mij maar een sexy epic RPG die de nieuwe gen mogelijkheden wel ten volle benut. Zoals een nieuwe Elder Scrolls bijvoorbeeld. Of een Fallout 4. Vooral die laatste zou ik op het moment wel oren naar hebben. Serie is sowieso wel behoorlijk aan een update toe inmiddels.

Bethesda is dan ook vast wel iets aan het bekokstoven.

avatar van AvMerode
Ubisoft is samen met indie ontwikkelaars zo'n beetje nog de enige ontwikkelaar die tegenwoordig de retro game-play benaderd.
Deze Child of Light lijkt mij een magische retro style rpg.
Lijkt een beetje zoals Odin Sphere gecombineerd met turn-based combat.
Deze zal waarschijnlijk nooit zo goed worden als Valdis Story: Abyssal City in ieder geval.
Maar Ubisoft kan mij soms wel verrassen, dus ben benieuwd.

avatar van Onderhond
Mijn geld ligt al op de tafel. Moment dat dit uitkomt heb ik em. Ziet er meer dan prachtig uit.

avatar van kiriyama
Komt dit spel nog fysiek uit of enkel als code? Ik kan overal alleen een code vinden voor de PS3/PS4 en PC. Over een Xbox of WiiU release zie ik niets. Of kan je dit spel op de release alleen downloaden via PSN, XBLA en Eshop?

avatar van Ricxz92
Het is een downloadable only.

avatar van kiriyama
Ah, vandaar. Had bij dit spel toch eigenlijk wel een boxed release verwacht. Gelukkig kost het spel volgens mij ook maar twee tientjes. Dat is wel erg netjes.

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
Er is wel een boxed release voor PS3/PS4/PC, maar zonder disc en enkel met code: klik. Bevat wat extra content zoals artbook, poster en DLC vouchers.

Net een uurtje gespeeld, mooie game hoor. Erg fijne art en prachtig sfeertje.

avatar van Marcellussss
Komt het rijmen niet een beetje je neus uit? Kan me niet voorstellen dat dat niet geforceerd word na een paar uur.

Nee komt me niet de neus uit, maar ik heb dit spel niet neer kunnen leggen afgelopen weekend. Wat een sfeervolle prachtige game. Visuals, muziek, karakters, de wisselwerking met firefly Ignatious, allemaal dikke prima. De turn based combat is voor de ervaren rpg'er denk ik wel te simpel, repetitief en hen raad ik aan om het op het moeilijkste niveau te spelen. Dan haal je denk ik ook meer voldoening uit het craften, de verschillende spells/skills ed. Voor mij, als casual rpg'er, is het standaard niveau echter prima.

Maar nogmaals ga dit kopen/spelen (of probeer even de trial), heb er zelf nu ca 10 uur inzitten en ben denk ik op driekwart gezien de hoeveelheid reeds behaalde achievements.

Gisteravond uitgespeeld, magnifiek! Nu nog een paar laatste quests doen en hopen op meer dlc of een vervolg. Mooie eind song bij de credits ook.

avatar van Bombong
Normaal speel ik nooit 2D platform games of turn based rpg's, maar deze titel was me opgevallen vanwege de mooie tekenstijl en door de soundtrack van zangeres/pianiste Coeur de Pirate. Ik heb hem gisteren uitgespeeld en hij bleek verrassend leuk. Zelfs de turn based gevechten bevielen me goed, mede door het wisselen tussen medestanders met ieder hun eigen sterke en zwakke punten. Ook de lengte vond ik goed voor 15 euro. Het enige wat me wat tegenviel waren de veel geroemde dialogen op rijm. Die rijm was echt van de kreupelste soort denkbaar. Maar gelukkig werden ze niet hardop uitgesproken en hoef je ze alleen te lezen.

hellboy.ray
Ik hoorde net dat deze game ook op PS Vita komt.
Hoewel ik de game al heb op PC, zal ik de Vita ook
aanschaffen omdat ik de game ook graag handheld
zou willen spelen.

avatar van threeohthree
Ja hoor, met Child of Light is er nog een serieuze uitdager voor mijn persoonlijke GOTY. Want ook deze prachtige prentenboek-RPG lijkt de volle pot binnen te gaan slepen, ik ben weliswaar maar halverwege, maar waar vannacht slaap inhalen op de planning stond, ben ik hoogstwaarschijnlijk gewoon deze unieke parel van Ubisoft aan het spelen.

