Outlast (2013)

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Red Barrels
Uitgegeven door Red Barrels

In het gebergte rondom Colorado ligt, in het gesticht Mount Massive, letterlijk de horror op de loer. Het al lang vergeten gekkenhuis wordt onder verdachte omstandigheden plots heropend. Als onafhankelijk journalist ga je in op een tip van een anonieme bron, en breek je in bij het instituut, waar je wordt geconfronteerd met een schokkend verband tussen wetenschap en religie. Je enige hoop op ontsnapping ligt in de gruwelijke waarheid welke zich heeft ontpopt in het hart van Mount Massive.

avatar van jellecomicgek72
Ik heb het gevoel dat ik nu aardig ver ben in de game en de recensies liegen er niet om, deze game is zó intens en eng, dead space en resident evil zijn er niks bij. Wat Outlast zó ontzettend goed en eng maakt is dat je letterlijk met een 'mietje' speelt. Het enige wat je hebt is een camera die je op nightvision kunt zetten. En daar blijft het niet bij, je moet ook batterijen zoeken. Als je die niet niet kunt vinden ben je echt de lul want omdat de game zó donker is, is het soms moeilijk om de goede weg te vinden. Sommige stukken doe ik echt uren over omdat ik de goede weg soms gewoon niet kan vinden. Je zit hierbij ook echt letterlijk in de game, moeilijk te omschrijven maar bij Outlast krijg ik een horror gevoel dat ik nog niet ben tegengekomen in andere games. De graphics zijn echt bloedmooi op de pc, prachtige details in omgevingen en voorwerpen.

Bij survival horror games is het geluid ook altijd ontzettend belangrijk want dat maakt zo'n game echt, en laat dat nu bij Outlast helemaal goed zitten. Je raakt letterlijk in shock af en toe als je gezien word omdat het geluid echt extreem goed is. Je kunt jezelf wel verstoppen in kasten en onder bedden en dergelijke maar als zo'n guy je ziet trekt ie je er gewoon onder vandaan en word je echt letterlijk van kant gemaakt zonder dat je ook maar iets kunt doen. Af en toe kun je wel ontsnappen een zo'n soort 'aanval' uitvoeren wat weer uitloopt op buttonsmashen waar ik zelf nooit zo'n fan van ben. Ik merk ook dat als ik 1,5 uur deze game speel dat ik daarna gewoon een break moet nemen omdat het echt zó intens is af en toe, best vermoeiend soms. Om het 10 minuten later weer op te starten omdat de game toch behoorlijk verslavend is.

Ik wil mensen ook echt waarschuwen; als je niet tegen horrorfilms/games kunt, speel dan ook deze game niet, geen grapje.. ik heb echt een paar keer voor m'n pc zitten gillen. Ik raad ook echt aan om deze game met 'n headphone op te spelen want zo beleef je de complete Outlast ervaring. Ik ga nu nog geen cijfer geven omdat ik hem eerst wil uitspelen maar een 4,5* gaat het wel worden denk ik.

Gedwongen survivallen.

Van de week eens eindelijk mee begonnen.

Op zich is het gegeven best leuk; een journalist die alleen met zijn camera moet zien te overleven. Het is te merken dat de game hierop voortstuwt, omdat er qua verhaal niet echt veel bijzonders gebeurt. Er zit wel een bepaalde samenzwering in verwerkt die redelijk uit de verf komt.

'Outlast' moet het duidelijk meer hebben van de gameplay waarin de horror tot zijn recht komt. Dat is niet zo moeilijk als je je als gamer alleen maar kan verstoppen of wegrennen voor vijanden. Door middel van de camera met night vision waan je jezelf in een ware nachtmerrie. Hierbij is het te prijzen dat het sounddesign zijn werk doet. Het resulteert zich in subtiele geluiden, maar als het losgaat dan gaat het ook goed los. Wat dat betreft zitten er een aantal geslaagde schrikmomenten in.

Helaas werd het voor mij eventueel een repetitief gebeuren, waardoor ik niet meer zo bang was voor de vijanden en ik de game z.s.m. wou uitspelen vanwege de langdradigheid die er langzaamaan insluipt. Overigens zijn de graphics in orde, hoewel ze uiteraard niet hoogstaand zijn. Maar het geeft de duistere sfeer prima weer, ondersteund door wat gestoorde locaties.

Al met al een vermakelijke survival horror die ondanks enkele tekortkomingen fijn wegspeelt.

Dikke 3,0 sterren.

avatar van Animosh
Ken je die scène op een zolder in [REC], waarin twee mensen opgesloten zitten met een zombie die ze alleen kunnen zien met behulp van nightvision op hun camera? Outlast is die scène, maar dan zes uur lang.

Je kunt niet vechten, je kunt niet schieten (wat overigens best curieus is met al die vermoorde bewakers die er zijn - die dragen ongetwijfeld wapens): je kunt alleen rennen, of jezelf verstoppen. Er is geen quicksave- optie (alleen autosave), waardoor je relatief veel te verliezen hebt. En de omgevingen zijn vaak enorm duister, waardoor je de nightvision op je camera nodig hebt om de weg te kunnen vinden in je omgeving, die in de nightvision-modus in een creepy groene gloed gehuld is. Outlast is kortom in feite een combinatie van verstoppertje en tikkertje, maar dan in een omgeving die niet anders dan hels kan worden genoemd.

Er liggen overal lijken (of wat er van over is), de muren en wanden zijn besmeurd met bloed, de omgevingen zien er grauw en vuil uit en de meeste mensen die nog in leven zijn willen je dood. Voeg daar aan toe dat je zonder je camera vaak geen hand voor ogen kan zien, en dat je zuinig moet zijn op je batterijen, en je hebt een zeer sfeervolle setting die er goed in slaagt (zeker in het begin) om spanning teweeg te brengen. De muziek vond ik minder sterk (vooral de klassieke muziek die in het spel verwerkt zit vond ik vaak maar clichématig), maar die is gelukkig niet al te vaak aanwezig. Het zijn vaak vooral de achtergrondgeluiden (regen, voetstappen, lichte dark ambient) die voor sfeer zorgen.

Het probleem van het spel is alleen dat het na een tijdje allemaal wat repetitief gaan aanvoelen. De omgevingen maken na een paar uur minder indruk dan voorheen, dat je de weg moet vinden terwijl je achternagezeten wordt gaat irriteren in plaats van dat het mij doet transpireren, en ik merkte bij mezelf dat ik later in het spel vaak geen zin meer had om me te gaan verstoppen (dat er dan minder verstopplaatsen zijn droeg daar ook aan bij). In plaats daarvan rende ik simpelweg rond totdat ik de weg gevonden had (dat is regelmatig een stuk sneller), en dat haalde de spanning alleen maar meer uit het spel. En de vijanden gaan steeds clichématiger aanvoelen (ze zijn dom, er zit weinig variatie in en ze kramen allemaal dezelfde soort nonsens uit), waardoor ook zij niet zoveel indruk meer maakten.

Outlast is kortom een erg sfeervol spel, dat vooral in het begin best angstaanjagend is. Maar het spel kent helaas te weinig variatie, afwerking en diepgang om dat gevoel van spanning te kunnen vasthouden. 3.5*