Outlast (2013)

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Red Barrels
Uitgegeven door Red Barrels

In het gebergte rondom Colorado ligt, in het gesticht Mount Massive, letterlijk de horror op de loer. Het al lang vergeten gekkenhuis wordt onder verdachte omstandigheden plots heropend. Als onafhankelijk journalist ga je in op een tip van een anonieme bron, en breek je in bij het instituut, waar je wordt geconfronteerd met een schokkend verband tussen wetenschap en religie. Je enige hoop op ontsnapping ligt in de gruwelijke waarheid welke zich heeft ontpopt in het hart van Mount Massive.

Creepy! lijkt me nice.
Ben op dit moment bezig met half-life mod genaamd Cry of Fear (gratis steam game) en ben dus al weer druk met Horror games bezig.

avatar van ilovePS3
prima vermaking tot dat amnesia uitkomt

avatar van ilovePS3
nog 2 uur en outlast komt uit ben er helemaal klaar voor heb gisteren amnesia hill costum storie gespeeld als voorbereiding (was ook fucking creepy)

avatar van AvMerode
Gamespot en Gametrailers geven de game een 7 en 7.8.
Maar als je metacritic bekijkt: link en als je naar de reviews en game-play video's gaat kijken, ziet het er allemaal heel erg goed en interessant uit. Lang leve de indie games.
Heb de game bijna in mijn bezit, dus zal er vanacht met koptelefoon op even achter gaan zitten.
Heb ook een oudere quad core pc op mijn 42-inch tv aangesloten, dus kan dit spel mooi relaxed in mijn bed gaan spelen. Game heeft ook controller ondersteuning, dus geen xpadder of joy2key nodig.

avatar van AvMerode
Net mee bezig geweest op mijn 42-inch plasma tv en x360 controller.
Voor een pc (en ps4 versie in 2014) game zijn de controls voor x360 controller for windows goed gedaan.
Ben meer een muis en toetsenbord kinda guy, maar speel ook veel met controller vanwege emulators en deze game werkt prima met mijn oudere pc.
Graphics zijn strak, zelf op medium en 720 resolutie, maar mijn plasma tv is dan ook hd-ready waardoor scherm extreem mooi is met lagere resolutie.
Dus game-play, controls en graphics zijn in ieder geval goed uitgewerkt.
Daarnaast moet ik je ook zeggen dat de game echt heel erg sfeerrijk is.
Verder is het echt eng en dan vooral bij bepaalde situaties.
Volgens bepaalde reviewers is het repetitieve game-play, maar daar erg ik me totaal niet aan omdat ik dan echt in de game zit en van de sfeer geniet.
Recensies waren lovend over Amnesia en ja dat is uiteindelijk nog steeds de meester in de Horror en indie scene.
Maar deze Outlast doet het bijna net zo goed en naar mijn mening de nr 2 in de indie game scene.
Geloof die score op metacritic want dit spel is echt subliem naar mijn mening en dan vooral qua sfeer.
Al die grote dure games van bekende ontwikkelaars en uitgevers kunnen gewoon niks beginnen tegen deze game en dan kijk ik ook echt naar het budget.
Heel goed gedaan met een low budget en de game duurt zo ongeveer 7 uur (volgens recensie) wat naar mijn mening best aardig is.

Red Barrels kan hopelijk in de toekomst met nog betere games komen, want ze zijn skilled.

Independent game development studio Red Barrels, founded by veterans from some of gaming’s biggest franchises.

Goed debuut van Red Barrels in ieder geval.
Frictional en Red Barrels, dat zijn de ontwikkelaars die je in de gaten moet houden.

Zoals eerder vermeld komt deze game ook naar de playstation 4 in 2014 (zoals het er nu nog voor staat).
Dan weten console gamers dat in ieder geval maar ff.

avatar van threeohthree
Dat is in ieder geval goed nieuws allemaal! Ik ga me er vandaag (of morgen) aan wagen.

Een half jaar geleden schreef ik:

threeohthree schreef:

7: Outlast

Tja, na de trailer gezien te hebben wil ik eigenlijk alleen maar een sigaret opsteken, 3 uur op het toilet zitten, head phones opzetten, en de game spelen!