Er zijn slechtere manieren om je nacht door te brengen!

Idd deze game speelde ik tot in de laatste uurtjes, heerlijk!

hellboy.ray schreef:
Ik hoorde net dat deze game ook op PS Vita komt.
Hoewel ik de game al heb op PC, zal ik de Vita ook
aanschaffen omdat ik de game ook graag handheld
zou willen spelen.

Lijkt me een erg fijne game voor de psvita, must buy.

avatar van threeohthree
En ook uitgespeeld! Er zijn inderdaad heel veel slechtere dingen wat men 's nachts kan doen, want tjonge jonge hier kan niet veel tegen op. Eerst even slapen; met deze heerlijke theme song zal dat wel gaan lukken.

Imho behoort de soundtrack van Child of Light soweiso tot het beste wat ik tot heden heb gehoord.

avatar van Vincentvalentine
Voor de Vita is hij er wel helemaal retail. Met het kaartje in het hoesje.

Heel sfeervol spel, maar dat is ook hetgeen waar je je plezier uit moet halen. Ik ben in het algemeen voorstander van gemakkelijke games, maar dit moet wel het gemakkelijste RPG zijn dat ik ooit gespeeld heb. Tot nu toe nog geen enkel "leven" verloren, al is dat waarschijnlijk niet eens echt mogelijk.

avatar van Animosh
Een erg mooi sprookje.

Over het algemeen ben ik geen fan van RPGs, maar dit spel scoort in twee opzichten goed waarop de meeste RPGs (voor mij) niet goed scoren. Ten eerste is het spel zeer sfeervol. In visueel opzicht ziet het er effectief zeer sprookjesachtig uit, en hoewel het bij momenten wat té kinderlijk (of zelfs kitscherig) voor mijn smaak was vond ik het er over het algemeen erg indrukwekkend uitzien. De muziek (waarvan ik vooraf vreesde dat ik me eraan zou gaan storen) - variërend tussen zachte, rustgevende pianomuziek tijdens het verkennen van de wereld en bombastische, filmische muziek tijdens de gevechten - sluit uitstekend bij de stijl van het spel aan. De dichterlijke schrijfstijl voelt soms wat geforceerd aan, maar versterkt wel de sprookjesachtige sfeer van het spel. En het plot is weliswaar simplistisch, voorspelbaar en kinderachtig (hetzelfde geldt voor de personages), maar voldoet prima als kleerhanger voor de rest van het spel.

Het tweede punt waarop het bij mij beter scoort dan veel andere RPGs is minder evident (en veel mensen zullen het wat dat betreft met me oneens zijn): de speelduur. Child of Light is namelijk voor een RPG relatief kort (zo'n 10 uur), en dat zorgt ervoor dat het tot aan het einde fris blijft. Ook Child of Light heeft een aantal filler side missions (ik heb ze wel gedaan, maar een aantal zijn aan de saaie kant, met backtrackgeneuzel), maar meestal ligt het tempo behoorlijk hoog en wordt te veel herhaling voorkomen.

Maar genoeg over de sfeer en speelduur. Hoe is de gameplay? Ook die is beter dan verwacht. Het verkennen van de mooie sprookjeswereld is leuk om te doen, en ook de gevechten zijn best leuk. Ze zijn ontzettend eenvoudig en weinig gevarieerd, maar een spel als dit heb ik liever te eenvoudig dan te moeilijk (eenvoud past beter bij de sfeer) en de gevechten zijn best levendig voor turn-based combat. Tijdens het vechten moet je namelijk steeds je vuurvlieg gebruiken, waardoor je niet het idee hebt dat je slechts een halve toeschouwer bent die af en toe mag klikken, en dat beviel me wel.

