The Angry Video Game Nerd Adventures (2013)

PC / Nintendo 3DS / Nintendo Wii U

Ontwikkeld door FreakZone
Uitgegeven door ScrewAttack!

Retro platformer geïnspireerd door oude videogames als Mega Man en Castlevania, met in de hoofdrol de 'Angry Video Game Nerd'. De Nerd moet met zijn vrienden door tien old-school levels zien te komen. Het spel bevat vrijspeelbare karakters, power ups, en tal van bekende verwijzingen naar de Nerd-videos.

Als hij zijn eigen game nou gaat reviewen zou wel weer leuk zijn.

SouthParkFan
Fantastisch spel. SUPER moeilijk, zelfs voor NES-standaarden, maar zo hilarisch en leuk, vol leuke verwijzingen naar zijn videos! 5*

Rujar schreef:
Als hij zijn eigen game nou gaat reviewen zou wel weer leuk zijn.

AVGN: AVGN Games! | Cinemassacre Productions
Vanaf 13:55 reviewt hij hem.

avatar van Animosh
Matig.

Het belangrijkste minpunt is zonder twijfel dat de humor me niet ligt. De humor is ontzettend puberaal (oversekste poep- en plashumor: vliegende penissen, ontploffende vijanden, veel gescheld), en daar hou ik simpelweg niet van. En de humor is zeer aanwezig (in de vormgeving, in de dialogen, in de vijanden - in vrijwel alles eigenlijk), waardoor ik me nooit echt thuis voelde in het spel. Maar naast de humor (al hangt het er wel mee samen) is ook het leveldesign ondermaats. Het spel is een tribuut aan slechte spellen en wansmaak, en dat resulteert in een aantal zeer oneerlijke en chaotische stukken, die eerder irritant dan vermakelijk zijn. Ik heb het spel op easy gespeeld omdat ik dat vooraf al wist, en ik moet zeggen dat ik op die moeilijkheidsgraad met geen enkel level echt lang bezig ben geweest (alleen met het laatste level ben ik zo'n 30-45 minuten bezig geweest). Maar toch, het leveldesign was regelmatig goedkoop en oneerlijk, en hoewel dat tot op zekere hoogte wel vermakelijk was had ik liever gewoon "goed" leveldesign gezien.

Maar eerlijk is eerlijk: het spel doet ook een aantal dingen goed. De energieke 8bit-muziek is zeer sterk en passend, en als liefhebber van uitdagende platformers heb ik me over het algemeen toch best redelijk met dit spel vermaakt. De humor (van de vormgeving tot het leveldesign) is niet mijn ding, maar 3* kan ik door mijn liefde voor dit genre en de leuke muziek wel aan dit spel kwijt. Slecht, maar vermakelijk.

Animosh schreef:

Het belangrijkste minpunt is zonder twijfel dat de humor me niet ligt. De humor is ontzettend puberaal (oversekste poep- en plashumor: vliegende penissen, ontploffende vijanden, veel gescheld), en daar hou ik simpelweg niet van..

Als je niet van dit soort humor houdt, waarom koop je dan in godsnaam een spel van the Angry Video Game Nerd?

avatar van Animosh
Voor de gameplay: ik ben een groot liefhebber van uitdagende platformers.

James Rolfe, aka The Angry Videogame Nerd, is één van mijn grootste inspiraties geweest om zelf video’s te gaan maken. Daarom heb ik zowel de videogame als de film gekocht zodra ze uitkwamen.
De game is, zoals je zou verwachten, een 2D platform game gethematiseerd rondom afleveringen van de AVGN. Zo is er een leven gebaseerd op Castlevania, Atari Porn en een level afgeleid van LJN. Als fan word je verwend door de vele knipogen naar de webserie zoals de boss battles, speelbare personages als Kyle Justin & Mike Matei, verschillende power ups en een aantal easter eggs. De game neemt iedere kans een AVGN verwijzing of grap erin te doen en het resultaat is pure fans service waar ik van genoten heb.

