The Witcher 3: Wild Hunt (2015)

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch

Ontwikkeld door CD Projekt
Uitgegeven door Warner Bros. en Bandai Namco

De lijken stapelen zich op in de Noordelijke Koninkrijken, en de geur van in as gelegde dorpen verspreid zich door het gebied. De spanning is om te snijden. Het beruchte Keizerrijk van Nilfgaard is opgerukt naar het noorden om te vechten met Redania, de huidige heersers van het noorden. Deze oorlogen zijn echter kinderspel vergeleken met het echte gevaar dat op de loer ligt: de Wild Hunt. Deze bedreiging van bovennatuurlijke ridders is een voorbode van slechte tijden, honger en dood. Ditmaal zijn ze gekomen voor Ciri, de adoptiedochter van Geralt, vanwege de extreme krachten die zij bezit. De keuzes die jij als Geralt maakt hebben diepgaande consequenties: niet alleen voor zijn directe dierbaren, maar ook voor de wereld om hem heen.

Remi
The Witcher 3 weer eens opgepakt, sinds kort helemaal into Gwent.
Ik reis hele gebieden af om een stom kaartspelletje met mensen te spelen en mijn collectie kaarten te vergroten. Het gaat echt nergens over, maar het is echt zo leuk om te doen

Als ik daar mee klaar ben, ga ik met de DLC aan de slag.

Ik heb hem wederom uitegspeeld en nu met platinum trophy. De extra content die het spel biedt is echt ongelooflijk, maar blijf bij de 4,5 ster omdat de moelijkheidsgraad echt heel laag is. Dat is wel iets waar ze aan moeten werken, omdat het de lol van progressie echt weg neemt. Het level systeem echt uit balans. Zo vraag ik mij ook af wie uberhaput Alchemy actief gebruikt

Rujar schreef:
Imaar blijf bij de 4,5 ster omdat de moelijkheidsgraad echt heel laag is.
Da's net waarom een noob als mij dit spel 5* geeft

avatar van Cervantes
Als je de game op de hoogste moeilijkheidsgraad zet dan valt het gebrek aan uitdaging wel mee. Of ik ben gewoon heel slecht in deze game, dat kan natuurlijk ook.

Cervantes schreef:

In het begin wel, maar vanaf level 10 -15 loop je er ook zo doorheen,. Tuurlijk heb ik ook mijn retries gehad maar het is niet iets waar je vervolgens een uur kapot op bijt .

avatar van Rman
kan weg mod... sr bij verkeerde spel geplaatst!

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Ik ben nu opnieuw begonnen op Death March. Ik vind de moeilijkheid eigenlijk ook wel meevallen . Toch moet je elk gevecht (in ieder geval op level 4) wel met meer voorbereiding ingaan dan op een lagere moeilijkheidsgraad.

Zodra je een beetje ervaren bent is Death March inderdaad ook best makkelijk. Het begin is eigenlijk nog het moeilijkst.

avatar van JacoBaco
Bijna een volle 5 jaar later ben ik gisteravond dan begonnen aan The Witcher 3 en na 1,5 uur weer gestopt. Ik startte vervolgens Friday the 13th op en ik was weer helemaal in mijn element. Ik kon dus niet lekker in het meesterwerk The Witcher 3 komen. Veel te veel gepraat en Geralt beweegt als Keanu Reeves lees: houten klaas. Het rechter knuppeltje waarmee je de camera 360º kan draaien gaat met de snelheid van het licht. Ik overdrijf nu een beetje, maar het voelt niet oké. Ik heb de gevoeligheid van het rechter knuppeltje op het laagste niveau gezet en dan is het gelukkig wel te doen.

Ik ben helaas nog niet klaar met zeiken. Ik deed de tutorial, ik kreeg allerlei instructies en ik dacht, wat ben ik nou aan het doen? Allerlei vage magie aanvallen? En vaak heb ik dus geen geduld voor dit soort games. Te veel dialogen en vervolgens komt mijn Attention Deficit Disorder om de hoek kijken en dan verlies ik dus mijn geduld. Voor mij zijn games zoals Dark Souls dan beter. Dan kan ik namelijk wel gebruik maken van mijn hyperfocus functie. Om uiteindelijk dan toch die platinum trophy te scoren voor Dark Souls 1 t/m 3 en Bloodborne. Dankzij dat extra vermogen om mezelf volledig te verliezen in iets dat mijn aandacht heeft. En dit lukt vooral met weinig vertraging. Dus niet te veel cutscenes, dialogen, teksten etc.