De gameplay is echter niet perfect. Het vechten onderbreekt het verkennen van de wereld iets te veel, waardoor je vaak niet langdurig van haar sfeer kan genieten. En doordat er zoveel vijanden zijn en de gevechten zo eenvoudig zijn voelen ze af en toe wat repetitief aan. Maar doordat het spel vrij kort is voor een RPG wekten ze zelden echt mijn ergernis op. En naast het wat repetitieve vechten vond ik de RPG-elementen wat te nadrukkelijk aanwezig, en vaak weinig interessant. Na vrijwel ieder gevecht is er wel een personage dat een level omhooggaat, waardoor je flink veel tijd doorbrengt in de "skills trees" - te veel tijd, want dat haalt je steeds enigszins uit het spel, al duurt het nooit echt lang. En van de andere RPG- elementen (oculi waarmee je personages bepaalde extra eigenschappen kan geven en verschillende items die je tijdens gevechten kan inzetten) heb ik amper gebruik gemaakt. Dat was gewoon niet nodig.

Maar hoewel de gameplay van Child of Light dus niet perfect is - het is wat repetitief en niet altijd even interessant - heb ik me er, mede dankzij de economische speelduur, meestal prima mee vermaakt. Voeg daar een zeer aangename, warme en schattige sfeer aan toe, en je hebt een meer dan geslaagd spel. 4*

avatar van Hadouken
Child of Light is inderdaad een erg mooi sprookje. Ik moest er wel even inkomen want het verhaal is eigenlijk te zweverig naar mijn smaak en dat rijmen is echt niet cool. Echter, de pastel-achtige wereld en de sublieme soundtrack deden de rijmpjes al snel teniet. Met zoveel liefde gemaakt.

Battle-systeem is ook erg goed voor een casual RPG-liefhebber als ik. Diepgaand genoeg voor mij persoonlijk met een stuk of negen characters met ieder hun eigen skill tree. Ook kun je door oculli te craften nog een extra power aan je wapens toekennen. 100% uitgespeeld in een uurtje of vijftien, zeer mee vermaakt.

avatar van 3bdelilah
What is love known by? When it hurts to say goodbye.

Verrassing van het jaar voor mij? Prachtige ervaring. Wauw, ik ben de afgelopen drie dagen geobsedeerd geweest met Child of Light. Ik wilde er amper aan beginnen doordat ik eigenlijk niks meer van Ubisoft wilde hebben door de AC: Unity puinhoop, maar hier tonen ze zowaar een menselijke kant. Vanwege dezelfde engine van Rayman Origins en Legends maar een kans gegeven, achteraf heel blij dat ik 'm toch geprobeerd heb.

Om even kort te zijn en met de deur in huis te vallen: Het visuele design is schitterend mooi om te zien, de muziek is werkelijk prachtig en soms hartbrekend om te horen, en ook op het gebied van gameplay is ie meer dan solide. Tel daarbij op de lage adviesprijs van amper 15 euro, het feit dat je toch minimaal 10 uur bezig bent, de NG+ die je na afloop kunt doen voor extra speeltijd, het feit dat ie op bijna alle moderne platforms te spelen is, en je hebt naar mijn mening letterlijk géén enkele reden om dit niet te proberen. Ook als je geen fan van (turn-based) RPG's bent is het zeker de proberen waard. Sterker nog, ik zie mezelf ook niet als de grootste turn-based fan die er is, maar Child of Light heeft een erg toegankelijk en tegelijkertijd een verrassend diep gevechtssysteem waar iedereen wel raad mee zou moeten kunnen.

