Outlast (2013)

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Red Barrels
Uitgegeven door Red Barrels

In het gebergte rondom Colorado ligt, in het gesticht Mount Massive, letterlijk de horror op de loer. Het al lang vergeten gekkenhuis wordt onder verdachte omstandigheden plots heropend. Als onafhankelijk journalist ga je in op een tip van een anonieme bron, en breek je in bij het instituut, waar je wordt geconfronteerd met een schokkend verband tussen wetenschap en religie. Je enige hoop op ontsnapping ligt in de gruwelijke waarheid welke zich heeft ontpopt in het hart van Mount Massive.

avatar van angelo2
Heerlijk, spannend spel. De cam beelden zijn echt ongekend spannend. Ik hou het voorlopig op 4 sterren aangezien ik hem nog niet heb uitgespeeld. Onverwachtse topper.

avatar van Nqouy
Leuk spel, in de aanbieding kunnen aanschaffen.
Verhaallijn is dik in orde en blijft boeiend.
Echt eng word het nergens maar je voelt wel de gehele game een soort hete adem in je nek en moet om elke muur goed uitkijken. dat houd de game heerlijk spannend.
Outlast met veel plezier gespeeld en voor de prijs hoef je hem zeker niet te laten liggen.
Red barrels heeft met outlast een prima game afgeleverd die qua gameplay en graphics een dikke voldoende scoort.

tommycool98
Echt een supper spannend spel. Vond het echt jammer toen ik m had uitgespeeld.

avatar van dr channard
Zeer goed en eng spel met een strakke horrorsfeer. Toch wel een paar momenten gehad dat ik opgaf en niet meer verder wou spelen omdat de stress van het weglopen me te veel werd. Aan de andere kant kan je wel een paar klappen aan en kan je tegenstanders makkelijk voorbij. 4*

avatar van Jeyronicate
In het horrorgenre misschien een bovengemiddelde game. Ik heb me er mee vermaakt maar ben achteraf toch niet heel erg enthousiast. De sfeer is allesbepalend en mede daardoor heb ik het toch nog uitgespeeld. Veel te cliché en gericht op mensen die van jumpscares houden. Wellicht ben ik toch meer van het thriller genre.

16 december gratis voor X-box one bezitters...
Ik ben zeer benieuwd.. lijkt dit spel wat op The Evil Within..?

avatar van dr channard
The Evil Within is meer actie. Dit spel heeft geen wapens, je moet gewoon overleven en weglopen.

Vanavond eindelijk uitgespeeld. Het heeft na een eerste try-out een behoorlijke tijd in mijn backlog gestaan (vraag me niet waarom) maar heb het net voor het jaareinde weer eens uit de figuratieve kast getrokken. Ditmaal doorgezet en na een 6-7 uur rolde de eindaftiteling over het scherm. Tja...wat kan ik zeggen? Net als de meesten ben ik behoorlijk onder de indruk van de graphics, het geluid en de sfeer van het spel.

Het mag dan inderdaad neerkomen op een kruising tussen weglopen / stealth en een soort van exploratie / walking simulator (nou ik haat die term maar iedereen weet wel wat ermee bedoelt wordt) maar wat het doet, dat doet het ook ontzettend goed. De jump-scares zijn bijzonder effectief, maar erger nog is het bijzonder nare sfeertje waarmee je de hele zit wordt geconfronteerd. Je weet dat je je niet kan verdedigen, maar je weet haast nooit wanneer je effectief 'veilig' bent, of dat er plots iets achter je aan komt te zitten. Wat bijwijlen dus behoorlijk zenuwslopend werkt. Het verhaal steekt overigens ook behoorlijk in elkaar, en hoewel ik het einde misschien net iets zwakker vind (en een klein beetje abrupt) geeft het achteraf toch wel weer stof tot nadenken. Ik vraag me overigens af hoe dit zou spelen met een VR headset. Achter een monitor / televisie met een headset of een degelijk geluidsset in het donker is het bijwijlen al ondraaglijk. Ik kan me voorstellen dat ik in een VR omgeving wellicht meerdere malen op het randje van een hartaanval zou balanceren.

Nou ik ben in ieder geval op tijd klaar voor deel 2. (eh...ik heb ook nog de DLC liggen overigens).

nuf
niet echt overtuigd. Aan het begin was het interessant. Creepy gore, mysterieus, bloed, teksten in bloed, zombiefiguren. Maar na.verloop van tijd werd het eentonig. Veel van hetzelfde, niet zo eng meer.

De moeilijkste stukken zijn de puzzels die je niet doen terwijl de 'big guy' met zn kettingen (let op geluid) rondwandeld. Nerveus en opgejaagd wordt je er van. Spannend, maar vooral een opluchting als je weer even veilig bent. Maar of het nou echt leuk is? Mwoah. De gameplay werkt prima, maar er is ook niet zoveel te doen. Lopen, kruipen, filmen en verstoppen.

De belangrijkste reden dat ik.het spel wilde uitspelen was dat ik wilde weten wat er nou gaande was. Er zijn hints her en der, documenten en 'zombie' figuren die wat zeggen. Maar door het spel heen word je niet heel veel wijzer.

Kortom: het spel zit goed in elkaar, maar is eentonig en er zijn maar weinig gameplay-elementen. Niet mijn type spel, denk ik.

Vanaf vandaag samen met dit DLC pack: Outlast: Whistleblower (2014) voor 20 euri te koop op Switch onder de naam: Outlast: Bundle of Horror

Ik wacht toch nog even op deel 2 die komt ook al snel naar de Switch...
Layers of Fear, Doom, Outlast 1 en 2 en zo zijn er nog wel een paar horror spellen op te noemen voor de Switch. Mooi dat dit genre hoog word gehouden op een Nintendo console..

avatar van dr channard
Na al die jaren nu nog eens aan het spelen op de Switch. Heel slecht spel voor het hart. Er zitten een paar heel effectieve jumpscares in.

Een halfje er af want ik mis steeds een wapen... ik kan niet zonder een wapen wapen hoor...
Terwijl het spel wel ijzersterk is..