Dat mag dan vandaag eindelijk in vervulling gaan.

avatar van AvMerode
Moet trouwens vermelden dat veel mensen met Win32 de game niet kunnen spelen.
Maar ik heb het in dit geval over de piraten versie, weet niet hoe het met de koop versie is.
De Walmart versie (piraten versie) werkt in ieder geval niet met 32-bit en ondersteund alleen Win64.
Repacks met Ali213 tablet/crack werken overigens wel voor Win32 en Win64 users.
Ik heb zelf een clean, stable en kant en klare versie (werkt voor win32 en win64) met geïntegreerde Ali213 tablet (geen installatie nodig, alleen winrar is nodig om uit te pakken) geupload naar een gratis cloud website.
Deze website is gratis om van te downloaden, maar je kunt een speciaal account aanschaffen als je wilt zodat je snellere downloadspeed hebt.
Vraag mij via private message (PM) als je deze versie wilt en anders gewoon de steam versie (of ergens anders) kopen om game developers te ondersteunen.
Ik heb persoonlijk een hekel aan steam, anders had ik de game wel via GOG gekocht als de mogelijkheid aanwezig zou zijn.

Maar dan weet je het in ieder geval even over Win32 en Win64.

avatar van AvMerode
Ben nu echt ver in de game en ik moet zeggen dat het soms extreem intens is.
Wat gamespot, ign en gametrailers nou precies met de game-play hebben is mij een grote vraagteken.
Echt eentonig is het niet, het is niet heel anders dan andere games met elke keer dezelfde handelingen uitvoeren.
Maar deze game heeft iets dat andere repetitieve games niet hebben en dat is spanning, wreedheid en innovatie.
Deze onderdelen zie je in tegenwoordige games echt niet en omdat dit ook nog eens een indie game is, is het op bepaalde momenten echt grof (denk hostel, en saw etc.).
Kan niet al teveel verklappen want dit moet je ervaren.
Maar er is in ieder geval afhakken van ledematen.
18+ aanbevolen, dus houd daar rekening mee.

Het is alsof recensies als ign, gamespot en gametrailers de game niet hebben uitgespeeld of alsof ze niet geduldig waren in het sneaken waardoor ze waarschijnlijk continue heen en weer rennen en vervolgens gaan verbergen.
Ze weten volgens mij niet hoe deze game gespeeld moet worden.
Het is stealth gecombineerd met chase sequences en exploratie.
De exploratie en stealth is waar de sfeer intens aanwezig is, want je weet nooit waar je precies bent, wat er precies gebeurd en waar je precies heen moet.
In het begin was het wel vaak het gevoel alsof het lineair aanvoelde, maar iets later in de game voelt het wat groter aan en word het naar mijn mening ook veel meer intens waardoor je altijd aandachtig met de game-play bezig bent.
Zo nu en dan kwam ik kleine a.i. kwaaltjes en piepkleine bugs tegen, maar dat is dan ook summier te noemen. Bijna perfect en dat voor een indie game.
Zelfs the last of us heeft bugs, glitches en a.i foutjes en die zijn niet summier te noemen.
Maar bepaalde updates fixen games, dus lang leve de updates.
Graphics zijn trouwens realistisch en bloedmooi.
Wel krachtige graphics trouwens, geen wonder dat het voor ps4 moet inplaats van ps3.

De game van 2013 naar mijn mening! absoluut een topper en ondergewaardeerd door bepaalde recensie (in dit geval de recensies die vaak alleen hoge cijfers geven aan duur gemaakte games van grote bedrijven zoals bijvoorbeeld de recycling COD serie).
Gametrailers, ign en gamespot zitten er dik naast met hun score en mening.

Laat de 4.5* staan totdat ik hem uitspeel, want ik ga het waarschijnlijk een 5* geven na het uitspelen van de game.

Het is Amnesia gecombineerd met Clock Tower als ik het in het kort moet samenvatten.

AvMerode schreef:

Klinkt erg goed, vond de trailers ook al mega sfeervol, snel ook eens achteraan...

avatar van AvMerode
Squall, wel oordopjes of koptelefoon gebruiken, want het maakt het net iets enger en intenser.

Zit hier geen save en load functie in? Al mijn data is weg en er heeft nooit een load game functie in het hoofdmenu gestaan? PC versie.

avatar van AvMerode
Uitgespeeld en ik blijf bij de 4.5* omdat de game niet erg lang is en het laatste gedeelte voelt een beetje afgeraffeld aan. Maar game is over het algeheel innoverend en de moeite waard.

