The Witness (2016)

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Android / Macintosh / Apple iOS
Puzzle

Ontwikkeld door Thekla
Uitgegeven door Thekla

De speler bevindt zich op een eiland met een reeks constructies en natuurlijke formaties. Het eiland is verdeeld in tien secties rondom een berg die het ultieme doel representeert. In elke sectie loopt de speler aan tegen verscheidene puzzels. De speler moet zeven van de tien secties oplossen om toegang te krijgen tot de puzzels in de berg.

avatar van Marcellussss
Schitterende visuals, maar de gameplay ziet er vrij pover uit imo. Maar aangezien het van de maker van Braid is zal ik het naar alle waarschijnlijkheid toch een kans geven.

Wisselende reviews.

Maar een ding hebben ze gemeen, het verhaal sleept je er in ieder geval niet doorheen. Wat echt jammer is want gaming hoort toch naast de uitdaging vooral ook leuk te zijn. Dit weerhoud mij er ook van om 37 euro te betalen.

Een hele beleving dit spel, maar zeker niet voor iedereen weggelegd. Het spel draait volledig rond de puzzels, en biedt eerder een soort 'zen'-ervaring uit het eindelijk oplossen van een moeilijk probleem waar je enkele uren eerder vastliep dan het snelle tempo van opeenvolgende kleine bevredigingen die meestal centraal staan in games.

De puzzels zitten leuk in mekaar en zijn enorm varierend qua opbouw en oplossingsstrategie. Sommige puzzels zijn wel heel ver gezocht of zijn zo kunstmatig moeilijk gemaakt dat er soms toch enige frustratie inkruipt omdat je weet hoe het moet worden opgelost, maar je hebt gewoon geen zin om weer uit 100 verschillende hoeken naar het scherm te kijken.

Het is ook een schitterend voorbeeld van een spel dat meta gaat en commentaar geeft op dit spel (en spellen in het algemeen), en waarbij de puzzels over verschillende niveau's heen met elkaar in verband staan.

Minpunten zijn het wel heel vage verhaal dat bij de catharsis nogal op een sisser uitloopt, en het feit dat sommige puzzels (vooral de audiopuzzels) eerder frustrerend dan moeilijk of uitdagend zijn. De verspreide audiotapes met van die vage filosofische uitspraken zei mij ook echt niets.

Voor wie van puzzel spellen houdt (genre Portal) is dit wel een echte aanrader.

avatar van Dragonslayer
Het is niet echt een slechte game maar 37 euro is echt belachelijke duur. Zoveel heeft deze game namelijk niet te bieden.

Je wordt op een eiland gegooid waar je puzzeltjes moet oplossen. Dat is alles. En alle puzzels zijn gebaseerd op het trekken van een lijn door een soort raster. Het wordt daarom snel eentonig. Ook is er geen verhaal of dialoog te bekennen. Het is eigenlijk gewoon een simpele puzzelgame in 3D met een iets betere aankleding dan de gemiddelde puzzelgame.

Als dit een fysieke release krijgt is het me dat wel waard, maar voor een digitale download geef ik (waarschijnlijk) nooit meer dan 20 euro uit.

De game is al enige tijd te downlaoden voor 8 a 9 euro uit de PSstore. Dit is toch wel een hele fijne game De puzzles zijn zeer uitdagend, misschien soms wel heel erg vergezocht. Het gaat vaak niet eens logica en dat is (voor mij) misschien wel het minpunt van de game. Je moet een beetje zelf de spelregels ontdekken voordat je kan gaan puzzelen. Als je het ziet heb je wel een eureka momentje. Juist op dit soort momenten voelt de wereld wel heel erg leeg aan. Er gebeurt echt helemal niets op het eiland.

avatar van Delloo
Een uur of 5 deze game gespeeld. In het begin vond ik hem leuk, maar op een gegeven moment werden de puzzels te frustrerend. Meer dan een uur over 1 puzzel is echt iets teveel van het goede. Ander (groot) nadeel: Ik wordt kotsmisselijk als ik rondren door de wereld. Dit zal wel met de rennende bewegingen van de speler te maken hebben. Dit is dus ook niet motiverend om door te gaan. Heb nu een stuk of 60 puzzels opgelost. Voorlopig stop ik ermee. Mogelijk dat ik het later nog een keer probeer. Speel hem via Xbox one Games with Gold.

nuf
Doolhofjes oplossen was wel leuk op de basisschool...

avatar van threeohthree
Omg,

Ik heb deze game expres lang laten liggen omdat ik er eigenlijk niet zo veel van verwachtte. Het leek me vrij droog puzzelen en ondanks dat ik Braid wel aardig vond was ik er niet kapot van (al denk ik dat ik deze ook maar nog eens een kans moet geven). En hoewel het an sich inderdaad vrij *droog* puzzelen is, steekt alles zo geniaal in elkaar. Van het eerste moment tot het laatste, alles is zo ontzettend doordacht in elkaar gezet dat ik uren lang met open mond heb lopen gamen.

