Super Mario 3D World (2013)

Nintendo Wii U
Platform

Ontwikkeld door Nintendo

Reis met Mario, Luigi en de anderen naar Sprixieland. Bowser heeft de Sprixie-prinses ontvoerd en het is aan Mario en zijn vrienden om haar te redden. Mario's hoofddeksel verzameling en zijn speciale vaardigheden blijven zich maar uitbreiden. Naast klassiekers als Tanuki-Mario en Boemerang-Mario, zijn er verscheidene nieuwe power-ups om te ontdekken. Als je de superbel pakt, verandert Mario in een murenbeklimmende, krabbende kat. Met een kanondoos op je hoofd kun je kogels afvuren en de dubbele kers creëert een hulpvaardige kloon, waarmee je je vijanden dubbel kunt laten zien!

Waarom dit de beste Mario game tot nu toe gaat worden:

5 Unexpected Joys of Super Mario 3D World - IGN

Ja ik heb hier nu ook wel weer zin in..
de beelden worden steeds mooier en sfeervoller

Er is weer een nieuwe trailer uitgebracht, en wederom gaan mijn vingers steeds meer jeuken. Wat een sfeerbeelden inderdaad en wat een gameplay!

New Super Mario 3D World Trailer Revealed [Sponsored Video] | Electronic Theatre - electronictheatre.co.uk

Ign gaf al een 9.4 maar ze hebben de recensie weer verwijdert...?
er was 1 min punt de camera was niet optimaal bij 4 spelers...

Het was zelfs een 9.6. De video review was per ongeluk online gezet en toen er snel weer afgehaald. Als je op het juiste moment op de juiste plek was geweest, had je kans gehad de video te zien, zoals de mensen van deze site:

IGN breaks embargo, gives Super Mario 3D World 9.6/10 and then removes their review | GimmeGamesGimmeGames - gimmegimmegames.com

Hier zie je ook de punten waarom ze zo een hoge score geven: rete creatief, geniale multiplayer, uitdagende platform elementen, sfeervol.

En ook deze nieuwe Nintendo game, naast The Legend of Zelda - Link Between Worlds, komt qua reviews hoger uit dan alle PS4 en Xbox One Launch games. Kies je Sinterklaarscadeautje dit jaar zorgvuldig

Super Mario 3D World for Wii U Reviews - Metacritic

Oh vooruit dan...ik heb hem samen met Zelda op de 3DS gepre-ordered. De komende maanden staan sowieso een beetje in het teken van Nintendo voor mij en kon deze niet laten liggen.

Geerard schreef:

Super Mario 3D World for Wii U Reviews - Metacritic
Juist, dit is een beetje off-topic, maar nintendo lijkt wel een duidelijke strategie te hebben om xbone en ps4 paroli te bieden. Eens benieuwd of het resultaten heeft voor de WiiU. Ik ben langzaamaan blij dat ik een WiiU heb, ik hoop alleen op een nieuwe Xenoblade of een ander degelijke RPG, want die mis ik nog op de WiiU.

Ik ben ook benieuwd wat het hun opbrengt - maar eerlijk gezegd is het best slim. Nu dat beide concurrenten met 0,0 interessante launch titels zitten de komende weken / maanden (of het is 2x niets of het is al speelbaar op de previous gen, de ene uitzondering daargelaten) heeft Nintendo de komende maanden wel een hoop interessante titels. (en eerlijk zelfs op de launch hadden ze voor mij 4 titels die ik per se wou hebben).

Ben benieuwd hoe deze 3D Mario gaat doen t.o.v Galaxy. Deze lijkt een pak vertrouwder en minder creatief (wat betreft setting en werelden) maar wel gewoon weer erg leuk.