Vanavond begin ik nog een keertje opnieuw en dit keer met een andere instelling. Gisteravond was de instelling, ik start nu 1 van de beste games ooit gemaakt op en vanavond start ik de game op met de instelling dat het een matige game is. Wellicht helpt het. De meeste goede RPG's zoals bijvoorbeeld Dragon Age: Inquisition skip ik dus omdat ik het geduld er niet voor heb, maar de crème de la crème van de RPG's (The Witcher 3) wil ik dan toch wel proberen, maar helaas, haak ik eigenlijk alweer af.

avatar van JacoBaco
Nog steeds niet onder de indruk helaas. Ik irriteer mij aan de stroeve gameplay. Vaak wanneer ik een item wil looten dan moet ik precies goed staan om het te kunnen pakken. Gisteravond een enorm saai stuk gedaan. Ik moest kleding uitzoeken en een buiging oefenen. En tussendoor veel en veel gepraat. Wellicht dat ik alleen de main quest ga volgen, maar misschien ook niet. Ik voel de game dus niet en iedereen kent dat gevoel denk ik wel. Er zijn ook mensen die niet onder de indruk zijn van The Last of Us en dat is mijn nummer 1 game. Dus hoe goed ontwikkelaars ook hun best doen tijdens de ontwikkeling van een AAA game, er zijn altijd ontevreden mensen.

Zoek er niet te lang naar, JacoBaco, als het schoentje niet past dan wringt het

avatar van JacoBaco
Ja Grovonion, ik heb act 1 erop zitten - Find Yennefer of Vengerberg - en als het mij nog steeds niet pakt, dan gaat het denk ik ook niet meer gebeuren. Het grootste euvel is de gameplay. Het voelt niet goed en daar komt hoogstwaarschijnlijk geen verbetering in. Ik vermoed dat (mocht ik doorzetten) het een 3 sterren game wordt en om daar dan 30 a 35 uur in te steken (indien alleen de main quest), is het zonde van mijn kostbare tijd.

Deze reeks hoor je ook gewoon op de pc te spelen.

Als je commentaar was dat de gevechten te makkelijk en repetitief waren dan kon ik mij er nog in vinden... De rest totaal niet.

Je hebt waarschijnlijk deel 1 en 2 niet gespeeld, laat staan de boeken gelezen, en dan zijn de gesprekken inderdaad niet altijd even interessant.

avatar van JacoBaco
Oja, de gevechten zijn te makkelijk en repetitief. Maar dat vind ik niet zo'n punt.

Glacius schreef:
Dat had ik ook niet gedaan, en toch vond ik de gesprekken boeiend en goed geschreven.

Wil dan toch eindelijk beginnen met The Witcher 3, maar hoe must is het om de eerste twee delen te spelen? Heb geen Xbox en een vrij average laptop die ik voor m'n studie gebruik. Dus de voorgaande twee delen spelen zit er helaas niet in, maar ik kan mij best storen als ik grote lijnen van een verhaal mis, ookal betreft het een spel. Ik zat eraan te denken om op Youtube alle cutscenes te bekijken van die 2 games en wat info filmpjes over het verhaal en de algemene wereld van het spel. Iemand nog tips?

avatar van patenpac
Raminos schreef:

Het spelen van de vorige delen is absoluut geen must. In het spel zelf wordt zelfs de keuze gegeven of je al dan niet het vorige deel hebt gespeeld. Indien dit wel van toepassing is, dan veranderen sommige relaties met NPC een beetje.
Het enigste dat mogelijk wat kan helpen is als je eens een boek leest of wat info verzamelt over Geralt zelf. Voor mezelf was het het moeilijkste om eigenlijk te weten te komen hoe de love/hate relatie met Yennefer tot stand kwam, maar algemeen klaart dit zich op doorheen dit spel zelf.

Conclusie: vorige delen spelen is absoluut geen must, maar kan wel je spelervaring verbeteren door een betere voeling te hebben met de personages.

PS: voor het eerste deel te spelen hoef je absoluut geen high-end pc meer te hebben. Enkel het tweede deel kan soms nog wat inspanningen vragen.

Ik heb deze ook gespeeld zonder de vorige delen gespeeld te hebben, en je wordt letterlijk in de Witcher-lore ingezogen. Wordt helemaal piekfijn aangepakt!

Bedankt voor de reacties!

Zag via een nieuwswebsite dat hierover ook een serie op Netflix gaat komen. Kan niet wachten, dat lijkt me geweldig. Ben groot fan van dit spel namelijk!

Dit is geen spel om even onderweg op de trein te spelen. Dat gaan de weinigste mensen echt doen. Weeral een vorm van positieve berichtgeving omdat het succes er staat, als de switch een flop geworden was dan zou iedereen klagen over de povere kwaliteit van dit soort ports.

Grovonion schreef:

Kan me juist voorstellen dat zo'n game best lekker speelt als je elke dag een uur heen en terug moet met het OV.

Dat kan, ik ben iig een ander type speler, ik heb graag mijn rust voordat ik aan zoiets als dit (of bv. Breath of the wild) begin.

Een sidequest kan ik mij voorstel om dat even nog even onderweg te doen. Of juist een grind in een RPG is ideaal voor handheld. Maar voor de rest moet je echt de tijd voor nemen om in de wereld te duiken.

Rujar schreef:

Dit is wel een beetje waarom JRPG grindfests als Disgaea een perfect fit voor de Switch zijn idd.

Maar toen ik nog een Switch had (gestolen, buhu )vond ik ook immersie in grote games wel indrukwekkend, omdat je bv op de bank dat schermpje zo dicht op je gezicht hebt denk ik.

centurion81 schreef:
Nog altijd geen vervanger aangeschaft???