Er wordt geen woord gesproken maar toch is de game vrij direct in haar uitleg, wat kan wel, wat kan niet, progressie, etcetera. Het blijft natuurlijk wel elke keer gissen wat het puzzelelement is, maar the Witness is wel echt een ster in hints geven hiervoor, vaak heel subtiel, maar net duidelijk genoeg dat er wel iets te zoeken valt. Vaak dacht ik van "nee dat zal toch niet zo moeten?!" en dan bleek het toch zo te zijn. Hierin is de game ontzettend bevredigend, want wanneer je eenmaal doorhebt hoe de vork in de steel zit voel je jezelf best slim.

Echt geniaal. De game heeft zelfs een puzzel die je kan ontcijferen om te kijken hoeveel % je van de game gecomplete hebt.

En hoe ver de game gaat wordt ook nogmaals benadrukt tegen het einde waar je random gegenereerde puzzels op moet lossen binnen een bepaalde tijd zodat je niet kan cheaten en echt moet begrijpen hoe de mechanics in elkaar steken. Dit wordt later nogmaals herhaald in een infinite-loop puzzel.

Had hier graag nog wat meer neergepend, maar hiertussen helaas alweer een andere weergaloze game gespeeld in Disco Elysium, maar damn, dit was me echt een prachtig avontuur, eentje die me nog heel lang bij zal blijven.

Voor liefhebbers van Myst-type spellen een must. Mijn favoriete spel ooit denk ik, en dat komt door de briljante veelzijdigheid van puzzels, die nooit vervelend lastig worden (ik heb dit spel op eigen kracht kunnen uitspelen) maar wel heel veel voldoening geven als je ze oplost.
Tijd voor iets nieuws van Jonathan Blow!

Inmiddels slechts een uur of twee erop zitten, maar het einde is bereikt voor mij. Toch grappig hoe meningen kunnen verschillen (en de mijne in dit geval afwijkt van de standaard).

In het begin kom je een wereld binnen waar je elke kant op kan. Er is geen richting, geen duidelijkheid en je moet alles voor jezelf uitzoeken. Ik had hier persoonlijk veel problemen mee omdat ik bij puzzels terechtkwam waar ik op zeer frustrerende wijze niet uitkwam. Deze puzzels heb ik verlaten en wanneer ik uiteindelijk een puzzel (of puzzels) opgelost heb is er geen feedback, geen beloning en voelt het voor mij nutteloos.

Ik kan dit spel aanraden aan mensen met veel geduld, een liefde voor het gebrek aan een leercurve en gebrek aan verhaal (in ieder geval in het begin van het spel). Dit is uiteraard een grap (en verwerking van mijn frustratie), maar zoals duidelijk is uit mijn bericht, is dit helaas geen spel voor mij

Een aardig spel. Ik heb nu het eerste "einde" bereikt en er zal vast een geheim einde zijn als je alle puzzels oplost, maar ik weet niet of ik daar het geduld voor heb.

De gameplay is simpel - puzzels - maar wat wel interessant is is hoe het hele eiland om die puzzels heen is gebouwd en er daarom ook verscheidene puzzels 'in' het eiland zelf zitten (een rivier die uitkomt in een ronde poel wordt vanuit het juiste perspectief ook een puzzel, etc.) Zo wordt het 'puzzle' spel ook een soort exploration spel.

Op zich zat er voor mij voldoende variatie en uitdaging in die puzzels om geboeid te blijven. Soms is het frustrerend en regelmatig heb ik het spel ook in frustratie afgesloten als ik een puzzel niet op kon lossen, om het dan een uurtje later weer te proberen. Ik heb niet alle puzzels opgelost; dat hoeft niet om het spel uit te spelen en als het dan te frustrerend wordt loop ik gerust weg op een gegeven moment. Het eerste einde was voor mij nogal teleurstellend; misschien zit er nog een geheim einde in, maar daar zal ik dan later achter komen. Of niet.

Een aardig spel, boeiend genoeg in elk geval. Wel redelijk aan de prijs en daarvoor kun je ook een hoop andere leuke spellen kopen, dus mijn advies zou zijn om te wachten tot er een keer een sale is.