De makers van Xenoblade zijn bezig met een opvolgor van Xenoblade Chronicles voor de Wii U (zie google). Of het een vervolg wordt of een geheel nieuw project weet ik niet, maar het is in ieder geval iets om naar uit te kijken. Net als deze titel, want over 3 dagen kunnen we weer aan de bak met Mario pret. Om daarna meteen door te gaan met nog wat Wii U titels die ik al een tijdje wil spelen: Pikmin 3 en Wonderful 101.

avatar van PC.ENGINE.FAN
Het ziet er prima uit in de videos. Dit is eigenlijk wat ik van Mario64 had verwacht. Misschien nog een Zelda game in de oude stijl en dan kan ik over zo'n WiiU console gaan nadenken.

Berichten verplaatst naar X (2014)

Hij is al volop te krijgen! Wie o wie geeft de eerste indrukken door?

Nou ik heb hem pas sinds vanmiddag in huis, maar valt alleszins niet tegen. Het is wel niet zo overweldigend creatief als Galaxy (al helemaal niet als je Mario 3D Land op de 3DS al eens hebt gespeeld) maar toch zijn er op die twee uurtjes al een paar leuke vondsten naar voren gekomen. Zo is het stukje op de rug van de Dino in het water best grappig, evenals de Captain Toad levels. Ook de eerste Boss fight was erg cool gedaan vond ik. Verder had ik echter wel de indruk dat ik voortdurend in Catsuit rond liep. Maar het tegen muren kunnen opklimmen e.d geeft het spel dan toch weer een extra dimensie. Ik ben er in ieder geval over te spreken tot nog toe.

Ik ben er niet alleen over te spreken, ik vind het fantastisch! 3 uur geleden met dit spel begonnen en ondertussen 2 werelden, veel stempels en nog meer sterren verder. Als ik nu terugdenk aan mijn gevoel rond de eerste wereld dan was dat een lichte teleurstelling. Het zag er allemaal prachtig uit, maar het voelde te bekend, en ik dacht: dit wordt gewoon weer een goede Mario game, maar bij Mario Land 3D zal deze het niet halen. Veels te snel geoordeeld natuurlijk, want vanaf het level voor het eerste kasteel in wereld 1 wordt het beter en beter, en nu ben ik lyrisch. Elk level is een op zichzelf staand pareltje, de creativiteit spat er vanaf en nieuwe ideeen wisselen zich in een rap tempo af. Vooral de kersen powerup is me bijgebleven. Wat creeert dat een heerlijke waanzin zeg. Ook het dromerige level waarbij er leuk gebruik gemaakt wordt van de gamepad had een bijzonder goed effect op me.

De levels zijn logischerwijs nog wat makkelijk en dat zal nog wel even zo blijven, net als in de eerste helft van Super Mario 3D land. Toch waren er al wat stempels en sterren waar ik even naar heb lopen zoeken, of waarbij ik een paar keer ben gesneuveld. Soms is het ook onmogelijk binnen 1 doorwandeling alle mogelijke items te halen waardoor je het level opnieuw moet spelen in een net wat andere route. Goede zet, want anders race je zo door het spel heen.

Miiverse is ook goed ingezet. Na elk level kan je berichten maken met tekst, tekenmateriaal en stempels. Als je een level afgerond hebt, zie je de creaties die anderen hebben gemaakt langs je scherm scrollen. Vaak erg grappig en herkennend, en het creeerde een soort van nieuwe dimensie waarbij je het gevoel krijgt dat je niet alleen speelde, maar samen met heel veel anderen. Net als bij The Legend of Zelda: Wind Waker HD (met de boodschap in flessen verspreid over het hele zeelandschap), een mooie toevoeging die het speelplezier op simpele manier vergroot.

Vorige week hadden we The Legend of Zelda: Link Between Worlds, deze week hebben we Super Mario Land 3D. Het zijn de beste tijden voor Zelda en Mario fans

En de eerste onvindbare ster na tig pogingen is een feit. Het zijn altijd weer die spookhuizen

Dit spel wordt vetter en vetter naarmate de storyline vordert. Net met open mond zitten kijken naar de verrassing die opeens op mijn beeld verscheen na het 'uitspelen' van het spel

Dit moet de allervetste Bowser zijn waar je ooit tegen hebt gebattled aan het eind van de Main Story. En daarna meteen de volgende kick ass verrassing. Wat een feest dit spel!

