Everybody's Gone to the Rapture (2015)

PlayStation 4 / PC

Ontwikkeld door The Chinese Room en Sony

Je volgt zes personages uit het kleine Engelse dorpje Shropshire gedurende de apocalyps. Elk hebben ze een eigen verhaal. En elk van deze verhalen is verbonden met een monument in de wereld, dat samen met de personages, zal evolueren.

Jammer van het geringe aantal en die paar lage stemmen, want zoals de berichten hierboven al doen vermoeden is dit een zeer interessant spel. De makers van Dear Esther brengen de 'walking sim' hier echt weer een paar stappen verder. Okee, eerst een teleurstelling: je bevindt je als speler wel weer alleen op de wereld, er is dus geen interactie met andere personages (en maar heel weinig met de omgeving). Maar wát een wereld: een prachtig vormgegeven vallei uit het Engeland van de jaren '80, met een groot mysterie, maar ook vol kleine, persoonlijke verhalen, vertolkt door schimmen van eerdere bewoners, met geweldige stemmen (Nederlands ondertiteld) en mooie muzikale thema's (meteen de soundtrack gekocht).

Daarnaast is het een open wereld, waarin je als speler zelf bepaalt in welke volgorde je de zes hoofdstukken doorloopt en hoeveel je hiervan ziet (een kaart geeft je al meteen een aardig idee van de grootte van het spel). De verhalen liggen als audio- en videologs verspreid door de vallei, waarbij het idee is dat jouw beeld van de personages bepaald wordt door de volgorde waarin je hun logs vindt. Het is een originele vertelvorm waar waarschijnlijk nog iets meer in zit, want er zijn maar weinig puzzelstukjes die de personages echt in een ander licht plaatsen.

Naast al deze positieve indrukken blijft helaas ook het idee hangen dat dit kleine team wat teveel hooi op z'n vork heeft genomen. Het grote aantal onzichtbare muren en hergebruikte ontwerpen herinneren je er net te vaak aan dat je maar een spel aan het spelen bent, en technische mankementen als een sputterende framerate of een heuse crash (meerdere keren meegemaakt!) verbreken al helemaal iedere illusie. Maar als dat de verborgen prijs is voor een spel dat zonder compromissen ontwikkeld is en een genre verder brengt, dan accepteer ik die graag. 3,5*

De ondertitels lopen, zonder dat ik ook maar 1 trophy heb gehaald, een unicum!

Edit: o wacht voor het halen van het einde zomaar een gouden trophy gekregen, jeuh!

Game was, zodra ik me overgaf aan het volgen van de lichtbol, best wel gaaf. Nou ja game, dit is wel echt een walking sim zonder gameplay. Maar de setting is geweldig, het verhaal pakt, de graphics en sound kloppen en de sfeer ook. De grootste kritiek is eigenlijk, dat het lopen zo super langzaam gaat. En dat voor een walking sim!

Maar goed heb me met deze interactieve vertelling uiteindelijk wel prima vermaakt en werd af en toe door sfeer en soundtrack weggeblazen. 3,5*