Shantae: Half-Genie Hero (2016)

Alternatieve titel: Shantae: Half-Genie Hero Ultimate Edition

Nintendo Wii U / PC / PlayStation 4 / PlayStation Vita / Xbox One / Nintendo Switch / Google Stadia / PlayStation 5

Ontwikkeld door WayForward
Uitgegeven door WayForward en XSEED

Wanneer Shantae in Scuttle Town op een geheime doorgang stuit, bevindt ze zich plots in een - in het licht badende - ondergrondse ruimte. Ze herkent in de verte een bekende stem, die haar naar een prachtige fontein lokt. Wanneer Shantae het water aanraakt wordt ze onmiddellijk ondergedompeld in de magische wereld van de Half-Genies. De kamer schud op haar grondvesten, en uit de fontein probeert een kwaadaardige geest te ontsnappen. Plots is alles wit. Shantae zit terug in haar bad. Was het een droom? Of een onheilspellende visie op de toekomst.

Ziet er zeer leuk uit!
Misschien binnen kort even proberen..
Ze hebben hier 3 jaar aan gewerkt dus mijn verwachting is wel hoog.

Was ik helemaal vergeten. Ziet er inderdaad best leuk uit, ik vond in ieder geval de vorige delen best wel aardige platformers - misschien dat ik me deze inderdaad ook nog wel in huis haal. Als ik me niet vergis komt er namelijk ook een fysieke release?

Sinner schreef:
Als ik me niet vergis komt er namelijk ook een fysieke release?

Dat klopt, hopelijk ook voor de Wii-U...
Maar daar komt niks meer voor uit

Alle shantae:_half genie_hero online kopen - Nedgame

16 juni kun je 'm voor de switch halen

Ik lees dat hij al op 8 juni op de Switch uit komt...
Ik heb hem al toegevoegd aan mijn wenslijst..

jullie arme switch eigenaars, wachten op dat 1 spelletje dat wij al lang hebben uitgespeeld.

Grovonion schreef:

Wat vond je ervan? Ik vind platformers leuk als ze niet al te moeilijk zijn (beetje moeilijkheidsgraad Mariospellen). En is het een lang spel? Omdat ze aangeven dat je DLC krijgt als je het uitspeelt waardoor het leuk wordt het nog 'n keer te spelen, verwachtte ik dat het een wat korte ervaring kan zijn...

...Oh en maakt toch niet echt uit wanneer je een spel speelt? Speel jij nooit oude spellen die anderen al uitgespeeld hebben?

centurion81 schreef:

Wat vond je ervan? Ik vind platformers leuk als ze niet al te moeilijk zijn
Ik heb deze nog niet uitgespeeld, maar Shantae spellen zijn metroid-vania achtige platformers. Qua moeilijkheidsgraad lijkt het me niet bijzonder moeilijk en de speelduur is relatief kort, volgens Howlongtobeat

Ben de Switch gamers maar aan het plagen

Cool, thx! Klinkt als iets wat ik leuk zou kunnen vinden, al moet ik van mezelf eerst Blaster Master Zero nog uitspelen

Ben de Switch gamers maar aan het plagen

Ghehe, check

Grovonion schreef:

Nee hij was ook al uit op de Wii-U....
Maar ik kijk wel uit naar een nieuw spel al ben ik nog volop bezig met Zelda Breath of the wild..
Daar komt maar geen einde aan...

Banjo schreef:
Nee hij was ook al uit op de Wii-U....
..o, dat is nog beter: weeral een WiiU afdankertje voor jullie Switch fans

..o, dat is nog beter: weeral een WiiU afdankertje voor jullie Switch fans

Hmm ja...

avatar van Maiky
Net uitgespeeld op de pc. Had hier nog nooit van gehoord - blijkbaar is dit alweer het vierde deel in een serie die zijn oorsprong kent op de GBC. Ik heb wat videomateriaal van de drie voorgangers opgezocht, maar die lijken me niet zo interessant. Voor nu dan. Ik heb me daarentegen prima vermaakt met Half-Genie Hero.

Shantae is zeg maar het knappe Arabische zusje van NES-held Kabuki: Quantum Fighter. Kabuki is wat ouder en meer hardcore. Japanser ook. Maar hij en Shantae hebben één ding gemeen: hun vechtstijl. De lange haren heeft onze genie dus in een paardenstaart geknoopt, daarmee zwiept ze een eind de rondte in, en zodoende headbangt ze gespuis naar de andere wereld.