Saven gaat automatisch en "Continue" is wat je kunt aanklikken als je in hoofdmenu terechtkomt.

avatar van ilovePS3
eindelijk de tijd gehad om te spelen gisteren nacht . en wonder bij wonder kan mijn pc het aan op de hoogste resolutie fuck yeaaaah . en het is nochtans geen gaming computer. ik zit niet zo heel ver in de game maar tot nu toe ben ik al heel positief. wanneer je aankomt in massiv asylum zit de sfeer er al direct in. wat een spookhuis is dat toch. na eventjes gezocht te hebben vond ik eindelijk een ingang. toen liep ik binnen in een kamer met een tv en wtf ben ik geschrokken. in de eerste nog geen 20 minuten heb je al een aantal hele enge en totaal onverwachte jumpscares. bv die man in die rolstoel die je eerst gewoon kan voorbij gaan en dan als je terug moet en je gaat weer voorbij hem spring hij op je lolzz ik vloog gewoon bijna van men bed en men voet kreeg een enorme slag men hart klopt er nog altijd van ook de besturing loop heel erg lekker. in het begin moest ik heel erg wennen aan dat gedraai (weet niet hoe je het ander beschrijft) tijden het lopen. nu zit ik waar je voor het eerst in de kastjes zit maar dat wil ik voor vanavond houden. dus mijn eerste indruk is zeer goed . en ik heb nog maar 1 batterij gevonden het is echt pain in die ass omdat te vinden dus ben ik super zuinig en dat maakt het alleen nog maar enger

avatar van leatherhead
Heb het even gespeeld en het is inderdaad behoorlijk intens. Waar enge games als silent hill je bijvoorbeeld na een eng stuk belonen met een wapen of iets dergelijks of waar amnesia je na een eng gedeelte even wat rust gunt doormiddel van een puzzeltje, is deze game echt een en al horror. Moet gewoon telkes om de 20 minuten pauze nemen anders kan ik het gewoon niet aan

Zo...eerste halfuurtje erop zitten en dat 'intens' waar iedereen over schrijft is niet gelogen! Ik heb zelfs voor de eerste keer in mijn leven hardop gegild bij een game (eerste jump-scare die je erin tegenkomt) - daarna hardop gelachen. Mijn buur zal wel denken dat ik gek ben

avatar van Thomas83
Dit lijkt me wel een spel voor mij.

avatar van SilverGun
Ik kijk enorm uit naar de release hiervan op de PS4 komende woensdag. Als ik de berichten van AvMemode lees of de recensie van Edge (hier) lijkt dit spel me op het lijf geschreven te zijn.

Een redelijk aangename verrassing, Outlast op de PS4. Nog 'gratis' ook.

Tussen al het Shooter-geweld door is dit weer eens iets anders. Survival horror-games kom je al niet veel tegen en dan ook nog eens zonder wapens. Je moet het met je camera doen, om ook in de echt donkere stukken je weg te kunnen vinden.

Het begint allemaal erg goed. De schrikmomenten zitten op de goede, onverwachte momenten. Horrorfilms die hier op teren zijn meestal niet aan mij besteed. Te makkelijk. Vandaar ook dat het grootste pluspunt voor mij de sfeer, in combi met de perfecte audio, is. Wel neemt dit allemaal wat af, naarmate de game vordert. Dat heeft onder andere te maken met het repetitieve aspect van de game. Na een tijdje weet je het wel en is het vernieuwende er een beetje af.

Verder heb ik een aantal keren gedacht om er maar mee te stoppen, puur omdat ik te vaak dood ging. Nou kan dat aan mijn skills liggen natuurlijk, maar ik was er vaak wel klaar mee om achtergevolgd te worden, geen idee te hebben waar je naar toe moet en daardoor maar weer dood te gaan. Sommige stukken heb ik echt wel 10 keer vanaf het zelfde savepoint moeten starten...

Al met al 3,5 *

avatar van jellecomicgek72
Ik heb het gevoel dat ik nu aardig ver ben in de game en de recensies liegen er niet om, deze game is zó intens en eng, dead space en resident evil zijn er niks bij. Wat Outlast zó ontzettend goed en eng maakt is dat je letterlijk met een 'mietje' speelt. Het enige wat je hebt is een camera die je op nightvision kunt zetten. En daar blijft het niet bij, je moet ook batterijen zoeken. Als je die niet niet kunt vinden ben je echt de lul want omdat de game zó donker is, is het soms moeilijk om de goede weg te vinden. Sommige stukken doe ik echt uren over omdat ik de goede weg soms gewoon niet kan vinden. Je zit hierbij ook echt letterlijk in de game, moeilijk te omschrijven maar bij Outlast krijg ik een horror gevoel dat ik nog niet ben tegengekomen in andere games. De graphics zijn echt bloedmooi op de pc, prachtige details in omgevingen en voorwerpen.

