Everybody's Gone to the Rapture (2015)

PlayStation 4 / PC

Ontwikkeld door thechineseroom en Sony
Uitgegeven door Sony

Je volgt zes personages uit het kleine Engelse dorpje Shropshire gedurende de apocalyps. Elk hebben ze een eigen verhaal. En elk van deze verhalen is verbonden met een monument in de wereld, dat samen met de personages, zal evolueren.

avatar van JacoBaco
Ik kon helaas niet genieten van Dear Esther, maar dit lijkt toch mij dan toch minder vervelend.

avatar van JacoBaco
Laatst The Vanishing of Ethan Carter (2014) uitgespeeld en dat was een goede ervaring. Ja, ik denk dat ik Everybody's Gone to the Rapture dan ook wel goed vind.

avatar van threeohthree
Heeft wel een beetje van Ethan Carter weg ja, al dan meer van de visuele stijl en setting dan van de gameplay. Gameplay dusver doet me eigenlijk vooral denken aan Gone Home (zo'n 3 uurtjes gespeeld) maar uitgebreider.

Everybody's Gone to the Rapture bevalt in elk geval erg goed; er zit genoeg spanning in, en weet mij voldoende te intrigeren met haar zeer mysterieus verhaal dat een klein beetje weg heeft van Under the Dome en Leftovers. Ik ben in elk geval enthousiast, morgen verder!

Edit: Integenstelling tot Ethan Carter is hier overigens geen sprint knop, lange stukken rustig rondlopen en visuals snuiven dus (en ach, met een kopje thee erbij of zo is het prima te doen).

avatar van JacoBaco
Er zit dacht ik wel een printknop in, maar van rennen is nog steeds geen sprake. Het wordt dan iets harder wandelen/lopen ofzo iets.

avatar van threeohthree
Net achter gekomen inderdaad.

'T scheelt niet veel, maar soms toch wel fijn inderdaad!

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
Zeker met de hoeveelheid backtracken was een degelijke sprintknop toch wel fijn geweest ja. Met R2 zou je iets harder moeten kunnen lopen, maar het is echt amper merkbaar, en in sommige situaties lijkt het ook gewoon niet te werken. Afin... ik heb dan ondertussen ook heel wat onnodige kilometers afgelegd, want ik ergerde me zo sterk aan die lichtbollen dat ik ze van begin af aan heb genegeerd, en gewoon mijn eigen gang ben gegaan. Middels de roadmaps zijn alle skits immers toch wel te vinden. Toen ik na de camping en het station weinig plaatsen meer over had om te gaan kwam ik op het lumineuze idee om weer helemaal terug te lopen naar het observatorium, maar dat was een lange wandeling voor niets... al heb ik onderweg nog wel wat gemiste skits en radio's op kunnen pikken.

Heb het idee dat ik toch wel redelijk tegen het einde aan zit. Dus bij een volgende speelbeurt maar weer eens terug richting station *zucht*.

Gelukkig maakt de backstory het allemaal de moeite waard.

Staat een beetje los van de game. Maar dit is overigens één van de meeste onzinnige trophysets die ik ooit voor een game gezien heb. Zo'n beetje de helft vereist dat je enkele minuten lang naar dingen moet koekeloeren, zoals een treinsetje, en verder niets doet.

avatar van threeohthree
Weet je dat ik er ook over na heb gedacht om dat te doen?! Blij dat ik vandaag geen zin had om te PS4 op te starten #firstworldproblems

Zit zelf ook tegen het einde, dus morgen allicht maar even kijken. Ben overigens benieuwd inderdaad hoeveel mensen er hier voor de platinum throphy gaan.

avatar van JacoBaco
Trofeeën halen vind ik bijzonder leuk mits niet onmogelijk of te saai. En dit slaat werkelijk nergens op! 10x in en uit lopen bij surgery. Een paar minuten in een telefooncel wachten op een inkomend gesprek. Treintjes kijken.. Wachten op een drankje in de kroeg.. Iets klaarmaken in de magnetron... Pffff! Misschien ga ik het ooit proberen op een saaie koude winteravond, maar voorlopig niet! Nee, vanavond eerst lekker ZombiU op de PS4 spelen met ook een platinum. Dat is veeeeeel spannender, uitdagender en dus leuker!

avatar van basketballerke
Mooie game die het van de sfeer moet hebben. Prachtige omgevingen, maar door het ontbreken van enig spoor van leven, de door de bewoners achtergelaten spullen en de bij vlagen onheilspellende muziek is er toch een constante dreiging en spanning aanwezig. Meest jammerlijke is uiteraard het wel erg langzame looptempo, maar door de sfeer, in combinatie met de verhaallijn is deze game de centen en tijd wel waard geweest.

Vanaf vandaag dus ook op PC. Ik ben erg benieuwd. Ga het niet meteen aanschaffen, maar wel ergens de komende maanden. Het is een van de weinige PS4 titels waar ik echt interesse in had. (samen met Bloodborne en Untill Dawn).

Zitten hier puzzels in of daadwerkelijke dreigingen of is het puur verkennen en luisteren? Grafisch ziet het er mooi uit, maar als het laatste het geval is, dan vind ik het alsnog niet erg interessant.

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
Er zitten geen puzzels in. Pure walking sim welke je speelt voor de sfeer en het verhaal.

In dat geval heb ik in ieder geval geen interesse. Het ziet er te passief uit qua interactie en causaliteit. (Je ziet alleen die gele auras en hoort stemmen?) Wel mooie beelden.

Jammer van het geringe aantal en die paar lage stemmen, want zoals de berichten hierboven al doen vermoeden is dit een zeer interessant spel. De makers van Dear Esther brengen de 'walking sim' hier echt weer een paar stappen verder. Okee, eerst een teleurstelling: je bevindt je als speler wel weer alleen op de wereld, er is dus geen interactie met andere personages (en maar heel weinig met de omgeving). Maar wát een wereld: een prachtig vormgegeven vallei uit het Engeland van de jaren '80, met een groot mysterie, maar ook vol kleine, persoonlijke verhalen, vertolkt door schimmen van eerdere bewoners, met geweldige stemmen (Nederlands ondertiteld) en mooie muzikale thema's (meteen de soundtrack gekocht).

Daarnaast is het een open wereld, waarin je als speler zelf bepaalt in welke volgorde je de zes hoofdstukken doorloopt en hoeveel je hiervan ziet (een kaart geeft je al meteen een aardig idee van de grootte van het spel). De verhalen liggen als audio- en videologs verspreid door de vallei, waarbij het idee is dat jouw beeld van de personages bepaald wordt door de volgorde waarin je hun logs vindt. Het is een originele vertelvorm waar waarschijnlijk nog iets meer in zit, want er zijn maar weinig puzzelstukjes die de personages echt in een ander licht plaatsen.

Naast al deze positieve indrukken blijft helaas ook het idee hangen dat dit kleine team wat teveel hooi op z'n vork heeft genomen. Het grote aantal onzichtbare muren en hergebruikte ontwerpen herinneren je er net te vaak aan dat je maar een spel aan het spelen bent, en technische mankementen als een sputterende framerate of een heuse crash (meerdere keren meegemaakt!) verbreken al helemaal iedere illusie. Maar als dat de verborgen prijs is voor een spel dat zonder compromissen ontwikkeld is en een genre verder brengt, dan accepteer ik die graag. 3,5*