Maar waar de wereld van Kabuki duister en elektronisch is, daar is die van Shantae kleurrijker en vrolijker, compleet met pompende dansmuziek. Shantae (ik vind het een vreselijke naam - wel leuk voor mensen die hun kinderen Jayden noemen) floreert op je beeldscherm in glorieus amerime, wat ik doorgaans ietwat goedkoop vind aanvoelen, maar daar kon ik in dit geval best doorheen kijken. Shantae leeft dus in een wereld waar alle andere (jonge) vrouwen heel knap zijn, compleet met korte rokjes en bouncing boobie physics.'t Is allemaal niet wereldschokkend. Ook het aantal werelden valt wat tegen: uiteindelijk zijn er maar vijf werelden beschikbaar (exclusief de Main Square, van waaruit zich het verhaal verder ontwikkeld). Omdat we hier ook met een onvervalste Metroidvania te maken hebben, is het dus vooral backtracken geblazen.

Toch heb ik er tijdens de eerste doorloop 9 uur, 8 minuten en 58 seconden over gedaan eer de eindcredits over het scherm rolden (met een score van 88%). Shantae krijgt naarmate het spel vordert speciale krachten waarmee ze nieuwe gebieden in de werelden kan bereiken. Speciale krachten komen in de vorm van transformaties: Shantae kan de gedaante van een dier aannemen en onbeperkt gebruik maken van diens vaardigheden. Zo kan ze als aapje tegen muren opklimmen, als zeemeermin onder water zwemmen en als olifant rotsblokken kapotstampen. Ze transformeert door eerst te buikdansen (ik verzin het niet), waarna je als speler kunt kiezen tussen de verschillende beesten. Dat klinkt belachelijk natuurlijk. Maar ja.

De levels zijn afwisselend zowel horizontaal als verticaal ontworpen. Er komt dus veel klim- vlieg- en zwemwerk aan te pas. De besturing (ik speelde met een Xbox 360-controller) is zeer nauwkeurig: Shantae reageert accuraat op de controller en dat maakt het platformen erg genietbaar. De moeilijkheidsgraad is op Normal een peulenschil (het eindgevecht in het bijzonder kun je met je ogen dicht beslechten), maar als je de game eenmaal hebt uigespeeld unlock je de hardcore mode waarin alles vast en zeker heel moeilijk zal zijn.

Qua originaliteit scoort de game erg laag trouwens. (Al vond ik Tinkerbrain goed bedacht.) Je ziet direct waar Wayforward de mosterd vandaan haalt: met name het woestijnlevel is op-en-top Mario, maar er zitten ook enkele stevige knipogen naar Donkey Kong Country in. (Nu ik eraan denk, die transformaties zijn natuurlijk ook heel erg Super Mario Bros. 3.) Maar je merkt wel dat Wayforward er alles aan heeft gedaan om de game gevarieerd te houden, waarmee ze toch nog die extra halve ster erbij krijgen. Van hectische glijbanen tot zelfs een horizontale shooter-sequentie. Allemaal natuurlijk in een tekenfilmsausje en behoorlijk light, maar vermakelijk en enorm speelbaar. Er hangt wel iets van een jaren '90-sfeertje in de game, trouwens. Best de moeite waard dus.

Ik zie dat dit een mooi spel is, maar it's just not for me ben ik bang

'Zonie dan.

Confusie schreef:
'Zonie dan.

Ik ben zo slecht in 2d platformers dat ik deze al klaar mee ben bij de 2e eindbaas die ik maar niet versla. Vind het dan gewoon niet leuk genoeg om nog meer tijd in te steken en ga liever iets anders doen ?

Kende wel eens hebben.

Ook geen Super Meat Boy voor jou dan.

Ik hou er altijd wel van. Ondanks dat de naam Shantae klinkt als de ietwat gezette donkere dame die vandaag of morgen op het bankje bij Dr. Phil plaatsneemt vind ik deze over het algemeen erg leuk eruit zien & lekker weg spelen met hier en daar wat uitdagende stukken, wel denk ik dat de vier van mijn kant net een tikkeltje te enthousiast was.

Gelukkig is er altijd de mogelijkheid tot aanpassen:

Een ruime voldoende verdient het wel.

Wat mij betreft.

Maiky schreef:

Ik had hier ook nog nooit van gehoord, maar dankzij de Vita post van Winkelwagentje viel mijn oog op deze platformer, toch 1 van mijn favoriete genre's. Ik twijfelde nog even om de game voor de Xbox One te halen, maar deze game leek me een prima reden om mijn Vita wat eerder dan normaal af te stoffen. Zodoende de game aangeschaft, fysieke versie zelfs!, en ik vermaak me hier opperbest mee. Toffe game!