Bij survival horror games is het geluid ook altijd ontzettend belangrijk want dat maakt zo'n game echt, en laat dat nu bij Outlast helemaal goed zitten. Je raakt letterlijk in shock af en toe als je gezien word omdat het geluid echt extreem goed is. Je kunt jezelf wel verstoppen in kasten en onder bedden en dergelijke maar als zo'n guy je ziet trekt ie je er gewoon onder vandaan en word je echt letterlijk van kant gemaakt zonder dat je ook maar iets kunt doen. Af en toe kun je wel ontsnappen een zo'n soort 'aanval' uitvoeren wat weer uitloopt op buttonsmashen waar ik zelf nooit zo'n fan van ben. Ik merk ook dat als ik 1,5 uur deze game speel dat ik daarna gewoon een break moet nemen omdat het echt zó intens is af en toe, best vermoeiend soms. Om het 10 minuten later weer op te starten omdat de game toch behoorlijk verslavend is.

Ik wil mensen ook echt waarschuwen; als je niet tegen horrorfilms/games kunt, speel dan ook deze game niet, geen grapje.. ik heb echt een paar keer voor m'n pc zitten gillen. Ik raad ook echt aan om deze game met 'n headphone op te spelen want zo beleef je de complete Outlast ervaring. Ik ga nu nog geen cijfer geven omdat ik hem eerst wil uitspelen maar een 4,5* gaat het wel worden denk ik.

avatar van PlayThaYard
Mooi omschreven! Ik heb eerste half uur gespeeld en helemaal eens met die intense (schrik) momenten. Ik pak m snel verder op. Brrr...

avatar van johnbrou
Ik heb gisteren met paar kameraden voor de eerste keer de game gespeeld en ik moet zeggen, wat een horror game. Hebben op dit moment 3 uurtjes gespeeld en ik moet zeggen dat we best veel van onze stoel zijn afgesprongen.

avatar van Nax1988
Heb net het eerste kwartiertje achter de rug, wat een game zeg. Meestal speel ik gelijk een aantal uren als ik een nieuwe game heb, maar dit is gewoon een hele intense game. De sfeer geeft me het gevoel dat ik in een horror film terecht ben gekomen. Je zit continu op het puntje van je stoel, de muziek draagt uitstekend bij aan dat echte horror gevoel. De graphics zijn dik in orde, ziet er allemaal prima uit. Zoals hierboven al een aantal keer is aangegeven, raad ook ik aan om dit met een headset te spelen, zodat je alles echt goed ervaart. Ik heb nog te weinig gespeeld om hier een cijfer aan te geven, maar van wat ik tot nu toe heb gezien word dit een goeie beoordeling. Er zijn weinig games waar ik bang van word, maar dit zou ik dus echt geen uren achter elkaar kunnen volhouden. Zal dus een aardige tijd duren voordat ik deze heb uitgespeeld en er een cijfer aan kan geven.

avatar van Re51DeNt_Ev1L
Beste horrorgame die ik in jaren gespeeld heb (na siren blood curse mijn nummer 1 ). Vanaf min 1 nemen ze je al mee in het duistere verhaal van Mount Massive. Ik zat echt al van bij het begin op het puntje van mijn stoel. Hoe de makers telkens weer iets nieuw konden brengen, vond ik bijzonder goed. Elke nieuwe ruimte vroeg in vele gevallen een nieuwe aanpak, waardoor je nooit verder kon teren op de ervaringen uit het verleden. Een zeer geslaagde horrortitel!

4,5/5

Gedwongen survivallen.

Van de week eens eindelijk mee begonnen.

Op zich is het gegeven best leuk; een journalist die alleen met zijn camera moet zien te overleven. Het is te merken dat de game hierop voortstuwt, omdat er qua verhaal niet echt veel bijzonders gebeurt. Er zit wel een bepaalde samenzwering in verwerkt die redelijk uit de verf komt.

'Outlast' moet het duidelijk meer hebben van de gameplay waarin de horror tot zijn recht komt. Dat is niet zo moeilijk als je je als gamer alleen maar kan verstoppen of wegrennen voor vijanden. Door middel van de camera met night vision waan je jezelf in een ware nachtmerrie. Hierbij is het te prijzen dat het sounddesign zijn werk doet. Het resulteert zich in subtiele geluiden, maar als het losgaat dan gaat het ook goed los. Wat dat betreft zitten er een aantal geslaagde schrikmomenten in.