Rujar schreef:

Imo ook. Ik kan me voorstellen iets korts, arcade-achtigs op het openbaar vervoer te spelen - een snelle shooter of een platform game. Maar me inleven in een game als The Witcher, DisGaea of Fire Emblem terwijl je in een trein of bus zit die vaak overvol zit met vaak veel te weinig ruimte en lawaai rondom je (ook al heb je noise-cancelling headphones - dat wel deels de last verlicht) vind ik een weinig aantrekkelijk idee.

Dat lukte me al niet op de 3DS tbh. Dan luister ik liever een half uurtje muziek of zo of speelde ik even een spel ala Final Fantasy Theathrythm of Star Fox dan dat ik probeerde een (S)RPG te lijf te gaan.

Buiten in de zomer s'avonds op een stoel lijkt het me trouwens wel lekker terwijl het binnen veel te benauwd is om te zitten (wat regelmatig het geval is of zou moeten zijn - afhankelijk van de zomer).

Na 74 uur uitgespeeld op de op-één-na hoogste moeilijkheid, inclusief de meeste sidequests. Op voorhand kende ik het verhaal niet, maar dankzij wat YouTube video's was ik snel genoeg op de hoogte om te kunnen volgen. Waarschijnlijk dat de boeken gelezen hebben een extra dimensie geeft, maar desondanks viel het verhaal vlot te volgen.

The Witcher 3 is een heel mooi spel, met prachtige vergezichten en pittoreske, Europees-aandoende dorpen en steden. De open wereld is gigantisch en bevat honderden activiteiten, de één al wat leuker dan de andere, maar je weet altijd wat te doen in dit spel. Dankzij de vele leuke personages is het bovendien eenvoudig om je in te leven, ook voor de nieuwkomers in de Witcherwereld. Naarmate het spel vorderde had ik soms wel de neiging om sommige conversaties te skippen, want ik lag er niet echt van wakker hoe het verging met een of andere revolte, daarvoor ontbrak het me aan interesse. Ik kan me wel inbeelden dat moest ik vertrouwder zijn met de wereld (bv. een Lord of the Rings) dit me wel had kunnen boeien.

De hoofdmissies zijn vrij eenzijdig opgebouwd: je zoekt naar Ciri, en iedereen die je verder kan helpen verwacht dat je hen eerst verder helpt met hun persoonlijke problemen. Dit zorgt er voor dat bijzonder veel quests te herleiden zijn naar : ga naar plaats X, zet je Witcher visie aan, volg het spoor, dood het monster, en keer terug naar de opdrachtgever. Op zich is daar niets mis mee, alleen is het vechtsysteem niet super. In het begin loop je compleet verloren in het ingewikkelde, onoverzichtelijke menu met massa's items en uiteindelijk ook massa's potions en olie's. Dit gecombineerd met lage stats maken de eerste uren van het spel zeer uitdagend.
Na een tiental uur ben je dan enigzins vertrouwd met hoe het spel gespeeld moet worden, en dan is er een periode waarin alles goed zit: originele missies, een ongelooflijke veelvuldigheid aan soorten monsters, en een merkbare progressie qua uitrusting en wapens. Halverwege het spel wordt je echter zodanig overpowered dat deze missies hun aantrekkingskracht verliezen, en is het meer een soort spel van item management en telkens opnieuw snelreizen naar een verkoper om je loot te verpatsen omdat je wederom tegens de maximumgrens van gewicht bent opgebotst.

De hoofdmissies trekken gelukkig wel bij, en de laatste van de drie Acts is er eentje die je met veel plezier achter elkaar speelt. Enkele eindbaas gevechten bieden zelfs in zekere zin weer wat uitdaging, en het is prettig om te zien hoe de zij-missies de hoofdmissies beïnvloeden.

Uiteindelijk is er dan het einde, waarbij de beslissingen die je nam doorheen het spel bepalen wat de afloop wordt. Bij momenten was het moeilijk in te schatten wat de 'goede' beslissingen waren, maar dat is natuurlijk een realistisch aspect. Het einde was bevredigend, maar achteraf had ik helemaal geen zin meer om nog overblijvende missies af te werken, ik ben nu echt wel klaar met dit spel en voel geen behoefte om nog in deze wereld te vertoeven.

Als conclusie: een heel goed spel, met enorm veel content en een zeer mooi vormgegeven wereld, dat helaas een beetje lijdt onder het gebrekkige combatsysteem. Bovendien is het als buitenstaander niet vanzelfsprekend om te geven om wat er zich allemaal afspeelt binnen het verhaal.

avatar van Awake78
1,5
Wat je zegt over die eerste 10 uur...die waren voor mij echt tenenkrommend slecht en onoverzichtelijk dat ik eigenlijk geen zin meer had om door te spelen. Menu's waren een drama, combat en speluitleg van een laag niveau. Ook dat je eerst moet levelen om naar een ander gebied te mogen was lachwekkend.
Ergens wel jammer dat ik niet heb doorgezet maar heb er geen seconde spijt van.

Wel goede review btw!