Child of Light (2014)

Nintendo Wii U / PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / PlayStation Vita / Nintendo Switch
Platform / RPG

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

De mysterieuze Queen of the Night steelt kinderen van hun thuis en gebruikt ze om de Zon, Maan en Sterren gevangen te houden. Het jonge meisje Aurora weet echter te ontsnappen en zal het nu, met de hulp van het vuurvliegje Igniculus, moeten opnemen tegen de gestoorde koningin.

avatar van Onderhond
En ze voel ik me na afloop nog steeds.

Al ga ik me toch een klein beetje druk maken, want daar dienen reviews natuurlijk ook wel voor. Uiteindelijk vond ik het jammer dat de energie in deze RPG wat verkeerd verdeeld leek.

Zo zijn er 8 extra personages, waarvan er 5 zijn waarmee ik gewoon niet gespeeld heb. Ze hebben allen wel andere skills enzo, maar het spel is best makkelijk, ik heb in geen enkele battle echt in moeilijkheden verkeerd en als het spel mij niet dwingt ben ik ook niet iemand die snel van taktiek verandert.

Er zitten ook skill trees in, maar waarom weet ik niet zo goed. Net als hierboven maakt het eigenlijk bitter weinig uit, want makkelijk is het toch wel. Hetzelfde met de diamanten die je kan verbeteren en toekennen, leuk allemaal maar erg veel draagt het niet bij. Je zou kunnen zeggen dat het wat extra replay value biedt, maar daarvoor is het dan weer te plotgedreven. Dit nog eens opnieuw spelen ... ik zeker niet.

Die energie had dan beter in het battle systeem gegaan. Dat is best leuk, maar net iets te saai voor een game van 10 uur. Het idee om met je spirit bepaalde vijanden te vertragen is leuk, maar er is eigenlijk maar één echte taktiek en aangezien het (nogmaals) best makkelijk is allemaal maakt het niet eens zoveel uit hoe zuiver je daarin bent.

Klinkt negatief? Misschien, maar op zich blijft het commentaar in de marge, want de sfeer is fenomenaal, de werelden zijn prachtig en de exploratie is leuk. Verhaaltje zelf is basic maar zeker sprookjesachtig genoeg, het hoofdpersonage is wel mooi vormgegeven en verder vaak met open mond zitten kijken naar al dit moois.

Erg leuk tussendoortje, een paar minpuntjes maar niks wat echt schadelijk is voor de kern van dit spel.

Child of Light...Een game met twee gezichten, wat bij mij heeft geleid tot een score van een krappe 3,5*.

In een notendop: een prachtige artistieke game qua graphics en sound, gecombineerd met een beroerd geschreven verhaaltje en eentonige gameplay met een te lage moeilijkheidsgraad.

Elke keer dat ik Child of Light opstartte, had ik eigenlijk niet perse zin om de game te spelen, maar ik wist dat als ik eenmaal weer bezig zou zijn, ik me best prima zou vermaken.

De game ziet er zo prachtig uit en klinkt zo mooi, dat je al gauw vergeet dat je eigenlijk een RPG speelt met wel heel simpele mechanics, waarbij je niet eens na hoeft te denken over skill trees en oculi (een soort edelstenen die je upgrade en aan je poppetjes kunt hangen om ze wat skillboosts te geven), omdat je door de meest elementaire turn based gevechts-logica toe te passen, eigenlijk altijd wel wint.

Dan het tweede grote manco: van een game die zich presenteert als een sprookje, verwachtte ik een sterke verhaallijn. Maar niets is minder waar: de rode draad/ story van protagonist Aurora is op te pennen in drie regels, en de verhalen van alle andere characters kun je met één zin afdoen. Daar komt nog bij de veel te veel aanwezige inhoudsloze dialogen die nota beide bene allemaal op rijm (!!!) zijn, en het maakte dat ik m.u.v. Aurora in het laatste kwart van de game, geen enkele verbondenheid voelde met de leden van mijn party.

Maar ja, dan zit je daar met je chagrijn en beweeg je je ondertussen door een verbluffend gevarieerd en creatief olieverf-doek, begeleid door een prachtige sfeervolle soundtrack. En dan kun je toch niet te lang boos zijn

3,5* voor deze game, die volgens mij aan zeggingskracht zou winnen als ie een uur of 5 korter zou zijn geweest (NB: ik denk dat ie nu een uur of 15 duurde voor mij).

O ja: ik heb de game ge-100%, maar er is dus geen platinum trophy (fair warning )

Herken je in je verhaal van wat ik me er nog van kan herinneren. Standaard is de game wat te makkelijk, maar zoals je zegt oogt en hoort het allemaal zo prachtig. Song tijdens de endcredits nog helemaal geluisterd? Die staat me nog steeds bij

mrdig schreef:
Song tijdens de endcredits nog helemaal geluisterd? Die staat me nog steeds bij

Ja was prachtig! Sterker nog: heb 'm tijdens de aftiteling geshazamd en in m'n daily playlist op spotify toegevoegd
Edit - linkje naar nummer: Off To Sleep - song by Cœur De Pirate | Spotify - open.spotify.com