Phoenix Wright: Ace Attorney - Dual Destinies (2013)

Alternatieve titel: Gyakuten Saiban 5

Nintendo 3DS

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom

Acht jaar na zijn laatste optreden in de rechtszaal, maakt Phoenix Wright een triomfantelijke comeback. Als een explosie de gerechtshoven op hun grondvesten doet schudden, is het aan de Wright Anything Agency om de hamer der gerechtigheid neer te doen komen op de verantwoordelijken. Onderzoek de plaats van het misdrijf, ontdek aanwijzingen en confronteer daarna aanklagers en getuigen die het niet zo nauw met de waarheid nemen in de rechtszaal.

Wederom een keigoed deel in de Phoenix Wright reeks en een mooie terugkeer na 6 jaar geen game meer te hebben gehad waarin Phoenix de hoofdrol speelde. Om het verhaal te volgen word wel sterk aangeraden om de voorgaande games gespeeld te hebben. Dual Destinies heeft namelijk veel terugkerende elementen. Voornamelijk de Apollo Justice spin-off heeft een grote rol, geziene het zich na de gebeurtenissen uit Apollo Justice afspeelt.

Wederom raakte ik verwikkeld in spannende rechtszaak-verhalen vol plottwisten, leuke personages en pakkende mysteries. Ik kon mezelf urenlang verliezen in het praten met de personages, nadenken over wat er echt aan de hand is of ik kon gewoon genieten aan tijd besteden met de personages. Van hard lachen om de flauwe humor, van mijn stoel geblazen worden wegens een gekke plottwist tot de bevrediging voelen van het oplossen van een mysterie, Dual Destinies weet het niveau van de voorgaande delen voor het grootste deel goed aan te houden.

De personages in Phoenix Wright hebben diepgang en ze zijn driedimensionaal: je weet wat je leuk vinden, waar ze bang voor zijn, hoe hun verleden invloed heeft gehad op hoe ze zich nu gedragen etc. De hoogtepunten waren de momenten dat je in het verleden van de advocaat Athena en de prosecutor Blackquill dook. Athena lijd aan PTSS en de manier hoe ze deze trauma verwerking hebben uitgewerkt was bruut geloofwaardig gedaan. Ik vond het haast zwaar om ernaar te kijken. Ik kreeg zelfs tranen in mijn ogen in de laatste zaak waarin ze geconfronteerd word met dit trauma.

Qua gameplay brengen ze de elementen van de voorgaande delen terug zoals de Chain Locks of Apollo’s armband, maar ze voegen ook een leuke nieuwe mechanic toe: het lezen van mensen hun emoties. Soms zijn er ondervragingen waarbij je aandacht moet besteden aan welke emotie iemand vasthoud, en in hoeverre deze emotie logisch is bij wat de persoon verteld. Het is de makkelijkste van de mechanics die in de reeks zijn toegevoegd, zeker omdat je geen straf krijgt bij foute antwoorden, maar het was heel prettig om te doen omdat het wel degelijk logisch nadenken van je vroeg en het gaf een verfrissende draai aan het ondervragen.

In de eerste instantie maakte ik me zorgen over de schakeling naar 3D modellen geziene ik de 2D spritestijl juist zo mooi vind. De crossover Professor Layton VS Phoenix Wright sloeg er ook niet in de 2D sprites goed naar 3D te vertalen, maar Dual Destinies liet zien dat ik me nergens zorgen over hoefde te maken. De 3D models zijn namelijk zo dusdanig cartoonisch en accuraat gedaan dat ik soms vergat naar 3D models te kijken; ze hadden dezelfde feel en energie van de 2D stijl waardoor het evengoed werkte. Los van de prettige vormgeving ben ik ook blij over een goede soundtrack die voornamelijk nieuwe tracks gebruikt of goede remixen van oude tracks, ipv dat ze oude tracks kopieerde.

De enige echte 'minpunten' die ik ervaarde is dat de Phoenix Wright vervolgen nooit de ervaring kunnen hercreëren die ik destijds had, toen ik aan het eerste deel begon, zonder bekend te zijn met waar de serie over ging. Toen was dit type gameplay en deze manier om een verhaal te vertellen geheel nieuw voor mij. Nu verwacht ik absurde personages, gekke plottwisten en nu heb ik een beter begrip hoe je moet nadenken over de ‘puzzels’, waardoor ook de moeilijkheidsgraad wat lager is. Hierdoor ben ik gewoon gemiddeld minder verrast door alles wat de vervolgen op me bord hebben gegooid, ondanks dat (als ik kritisch naar de diepgang en originaliteit kijk) sommige vervolgen wel beter in elkaar zitten dan het eerste deel.
De laatste zaak was het hoogtepunt van de reeks en ik zat vanaf het begin al op het puntje van mijn stoel. Dit enthousiasme werd deels verpest door de laatste 10 minuten van de zaak waarin het, zelfs voor Phoenix Wright, te absurd werd. Hoe de game je de indruk gaf dat Aura de badguy was en ik hier volop intrapte, om er vervolgens achter te komen dat Fulbright (met wie je al de hele game samenwerkte) al die tijd de touwtjes in handen had, was één van de meest onverwachte wendingen die ik in een tijdje had ervaren. Het werd echter te idioot gemaakt toen hij allerlei maskers ging aftrekken alsof hij een Scooby Doo vijand was. Dit ging qua absurditeit gewoon te ver waardoor ik uit de immersie werd gehaald, bij de afsluiting notabene.

Ik zou de vervolgen nooit een 5* kunnen geven omdat ze, voor mij, de ervaring van het eerste keer spelen niet kunnen hercreëren. Maar los daarvan blijft Phoenix Wright één van mijn favorieten gamereeksen om te spelen. Keigoede scripten met leuke personages, spannende mysteries, grappige humor, pakkende drama en uitdagende ‘puzzels’ waarin je logica moet gebruiken om problemen op te lossen. Jammer van de vreemde keuze rond het einde, maar ach, dat weegt uiteindelijk heel weinig tegenover alle uren die eraan voorgingen.