Op het moment van schrijven heb ik eigenlijk geen nadelen... Ik had wat grafische glitches, maar dat had blijkbaar te maken met de nieuwere AMD drivers (mocht je hetzelfde probleem hebben, downgrade naar versie 13.12 en problemen gaan weg). Daarnaast wordt het eigenlijk ook nooit uitdagend genoeg, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik op Normal gespeeld heb. Ik ben meteen begonnen met NG+ op Hard.

avatar van 3bdelilah
Ik kan mijn eerdere reactie niet meer aanpassen, maar ik ben vergeten dat ik toch drie kleine minpuntjes heb, waarvan het eerste relatief groot is. Ik vond het eigenlijk wel apart dat je de health bars van je tegenstanders niet kunt zien. Een paar skills zijn om die reden eigenlijk helaas, nja nutteloos wil ik het niet noemen, maar in elk geval minder aantrekkelijk, zoals Double Hit van Robert. Dat was vaak een kwestie van (verkeerd) timen en dan maar hopen dat je tegenstander neerging om recht te hebben op een gratis, extra poging.

Daarnaast vond ik de hoeveelheid nieuwe skills eigenlijk aan de wat lage kant (je kan ze wel upgraden), maar dat zal dan wel subjectief zijn. Ik had dan liever wat meer variatie gezien in de beschikbare skills, dat zou de combat wellicht ietsjes minder repetitief hebben gemaakt. Misschien dat NG+ die jeuk kan krabben, want ik had niet genoeg skill points om álles te unlocken.

Ook vond ik het een aparte keuze om zo laat in het spel nog nieuwe volgers te introduceren voor je party, ik had dan liever vier diep uitgewerkte karakters gezien i.p.v. acht minder goed uitgewerkte karakters. Vooral gezien het feit dat er maar één je kan helpen, de helft van die groep gebruikte ik niet tot nauwelijks (vaak Robert voor Hinder en indien nodig Rubella voor Heal en Revive).

Maar dat was 't dan ook echt, twee minpuntjes (één en twee halfjes) van een heel bijzonder spel. Een heel dikke 8,5.

Gratis voor gold leden in April op de Xbox one

avatar van Marcellussss
Nu slechts €4,50 op PSN!

Child of Light is een turn-based RPG game van Ubisoft. In Child of Light bestuur je Aroura, een kind die wakker word in een fantasierijke wereld genaamd Lemuria. Haar doel is een weg uit Lemuria te vinden om op tijd bij haar zieke vader te komen.

Child of Light is één van die games die zo prachtig is vormgegeven dat enkel voortbewegen al een groot plezier is. Soortgelijk aan Rayman heeft Child of Light een 2D vormgeving met een handgetekend/verf-achtige look. De werelden zien er kleurrijk & sprookjesachtig uit. Iedere plek waar je komt voelt levendig aan en is anders vormgegeven dan de andere gebieden in de game. Wat gameplay betreft is Child of Light een licht verslavende turn based RPG met een paar eigen trekjes. Je maakt gebruik van een tijdbalk die je personage moet aflopen voordat die een aanval kan doen. Sommige personages kunnen sneller aanvallen dan andere en sommige aanvallen duren langer om voor te bereiden waardoor je op slimme wijze je aanvallen gaat plannen. Ieder speelbaar personage heeft op z’n minst één handige aanval die zich onderscheidt van de andere personages. Hierdoor merkte ik geen personages te negeren, alhoewel sommige aanzienlijk handiger waren dan andere. Naast de hoofdmissies bied de game voldoende side-missions & verzamelobjecten, wat me aanmoedigde ieder hoekje van de levels te onderzoeken.
Child of Light maakt ook gebruik van een craft systeem waarin je, van kleine gems die je kunt vinden of verdienen, nieuwe bruikbare gems kan maken die handig zijn voor gevechten. De effecten van gems kunnen zijn: personage mag eerder aanvallen, personage doet extra vuurschade, personage heeft meer leven etc. Er zijn veel verschillende gems die je kunt maken waardoor ik merkte na iedere vondst aan het craften te gaan.