Maar hoe is de gameplay? Hoewel de gameplay nergens diepgaand is hebben ze gezorgd dat het zo vloeiend mogelijk bestuurt waardoor je vaardigheden de sleutel is tot succes, wat het belangrijkste is in een platform game. Grotendeels van de obstakels zijn afgeleid van oudere platform games, aan de ene kant is dit niets nieuws, aan de andere kant is het een fijne nostalgische rit: weer eens een goede oude platform game spelen zonder zorgen. Ieder level probeert nieuwe dingen uit met de obstakels waardoor ik constant andere technieken moest gebruiken, wat de game vers houd van begin tot eind.

Problemen die ik met de game heb is dat je, als je een toetsenbord gebruikt, niet kunt schieten & tegelijk stilstaan wat een grote handicap is tegenover de boss battles. Vooral de eindbaas heeft me lang geduurd. Ik heb op internet gekeken hoe andere gamers het speelde en zij gebruikte een XBOX controller waardoor ze de eindbaas konden bevechten door grotendeels van de tijd stil te staan. Als je de game gaat spelen is een XBOX controller aangeraden, maar als je een toetsenbord-gamer bent is het ook prima te doen.
Een ander probleem wat ik heb zijn de ‘cameo easter eggs’. Hoewel ze een aardige toevoeging zijn is het niet belonend ze te zoeken. Je moet oudere levels herspelen, na nieuwe personages te hebben vrijgespeeld, om de easter eggs te kunnen vinden maar er ligt geen beloning voor je klaar. Als de cameos je bv extra levens gaven of als ze je een nieuw wapen gaven dan had ik ze belonend gevonden, maar voor nu zijn ze er “voor de lol” wat ik niet belonend genoeg vind. Daarnaast is het niet altijd duidelijk waarom ze uitgerekend voor deze internet beroemdheden hebben gekozen. Angry Joe en Brentalfloss zijn bv nooit betrokken geweest bij AVGN afleveringen. Het zou kunnen dat ze geïnspireerd zijn door James Rolfe, wat me de meest logische conclusie lijkt, maar de game geeft geen bevestiging waarom ze erin zitten. In dat geval had een cameo van de Nostalgia Critic mij grappig geleken, aangezien hij menige crossover video’s heeft gedaan met de AVGN, alleen hem had ik nergens kunnen vinden. Wat dat betreft is het feit dat Bugs Bunny en de NC er niet inzitten een gemiste kans op een sterke boss battle of grappige cameo.

Het laatste wat ik wil aankaarten is de muziek. Holy shit, wat heeft AVGN Adventures een heerlijke soundtrack! Powervolle 8/16-bit muziek die stiekems grotendeels van de soundtracks van oudere 2D platform games overstijgt. Dit is één van de mindere game soundtracks waarvan ik het album tot vandaag de dag regelmatig luister. Mijn persoonlijke favorieten tracks zijn Dungeons and Dickholes, Thy Farts Consumed en Happy Candy Fun Time.

Voor een game afgeleid van een webserie is het goed gedaan. Ouderwetse platform gameplay gecombineerd met zoveel mogelijk verwijzingen naar de webserie. Het is niets vernieuwends of denderend uitdagend, maar wat ze doen is goed. Hoewel het herspeel-waarde probeert te creëren vind ik het de ‘beloningen’ niet waard, maar het neemt niet af van de totaal ervaring.

SouthParkFan
Ik snap niet echt wat je bedoelt, de cameos gaven je wel degelijk powerups en ik kan gewoon schieten en stilstaan tegelijk. Wel een goede review verder!

SouthParkFan schreef:

Bedankt. Wel vreemd, de cameos die ik ben tegengekomen hadden mij niets gegeven. Na level twee gaf ik het ook op om verder te zoeken.
Goed dat je het zegt. Ik kom erachter mijn zinnen niet juist geformuleerd te hebben. Met een toetsenbord was ik niet in staat diagonaal te schieten zonder te bewegen. Je kunt wel degelijk naar links en rechts schieten als je stilstaat.

Fonzzz002 schreef:

Oh ja, dat klopt. Ik moet zeggen dat ik de cameo's heb opgezocht op YouTube om de achievement te krijgen.