Tom Clancy's Ghost Recon: Advanced Warfighter (2006)

Alternatieve titel: Ghost Recon: Advanced Warfighter

PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / Xbox / Xbox 360

Ontwikkeld door Ubisoft, Red Storm, Darkworks en GRIN
Uitgegeven door Ubisoft

De terugkeer van de internationale terrorismebestrijdingeenheid genaamd de ‘Ghosts’ vindt in Advanced Warfighter plaats in het federale district van Mexico (Mexico City). Wederom stapt de speler in de schoenen van Ghost kapitein Scott Mitchell om een potentieel catastrofale situatie tot een goed einde te brengen. De Mexicaanse regering, vooral aan de kant van het leger, lijkt zo corrupt als het maar kan en verkoopt gevaarlijke technologieën aan Colombiaanse terroristen.

avatar van gemaster
In aanleg een goede game, maar uiteindelijk was het gewoon niet leuk om te spelen. Idiote teammaats en tegenstanders die juist weer wel heel erg goed waren zorgde voor veel frustratie. Nee dit werkte gewoon niet voor mij.

De Xbox 360-versie had ik al eens gespeeld, maar niet lang genoeg om een oordeel te vellen. De PS2-versie daarentegen heb ik wel al eens grondig gespeeld, maar die versie is bijlange niet zo leuk als zijn sterkere broertjes. Vooral de maps zijn redelijk klein, want je bent bijna noodgedwongen om juist die route te nemen. De grootste verandering is dat je nu enkel en alleen het geweer ziet, want bij de Xbox 360-versie kon je ook eveneens het personage besturen. Deze versie is alweer stukken minder dan de andere versies, maar de PS2 zal die kracht waarschijnlijk ook niet meer hebben. Cijfer: 2,5/5!

avatar van Evita
yup, dit was em denk ik.

de eerste echte 360titel waar we met zijn allen rond de tv zaten en met open mond zaten te kijken.

het is niet zozeer het sterke grafische kantje, maar vooral ook de heerlijke sfeerschepping via kleine details en muziek die het hem doen.

reken daar nogg een heerlijk uitdagende gameplay bij die me echt wist mee te slepen en je hebt een toppertje.

4.5

avatar van andnino
Enige nadeel dat het soms absurd moeilijk was, maar er waren zoveel dingen die het zo absurd vet uitdagend en mooi maakten...

dat ik hem na het met moeite uitspelen van de singleplayer ook nog eens op Hard heb uitgespeeld (dat betekent: One shot kill)

avatar van desteven007
Altijd leuk om met een paar vrienden tegen elkaar te spelen, of gewoon met zijn vieren op de vijand te knallen.

avatar van batexated
ik had deze game toen ik net de xbox360 in huis had en vond het geweldig om deze game online te spelen. maar na een tijdje gaat me de game toch een beetje vervelen en nadat ik een paar andere games had gekocht kwam deze game niet veel meer in mn x360 te zitte.

leuk spel. geen topper

avatar van Tha Luz
Beter dan het 2e deel,de graphics waren nog erg goed,wapens goed uitgewerkt.Je had alleen niet echt het idee dat je met een echt team zat te spelen zoals je wel in BIA had.
2.5

voor 20 euro bij de bart smit

avatar van WeZet
En momenteel nog maar €5,- bij de E-Plaza!

joeri592
€5????welke eplaza, dat is wel heeel goedkoop!!!??

avatar van andnino
Voor de pc, maar hij ligt al geruime tijd voor die prijs in de schappen volgens mij. afprijzingen voor de pc gaan altijd vrij snel

o, ik dacht dat ie het over xbox 360 had

joeri592
heb deze game voor een spotprijs gekocht, voor de 360, heb nog niet echt tijd gehad hom het te spelen, maar ik ben beniewd

Na 3 keer gamen, blijft deze super, supergoed. Dit spel kan zeer verslavend, irritant, nagelbijtend en zeer medogenloos zijn.
Maar Ghost Recon is zo'n game, die je op vele fronten uitdaagd.
Geen shoot'm up totdat ze groen zien, ff er doorheen rennen dat kun je vergeten en als je lang genoeg gegamed hebt, zeurt de grijze massa
om een beetje rust en na elke missie moet je toch even in en uitpuffen.
Elke Ghost Recon game die er is game ik met hartelust...(een slecht deel 2 destijds voor lief nemend).
Wat aan deze game zo trilling is, zijn de paar solomissie's waar je alleen een drone hebt om verder te komen en die je (niet allemaal) je vijanden in kaart brengt. Maar deze game zorgt er wel voor dat je een missie niet in één keer uit gepluisd hebt en de nodige keren in het stof laat happen....hoevaak je hem ook doet.
De grapchics van deze game zijn super fraai....een enorm lap mexico-stad wat je aan de missioncompletion ziet vanuit je helikopter, het verre en wijde aangezicht door je wapenvizier is erg strak verzorgd...kunt zelfs met sniperen de vijand verrassen voordat hij jou spot, zo'n grote afstand kun je overbruggen.
Helaas zie je bij elke Ghost Recon 1 hekelpunt terrug;
Als je niet op je team let, kan het gebeuren dat je een heel eind terug moet rennen omdat één van je teamleden zich vast gelopen heeft tussen gebouwen, zie je het te laat kun je een flink eind terug
omdat ze nog niet hebben gewerkt aan het gedrag van je teamleden, ze moeten je zien anders verdwalen ze....sighs!!