En uitgespeeld in 8,5 uurtjes met 98% completion. Heerlijke platformer, catchy soundtrack ook. 4*

Shantae begint als een meesterwerk van een platformgame, maar het werd minder naarmate ik meer speelde. De grootste lasten die mijn enthousiasme weghaalde waren dat de game ontzettend makkelijk is en je telkens dezelfde levels opnieuw moet spelen. Als je alle levels achter elkaar zou neerzetten en je ze één keer speelt dan duurde de game hooguit 1 uur. Ze weten je echter op allerlei manieren telkens terug te sturen naar levels die je al meerdere keren hebt gedaan, om o.a. een item te vinden dat verstopt zit. Dit maakte de game heel repetitief en op den duur ging het vervelen telkens dezelfde levels te checken. De moeilijkheidsgraad zat op main-game mode zo dusdanig laag dat ik geen moeite deed vijanden te ontwijken of de vechtpatronen van boss battles te onthouden. Ik kon naast een boss staan zonder moeite doen zijn aanvallen te ontwijken, mijn aanval spammen en als mijn health te laag werd gebruikte ik één van mijn tientallen healing items. Dit haalde de spanning en bevrediging uit de levels, ondanks dat ze verder heel leuk in elkaar zaten.
Ik zag op het hoofdmenu staan dat er ook een "classic mode" is die de moeilijkheidsgraad een stuk zou verhogen. Misschien ga ik die binnenkort proberen en word dit minpunt verholpen.

Maar als ik naar de pluspunten kijk dan is Shantae een tip-top platformgame: de besturing is super soepel waardoor mijn vaardigheden altijd de sleutel tot succes waren ipv slechte game design, er zitten allerlei creatieve ideeën in zoals de leuke boss battles of verschillende handige magic spells van Shantae, de artstyle is heel fijn om naar te kijken, muziek is aanstekelijk en het verhaal zit leuk in elkaar. De personages zijn goed vormgegeven figuren waarvan ik het leuk vond om naar hun gesprekken te luisteren. Ieder personage, zelfs kleine zijpersonages, hadden een uitgedachte persoonlijkheid die zich op fijne wijze in de dialogen uitten. Meerdere keren kon ik lachen om de flauwe humor die zichzelf niet te serieus nam. Het voelde een beetje alsof ik een Saturday morning cartoon aan het kijken was, zoals ik die als kind weleens op tv keek.

Ieder level heeft andere enemies, andere obstakels, andere vormgeving, vraagt je op een andere manier te platformen; ieder level maakte een positieve indruk (bij de eerste keer spelen) en niets voelt hetzelfde. Het meest unieke aan Shantae is dat ze de mogelijkheid heeft om te transformeren in allerlei dieren. Deze dieren hebben ieder een specialiteit die op een bepaald punt van pas komt: klimmen aan muren, lopen op het plafon, verkleinen, onderwater kunnen bewegen etc. Het schakelen tussen deze dieren ging heel snel en soepel, waardoor ik het nooit onprettig vond om veel te transformeren in een korte tijd. De levels zijn op een manier gebouwd die je grotendeels de gelegenheid geven om de speelstijl toe te passen die jij prettig vind (ik gebruikte voornamelijk de aap ivm de hoogte snelheid), maar er zijn ook stukken die specifieke transformaties aanmoedigen waardoor voor ieder dier een nut is.

Jammer van de slordige levelprogressie waarin je regelmatig word terug gestuurd om een verstopt item te vinden, soms meerdere keren naar hetzelfde level. Ik had liever gewild dat ze een simpel level selectiescherm hadden met meerdere levels, ipv de game uitrekken door je steeds terug te sturen. Misschien dat ik binnenkort de extra levels ga doen of de game nog eens op classic mode ga proberen, maar voor nu vond ik het een prima platformer die lekker wegspeelde ondanks dat het niet het niveau haalde waar ik op hoopte.

Puike review!

Mbt tot:
Fonzzz002 schreef:

Ik snap dat dit als een ergernis kan worden ervaren, maar ook met al het backtracken/replayen van levels ben je nog redelijk snel door de game heen. Daarnaast zie je dit natuurlijk erg vaak in metroidvania games (wat deze game een beetje is). Zelf vond ik het wel prima, je kwam daarom juist op plekken in levels waar je eerder niet kon komen.