Erg mooi.

Vond het in het begin alleen wel iets te simpel allemaal. Het spel geeft niet meteen z'n structuur prijs (oneven werelden, geen indicatie van de eigenlijke grootte van het spel), waardoor ik af en toe gewoon de controller neergelegd heb omdat ik het allemaal nogal snel vond gaan.

Bleek achteraf niet echt nodig. Nadat je het uitgespeeld hebt zit er gewoon nog een extra spel achteraan, met eindelijk wat challenge. In het reguliere spel (voor Bowser) blijft alles toch redelijk makkelijk. Af en toe wat zoeken naar sterren en een paar keer missen bij een goed geplaatste stempel, maar verder wals je er toch makkelijker doorheen vond ik.

Daarna wordt het wel een stuk lastiger, met als klapper dat kleine maar oh zo venijnige laatste wereldje. Die 30 challenges hebben me wel even gekost, maar vooral Champion's Road is echt wel taai.

Wat deze game verder aan challenge mist wordt ruimschoots goedgemaakt door creativiteit. Prachtig die kleine dingetjes die het allemaal zoveel mooier maken. De catsuit is geweldig, maar ook details zoals de muziek onder water, de vliegende bankjes in het spookhuis of de plant die je kan meezeulen en die alles opeet. Of gewoon van die oeroude concepten die toch subtiel doorbroken worden (doorzichtige buizen). De Nintendo charme is met bakken aanwezig, Mario blijft gewoon de meest solide platformer die er is.

Mis enkel nog de laatste vijf stempels, maar ik heb zo'n naar vermoeden dat je daarvoor echt alle levels moet uitspelen met alle characters. Da's dan net iets van het goede teveel vrees ik. Iemand die al zover geraakt is en weet of er naast de stempels nog een leuke bonus aan vasthangt?

In ieder geval met volle teugen genoten van deze Mario 3D World. De hype is terecht.

4.5*

Uitgespeeld incl the Crown world. Die champions road was nog wel pittig

Maar alle sterren & bijna alle stamps in de pocket!

avatar van 3bdelilah
Inmiddels de afgelopen twee dagen bezig en de 5e wereld bereikt. In feite eigenlijk Super Mario 3D Land 2. Het bijzondere van het eerste deel was dat ze het voor elkaar gekregen hadden om zo'n relatief groot spel (samen met OOT 3D) aan het werk te krijgen op de 3DS. Maar de Wii U is andere koek, al bij de aankondiging was ik een beetje sceptisch of dit wel een "waardige 3D Mario" zou zijn. Tot dusver zeker leuk, vooral met meerdere mensen (is alleen wel complete chaos met z'n vieren). Maar ik vind het gemiddelde van 93% een beetje te veel van het goede op dit moment. Ik heb de base game waarschijnlijk bijna uitgespeeld, daarna alles verzamelen in de post-game en wellicht dat ik me dan beter kan vinden in de hoge scores.

avatar van Onderhond
Post game = nog een heel spel erbij. Had hetzelfde gevoel ook, maar blijkt dat de eindbaas eigenlijk pas halverwege het spel zit.

avatar van 3bdelilah
Inmiddels al zo goed als uitgespeeld, op de Champions Road na, maar die pak ik wel in de dagen die hierop volgen. Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik ervan moet vinden, relatief gesproken nogal gemengde gevoelens. De kwaliteit staat allereerst natuurlijk buiten kijf, geen discussie over mogelijk. Gameplay is weer uitermate solide, ben ik niet anders gewend van Nintendo, het speelt heerlijk weg en het ziet er soms echt prachtig uit als eerste... 3D, kuch kuch, Mario. Vooral de levels waarbij het regent of de kermis levels zien er echt prachtig uit. Heerlijke verlichting.