+punten
Coole missies (beter als Rainbow Six)
Het realisme in gameplay, wapens en situaties
De strakke graphics:
Verre uitkijk over mexico-stad
De explosies
Het realistische weergave van alles

-punten
Inzicht van teamleden zeer bedroevend
De lange laadtijden
Soms overdreven moeilijk

Over Ghost Recon:
Een game die je tot het uiterste van je gamevermogen drijft, je onderdompeld in intense oorlogservaring en die je laat sidderen
als je net op tijd je missie hebt gehaald!!!
4,5*!!!

avatar van Awake78
Echt een dik spel dit! Grafisch misschien wel de eerste topper op de 360, echt weggeblazen werden we. Zeer vermakelijke multiplayer met uitstekend gebalanceerde levels.

Deel 2 was nog net ff iets beter, omdat je vanuit de ogen kon kijken van je teamgenoten.

Goeie sfeer, muziek, wapens. Echt een topspel, en als je een beetje van oorlogsimulatie houdt een aanrader.

Relax
Ik heb het spel sinds gister, voor een mooi prijsje ook.

Ik begon het spel, eerst ff de training en dan komt er een missie.
Wat zo erg jammer was dat ik na 10 minuten de meest irritante bug ooit tegen kwam...

Ik ging leunen tegen een muur en... hij kon er niet meer vanaf.
Y.. lopen.. hij deed niets, kon niet eens schieten, jammer..

avatar van KAY
1,0
KAY
ik heb hem voor 7 euro bij de intertoys gekocht in heerle

avatar van KAY
1,0
KAY
tom clancys spellen zijn echt vet

Nou niet allemaal hoor.

avatar van 1993dulmen
Vind hem niet echt interresant

KAY schreef:
ik heb hem voor 7 euro bij de intertoys gekocht in heerle

Hehe Good old Corio Center

Tom Clancy games hebben ook mijn voorkeur als het om tactische shooters gaat

avatar van Awake78
Ja maar ik snap niet dat Rainbow Six Vegas nou zoveel minder is dan deze GR-reeks.

De Rainbow Six serie is ook niet slecht Awake78..speel ze graag, hoewel ik die laatse Rainbow Six een Trophy-hunt game vind geworden. Alle Tom Clancy games speel ik op normal..maar Rainbow six Vegas 2..(1 heb ik helaas niet)..heb ik op de hoogste difficultly mode gespeeld en nog vloog ik door die game heen alsof hij op easy stond. Dat vind ik niet echt in de games thuishoren.

Maar mijn voorkeur gaat toch uit naar Ghost Recon serie...vind het altijd leuk om in "THe field" te opereren. Doet me altijd denken aan mijn eigen diensttijd, daarom ben ik er ook helemaal weg van. Blaas liever alles op, begeef me in die games graag in de brandhaarden die ze verwerken in die serie en Ghost Recon geeft me meer voldoening dan de Rainbow six serie

avatar van Awake78
Nee RBS is niet slecht, maar ik heb er zoveel minder gameplezier uitgehaald dan uit GR. Ook qua graphics vond ik GR boven RBS uitstijgen.
Dat rauwe, realistische stijltje van GR wint het voor mij van het meer kleurrijke palet van RBS. Ook tactisch veel minder mogelijkheden en online een fractie minder.

Desondanks beide een verrijking in het genre

avatar van LimeLou
Heel goed spel, verdient zeker wat hogere stemmen. Mensen zeiden dat deze game behoorlijk pittig was (en dat was 'ie ook) Maar ik vond het verrassend toegankelijk voor de rest ook al was dit mijn eerste tactische shooter ooit

avatar van caliber27
heb hem gekocht voor 2,50 via internet
zeker geen spijt van

ps: is een aanrader
maar is wel erg moeilijk het is dus niet voor beginners

shadowmaster100
ehmm deze game is niet eens op de ps3 ,,,,,foutje van gamesmeter.

avatar van WeZet
Gamelord, prima review weer! Ik was van plan ook een review te schrijven, maar na het lezen van jouw review kan ik niet anders dan concluderen dat dat zo goed als mijn gedachten zijn.

Samengevat: Realistisch, uitdagend, bij momenten overweldigend, grafisch prima voor 2006 (zowel op pc als console) maar af en toe is het nagelbijten geblazen!

O, alleen mijn cijfer is iets lager.

een van de beste oorlog spellen ik hou zelf heel veel van oorlog spellen.
en vooral als ze realistisch zijn.
Ik ben zelf met ghost recon opgegroeid en ben ook blij dat ik ermee ben opgegroeid.
Want het is een van de betere game reeksen.