Helaas werd het voor mij eventueel een repetitief gebeuren, waardoor ik niet meer zo bang was voor de vijanden en ik de game z.s.m. wou uitspelen vanwege de langdradigheid die er langzaamaan insluipt. Overigens zijn de graphics in orde, hoewel ze uiteraard niet hoogstaand zijn. Maar het geeft de duistere sfeer prima weer, ondersteund door wat gestoorde locaties.

Al met al een vermakelijke survival horror die ondanks enkele tekortkomingen fijn wegspeelt.

Dikke 3,0 sterren.

avatar van dr channard
Heerlijke ervaring tot nu toe, maar ben moeten stoppen want ik had schrik om de kelder binnen te gaan

avatar van Animosh
Ken je die scène op een zolder in [REC], waarin twee mensen opgesloten zitten met een zombie die ze alleen kunnen zien met behulp van nightvision op hun camera? Outlast is die scène, maar dan zes uur lang.

Je kunt niet vechten, je kunt niet schieten (wat overigens best curieus is met al die vermoorde bewakers die er zijn - die dragen ongetwijfeld wapens): je kunt alleen rennen, of jezelf verstoppen. Er is geen quicksave- optie (alleen autosave), waardoor je relatief veel te verliezen hebt. En de omgevingen zijn vaak enorm duister, waardoor je de nightvision op je camera nodig hebt om de weg te kunnen vinden in je omgeving, die in de nightvision-modus in een creepy groene gloed gehuld is. Outlast is kortom in feite een combinatie van verstoppertje en tikkertje, maar dan in een omgeving die niet anders dan hels kan worden genoemd.

Er liggen overal lijken (of wat er van over is), de muren en wanden zijn besmeurd met bloed, de omgevingen zien er grauw en vuil uit en de meeste mensen die nog in leven zijn willen je dood. Voeg daar aan toe dat je zonder je camera vaak geen hand voor ogen kan zien, en dat je zuinig moet zijn op je batterijen, en je hebt een zeer sfeervolle setting die er goed in slaagt (zeker in het begin) om spanning teweeg te brengen. De muziek vond ik minder sterk (vooral de klassieke muziek die in het spel verwerkt zit vond ik vaak maar clichématig), maar die is gelukkig niet al te vaak aanwezig. Het zijn vaak vooral de achtergrondgeluiden (regen, voetstappen, lichte dark ambient) die voor sfeer zorgen.

Het probleem van het spel is alleen dat het na een tijdje allemaal wat repetitief gaan aanvoelen. De omgevingen maken na een paar uur minder indruk dan voorheen, dat je de weg moet vinden terwijl je achternagezeten wordt gaat irriteren in plaats van dat het mij doet transpireren, en ik merkte bij mezelf dat ik later in het spel vaak geen zin meer had om me te gaan verstoppen (dat er dan minder verstopplaatsen zijn droeg daar ook aan bij). In plaats daarvan rende ik simpelweg rond totdat ik de weg gevonden had (dat is regelmatig een stuk sneller), en dat haalde de spanning alleen maar meer uit het spel. En de vijanden gaan steeds clichématiger aanvoelen (ze zijn dom, er zit weinig variatie in en ze kramen allemaal dezelfde soort nonsens uit), waardoor ook zij niet zoveel indruk meer maakten.

Outlast is kortom een erg sfeervol spel, dat vooral in het begin best angstaanjagend is. Maar het spel kent helaas te weinig variatie, afwerking en diepgang om dat gevoel van spanning te kunnen vasthouden. 3.5*

avatar van dr channard
Heel spannende scène in REC idd

als je 1 handgun had, was dit een supervet spel geweest. na een half uur stopgezet.

avatar van Mitchel
Deze geweldige horror game is toch echt wel mijn favoriet.
De graphics zijn erg mooi, de muziek is prachtig, het verhaal en de setting zijn erg goed, de camera toevoeging is slim bedacht, de vijanden 'The Variants' zijn er ook heel angstaanjagend uit enzovoort enzovoort. Er zijn niet heel veel games die mij echt bang maken, maar Outlast weet het keer op keer voor elkaar te krijgen.
Alleen het einde was iets minder. Het was niet slecht, maar ik had gehoopt dat de hoofdpersoon het zou overleven.

Een dikke 5 vijf sterren voor deze fantastische horror game!