Voor de rest is het eigenlijk Super Mario 3D Land 2, zoals de titel misschien ook doet vermoeden, en dan vooral in een ietwat negatieve zin. Ik moet er wel bij zeggen dat de eerstgenoemde meer indruk bij mij heeft achtergelaten, omdat 3D Land voor mij helemaal uit het niets kwam en ik had mijn twijfels of de 3DS dat wel aankon. Maar puur objectief gekeken is 3D World natuurlijk beter, maar qua initiële indruk is 3D World mij toch een heel klein beetje tegengevallen. Kon ook niet anders met dat gemiddelde van 93%, ik ben bang dat ik dat niet precies hetzelfde ervaar.

Iets wat ik vooraf dacht veel plezier aan te beleven (multiplayer), viel in werkelijkheid tegen. Met z’n tweeën is het nog te doen, maar met z’n vieren is het complete chaos. Het camerawerk is soms dan ronduit mager. Daarnaast, al is het begrijpelijk als sequel op SM3DL, vond ik de timer heel misplaatst. Voor een console Mario wil ik gewoon lekker op mijn eigen tempo kunnen verkennen, geheimpjes ontdekken en van de omgevingen genieten. Maar hier kan dat niet echt. Op zich krijg je vaak meer dan genoeg tijd, maar je voelt die secondes gewoon wegglippen.

Maar voor de rest kan ik me wel vinden in die lof, level design was goed en die Cat power-up was ook nuttig. Vooral bij het verkennen bij die moeilijk bereikbare plekken, vond ik wel wat hebben. Soundtrack klonk ook prima, met enkele heel goede uitschieters, en een shit load aan content. Net als Super Mario 3D Land verwachtte ik ook hier een zee aan inhoud, en dat heeft mij gelukkig niet teleurgesteld. Het vrijspelen van Rosalina wist ik vooraf helaas al, maar toch leuk dat ze erbij is. Het moment dat je met dat raket omhoog gaat was magisch, leuke verwijzingen naar de Galaxy games en de bijbehorende heerlijke muziek.

Nu nog even verder met de laatste loodjes zodat ik mezelf... een kampioen kan noemen.

Leuke game. Wel een beetje kort. Maar ik ben ook niet van alle sterren en stempels verzamelen. En vind het een minpunt dat de camera vaak vaststaat. En ik vind de tijdsdruk per level niks toevoegen.

En Bowser in zijn kattenpak ziet er geniaal uit. Had een kostuum mogen zijn in Smash.

avatar van Onderhond
Met alle levels na Bowser erbij kan je toch moeilijk beweren dat het te kort is? Normale spel is redelijk snel afgelopen, dat wel, maar met alle content erna erbij gerekend is het toch een lijvig spel.

Bedoel je levels na de katbowser? Bij mij rolde de credits en kreeg ik geen extra levels.

Maar toegegeven. Ben nu de sterren en stempels aan het verzamelen. En dat is mischien wel de kracht van de game. Want dat is toch wel erg leuk.

En ik heb m nog niet alleen gespeeld. Alles gedaan in 2player mode.

avatar van Onderhond
Misschien dat je daarvoor nog wat extra sterren voor nodig hebt, maar na de final boss battle krijg je nog héél wat extra levels normaal gezien. Een paar daarvan zijn rehashen van bestaande levels, andere compleet uniek. Toch de moeite om even op te zoeken hoe je daar net aankomt want da's bijna een half spel dat je momenteel gemist hebt

Ik kan het niet zo snel vinden op internet. Maar ik heb nu 6 werelden. En een wereld met een Bowser logo, en een wereld met en kasteel logo. Maar er zijn er dus nog meer? Dus ik heb nog niet de hele game vrijgespeeld?