Voor mij waren er twee struikelpunten voor de game: op normal mode is de game veel te makkelijk. Ik speel niet veel RPG’s dus wanneer ik een RPG speelt doe ik dat op normal mode, maar in Child of Light had ik tot aan het einde toe geen moeite met de gevechten. Wanneer je, net als ik, eerst de side-missions doet & alle objecten probeert te verzamelen worden de personages zo sterk dat zelfs de eindbaas geen suspensie veroorzaakt. De gevechten waren nog steeds leuk om te toen wegens de grote hoeveelheden vijanden die andere technieken van je vraagde, waardoor ik met regelmaat een andere aanpak moest bedenken. Maar er was geen enkel moment dat ik bang was een gevecht te verliezen, laat staan dat een personage weinig leven had. Het andere minpunt is dat alle dialogen rijmen. Rijmen past enigsinds bij de sprookjes-sfeer van de game en het had me leuk geleken als het enkel bij de cutscenes was, maar het werkt niet door de gehele game. Dit maakt het verhaal van Child of Light aanzienlijk minder interessant omdat alle dialogen zijn gebogen zodat ze rijmen. Ik vind het verhaal wat ze proberen te vertellen best interessant maar het feit dat ze rijm van begin tot eind gebruiken zorgt ervoor dat het verhaal een gemiste kans is.

Child of Light vind ik een aanrader waar ik veel plezier aan heb beleefd, onlangs dat wat makkelijk is en het verhaal zijn charme word afgenomen door rijm. Misschien ga ik het binnenkort herspelen op hard mode, en misschien zal daarna het minpunt dat de game te makkelijk is niet meer gelden. Maar de prachtwereld & het leuke eigen turn-based systeem vormde een haast verslavende ervaring die ik urenlang achter elkaar kon spelen zonder verveeld te raken.

avatar van Onderhond
Eindelijk aangeschaft. Wát een sfeer! Verder inderdaad wat aan de eenvoudige kant, maar daar kan ik me bij dit spel niet meteen druk om maken.

avatar van Onderhond
En ze voel ik me na afloop nog steeds.

Al ga ik me toch een klein beetje druk maken, want daar dienen reviews natuurlijk ook wel voor. Uiteindelijk vond ik het jammer dat de energie in deze RPG wat verkeerd verdeeld leek.

Zo zijn er 8 extra personages, waarvan er 5 zijn waarmee ik gewoon niet gespeeld heb. Ze hebben allen wel andere skills enzo, maar het spel is best makkelijk, ik heb in geen enkele battle echt in moeilijkheden verkeerd en als het spel mij niet dwingt ben ik ook niet iemand die snel van taktiek verandert.

Er zitten ook skill trees in, maar waarom weet ik niet zo goed. Net als hierboven maakt het eigenlijk bitter weinig uit, want makkelijk is het toch wel. Hetzelfde met de diamanten die je kan verbeteren en toekennen, leuk allemaal maar erg veel draagt het niet bij. Je zou kunnen zeggen dat het wat extra replay value biedt, maar daarvoor is het dan weer te plotgedreven. Dit nog eens opnieuw spelen ... ik zeker niet.

Die energie had dan beter in het battle systeem gegaan. Dat is best leuk, maar net iets te saai voor een game van 10 uur. Het idee om met je spirit bepaalde vijanden te vertragen is leuk, maar er is eigenlijk maar één echte taktiek en aangezien het (nogmaals) best makkelijk is allemaal maakt het niet eens zoveel uit hoe zuiver je daarin bent.

Klinkt negatief? Misschien, maar op zich blijft het commentaar in de marge, want de sfeer is fenomenaal, de werelden zijn prachtig en de exploratie is leuk. Verhaaltje zelf is basic maar zeker sprookjesachtig genoeg, het hoofdpersonage is wel mooi vormgegeven en verder vaak met open mond zitten kijken naar al dit moois.

Erg leuk tussendoortje, een paar minpuntjes maar niks wat echt schadelijk is voor de kern van dit spel.