Matig spel, grafisch gezien is het zeer lelijk (zelfs voor 2006), de AI van je teammates is bedroevend slecht. Vijanden wachten je op de meeste irritante plekken op, wat wel voor wat spanning (en ergernissen) zorgt. Checkpoints zijn er nauwelijks, iets wat het spel toch moeilijk speelbaar maakt. Door het tactische element en de redelijk uitgebreide keuze kom ik toch nog op 2,5*, al ben ik misschien wat te gul geweest. Conclusie: speel dit spel gerust als het je niks kost, laat het anders maar links liggen.

[Langere Review]

Na het succes van mijn eerste tactical shooter, Operation Flashpoint: Dragon Rising, besloot ik om ook de Ghost Reconserie op te pakken. Het spel viel me in het begin best tegen, je teammates gingen vrij makkelijk dood en grafisch gezien was het even slikken. Maar uiteindelijk kwam het toch nog allemaal goed.

Zoals gezegd, stelde het spel me grafisch in het begin teleur. Dit komt vooral door de grafische pracht die ik hiervoor heb gespeeld, o.a. Assassin's Creed Brotherhood. Weliswaar is het dus grafisch lelijk, maar het is dus wel een spel uit 2006 en er zijn recentere titels uitgekomen die er nog lelijker uitzien dan een spel van 6 jaar geleden. Nadat ik aan de graphics gewend was, heb ik me er de rest van het spel eigenlijk niet zo meer aan geërgerd.

De AI van je teammates is in de eerste missies bijzonder matig te noemen, ze gaan zeer snel dood aangezien ze vaak niet op tijd dekking zochten. Later in het spel wordt de AI verrassend genoeg beter, met name de toevoeging van de anti-tank gunner werkt goed. Hiermee kun je gemakkelijk voertuigen uitschakelen, iets wat daarvoor nogal lastig ging. Maar ook je gewone soldaten functioneren beter, ze schieten accurater en gaan minder snel dood. Wat ik wel jammer vond, is dat je een groot gedeelte van het spel alleen moet spelen, aangezien dit een team-based shooter is.Graag had ik meer gebruikgemaakt van mijn teammates. Maar het grootste compliment voor dit spel is uit te delen aan de AI van je tegenstander. De tegenstander schiet erg accuraat, met name voor de snipers moet je oppassen. Die mikken bijna altijd op je hoofd, en als je even in een open gebied staat, resulteert dit bijna altijd in een death. Tegenstanders flankeren je ook vaak, iets vaak ik zeer goed vond. Je moet dus altijd goed om je heen kijken voordat je verder gaat.

Het verhaal zelf is niet zo bijzonder, dat kennen we nu onderhand wel. Het is ook jammer te noemen dat het spel aan de korte kant is, na slechts 8,5 uur zit dit festijn erop. Maar dan heb je wel grotendeels 8,5 uur keiharde actie, en veel tactisch loopwerk.

Maar het grootste minpunt in het spel zijn de checkpoints, die ontbreken vaak op de belangrijke plekken. Als je dan doodgaat, moet je een aardig eindje terug. Achteraf gezien kun je dit ook een pluspunt noemen, anders was het spel nog korter geweest.

Conclusie:

Na het uitspelen van GRAW ben ik toch van mening veranderd, het spel is zeker de moeite waard om even te spelen, mits je van tactische shooters houdt. Vergeleken met de recentere spellen valt het grafisch gezien tegen, maar na een tijdje let je hier niet meer op, omdat je helemaal opgaat in de game. Want er kunnen immers overal vijanden zitten...

Al met al heb ik besloten om mijn cijfer behoorlijk te verhogen, ik maak er een 4,0 van.

Mijn eerste ervaring met Ghost Recon was bij Ghost Recon: Future Soldier en die beviel me heel erg goed. Toen ik een hele tijd geleden GRAW voor een kleine 3 euro tweedehands kon kopen heb ik die kans meteen gegrepen. Met het plezier van Future Soldier in mijn achterhoofd begon ik aan GRAW.

Het eerste wat me opviel was de vreemde indeling van de knoppen (Xbox 360). 'A' is bijvoorbeeld reloaden en 'B' is het wisselen van je wapen. Geen idee wat de gedachtegang daarvan was, maar het voelde een beetje vreemd aan. Dit wil echter niet zeggen dat de game onspeelbaar was; na een tijdje ben je eraan gewend. Wat totaal niet went is domme AI. Mijn hemel wat zijn je teamgenoten en je vijanden toch oliedom. Op een gegeven moment gooide ik mijn teammaten maar steeds tegen een muur aan waarna ik alles zelf op ging knappen. Lijkt me niet helemaal de bedoeling van een squad based shooter. De vijanden waren ook niet het je van het om het zo maar even te zeggen.

En toch naast de ietwat verouderde gameplay en graphics stond een vrij solide game. Je moet je ook realiseren dat de game uitkwam in 2006. Als je door de verouderde laagjes heenkijkt zie je, zelfs met de minpunten, gewoon hoe goed de game in elkaar steekt. Ik heb me dan ook geen moment verveeld met GRAW en hij was elke cent van die 3 euro waard.

Eindbeoordeling 7 (3,5*)